Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Åbning af trangboring
#1
Jeg har et spørgsmål som jeg håber d’herrer autister kan svare på:

Jeg har set mig lun på en Beretta s/s i en Københavnsk våbenforretning. Min eneste anke ved den er, at den er boret 1/1 og 1/1, så den skal åbnes i boringen til ca. 1/4 og 1/2. Løbene er hårdtforchromede, så kan det overhovedet lade sig gøre at bore den op, og bliver den et ringere våben af at blive ændret sådan?
Hvad mener I sådan operation skal koste?

Venlig hilsen

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Anders

Jeg har et spørgsmål som jeg håber d’herrer autister kan svare på:

Jeg har set mig lun på en Beretta s/s i en Københavnsk våbenforretning. Min eneste anke ved den er, at den er boret 1/1 og 1/1, så den skal åbnes i boringen til ca. 1/4 og 1/2. Løbene er hårdtforchromede, så kan det overhovedet lade sig gøre at bore den op, og bliver den et ringere våben af at blive ændret sådan?
Hvad mener I sådan operation skal koste?

Venlig hilsen

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.



Hej Anders.

Berettaen kan sagtens åbnes til 1/4 og 1/2, og våbnet bliver ikke ringere, hvis ellers bøssemageren kan sit kram.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#3
Må man være så fri at spørge hvorfor du vil have den åbnet så meget. hvad med 3/4 og 1/2 en efter min mening meget bedre boring. Men det kommer selvfølgelig an på hvad jagt man skal bruge den til. Jeg er mest til duejagt og andejagt. På "stranden" bruger jeg udelukkende 1/1-1/1
Jeg fik det gjort med en bøsse og jeg har sjældent fortrudt mere.
Nå det var lige en sidebemærkning
Jeg gav 350 kr pr løb i køge men det er efterhånden 3 år siden og hvad det koster nu kan jeg ikke svare på.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#4
Hvis våbensmeden har det rette værktøj, så burde det være en simpel operation.

Men når nu du er igang med at få den lavet om, hvad så med at få lavet den om til udskiftelige Chokes?

http://www.brownells.com , der har de alt det nødvændige værktøj + chokes. Men her i landet er det vist kun en uddannet våbensmed der må lave denne type arbejder, og det er bestemt ikke uden grund.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Hold da op, det var hurtige svar!

Ulske:
Jeg havde tænkt, at geværet skulle bruges til skov- og landjagt (safaner, harer og den slags), men det er mere en "refleks" at det netop skal være 1/4 og 1/2. Jeg ved egentlig ikke hvad, der den mest alsidige trangboringskombination.
Geværet er en silver pigeon med engelsk skæfte, ikke lige det typiske havjagtgevær. Jeg har en billig O/U jeg bruger på havet, som er boret 1/2 og 1/1.
Hvorfor fortrød du at få åbnet dit gevær?

JrexA:
Chokes lyder spændende. Det vil undersøge nærmere. Er det noget du selv har prøvet at få lavet?

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#6
Hej Anders

Jeg formoder det er et gevær forretningen selv har importeret, hvorfor den har den umoderne trangboring. Hvis de er professionelle, så må det være indeholdt i prisen at den bliver åbnet.

Jeg vil dog tilslutte mig det at den ikke bør åbnes for meget, når den skal bruges til safaner, de skal nemlig ha' mange hagl ... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej, sorry, jeg ved godt at det var en flåsejl ...

Jeg har en Beretta der ikke er for god til at styre haglene, derfor. Det giver tiltro at skuddet ikke er for åbent og "udækket" hvis du anvender lidt større hagl.

Jeg tilslutter mig 1/2 og 3/4 boring til alt. Så må man blot styre sig og ikke smadderskyde det der er for tæt på ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Det var mest pga. den boring. jeg synes det var som om jeg havde for mange anskydninger med den boring hvor imod med en 3/4-1/1 som jeg skyder med nu går det noget bedre. enten rammer du og de dør eller også skyder du fordi. Det ville bestemt også være synd at tage sådan en en lækker bøsse med på vandet.
Jeg kan se fornuften i en 1/2-1/4 til skovjagt da det jo er mere undtagelsen end regelen lange skudhold forekommer, men ellers holder jeg fast ved den jeg nævnte til at starte med. Og så kan jeg kun tilslutte mig at have chokes hvis dette er muligt. Der kan man jo som bekendt tilpasse det til nøjagtigt den jagtform du dyrker og det er da også det jeg har i mine bøsser nu. Kunne absolut ikke tænke mig andet.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#8
hej Anders.

Jeg har aldrig prøvet at få åbnet en trangboring,l men jeg har en billig kinøjser(Norinco kopi af Ithaca 37), hvor jeg overvejer om den skal laves om til udskiftelige chokes, så jeg kan prøve en riflet choke og nogle Sabot Slugs.

Eneste problem er at den skal sendes til DK, hvis den skal laves, og så er det nok billige at købe en ny... Eller måske bare en riflet pibe, hvis ellers den er så meget kopi at de originale piber passer....

Gad vide hvilken afstand man kan nedlægge et rensdyr på med riflet pibe og sabot slugs....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

hej Anders.

Jeg har aldrig prøvet at få åbnet en trangboring,l men jeg har en billig kinøjser(Norinco kopi af Ithaca 37), hvor jeg overvejer om den skal laves om til udskiftelige chokes, så jeg kan prøve en riflet choke og nogle Sabot Slugs.

Eneste problem er at den skal sendes til DK, hvis den skal laves, og så er det nok billige at købe en ny... Eller måske bare en riflet pibe, hvis ellers den er så meget kopi at de originale piber passer....

Gad vide hvilken afstand man kan nedlægge et rensdyr på med riflet pibe og sabot slugs....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk



Hej Jrex

Jeg vil meget gerne høre hvad du ender med at gøre, og om slugs virker på over 75 meter.

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#10
Anders:

Jeg har set billeder af skudgrupper fra Sabot slugs på 100 meter på omkring 10-12 cm, med riflede cal. 12 piber

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Anders:

Men nu er et jo noget lettere med den slags heroppe i Grønland, da vi kun har få restriktioner, og det er at pistoler + revolvere, samt halv og helautomater kræver våbentilladelse.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Anders:

Jeg har set billeder af skudgrupper fra Sabot slugs på 100 meter på omkring 10-12 cm, med riflede cal. 12 piber



[:0] Hold da op, det troede jeg ikke kunne lade sig gøre!

Man lærer hver dag.

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#13
Anders:
Det er med riflede piber, og den Sabot Slug der passer bedst til piben.

10 cm(4") grupper på 50 m er meget almindeligt med sabot slugs og riflede piber.

Winchester har en Sabot slugs, der fint overholder reglerne for både kronvildt og elge.

Kuglevægt: 385 grains(24,94 gram)
Mv0 = 2000fps = 609m/s
Energi0 = 3419ft/pds = 4635 Joule
ENergi100 = 2392ft/pds = 3243 Joule

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
En 28 g. Brenneke ka pille en svartbag på 92 meter i 1. skrald!!! En Rottweil.... Kontrolleret ekspansion, et flot rundt hul, og så patter og lår hjem i en skål kærnemælk, og... trylle trylle : aftensmad!!!! Jeg " kender en " der har gjort det på havet.....
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Anders:

Jeg har set billeder af skudgrupper fra Sabot slugs på 100 meter på omkring 10-12 cm, med riflede cal. 12 piber

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk


Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)