Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål ang mauser 98
#1
Hejsa

Haves et styk fuldskæftet mauser 98 i cal. 6.5x57
Den skyder ikke 100% som jeg gerne vil have det. Så jeg går lidt med tanken om at den skulle have en make over. dels fordi den er umulig at finde rimelig patroner til uden de koster det samme som jeg gav for riffelen
Men som navnet antyder er det ikke lige metal jeg har arbejdet mest med, men mad.

Så som den ser ud nu

[Image: 05052011285.jpg]

Jeg har kigget lidt efter nyt løb, nyt skæfte og en ordenlig kikkert. Jeg kan godt lide den der sidder på med 6-24x50, men kvaliteten er ikke den bedste vist.

Mine tanker går på at få kamret den op til en mindre kaliber. enten en 22-250 eller en 243. Hælder mest til en 243 hvis det kan lade sige gøre.
Kan det? Og hvad koster det cirka?
Aftrækket er rigtigt godt, men sikringen er noget ged.
Noget man selv kan ændre eller skal der bøssemager til det?

Har kigget lidt efter en skæfte til den, men er lidt i tvivl om hvilken model det er og hvilken størrelse der skal bestilles.

Håber der er nogen der kan svare lidt på mine spørgsmål?

På forhånd tak

Kokken
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#2
Tror det billigste og nemmeste, er at sælge den som den er. Også købe en ny i 243 win. Det andet bliver en dyr omgang, når der skal laves ny bund på bundstykket, og du skal have et nyt aftræk med side sikring, nyt skæfte og ny pibe. Det kan ikke svare sig.[Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Det lyder som om, at du bare vil bruge låsen igen.[Wink]

Med al respekt for dette og samtidig med tanke for økonomien(såfremt det betyder noget) er det hovedløsgerning.

Undskyld min ligefremme kommunikationsform.

En pibe får du vel i bedste fald for lidt over 3000 et skæfte af hæderlig kvalitet koster fra 2000 såfremt du som antydet ikke skal/kan noget selv(ligesom mig)

Du finder meget fin brugt til næsten samme pris på hylderne eller i salgstopic her på forum. Og der vil værdien bagefter være næsten den samme som investeret bagefter.

Det er den ikke for en ombygget mauser. Eller noget andet ombygget for den sags skyld.

Men betyder økonomi intet og nostalgi en hel masse, så skal du bare klø på. Nu er du advaret.[Wink]

Fordelen ved en ombygning er til gengæld, at du kan få lige du vil have.

Smart vil det være, at lave en 6,5x55 den passer i låsen, kan føde nogenlunde uden bøvl.
Den kan lades med lette kugler og vil så minde om en 243. den kan lades tungt og har så stadig potentiale op ad(hvilket 243 ikke har)

6-24 er jeg selv rigtigt glad for. bare ikke når målet bevæger sig.

Er linsen stor nok kan man sagtens se ligeså godt om natten med sådan en som med mere traditionelle.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Det kan da godt være der er noget stær på vej, men ligner det ikke en 96er..?
Jeg ved ikke om 6,5x57 kan blive til 6,5x55.. men ville da mene den kan blive til 6,5-284 lissom jeg har planlagt for min. det skulle være en meget præcis kaliber med, som nævnt, et stort kuglespænd. Der er dog noget med prisen på ammo, men man kan jo få en til og lade for sig.. der findes flere sider med folk der gør i det på bestilling.
Skæfte kan du få hos richart microfit riflestock og designe som du vil, se siden. kaliberskift er bare en opboring, og så er der jo kun lidt pudsearbejde tilbage, det kan man sætte sig ind i hvordan udføres.
Har vist selv en kikkert mage til, den skyder sjovt nok fint på en magnumkaliber endda, selvom den kostede 750 kr. man kan jo udskifte med tid hvis det er. Jeg fik 2 af mine rifler glasblæst og bruneret for 400 kr. stk. det er en mulighed hvis den er grim..
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by højen

Det kan da godt være der er noget stær på vej, men ligner det ikke en 96er..?
Jeg ved ikke om 6,5x57 kan blive til 6,5x55.. men ville da mene den kan blive til 6,5-284 lissom jeg har planlagt for min. det skulle være en meget præcis kaliber med, som nævnt, et stort kuglespænd. Der er dog noget med prisen på ammo, men man kan jo få en til og lade for sig.. der findes flere sider med folk der gør i det på bestilling.
Skæfte kan du få hos richart microfit riflestock og designe som du vil, se siden. kaliberskift er bare en opboring, og så er der jo kun lidt pudsearbejde tilbage, det kan man sætte sig ind i hvordan udføres.
Har vist selv en kikkert mage til, den skyder sjovt nok fint på en magnumkaliber endda, selvom den kostede 750 kr. man kan jo udskifte med tid hvis det er. Jeg fik 2 af mine rifler glasblæst og bruneret for 400 kr. stk. det er en mulighed hvis den er grim..



6,5x57 kan blive til det meste når der overvejes en ny pibe.

Min påstand er bare, at med respekt for økonomi er en 98´er ikke det smarteste at bygge på medmindre man kan selv.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Tjek evt Rugers sortiment. De laver gode rifler, der er til at betale. Deres filosofi hedder sig; made by the american worker to the American worker. Som de selv. Siger eller i hvertfald sagde til mig over en flaske whisky. Vi laver rifler af høj kvalitet man kan betale sig fra. Blot en forslag. Det er jo selvfølgelig ikke en Mauser.

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#7
Tak for svarene. Jeg går lidt i tænk boks over hvad der skal ske med min lille ven. Må indrømme der er noget over mauserne jeg godt kan lide.
Grunden til 243 var mest for at have en bukke riffel, da jeg har en 308 til efteråret med mulighed for kronvildt.
Penge betyder i den del, så det kan godt være at projektet bliver lidt til sidesat indtil man vinder en million i lotto:-) men det må tiden vise.
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#8
Hej Kokken.
En 6,5x57 er en rigtig fin bukkeriffel,har selv en og hvis det er fordi du syntes ammunitionen er for dyr så skal du da ikke have en 243,det er ikke ret meget billigere,nej giv den gamle Mauser en makeover og brug den i den oprindelige kaliber.
MVH
LØVIG
Svar
#9
Den riffel kan da nemt laves meget mere brugbar, og helt sikkert mere præcis:

Gratis: (næsten) (di kan vel godt arbejde lidt i træ, og blande epoxy-masse?)

1: Sav skæfte ned til normal halvskæfte (Vold, jeg ved det godt, men fuldskæftede rifler hører til før 2. verdenskrig[:I][B)], og kan ikke gøres ordentligt præcise)
2: Fritlægning af piben og bedding af låsen.

Billigt:

Ny Crowning og stål-baser monteret af en kompetent "våbensmed"

Lidt dyrere;

Omkamring til 6,5 x 55 (kræver bare at piben sættes lidt tilbage i gevindet = bøssemager-arbejde, check priser hos dem...Det vil helt sikkert give en mærkbar forbedring af præcisionen, hvis riflen har skudt i mange år)

samlet set bør du kunne holde ovennævnte "arbejder" i en meget rimelig prisklasse, og jeg tør godt sætte en lille flaske "skotsk ildvand" på at den kommer til at skyde udemærket.

og: 6,5 x 55 er en ganske habil råvildt-kaliber[Big Grin] Jeg bruger stort set aldrig andet...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
En fuldskæftet kan nu godt skyde præcis - bevares det kan kræve lidt mere arbejde og det bliver nok aldrig aldrig en feltskydningsriffel (varme), men præcis med de første 2-3 skud kan lade sagtens lade sig gøre.
Sæt piben tilbage til en 6,5x55 og en ny kroning (med mindre piben er helt skudt ud)
En ny kikkert og en ordentlig montage (kan jo bruges igen hvis du på et tidspunkt skifter riflen)
Et nyt aftræk med sidesikring.
Det hele sat ordentlig op i en bedding.
Det kan godt gøres for en pris der kan forsvares

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Den riffel kan da nemt laves meget mere brugbar, og helt sikkert mere præcis:

Gratis: (næsten) (di kan vel godt arbejde lidt i træ, og blande epoxy-masse?)

1: Sav skæfte ned til normal halvskæfte (Vold, jeg ved det godt, men fuldskæftede rifler hører til før 2. verdenskrig[:I][B)], og kan ikke gøres ordentligt præcise)
2: Fritlægning af piben og bedding af låsen.

Billigt:

Ny Crowning og stål-baser monteret af en kompetent "våbensmed"

Lidt dyrere;

Omkamring til 6,5 x 55 (kræver bare at piben sættes lidt tilbage i gevindet = bøssemager-arbejde, check priser hos dem...Det vil helt sikkert give en mærkbar forbedring af præcisionen, hvis riflen har skudt i mange år)

samlet set bør du kunne holde ovennævnte "arbejder" i en meget rimelig prisklasse, og jeg tør godt sætte en lille flaske "skotsk ildvand" på at den kommer til at skyde udemærket.

og: 6,5 x 55 er en ganske habil råvildt-kaliber[Big Grin] Jeg bruger stort set aldrig andet...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Enig.. hold udskiftningerne på et minimum.. opgrader derimod det du har. man behøver ikke være våbenmekaniker for at sætte sig ind i tingene og gøre noget selv, blot man er omhyggelig nok og god til og søge råd.
Kaliberen kan opgraderes eller bruges som den er hvis du kan skaffe die-set til den. 6,5 projektiler er ikke en mangelvare.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by højen

Citat:quote:

Originally posted by dravis

Den riffel kan da nemt laves meget mere brugbar, og helt sikkert mere præcis:

Gratis: (næsten) (di kan vel godt arbejde lidt i træ, og blande epoxy-masse?)

1: Sav skæfte ned til normal halvskæfte (Vold, jeg ved det godt, men fuldskæftede rifler hører til før 2. verdenskrig[:I][B)], og kan ikke gøres ordentligt præcise)
2: Fritlægning af piben og bedding af låsen.

Billigt:

Ny Crowning og stål-baser monteret af en kompetent "våbensmed"

Lidt dyrere;

Omkamring til 6,5 x 55 (kræver bare at piben sættes lidt tilbage i gevindet = bøssemager-arbejde, check priser hos dem...Det vil helt sikkert give en mærkbar forbedring af præcisionen, hvis riflen har skudt i mange år)

samlet set bør du kunne holde ovennævnte "arbejder" i en meget rimelig prisklasse, og jeg tør godt sætte en lille flaske "skotsk ildvand" på at den kommer til at skyde udemærket.

og: 6,5 x 55 er en ganske habil råvildt-kaliber[Big Grin] Jeg bruger stort set aldrig andet...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Enig.. hold udskiftningerne på et minimum.. opgrader derimod det du har. man behøver ikke være våbenmekaniker for at sætte sig ind i tingene og gøre noget selv, blot man er omhyggelig nok og god til og søge råd.
Kaliberen kan opgraderes eller bruges som den er hvis du kan skaffe die-set til den. 6,5 projektiler er ikke en mangelvare.



Det tror jeg i har ret i og vil give mig i kast med det.

Men lige et dumt spørgsmål? Hvad fanden er en crowning? -->

Ny Crowning og stål-baser monteret af en kompetent "våbensmed"
og hvis det er en ny kroning der menes trækker jeg selvfølgelig mit spørgsmål tilbage og griner lidt af mig selv.

Træ arbejde kan jeg selv og vil jeg selv. Faderen er tømmer og han ville så hånden af mig hvis jeg i det mindste ikke prøvede:-)
Det var lige før der var tåre i øjene da jeg gav ham en kniv i fars dags gave som jeg selv havde lavet. Han blev sgu glad for at se at hænderne kunne andet end at lave mad.

om den bliver lavet om til en 6.5x55 vil tiden vise. Havde da sastede på den næste riffel skulle være en lille kaliber og ikke en mellem mere, men så har man jo en undskyldning for at købe en riffel mere.
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#13
Nåh men jeg har brugt vente tiden på at læse lidt op på bedding (og bukkejagt selvfølgelig)da det er noget jeg vil gøre selv. Og det har jeg masser af tid til da midway har "glemt" min ordre for anden gang.
Bedding er bestilt, nyt skæftet er bestilt. Godt nok ikke et af de dyre, men et simpelt et. og nyt aftræk er bestilt. Nu kommer så mit næste spørgsmål.
Hvad er det bedste at bruge når man skal forhindre at pibe og kammer sider fast i skæftet. Skal der bruges vaseline, wd40, våbenolie eller? Syntes jeg har læst mig til at det bare er et slibemiddel, men hvad dækker det over?

Fik en pose patroner i 6.5x57 af en kammerat som havde solgt sin riffel for nylig så laver den nok ikke om forløbigt til en 55.
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#14
Der er mange tidligere emner der omhandler det med slip-middel. Der følger en lille bøtte voks med som virker fint når det påføres med pensel. ellers lader alt der har med voks eller olie til og kunne bruges, skosværte osv. bare søg på det.
Midway har også glemt min ordre, ringede til dem igår!!
Alletiders med patroner.. så ville det jo være oplagt at du gemte hylstrene og fik genladt dem. Der er nogen der gør det på bestilling, eller du kan selv tage kurset hvis det har interesse.
Svar
#15
Ville gerne tage kursuset men tror det bliver svært at få tilladelse til at gøre det i en 2 værelses lejlighed på 1 sal. måske når fruen og jeg for købt det hus vi går og drømmer om kommer det på tale.

Har også tæmkt på at få dem genladt, men de tilbud jeg har fået på det har ligget lidt i den dyre ende. Stadig billigere end at købe nye, men lidt dyrt når man er vant til at købe billig trænings ammution til 308.
Men som sagt nu har jeg omkring 200 skrald der skal fyres af først på træning og jagt. Desværre af en del blandet slags så det bliver nok mest træning.
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#16
Ang. lokaliteten, er det jo op til dig selv om du vil lade i soveværelset, det kan sagtens lade sig gøre, ihvertfald på papiret. Mit ladegrej er sat på plade og kan sættes op overalt med en skruetvinge.
Iøvrigt behøver adressen for genladning, ikke at være bopælen, det kunne være en forening eller en ven fra en jagtforening eller familie, har heller ikke hørt om at det nogensinde er blevet kontrolleret, det havde vores underviser heller aldrig hørt om!
Så det er slet ikke urealistisk.
Hørte også lige at mine 2 skæfter var på vej hjem fra staterne, så skal også igang med mit eget projekt ;0)
Men held og lykke med det..
Svar
#17
Nåh men hvad laver man når det er dårligt bukke vejr og man ikke kan vente på at midway for nosset sig sammen.

Man tager ud til sin yndlings smed og køber lidt klinger og begynder at lave lidt knive.

en 10 cm lamineret stål med masurbirk, bøffelhorn og kamelriben
[Image: 10062011052.jpg]
og en 6-7 cm med elmeknude og bøffel.
[Image: 10062011053.jpg]

Håber på at kunne give dem olie i morgen
[Image: 10062011051.jpg]

Men det er et WIP. Work in progress
train hard, fight easy
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#18
Så går man igen og venter på midway med nogle dele til et andet projekt, alt for lang vente tid og alt for meget kluder i deres systemer. For 3 uger siden fik jeg at vide det var blevet sendt, 14 dage siden at de ikke var blevet sendt, 7 dage siden at du var kommet til danmark og jeg ville have det hele dagen efter. I dag, tingene kommer måske til danmark i eftermiddag og så skulle det nok komme afsted hurtigst muligt. nærsten 6 uger efter bestilling og de ved ikke engang hvilket land det befinder sig i:-) det kan man kun grine lidt af.

Men tilbage til mauseren, har fået tilbud på at få kamret den om til en 6,5x55 for 1000-1500 alt efter arbejdstid, men det er en større proces og han skal skære helt nyt kammer så der vil blive kortet en del af piben. 3-4cm måske 5cm. spørgsmålet er så, vil riffelen være værd at bruge med en 46-47cm pibe for det er der omkring vi ender når det hele er lavet færdig? Og vi snakker fabriksladet patroner, er ikke hjemmelader. Tankerne omkring den er stadig bare en let forårsriffel til primært rådyr. Har også fået tilbudt et par brugte piber af nogle flinke folk herinde, en 243 og en 6,5 som også kunne være en mulighed.

Hvad ville i vælge?

Kokken

train hard, fight easy
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#19
ingen der tør komme med et bud på hvad de ville vælge? Og om en 45cm pibe i 6,5x55 er værd at bruge?

train hard, fight easy
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#20
Jo den skal da nok være ganske udemærket, men hvem har lavet de andre piber?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)