Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barnes TTSX
#1
Har efter skud til en buk som løb væk med lungeskud.
Kontroleret riffel, skød ok
Test af ekspansion, ved skud i dunke fyldt med vand.
Jeg synes ikke kuglen har ekspanderet rigtig, er TTSX af en hårde kobberlegering end TSX.
Har ikke ved andre test, set så dårlig ekspansion.
Ladedata på kuglen efter QL: col.58,5mm. Krudt:H BL-C2 27,1Gr.(100,6%)
887m/s
[Image: P5270054.JPG]
Denne kugle er godt nok fra min gl. kaliber 223R
[Image: test - Kopi.jpg]
223 TSX har ekspanderet til en diameter på:12,79mm
243 TTSX har ekspanderet til en diameter på:10,58mm
264 X har ekspanderet til en diameter på:14,66mm
Alle kugler er afskudt på vanddunke [Wink] måske er denne sending kugler af en hårde kobbertype [?] har I prøvet at teste jeres Barneskugler.
Som I kan se på de andre kugler er de jo åbnet perfekt.
[Image: Barnes kugler 1.JPG]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#2
I den anden tråd hører vi gerne om bukken.
.

Hvordan tester du ekspansionen? Kunne godt tænke mig og se ekspansionen på den hjemmerullede Oryx jeg køreres.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Ladedata på kuglen efter QL: col.58,5mm. Krudt:H BL-C2 27,1Gr.(100,6%)
887m/s


Brug en lettere kugle så du får noget mere fart på, det er jo under hvad feks en 243 vil præstere med en 100 grain, en 223 skal efter min mening med kobber på noget der ligner +950, jeg har dog ikke praktiske erfaringer med 223

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Her en test der viser at en lettere TSX penetrerer mere end en tungere bly http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads.../1481504/3

når vi taler kobber så glem alt om tunge kugler [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
Boldsen: Hvordan tester du ekspansionen? Kunne godt tænke mig og se ekspansionen på den hjemmerullede Oryx.

Tøm Tankstationernes dunke container, fyld dem med vand og sæt dem på række, skyd så og håb på at kuglen er i en af dunkene, det plejer den [Wink]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Jeg synes da at de ser fine ud. Godt frontareal og en god restvægt til at skubbe dem hele vejen igennem.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Hej
Som yeti skriver, så syntes jeg da også kuglen ser fin ud og har en fin ekspansionen, men husk nu på at vand og plastik dunke ikke er et stykke Råvildt.
I vand møder kuglen ingen skin, knogler, Lunger, hjerte mm. og det er jo det der giver skspansionen.

En buk med lunge skud vil næsten altid løbe fra skudstedet, det er jo først når hjernen ikke får mere ilt, at den finder ud af den er død.

Jeg ville med sindsro fortsætte med st skyde med Barns kuglen, den skal bare have noget fart.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#8
Maubla - det gælder så kun i dette tilfælde hvor der er tale om TTSX...ekspansionen på et Barnesprojektil (TSX) starter ved at hullet i spidsen "fyldes" med væv blod mv. Som følge af det enorme tryk som væv, blod osv presses ned i hulspidsen med skralder kuglen op i den velkendte stjerneform. Kuglen er ridset på langs netop for at opnå denne form. Mit indtryk er, at såfremt en Barnes (TSX) kugle rammer knogle inden den kan nå at ekspandere ordentlig, så bøjer den af og en ordentlig ekspansion kan forhindres. Samme erfaringer har en af mine jagtkammerater med bla Hornady GMX, som formentlig ligner TTSX mere i opbygning og konstruktion. J
Svar
#9
Hej

At Barnes projektiler skulle "bøje af" ved knogletræf er absolut ikke min erfaring. Jeg skyder med Barnes i både 223 og 3006, jeg har aldrig oplevet at kuglen ikke har været retnings stabil igennem dyret. Det bør her nævnes at jeg altid skyder lige over forbenet på vildtet, det være sig ved rådeyr såvel som vildsvin og hjort.

Hilsen Stoffer
Svar
#10
Jeg skød en buk skråt forfra hvor kuglen ramte ryggen. Den bøjede herefter af og gik i en vinkel af 45 grader nedad hvor den ramte hjertet. Kuglen bøjede atter af og gik lige bagud og fortsatte ud i lysken på højre kølle... Det er næsten kun overgået af Lee Harvey Oswalds magiske kugle[Big Grin]
Svar
#11
det med retnings stabilitet.. den 'gale tysker' har refereret noget målballistik / teori fra en Franskmand (tror jeg det var): En cylinder form er selvstabiliserende i dyrekroppen (antaget homogent væv tror jeg), hvor spidser eller 'skævslået'-mushroom kan tumble og afvige bane. Der for hævder manden at retningstabile ekspanderende projektil designs skal laves som projektiler der smidder fronten og reststumpen er renkantent cylinderformet så den kan fortsætte til at lave dybdevirkning (dvs hans argumnet for at bruge fragmenterigs princip istedet for deformations princip som Barnes bruger). Men tror nu nok at hvis man kommer tilstrækkelig skrå på et skulderblad så kan næsten hvad som helst afbøjes lidt

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

det med retnings stabilitet.. den 'gale tysker' har refereret noget målballistik / teori fra en Franskmand (tror jeg det var): En cylinder form er selvstabiliserende i dyrekroppen (antaget homogent væv tror jeg), hvor spidser eller 'skævslået'-mushroom kan tumble og afvige bane. Der for hævder manden at retningstabile ekspanderende projektil designs skal laves som projektiler der smidder fronten og reststumpen er renkantent cylinderformet så den kan fortsætte til at lave dybdevirkning (dvs hans argumnet for at bruge fragmenterigs princip istedet for deformations princip som Barnes bruger). Men tror nu nok at hvis man kommer tilstrækkelig skrå på et skulderblad så kan næsten hvad som helst afbøjes lidt

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone


lyder lidt som argumentation for den gamle "Fail Safe".

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Mht. til billederne, så synes jeg de ser fint ekspanderede ud - de vil gøre stor skade i ethvert stykke vildt.

Men dernæst må jeg nu sige, at jeg også har prøvet, at et Barnes TSX (180 grain) har ændret retning i dyret. Jeg traf en fin stor (bronce) buk på bladet, og han klappede sammen på stedet, men der var ikke noget udgangshul! Det viste sig, at kuglen havde drejet fra skulderen og gået på langs af dyret bagud og brækket hoften!
Svar
#14
Jeg har stadig til gode at prøve at TSX drejer af, har med 85 grain TSX i 243w nedlagt 14 bukke og med 180 grain TSX i 300wm 4 stk dåvildt, 2 stk kronvildt, 2 stk råvildt og 1 vildsvin.

Hvad er hastighed og kuglevægt for de som har prøvet?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Hej.
Jeg genkender overhovedet ikke det i skriver om at Barnes ikke er retningsstabil.
Jeg har skudt over 30 stykker vildt med Barnes TSX og alle har været retningsstabile. Jeg tror i spare på krudet når i lader Barnes kugler [Big Grin][Big Grin][Big Grin].
Hvis jeg skød med en 30-06 riffel ville jeg ikke bruge 180gr. kugler, de kan bruges i en 300WM hvor farten ligger på de 900m/s
men til en 30-06 så gå ned i vægt til en 150gr.,165gr. eller 168gr. kugle så den får noget fart, over de 850m/s ca. så er jeg sikker på den er retningsstabil.
På den test der er lavet i vand, hvor fronten bliver op til 14,66mm for en 6,5mm kugle syntes jeg da er meget fint.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#16
Der kan altid opstå "magiske" kugle-baner gennem noget så kompliceret som en dyrekrop, uanset kuglens konstruktion og hvilket materiale den er lavet af, det kan man ikke skylde "kobber-kuglerne" for alene.

Alle de viste projektiler er jo noget nær perfekt expanderet.

Jeg har i min samling Barnes kugler i flere kalibre som er perfekt expanderede i rigtige dyr, op til et "lungeskud" skråt bagfra på en bøffeltyr.. (300 Grains TSX i 375 H&H V0 = ca. 750 msek, afstand ca. 100 m. (skud nr 2!) Denne kugle knuste ribben på vej ind, og skulderknogler på vej ud, og satte sig lige under skindet på "udgangssiden".. man kan overhovedet ikke se på den at den har været i knoglerne[:0] Bøflen blev på stedet, men var ikke helt død, så den fik en 350 grains woodleigh solid (Norma PH) som affangning.. denne kugle gik helt igennem og fortsatte ud over "stepperne" med en lyd som i en billig B-western......

Jeg har lavet flere forsøg med friske okseknogler og telefonbøger.. kun i 1 tilfælde har jeg set en TSX der "svigtede" den var ladet ned til ca 500 m/s og skudt ind i mælkekartoner med vand... projektilet åbnede kun 2 -4 mm af "fligene" i fronten og fortsatte derfor gennem mere end 1 meter vand og en lidt "frønnet" bigballe.. den lavede en lille bule i en radiator der stod bag bigballen, og lå så der på jorden ..[V]
Selv en perfekt opsvampet/åbnet 270 grains TSX i .375 slår et næsten firkantet hul i en helt frisk skulderknogle fra en ko... og skulderbladet var revnet stort set helt ud flere steder..
Jeg har skudt Barnes-X 100 grains fra 6,5x55 på kort hold i lidt for tørre telefonbøger, og de har i et enkelt tilfælde mistet alle "fligene" (V0 har her været omkring 910 m/s.. )

Jeg har desværre endnu ikke nogen erfaring med TTSX eller TSX i .224 eller 6 mm...

Ang: "bukken der løb væk" Må jeg foreslå en tråd omkring anskydninger (evt. i "members only" af hensyn til "sarte sjæle") Sådan en tråd kunne vi alle måske lære noget af, specielt hvis vi beskriver forløbet ærligt og uden "redigering[:I][?]

I øvrigt var der intet "magisk" ved Lee Harvey Oswalds skud der traf senatoren og Kennedy. hvis man ser på hvordan disse to personer sad i bilen i det øjeblik kuglen traf, kan man faktisk se hvor meget sådan en langsom og tung 6,5 kugle holder retningen gennem mange forskellige medier.....

I øvrigt forholder det sig sådan at det netop er væv med stort vædskeindhold der giver den kraftigste expansion af kuglerne.
Lunge-væv indeholder meget luft, hvilket giver en langt svagere expansion...
Selv 1,5 meter mælkekartoner med stoppet tørt avispapir, giver ingen expansion af en Barnes TSX ...men hælder man vand på så starter expansionen allerede efter 10 - 20 cm ... og i en gennemvædet telefonbog er en 6,5x55 Barnes TSX 120 grains helt expanderet efter 15 cm!!!!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

I øvrigt forholder det sig sådan at det netop er væv med stort vædskeindhold der giver den kraftigste expansion af kuglerne.
Lunge-væv indeholder meget luft, hvilket giver en langt svagere expansion...
Selv 1,5 meter mælkekartoner med stoppet tørt avispapir, giver ingen expansion af en Barnes TSX ...men hælder man vand på så starter expansionen allerede efter 10 - 20 cm ... og i en gennemvædet telefonbog er en 6,5x55 Barnes TSX 120 grains helt expanderet efter 15 cm!!!!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Uden at være ekspert i naturvidenskab skyldes det vel at væske i modsætning til luft ikke komprimeres, og derfor yder fuld modstand.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
@ 308Comp...

Det er jeg overbevist om at du har ret i[8D]

Vand er meget svært at flytte væk fra fronten af projektilet meget hurtigt.. Jeg har konstateret at "solids"/FMJ med samme vægt kommer længere gennem vand hvis de holdes under en vis hastighed (ca 650 - 700 M/sek)
Denne effekt er forstærket mange gange med expanderende projektiler.

Også selvom de allerede expanderer fint ved disse hastigheder!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Jamo & Mannlicher og mig

Hvad var hastighed og kuglevægt i jeres tilfælde?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#20
Hej Bjarne! Jeg skød med 165gr TSX målt til 810m/s. De to bukke jeg har skudt er begge skudt på 40 meters afstand. Grisen jeg skød på var på ca 150 meter. Kalibren var 308W. J
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)