Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trykprøvning af haglgevær - hvordan
#1
Hvordan trykprøves et haglgevær? Man kan selvfølgelig bare prøve sig frem med forskellige ladninger og en passende lang snor i aftrækkerne, men jeg vil helst ikke finde grænsen, ved at konstatere hvornår kammeret/løbet sprænges.

Jeg spørger fordi jeg er ved at restaurere en Huskvarne mod. 20, der nok ikke oprindeligt er lavet til moderne røgsvagt krudt, men mon ikke den vil kunne skyde med hjemmeladede patroner med messinghylstre (så længe jeg ikke forsøger mig med magnumladninger)?
Svar
#2
Trykprøvning skal du overlade til fagfolk.

Jeg ved ikke hvordan man gør det idag, men i gamle dage havde man nogle specielle patroner med et meget højt tryk.
Hvis geværet overlevede disse, så var det godt nok.

De fleste våbensmede kan få trykprøvet dit våben, så du kan være sikker på om det kan holde til moderne ladninger og stålhagl.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Hej "i56" velkommen i klubben! Hvis din husquarna er i god stand i løbene,så TROR jeg ikke at du får problemer med patroner med bismuth og lign.Min far samler på husquarna'er og bruger dem også på jagt,også modeller der er ældre end en 20'er,og han skyder med ganske almindelige moderne patrone,faktisk også stålhagl.Men som altid,når det drejer sig om tvivl vedr.sikkerhed,er det en god ide at tale med en fagmand.Har lige set en artikel i et Amerikansk våbenblad,de testede gamle haglbøsser,prøveskudt for sortkrudt,både en med stålløb,og en med båndløb.De hævede gradvist trykket i de patroner de brugte,og ikke før de nåede op omkring 2000 bar.begyndte løbene at vise tegn på overtryk.Men lige for at slå det fast,tal lige med en fagmand inden du starter skydningen,han kan bedst vurdere standen af bøssen og også måle trangboringen og evt vægtykkelsen på løbene.Hvis du er sikker på at det er en Mod.20,så ER den beregnet til røgsvagt krudt.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Når jeg spørger hvordan man gør, er det ikke så meget fordi jeg har tænkt mig selv at gøre det, men mere fordi jeg ikke ved hvordan man gør, uden at risikere at ødelægge bøssen.

UGL's bemærkninger om Huskvarnaer bekræfter mine formodninger (forhåbninger), da standen er ualmindelig pæn - ikke slør, meget præcis aftræksfunktion og ingen rust indvendig eller udvendig.

Men selvfølgelig er bruneringen håndslidt, og det er en af de ting jeg skal have ordnet. Det ville selvfølgelig være naturligt at bruge en Huskvarna-brunering, da det formentlig er brugt oprindeligt, men den har jeg ikke kunne opdrive i mange år (det er vist noget med at den indeholder nogle sundhedsskadelige stoffer, som ikke må sælges i DK). Er der nogen som ved, om den evt. kan skaffes fra Sverige? (Det er en lille flaske med en grøn væske, der påsmøres efter affedtning. Derefter skal våbnet ligge et køligt og fugtigt sted i 24 timer, hvilket gør at et bliver overtrukket med et tyndt rustlag. Så koges det i 20 min. og renses med en kobberbørste og hele processen gentages. Efter 5-9 behandlinger anes en svag sortfarvning og når man så giver en gang olie (50% parafin + 50% parafinolie) fremkommer en flot dybsort farve. Det er en besværlig og tidskrævende proces, men resultatet er det værd). Hvis ikke det kan skaffes, vil jeg gerne høre om andre har erfainger med opbrunering af Huskvarnevåben.
Svar
#5
hej i56,jeg har lige talt med min far om din skyder,og må indrømme,at jeg måske var lidt for hurtig med at sige at du kunne skyde med røgsvagt krudt.De har nemlig lavet Mod.20 i MANGE år,og de første var i sort kruddets tid,men hvis du kan skrive våbennummeret,så kan jeg sige dig hvornår den er lavet.Lige en anden ting du skal være opmærksom på,er at kamrene er af forskellig længde,så dem må du også hellere lige få chekket,hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Hej ULG,
Ved et nærmere eftersyn i våbenskabet, opdagede jeg at jeg faktisk har flere gamle Huskvarne 20 stående. Den ældste har et nummer i 90-tusindserien og resten 150-tusindserien. Umiddelbart er jeg ret sikker på at den ældste er bygget til sortkrudt. De "nye" er lidt kraftigere i godset, og muligvis lavet til røgsvagt. Jeg vil være glad, hvis din far kan give lidt flere oplysninger om dem.
Svar
#7
i56

Sådan bare for at gøre det lidt nemmere, kan jeg oplyse at de allerfleste producenter i umindelige tider har trykprøvet deres produkter. Står der ikke noget i retning af 850 - 900 stemplet i piberne ?

Med en europærisk standard patron (lavt tryk) vil selv en bøsse der er trykprøvet til 850 bar, kunne tåle mosten. Husqvarna har altid været kendt for at levere et meget stærkt og sikkert produkt, så umiddelbart ville jeg ikke indlevere den til trykprøvning. Dette forudsat at den er stemplet i piben. Trykprøvning er rigtigt nok en overtrykspatron, og du finder ingen der på forhånd vil garantere noget som helst på en gammel 'Husky' [B)] Ergo kan du bagefter risikere at stå med et sprængt løb [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#8
Hej igen,Den nummerserie der starter med 90000 er fra 1915,og den med 150000 er fra 1931.Mod.20 er produceret igennem mange år,den første i 1877,og den sidste i 1956,og da må man vel også sige at tiden var løbet fra en hanebøsse med underlukke.Der er lavet mellem 80 og 100000 tusinde,så der står stadig mange rundt omkring,og faktisk er mange af dem stadig i fin stand.Du finder ikke noget egentligt stempel fra et "proof house" eller lignende i den,men et H med en krone over,det er fabrikkens eget "Prøveskydningsmærke",det siger IKKE noget om,hvorvidt de har testet med sort eller røgsvagt krudt,for det markerer fabrikken faktisk ikke på nogen måde,men i en sund og veldholdt bøsse fra 1915 er der ingen problemer med moderne patroner,feks Eley Grand Prix,bismuth.Hvis der er mere ang.Husquarna du vil vide,så skriv,så skal jeg prøve at finde svarene.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Hej ULG.
Sidder lige og følger med i samtalen, angående gamle Husquarnaer. Har selv en gammel hanebøsse med underlukke, men kan ikke finde noget H, med en krone over. Jeg kan dog finde en lodret oval med bogstaverne ELG, i en trekant, med E øverst, og en krone ovenpå! Det er en kal. 16. med 74 cm. piber. Den er meget brugsslidt, og helt blank overalt, nærmest som om den aldrig har været bruneret....? Måske kan din fader også hjælpe her???
Med ønsket om en oplevelsesrig sæson.....
Henrik.
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#10
Hej "Kluden" ELG i en oval er det belgiske prøveskydningsmærke for sortkrudt.Er du sikker på at det er en husquarna? Hvis det er,er den meget gammel,for de første haglbøsser Husquarna lavede,var faktisk nogle de bare samlede og færdiggjorde af stumper købt i belgien,har du evt.et nummer på den,det kunne være sjovt at vide hvor gammel den er.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Selv hej, ULG!
ER ikke sikker på at det er en Husquarna! Måske er det en Belgier!? Det eneste nummer jeg kan finde på den er 403, som står midt mellem piberne! Den har flere forskelige stempler, men de er slidte. Et forsigtigt bud på alderen, lyder på ca. 1880..... Der er angivet trangboringsgrad til at være 17.0 på begge piber. Desuden er der stemplet et et-tal ret dybt i den højre pibe.
Håber disse informationer kan vække nogle ideer hos dig, eller faderen...?
Knæk og bræk.
-Klud.
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#12
Hej Kluden,nu bliver det lidt teknisk! Hvis boringen er angivet feks. Choke 17.0 16.3 er den fra perioden 1898-1910.Hvis Choke er angivet på en brøkstreg er den fra perioden 1910-1924.Hvis der kun er angivet feks.Choke 17.0 er den fra efter 1924,de fremstillede stadig sortkrudtsbøsser i '20'erne,selvom det ikke var mange!
Er din skyder med stålløb eller båndløb? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
Hej ulrik. Den er med gode solide stålløb. Men som sagt er jeg slet ikke sikker på at det er en Husquarna! Dine angivne årstal kan vel ikke regnes, hvis det f. eks er en Belgier, eller....? Jeg ved der findes en bog med alle stempler og mærker for prøveskydning osv. Den skulle dække alle fabrikater og ca. 200 år tilbage! Er du måske i besiddelse af en sådan, eller ved du hvorfra den kan anskaffes?
Knæk og bræk.
Klud.
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#14
Hej igen,de årstal er for "Belgiere".Husquarnaer tidsbestemmes via våbennummer.Send evt en PM med din adresse,så sender jeg fotokopier af det materiale jeg har med div.stempler.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Hej Kluden,du har fået en "PM" Prøv at klik på Private messages i øverste højre hjørne,Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)