Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtjagt
#1
Var lige ude med riflen Lørdag morgen for at se om jeg kunne få lidt kød til køkkenet. Jeg kom hurtigt i kontakt med en lille buk og besluttede at pürche efter den. Den gik i højt vissent græs og jeg tabte den af syne et par gange. Da der var 15 min. til skydetid kom der ca. 50 gæs og slog sig ned på marken dog så jeg ikke kunne se hvor de landede.
Jeg havde set dem om Fredagen og gik ud fra de var landet samme sted og da jeg aldrig har skudt gås opgav jeg bukken og gik efter gæssene.
Jeg skulle en temmelig lang omvej for at komme til en gravhøj på marken og derfra ville der være 100 m. til gæssene.
De stod imidlertid ikke helt samme sted og opdagede mig hvorefter de gik på vingerne til stort spetakel.
Jeg spænede ind til gravhøjen i håb om de ville vende tilbage men de fortsatte bare væk.
Jeg kravlede op på toppen af højen hvorfra jeg kunne se ned til et engstykke der dels består af græs og dels korn der ikke kan høstes da der står vand på arealet.
I kornet gik der råvildt, i den ene side en rå med 2 lam og i den anden et enligt dyr. Lidt efter dukkede endnu en rå og 2 lam op, men jeg skyder ikke lam før midt i December.
Jeg rettede opmærksomheden mod det enlige dyr og kunne se der var et eller andet i panden af det men kunne ikke rigtig se hvad det var. Afstandsmåleren sagde 270 m men dyret kom langsomt hen mod mig og på et tidspunkt trådte det fra kornet ud på græsset og stod helt fri.
210 m sagde måleren og jeg vendte min lille trebenede stol på hovedet og anbragte riflen mellem stolebenene. Perfekt, sigtet stod bomstille og skuddet gik. Dyret tegnede godt gik 10 m og faldt så.
Jeg blev liggende lidt og betragtede de andre dyr der blot blev ved med at æde.
Efter 10 min. rejste jeg mig og gik ned for at hente dyret og først her trak de andre dyr væk.
Jeg gik først hen til skudstedet der så sådan her ud:

[Image: DSC01176.jpg]

Herefter gik jeg ud til dyret og var glad for at få sådan en buk væk fra terrænet. Men hvad var nu det ? dyret havde jo skørt, det var sgu en rå der så sådan her ud:

[Image: DSC01183.jpg]

[Image: DSC01179.jpg]

[Image: DSC01182.jpg]

[Image: DSC01181.jpg]

Et meget specielt trofæ må man sige. Dyret var i dårlig foderstand og et kik i munden afslørede at der næsten ikke var tænder tilbage.
Kuglen, en 95 grain Nosler Ballistic Tip cal. 243 gjorde arbejdet fint her ses udgangshullet:

[Image: DSC01187.jpg]

Og her et billede af råen og min elskede lille 243:

[Image: DSC01188.jpg]

Vender lige tilbage til udgangspunktet i denne interessante debat der kører i denne tråd.
Her er et par billeder af det lidt specielle trofæ.

[Image: DSC02961.jpg]

[Image: DSC02960.jpg]

Ved ikke hvorfor billederne lægges ind sådan her, beklager.
Måske en muggerator kan rette det.

[Image: 1-1.jpg]
Jeg kan ikke få dem store nok
Svar
#2
Tillykke med din fine buk..............øh, rå [Wink]

og, tak for din fine artikel forresten [Big Grin]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#3
Tillykke med den fine RÅ-Buk...

Det ligner da begyndende snabelsko den har på fødderne.
Havde den gang problemer?

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Det er sku et sjovt dyr. Tillykke med det[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
SA havde inviteret på ”Råvildtregulering” her til morgen.

De to Små kalibrerede rifler (22-250 og .220 Swift) var velegnede til opgaven

[Image: IMG_2400.jpg]

Tak til SA for en oplevelsesrig morgen. [Smile]

Mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#6
Ja, tak i lige måde.....[Smile]
Citat:quote:

Originally posted by Swift

SA havde inviteret på ”Råvildtregulering” her til morgen.

De to Små kalibrerede rifler (22-250 og .220 Swift) var velegnede til opgaven

[Image: IMG_2400.jpg]

Tak til SA for en oplevelsesrig morgen. [Smile]

Mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]


Svar
#7
Tillykke med de gode afskudsdyr[Smile]

@Swift/SA, jeg synes dyrene ser lidt "pjevsede" ud (ikke for store), men billeder kan jo nemt snyde[Wink]
Hvad er vægten på dem[?]

mvh
Korthår
Svar
#8
Billedet snyder ikke!

Det er meget små lam – uvist af hvilken årsag.
Måske pga. en for tæt råvildtbestand i området.

Uden at have haft dem på vægten vil jeg vurdere det mindste af lammene til at veje omkring 7 kg. [:0]

Er der andre der har haft oplevelser med små dyr?

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#9
Ja, de lam der er skud her hvor vi bor var også rigtigt små, og ville ikke há klaret vinteren med mindre den bliver meget mild.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#10
Se da at få skudt noget mere råvildt, de er alt for små. Jeg skød et bukkelam for et par uger siden, det vejede 13 kg brækket. Det vil jeg mene er tæt på minimum[}Smile] Har skudt lam sidst i december på 16 kg brækket[Big Grin] Ingen foder eller fodermarker, bare hold bestanden på et rimeligt niveau..
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Se da at få skudt noget mere råvildt, de er alt for små. Jeg skød et bukkelam for et par uger siden, det vejede 13 kg brækket. Det vil jeg mene er tæt på minimum[}Smile] Har skudt lam sidst i december på 16 kg brækket[Big Grin] Ingen foder eller fodermarker, bare hold bestanden på et rimeligt niveau..



et lam der vejer 13 kg brækket er et UALMINDELIGT godt lam[Smile]
Svar
#12
Enig i, at det kunne være fint, hvis vi melder ind med f.eks. små og dårlige lam - men det ville være ekstra fint, hvis vi evt. angiver landsdel eller lokalitet, som vi andre kan forholde os til[Smile]

Her i Vestjylland (Ringkøbing-Skjern kommune)har rigtig gode og stærke dyr.
Husk på at der, uanset bestandens kondition, altid vil være enkelte dyr som "falder udenfor" - evt. fordi de er født sent, haft haft en dårlig opvækst, hvis det tidligt er blevet moderløs el.l..

Jeg er meget enig med Poulsen i, at et lam på 13 kg. måske ikke er et ualmindeligt godt lam, men i hvert fald et godt lam[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Se da at få skudt noget mere råvildt, de er alt for små. Jeg skød et bukkelam for et par uger siden, det vejede 13 kg brækket. Det vil jeg mene er tæt på minimum[}Smile] Har skudt lam sidst i december på 16 kg brækket[Big Grin] Ingen foder eller fodermarker, bare hold bestanden på et rimeligt niveau..



et lam der vejer 13 kg brækket er et UALMINDELIGT godt lam[Smile]



Ikke i min verden. Et lam bør veje 13 kg i oktober, 14 i november og 15 i december..
De dyr jeg referer til kommer fra vestjylland af[8D]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Se da at få skudt noget mere råvildt, de er alt for små. Jeg skød et bukkelam for et par uger siden, det vejede 13 kg brækket. Det vil jeg mene er tæt på minimum[}Smile] Har skudt lam sidst i december på 16 kg brækket[Big Grin] Ingen foder eller fodermarker, bare hold bestanden på et rimeligt niveau..



et lam der vejer 13 kg brækket er et UALMINDELIGT godt lam[Smile]



Ikke i min verden. Et lam bør veje 13 kg i oktober, 14 i november og 15 i december..
De dyr jeg referer til kommer fra vestjylland af[8D]


Det er muligt du mener de bør veje det. Jeg vil nu påstå, at der er endog meget langt imellem de vægte du nævner for brækkede lam - også i vestjylland.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Nu har jeg gået på jagt siden 90, og i den periode kan de lam jeg har set på 13kg tælles på en hånd, hvor imod de voksne dyr jeg har set på mellem 13 og 15kg ikke kan tælles på 20 hænder.
jeg kender faktisk kun et sted hvor voksen vægten normalt nærmer sig de 20kg og der er tyk fed sort muld og ikke skyggen af let sand og en tæt bestand af råvildt.
Svar
#16
skød et lam og en rå først i nov. De vejede hhv. 13,5 og 22 kg, hvilketer meget normalt for dyr der her det godt her på egnen NV Jylland.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by mini

skød et lam og en rå først i nov. De vejede hhv. 13,5 og 22 kg, hvilketer meget normalt for dyr der her det godt her på egnen NV Jylland.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Brækket vægt?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by mini

skød et lam og en rå først i nov. De vejede hhv. 13,5 og 22 kg, hvilketer meget normalt for dyr der her det godt her på egnen NV Jylland.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Brækket vægt?

Ja og uden hjerte/lever.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#19
Jeg skød en rå i søndags med riflen, den var blind på det ene øje! Den var i god foderstand og vejede godt 17 kg. brækket.
Svar
#20
Det handler nok også noget om gener, og ikke bare om bestandstæthed. På min jagt "skal" gamle råer og bukke veje 18-22 kg årsbukke 17-19 kg og lam 11-14 kg. lammene kan naturligvis svinge noget afhængig af om de er sat af en førstegangsfødende- eller en ældre rå, om råen har haft 1, 2 eller 3 lam.

Dyrene på min jagt har haft der rigtig godt de seneste år, og måske især i år da der har været store områder med majs og lucerne på reviret. De dyr jeg har skudt har, ihvertfald for de voksnes vedkommende haft en god portion fedt mellem indvoldene og under skindet på ryggen.

Jeg ved at på nogle naborevirer har man lavet nabo aftaler der går ud på at skåne alle lam og råer, for til gengæld at skyde alle bukke.

Jeg har observeret meget små lam i dette område, men det vel bare en naturlig konsekvens af at undlade at skyde råer og lam.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)