Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtjagt
#21
Citat:quote:

Originally posted by B.C

Nu har jeg gået på jagt siden 90, og i den periode kan de lam jeg har set på 13kg tælles på en hånd, hvor imod de voksne dyr jeg har set på mellem 13 og 15kg ikke kan tælles på 20 hænder.
jeg kender faktisk kun et sted hvor voksen vægten normalt nærmer sig de 20kg og der er tyk fed sort muld og ikke skyggen af let sand og en tæt bestand af råvildt.



Jorden på min jagt er meget tung lerjord. Et voksent dyr på 13-15 kg er i min verden et dårligt dyr, der skal afskydes hurtigst muligt..
Ingen af de dyr jeg har nedlagt har haft noget særligt fedt, i de fleste tilfælde, næsten intet. Men vægten fejler som sagt ikke noget[:p]
Svar
#22
Ang. vægten kan man her se, at 22 kg. til en rå er en rigtig god vægt
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...did651=466

Et andet godt sted at hente viden, som I jo nok kender, men alligevel:

http://www2.dmu.dk/1_Viden/2_Publikation...9_2002.pdf

mvh
Korthår
Svar
#23
Korthår: Meget diplomatisk - som altid[Wink].
Jeg siger heller ikke at folk lyver - men de skulle måske prøve at få deres vægte kalibreret.[:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#24
Hvor mange har du skudt Darkside ?

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

Hvor mange har du skudt Darkside ?

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap



Jeg har skudt et par stykker i år og tre sidste år.. Jeg har ikke skudt meget råvildt selv, men har efterhånden set meget blive skudt, både på egen jagt og hos mange andre..
Svar
#26
Jeg har gået på jagt nu 22 år, sidste weekend skød jeg mine rådyr nr. 159 og 160 det ene var et lille lam med den brækket vægt på 7,3 kg og det andet dyr en gammel rå med brækket vægt på 22,6 kg. disse to er fra midtsjælland, har skudt en del råvildt i midtjylland og der er gennemsnits vægten lidt lavere end på midtsjælland, dette er mine erfaringer.

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by fqvist

Jeg har gået på jagt nu 22 år, sidste weekend skød jeg mine rådyr nr. 159 og 160 det ene var et lille lam med den brækket vægt på 7,3 kg og det andet dyr en gammel rå med brækket vægt på 22,6 kg. disse to er fra midtsjælland, har skudt en del råvildt i midtjylland og der er gennemsnits vægten lidt lavere end på midtsjælland, dette er mine erfaringer.

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!



Hmmmm.... så passer din vægt nok heller ikke [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#28
Hej Sakonezer,
Først tillykke med det fine afskudsdyr. Selvom det kan være meget sjovt med en rå med opsats må det alligevel betegnes som unormalt og klart et afskudsdyr. At hun tillige er gammel, har begyndende snabelsko og er i dårlig foderstand gør ved efterrationalisering kun gerningen endnu bedre. Jeg undrer mig dog noget over beslutningen om at skyde det "enlige dyr med noget i panden", hvis du ikke på forhånd har set at dyret har skørt. Som jeg læser beretningen vil du 99 ud af 100 gange du tager den beslutning skyde en kastebuk. Ikke at der nødvendigvis er noget galt i det, men jeg forstår på din underskrift at du også går op i bukkejagt. Nu er det måske mig der ikke kan vurdere det på billederne, men min første tanke ville være kastebuk, hvis jeg så de knolde på over 200 m's afstand.
mvh
Martin
Svar
#29
lige hjemkommet fra lidt riffeljagt dd på djursland:

rålam 9 kg
rålam 9 kg
ung kastebuk 15 kg
rå 14 kg
rå 15 kg

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#30
Jamen Strom for sa...!!!!

Se nu at få ringet til TheDarkSide, så han kan komme og hjælpe dig med at få skudt resten af alle disse svagelige dyr bort....!!
Det er altid rart at få hjælp af en kyndig og erfaren person...!!![xx(]

Mvh.
SA
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by SA

Jamen Strom for sa...!!!!

Se nu at få ringet til TheDarkSide, så han kan komme og hjælpe dig med at få skudt resten af alle disse svagelige dyr bort....!!
Det er altid rart at få hjælp af en kyndig og erfaren person...!!![xx(]

Mvh.
SA



Der er sgu da tydeligvis noget galt, når dyrene er så små[}Smile] Eller også har vi bare kæmpestore dyr i NVjylland[Big Grin][:p]
Svar
#32
Nu er det således at jeg er kommet på det pågældende revir i 20 år (det er min fars). Der er i området er særdeles sund bestand af råvildt, og vi har aldrig tidligere observeret dyr i denne vægtklasse. Der skydes MINIMALT med råvildt på alle naboarealer, og grundet et vist lokalkendskab, ved jeg rimeligt præcist, hvad der skydes og hvormeget. Så en kommentar som din, at der bare skal skydes, er sg* da lige til at lukke op og sk*de id....!
De to små lam kom alene, og da der meget tæt på er en befærdet skovvej, antager jeg at råen er blevet kørt ned, da der på denne strækning ryger en del råvildt på denne konto.

Derfor kan jeg kun takke Swift for hans beslutsomhed...!!!

Beklager til resten af Fora, men jeg kan sg' ikke altid klare alt den teori snak....
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by SA

Nu er det således at jeg er kommet på det pågældende revir i 20 år (det er min fars). Der er i området er særdeles sund bestand af råvildt, og vi har aldrig tidligere observeret dyr i denne vægtklasse. Der skydes MINIMALT med råvildt på alle naboarealer, og grundet et vist lokalkendskab, ved jeg rimeligt præcist, hvad der skydes og hvormeget. Så en kommentar som din, at der bare skal skydes, er sg* da lige til at lukke op og sk*de id....!
De to små lam kom alene, og da der meget tæt på er en befærdet skovvej, antager jeg at råen er blevet kørt ned, da der på denne strækning ryger en del råvildt på denne konto.

Derfor kan jeg kun takke Swift for hans beslutsomhed...!!!

Beklager til resten af Fora, men jeg kan sg' ikke altid klare alt den teori snak....



Det er skam ikke teorisnak, men egen erfaring fra eget og andres revirer.
Hvis naboerne ikke skydes noget er det begrænset hvor mange dyr der vil udvandre fra dit. Så vil der hurtigt blive mange dyr om føden. En lidt tynd, men stærk råvildtbestand er IMO bedst.. Skal man holde en bestand i nogenlunde samme niveau bør man efter min erfaring skyde 1/3 af råerne og 2/3 af lammene. Det er vel og mærke af de dyr der står rimeligt fast på ens eget. Vi har ingen asfaltveje i nærheden af min jagt så der bliver aldrig traffikdræbt noget. Høstmaskiner tager måske et lam i ny og næ. Men langt de fleste råer kan da have to lam hele året. Naboerne skyder max 2 dyr om året, som også er at finde hos mig.
Svar
#34
Hej,

Jeg kan blot informere om, at jeg hermed trækker mig fra denne debat, da jeg har indset at jeg er oppe imod velvidende og erfarne kræfter som jeg ikke kan konkurrere imod.....

[Image: Unavngivet_zps85dfb18d.jpg]

Mvh.
SA
Svar
#35
Det er præcis som min far.

Jo ældre jeg blev, jo klogere indså jeg at han var...

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#36
man fristes jo til at citere faderen fra "Magiske Mads" bøgerne...."DEN DRENG ER ET GENI"[Smile][Big Grin]
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by SA

Hej,

Jeg kan blot informere om, at jeg hermed trækker mig fra denne debat, da jeg har indset at jeg er oppe imod velvidende og erfarne kræfter som jeg ikke kan konkurrere imod.....

Mvh.
SA



Det vil sige at grundet min alder, så kan jeg ikke deltage i debatten på lige fod med andre?
Jeg har af gode grunde ikke nedlagt store mængder råvildt, men jagtjournaler over nedlagt råvildt må vel give et vist grundlag for at udtale sig. Når jeg siger at lam bør veje 13 kg i okt, 14 kg i nov og 15 kg i dec, er det baseret på råvildt jeg selv har nedlagt, råvildt nedlagt på mit revir (gennem de sidste 25 år) og hvad jeg har set af nedlagt vildt fra andre revirer. "Mit revir" dækker over et revir, som har været i familien i to generationer før mig. Alt nedlagt råvildt er registreret og vejet. Der er desuden ført en slags lo over set råvildt på forskellige tider af året. Jeg bruger selv meget tid på at studere råvildtet og tælle dette flere gange om året.
Jeg siger ikke hvad der er rigtigt og forkert, men hvad jeg mener. Det kan godt være jeg tager fejl en gang i mellem, men jeg er af den overbevisning at fx et lam bør veje væsentligt mere end 7 kg brækket så sent på året..
Svar
#38
Det er lidt synd hvis der i denne tråd, som så mange andre, skal gå "børnehave i den" - min far er stærkere end din - jeg har mere ret end dig - fordi du du er en rødhåret brilleabe osv.

Jeg kender kun få af jer personligt - fornuftige mennesker, men dem jeg ikke kender eller kan se skal gøres til grin - nej selvfølgelig ikke.

Måske er Thedarkside lidt kæk, og det kan vi ikke li' så blir' vi sure.[^] det har vi ret til.

Nej hold nu fokus på emnet!!

De vægte som Thedarkside angiver ligger ikke fjernt fra det jeg kender.

@ CP og korthår. Jeg har to forskellige vægte - en "salter" fjedervægt og en med lodder, og de har været brugt til at veje og kontrolveje bundter med pyntegrønt, og er blevet kontrolleret hvert år inden sæsonstart - det er alt for dyrt at få et træk hjem fra tyskland som har undervægt i bundterne. Jeg bruger den med lod da den ikke ændre sig med mindre nogen snupper et stykke af lodet, eller den er mega-rusten - og det er den ikke[Big Grin]

Som jeg skriver i et tidligre indlæg er "min jagt" overgang ml skov, lucerne og majsmarker. Jordbundsforholdene er gode, råvildtbestanden er god og har været i kraftig fremgang de senere år, men jeg tror snart "mætningspunktet" er nået.

Jeg er ikke i tvivl om at der er store regionale forskelle i vægten på dyrene, og jeg har aldrig har set snabelsko eller svælgbremselarver her på egnen - endnu, men frygter det vil komme. Til gengæld hærgede ræveskaben for godt 10 år siden, hvilket straks resulterede i råer som førte 3 lam og små og dårligere lam. Rævebestanden har det bedre men der er ikke så tæt en bestand som i 80erne.

Og nu vi er ved det: Jeg har haft jagttegn siden 1983, og har været med på jagt siden 1974 - så jeg ved hvad jeg snakker om - måske [Smile]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#39
Come on - hvornår er alder nu blevet eneste lyksagelige parameter i en argumentation? Det minder mest om et étpartisystems vej til succes...

@Zero - og det minder mig om min far, hvergang han ikke kan argumentere trækker han erfaringskortet!

Darksides forventninger til lammevægt er ude i hegnet, men det har flere af Jer jo argumenteret lødigt for. Lam på 12 kg når vægten stagnere ultimo november i det østlige DK er fine lam. Men hvor mange af Jer som udtaler Jer om lammevægt kigger tænder når I aldersbestemmer dyr på paraden?

@SA - hvordan definere du en sund bestand af råvildt? Du skriver selv, at der nedlægges minimalt med råvildt på dit og tilgrænsende revirer. Det kunne jo godt betyde, at bestanden er høj og det særligt i forhold til bærevnen, og første parameter som det vil afspejle sig på er jo dyrenes kondition udtryk ved opbrækket vægt. Næste parameter er så lam pr. rå etc.

@SAKONEZER - hvad er argumentet for ikke at nedlægge lam før december?

Glædelig jul til alle

D93
Svar
#40
Dette er fra Råvildt.dk ,Han har dog set lidt Råvildt gennem tiden

Vægten på handyr

Den almindelige vægt på årsbukke bør være mellem 14 og 16 kg (gennemsnit 15 kg).Den almindelige vægt på toårsbukke bør være på mellem 15 og 18 kg (gennemsnit 16,5 kg).

Den almindelige vægt på voksne bukke på tre år og opefter bør være mellem 16-22 kg (gennemsnit 18 kg.)

Vægten på hundyr
Den almindelige vægt på etårshundyr, bør være mellem 13 og 15 kg (gennemsnit 14 kg).

Den almindelige vægt på toårshundyr bør være på mellem 15 og 18 kg (gennemsnit 16 kg).

Den almindelige vægt på voksne hundyr på tre år og opefter bør være mellem 15-19 kg (gennemsnit 17 kg).

Vægten på lam
Et nyfødt lam vejer mellem 1-1,5 kg.

Tilvæksten i de første måneder er hurtig, og når lammet er ca. et halvt år gammel, vejer det ca. 10 kg opbrækket.

[/quote]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)