Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtjagt
@TDS må jeg spørge om
1) hvor mange lam skyder du på terræn først på sæsonen henholdsvis sidst på sæsonen?
2) hvad gør du for at skelne skaldyr fra lam?

D93
Svar
Citat:quote:

Originally posted by D93

@TDS må jeg spørge om
2) hvad gør du for at skelne skaldyr fra lam?

D93



Ja, det vil jeg også godt vide. Fx kan det være svært at kende forske på en hummer og et bukkelam [Wink]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
Jeg skyder normalt ikke mere end 4 lam pr. sæson. Jeg får dog normalt lov til at partere resten af husstandens nedlagte råvildt, samt naboens. Så jeg har vel 10 lam på vægten i løbet af en sæson + jeg normalt altid har en vægt med i bilen på fællesjagter. Der giver jo så yderligere en 5-10 dyr pr. sæson som jeg kender dato for nedlæggelse, revir og nærmere omstændigheder. Det er da ikke et stort videnskabeligt grundlag, men jeg synes nu jeg kan se en tydelig sammenhæng mellem størrelse på lam afhængig af sæson. Jeg har aldrig set et lam på under 11 kg i december, men jeg har set mange på bare 8-9 kg i oktober.

At kende et smaldyr fra et lam er nemt. Et lam har en tredelt kindtand og et smaldyr har en todelt. Er kræet i live så er det nemmest at se på hovedfaconen, lam er rimeligt korte i hovedet, mens smaldyr er en smule mere voksne at se på. Jeg har brugt utallige timer på at kigge på "egne" og "naboernes" rådyr gennem spottingscope og håndkikkert, så jeg bilder mig selv ind at jeg er ved have styr på det.
Svar
Ha ha, det er næsten som den gamle overjægermester med det store fuldskæg[Big Grin][Big Grin][Big Grin] betagende så hurtigt en enorm erfaring kommer til stede[Big Grin]

Mon ikke man kan sige at selve vinterpelsen har en vis procentdel af vægtforøgelsen??

Ud fra et afskydningsmæssigt synspunkt er det ihvertfald nemmere at få lavet arbejdet i oktober starten af november i stedet for om vinteren hvor hele skidtet går i kæmpe spring.
Selv har jeg ofte haft problemet om vinteren.

I oktober er det ihvertfald lettere at få sorteret korrekt[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)