Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
første salonriffel?
#1
hej [Big Grin]

jeg er ny her på forummet, jeg er ved at tage jagttegn skal til prøve her i foråret, og så sidder jeg og fifler med hvilket jagt våben jeg engang skal ahve og så er jeg kommet frem til at det nok skal være en 22. WMR kaliber salonriffel eller evt en .17 HMR / .17 Mach2

har kigget lidt på en CZ 452 af standard, american eller FS typen. [B)]

er der nogen der kan fortælle lidt om den her riffel eller evt en anden af 22. WMR kalibren.

(vælger 22. WMR pga at den er så alsidig som den nu engang er, den ka jo tage alt fra agerhøns til ræv ( og vildsvin ))
Svar
#2
Hold dig fra cal. .17 indtil reglerne er klarlagt for disse.

Vær opmærksom på at en 22WMR koster 3-5 gange så meget at skyde med som en 22LR.
22LR Ammo kan fås til ned til omkring Kr. 300/1000 ved køb de rette steder.
De fleste steder jeg kender, der koster 22WMR omkring kr. 90/50!

Jeg ville anbefale en 22LR og en 222Rem eller 223Rem, så har du også rådyrene med.

Når det gælder Salonrifler(17M2, 17HMR, 22LR, 22WMR), så er der kun ET supermærke[8D](IMO), og det er Anschütz, men der er mange rigtigt gode mærker. CZ er et af dem.

Det efter min mening vigtigste for en salonriffel er at den har et rigtig godt aftræk.(Og Nej, mine 4 salonrifler har IKKE et godt aftræk)

Vildsvin har jeg ikke selv prøvet at jage, men en tysk ven har jagt i et vildsvineområde. De bruger enten 30-06 eller 9.3x64 til vildsvin, og så har de en S&W .357 magnum med til fangstskud.(jeg må se at komme til Tyskland i sæsonen)
De mener at alt under 30-06 til Vildsvin er at bede om at blive flået...
De skyder ca. 50-80 svin om året, hvis de ikke skyder nok, så skal de betale erstatning til skovejeren...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Hej Malter

Nu skal du ikke tage de grise for pålydende! selvom de går under navnet vildsvin er de skudt i en fold[V]
Det jeg ville vise var at jeg ofte kommer ud for at frilands dyr der skal slagtes. Og til det formål er min 22WMR ganske god.
Selvom jeg ikke kan lide det bliver jeg nok nød til at give JRexA lidt ret i at du måske skulle satse på en 22 lr Hvis det er en (1)riffel du vil have da det jo er skide sjovt at skyde og 22 WMR kan blive en belastning for budgettet 86kr for 50!
Svar
#4
Hej Malter.
Jeg vil lige sørge for at du også har Weihrauch i tankerne, når du skal købe riffel!
Har selv en Weihrauch HW 60 J kal. .22 magnum, og det er toppen af poppen!!! (også prismæssigt[V])
Præcisionen fås ikke bedre, og skæfte+låsegang er lysår foran anschütz, som koster ca. 4000
Weihrauchen koster 5000, men står du med dem i hver sin hånd, vil du ikke være i tvivl!!!
Held og lykke i din søgen, og knæk og bræk til prøven!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)