Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
montering af svingmontage
#1
Jeg har købt en ekstra svingmontage (Steyr) for montage af ekstra kikkert på riflen. Kan man montere en sådan selv uden bistand fra bøssemager? Er der forhold man skal være særligt opmærksom på?
Svar
#2
hej msn
om du kan montere den selv... ved jeg ikke!! for hvordan er dine hænder skruget på???????????

kik på montagen og prøv dig fram så lære du mest

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Jeg kender ikke den konkrete montage, men er man f.eks. en dygtig maskin arbejder der ved lidt om våben kan man da forsøge. Følgende er vigtigt:
- find midten på låsestolen - brug evt. en fræser og en "center finder" (jeg ved ikke hvad den hedder rigtigt)
- bor nogle huller. Jeg ville ikke gøre dette hvis ikke jeg havde en fræser eller en boreskabelon. Det sidste har du nok ikke - så en fræser- Start med et pinol bor.
- Pas på at roterende spåner ikke ridser - sæt evt. maler tape på låsestolen inden boring
- brug kun en ny gevind tap - den skal IKKE knække. det er dælme træls... Sørg for at gevindene er lodrette. Brug evt en søjleboremaskine som guide.

Du kan spare nogen penge - men husk også at du har risikoen....
MVH
Henrik
Svar
#4
Jeg vil gå ud fra at du har en Steyr riffel, siden du har købt dig en original Steyr svingmontage.
Medmindre din Steyr er oldgammel (altså fra før 1970 eller noget iden stil) så ER riflens låsestol forboret for netop den originale svingmontage.

Denne montage kræver ikke meget mere end en skruetrækker der virkeligt passer til skruernes kærv samt noget epoxy-masse (Plastic-padding "Chemical metal" er fint)
Grunden til at du skal bruge epoxien er at det er min erfaring at Steyr ikke kan finde ud af at lave samme radius på undersiden af montagens baser , som på oversiden af låsen!!! Det betyder at man kan risikere at baserne kommer til at sidde og dingle (næsten usynligt!!)
idet skruerne kun klemmer baseb fast på midten, men da radius på baserne indvendig er større end radius på låsen, ja så har man balladen!!

det bedste er at få fat i et stykke akselstål som er drejet eller slebet på mål (25,4 mm til 1" ringe, 30.0 mm til ja....[Wink])

Baserne monteres ved at skrue dem på med epoxien under og stramme skruerne godt til , men ikke så skruetrækkeren vrider[8D]
(forinden har man naturligvis renset og affedtet både baser og lås.)
sørg for ikke at få for meget epoxi ned i gevindhullerne[xx(]

Inden Epoxien hærder op, monteres ringene løst på akselstålet, og drejes forsigtigt på plads i baserne. Så spænder du ringene til og sikrer dig at tingene sidder uden synlige skævheder.
Og lad nu VÆRE med at bruge din nye Zeiss til at dreje baserne på med og spænde på....fordi du ikke lige gider skaffe det sykke akselstål...
Selv Zeiss kikkerter kan bøjes....og så bliver de så underlige...

Lad hele molevitten sidde mindst 24 timer ved stuetemperatur.
Afmonter akselstålet ved at løsne ringene UDEN at tage dem af baserne!
monter din kikkert i ringene og spænd det hele op forsigtigt!

Hvis du har gjort det hele rigtigt, ja så kan du af og påmontere kikkerten uden at bruge unødigt "vridmoment" og den vil holde indskydningen indenfor nogle centimeter.

Gør du det uden epoxy'en og bare spænder hele l.rtet sammen på må og få, ja så binder svingmontagen, indskydningen holdes ikke og nogen gange kommer du på jagt i Sverige med en riffel der skyder 20 cm til højre.... Been there done that.... learned from it, I hope...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Jeg har i uvidenhed ikke været tilstrækkelig præcis.
Jeg har riffel inkl. komplet svingmontage - dvs. baser er monteret.
Jeg har bare købt en ekstra overdel (et sæt ringe) for montage på eksisterende baser. Umiddelbart burde den vel kunne monteres direkte??

Mvh. MSN
Svar
#6
Hej MSN!

Ok... Det forenkler jo sagen betragteligt... Jeg ville dog stadig bruge "akselstålet" til at "line" ringene op med, inden jeg spænder kikkerten fast i dem.

Med en del forsigtighed kan du sikkert få ringene drejet på plads på baserne og monteret kikkerten i ringene, også uden brug af "jernstangen"

Holder den kikkert du allerede har i svingmontagen sin indskydning?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Hej Dravis!

Tak for tilbagemeldingen. Riflen er endnu meget ny for mig - dog brugt. P.t ingen problemer med at holde indskydningen - har modellen andre problemer end dem du omtaler?

Jeg vil gerne have en ekstra kikkert til drivjagt - derfor den ekstra montage! Det er dog ikke nemt at finde en egnet kikkert i 1", men det lykkes nok en gang.

Har du forslag til hvor man finder stålstangen?

Mvh. MSN
Svar
#8
M.h.t Drivjagtskikkert i 1"

check hos Rex på http://www.gunsandpowder.dk

Kig efter Leupold VXII 1-4x20 til prisen absolut den bedste drivjagtskikkert der fås.

lær dig selv at skyde med begge øjne åbne på lav forstørrelse og drivjagt bliver en ren fornøjelse!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)