Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Amerikanske indtryk
#21
Hej Buba,
"CHL" Concealed handgun license, er ikke i sig selv en vabentilladelse, men en ret til at bare lovligt eget handvaben til selvforsvar. Her i staten ma man saledes kun bare handvaben, hvis man har taget dette CHL korte uddannelses program. Man bliver checket af statspolitiet og FBI inden den udstedes.
Efter CHL blev mere udbredt i midt 90'erne, har over 40 stater en sakaldt "right to carry" sammenlignet med ovrige hvor det er mere en diskretionssag.
Her iovrigt ogsa en Florida CHL, saledes jeg efterhanden kan bare vaben lovligt i 42 stater. Der er 3 stater hvor CHL ikke er pakravet, hvor man blot skal vare over 21 ar og boende i staten (state resident)
CHL bruges til bekampelse af kriminalitet. Man regner med at over en million personer, redder sig ud af en potentiel livstruende situation hvert ar. Ifolge det amerikanske JM, har kriminaliteten per capita aldrig varet lavere siden ca. 1900 tallet.
Specielt flere og flere kvinder samt pensionister har sogt om CHL de sidste 10 ar. Alt sammen noget der har pavirket den harde kriminalitet til det bedre.
Ikke alle kriminelle er lige dumme! Man lavede f.eks. en undersogelse blandt indsatte, og over 75% mente, at det var uretfardigt at almindelige og ansvarlige borgere, havde denne ret til og forsvare sig med skydevaben lovligt. Desuden havde over 70% af de indsatte i Arizona's statsfangsler, begaet deres forbrydelser i Calefornien, hvor det stort set er umuligt at fa sig en CHL...go figure.

Som dansker kan jeg umiddelbart godt forsta, hvis man i forste omgang burde tro, at flere vaben i samfundet skaber mere uro og kriminalitet, men ser man unuanceret pa det, er det jo i bund og grund simpelt!
vaben i de rigtige hander reder liv. Det giver jo lidt bedre "kort pa handen" skulle situationen opsta, hvilket vel er en god grund til at f,eks politiet gar bevabnet.

Vaben her betragtes som en ekstra sikkerheds foranstaltning, pa samme vis som f.eks, at bruge sikkerhedssele og styrthjem, eller have brandslukker og rogalarm. Rart at have eller anvende skulle uheldet ramme en.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#22
Er der nogen steder hvor turister kan få en CHL, eller ikke behøver den ? Jeg tænker mest på F.Eks Utah, Colorado, Nevada og Wyoming.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Mener man skal vare boende i en stat for at have en CHL. Google emnet og undersog det ogsa. Her i staten skal man have boet her i mindst 90 dage, og ved ansogning skal dette bevises ved f.eks fotokopier af div. regninger der er sendt til ens postadresse.

Da jeg rejste USA rundt flere gange inden jeg flyttede herover, tog jeg lovligt ejede vaben med fra DK, som blev anvendt i skydestavner pa ferierne.Disse skal dog vare uladt i aflast container uden for rakkevidde nar man er pa farten....ifolge loven. Dette galder i nasten alle stater uden CHL.

Dog er du selv som turist beskyttet af retten til selvforsvar af dig selv, famile og ejendom. Hvilket vil sige, at dit hjem er din borg. Sa hvis du f.eks camperer eller bor pa motel, kan du lovligt have et ladt plaffejern indendors mens du overnatter.

Specielt i det sydvestlige USA, praktiseres loven ikke ret strengt, og de fleste slipper med an advarsel. Politiet her ser meget pa personens attitude, karakter og behov istedet. De ser det som en god ting at retsskafne personer har retten til og forsvarer dem selv. Der er bla. mange eksempler pa borgere, som faktisk har reddet politifolk i en kneben situation.

Hvis du skal ligge og farte USA rundt i en RV med familien, er din risiko for standsning og undersoglelse af RV'en nasten lig nul. Specielt hvis du holder dig fra sprut mens du korer, og ellers opforer dig pant og ser normalt ud i hovedet, mens du taler med politiet.
Her hjalper det ogsa en del, at de kan se og hore i er turister fra et "flink skandinavisk land" hvor kriminalitet jo er en fuldstandigt "ukendt" ting.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#24
For lige at følge op paa det, saa kan en turist IKKE faa en CHL i nogen stat i USA. Den skal udstedes i den stat hvor man er bosiddende (90dage), og saa er den nu efterhaanden godtaget i andre stater ogsaa. Da CHL's først kom frem gjaldt de kun i den stat der udstedte dem. Det har saa som 50GIJESS siger ændret sig, men Jess kan F.eks ikke gaa ind paa et værtshus eller et posthus med en pistol paa hoften, eller et dommerkontor og i den dur. Og som han siger, er det et faktum, at kriminalitet er faldet i de stater der har CHL's
Før i tiden, engang i 1990 var jeg paa jagt i Wyoming, og bar en .45 Auto paa hoften. En dag spurgte jeg en politimand om vej, og nævnte rent en passant, at jeg havde en .45 paa hoften.
Hans kommentar var blot:"Good gun!" men de tider er forbi. Nu hjalp det maaske ogsaa at jeg havde politimyndighed i Canada, og de fornødne tilladelser her.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#25
Ja der er "No Gun Zones", og det er ikke nogen joke at overtrade disse. 10 ar i brummen og op til $200.000 i bode ved overtradelser. Dog er disse gun zones en ren illusion i virkeligheden. Nok det bedste sted at bega en forbrydelse, da folk jo ikke har vaben i disse zoner hmm.
Her i Akansas, blev loven andret for 2 ar siden mht. barer. Nu ma man godt bare vaben i barer, salange man ikke selv indtager alkohol. Modsat af hvad man skulle tro, har dette ikke fort til nogen ulykker eller misforstaelser. Hele den "anti gun" del af befolkningen...som jo altid ved hvad der er bedst for alle, sagde tilbage i midt 90'erne, at blodet ville flyde i gaderne efter stort set alle stater gav retten til CHL. Og ja! det stik modsatte skete, som om det kraver en universitetsuddannelse at regne dette ud.
Mange stater har endda "open carry", og da jeg boede i Arizona, gik jeg sommetider i supermarkedet med 1911'er pa hoften, nar det var for varmt at have skjorte udenpa T-shirten.
CHL har reddet min numse 2 gange. Forste gang var det en N.....Bande i Phoenix som havde besluttet sig for at kore mig ned og hugge min nye mountain bike til over $1.200. De valgte dog at skride ligesa hurtigt som de dukkede up, da jeg sagde "leave or die" med min chief special S&W 38 spl. pegende pa bandelederen.
Anden gang var "in the middle of nowhere" her i AR, da jeg var pa en lang hiking tur, og blev angrebet af 7-8 vildhunde. Hvilket IKKE er kaledyr eller nogen joke pa disse kanter. Jeg blev desvarre nod til og skyde 2 af dem i hovedet med min Glock 19. Og resten forsvandt ojeblikkeligt.
Jeg valgte ikke at rapporterer disse episoder, da det bare forvirrer systemet mere end det gavner. Desuden kan det i mange tilfalde blive en dyr affare at forsvarer sig selv. Dette uanset om alt er efter bogen, da det legale system her er en pengemaskine, og ikke altid gar efter rigtigt og forkert princippet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#26
Det er dejligt at høre, at vi allesammen er glade for de lande vi har valgt at bo i.

Men bare tanken om, at man er nødt til at bære våben til dagligt, for at føle sig tryg.....sådan en følelse har jeg endnu til gode herhjemme.

(Ikke at jeg ikke er glad for våben) [^]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#27
Tja'he vi har vel allesammen en forskellig opfattelse af den samme virkelig omkring os. Det er en stor verden, og ikke alle nationer er vel lige sa trygge som DK.
Ingen er "nodt" til at bare vaben. Det er nu en rar ekstra forsikring, skulle f.eks. en bjorn opfatte een som en sandwich med 2 ben. Eller rende ind i den person, som er sa skav af narko, at han mener det er vard og sla en ihjel pga. 20$ ikke. Nogle finder ud det af pa den harde made, at verdenen ikke altid er sa "tryg" som de tror...for mange ogsa den sidste gang.
Desvarre kan ofre fra kedelige statistikker ikke tilkendegive deres meninger mere, da de er "6 feet under"

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#28
Jess, det kan diskuteres til det uendelige. Jeg vil til dels give Buba ret. Paa den anden side tror jeg ikke at den danske befolkning har nogen som helst ide om hvor brutalt og kriminelt mange lag i det ameikanske samfund er. Det trodser enhver beskrivelse, og saa er det ofte en god ting at 112 (911) sidder paa hoften.
H
Hogmeister
Svar
#29
Helt enig Hogmeister.
Jeg kan sagtens forsta Buba. Problemet er bare, at det og vare et godt menneske, kan sommetider ogsa bliver farligt, hvis man er for god.
Som en af mine venner her sagde engang..."I don't need a gun, because I'm a good guy"....Hvor jeg svarede "thats exactly why you need a gun" Det tankte han over i 5 sek. og sa gik det forst op for ham hvad jeg mente.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#30
Yup. Nice guys finish last!
H
Hogmeister
Svar
#31
USA er jo en meget stor "nation" med meget store forskelle fra sted til sted, fra stat til stat og fra by til land...

USA er også en nation med en lang (og til dels blodig) tradition for at man klarer sig selv så vidt muligt, man skaffer selv sin mad, sit udkomme, sit job, og sørger selv for at passe på sig selv og sin "stamme"

Desmond Morris, en engelsk antropolog og adfærdsforsker, kom frem til at hvert enkelt menneske reelt kun er udstyret med evner til at relatere direkte til ca 60 - 90 andre mennesker (det var størrelsen på de små flokke af urtids-mennesker vi stammer fra)

Det betyder at vi så at sige har "wiring" til at inkludere en ganske lille flok i de mennesker vi "er i gruppe med" og dermed vil beskytte og "slås for"

Så længe man lever sit liv et sted hvor der sjældent er mere end de der 50 -100 mennesker samlet, så der de allesammen "os" (det kan da godt være at man har et horn i siden på "Jake" fordi han var heldig at få "Judy" da der skulle dannes par, men det er jo indenfor "stammen" og vold i den forbindelse er i reglen kortvarigt og kontrolleret af resten af flokken...

Problemerne opstår når vosres stemme møder "dem" de andre...

Så bliver det "os og dem" og så er det pludseligt meget lettere at bruge vold og slagsmål, knive og skydevåben...

Den sikreste måde at blive udelukket af en "stamme" på er at bruge overdreven vold eller trusler derom mod et andet medlem af stammen.

I de fleste europæiske lande er befolkningstætheden og den generelle "kultur" for længst blevet sådan at "stammen" pr. definition af "rigtigt eller forkert" er blevet udvidet til at omfatte revl og krat, bønder, borgere og båtnakker...
Afgørelsen af hvem der har ret og hvem der er på helt forkert spor afgøres ikke længere af en persons egen moral og sans for ret og rimeligt, men af "samfundets" "repræsentanter" politi, sagsbehandlere, og embedsmænd. Moralen her i DK og de fleste andre lande er blevet, at man i magelighed og tro på samfundet lader andre om at opretholde ret og rimelighed.
Desværre betyder den holdning at mange ikke længere opdrages til at have et fast tag i hvad der ER rigtigt eller forkert, da konsekvensen af en forkert handling kan være år og dage, retssager og sagsbehandlinger væk... Har man ikke et solidt moralsk fundament, så vil et sådant system fremstå som svagt, og let at udnytte...

Når der så samtidigt sker det at langt de fleste i et samfund som det danske, reelt lever et liv i tryghed der grænser til apati, så forsvinder også støtten til dem der selv tager affære, når deres grænser for ret og rimeligt overskrides...

Vi har her i DK en tendens til at tro af vores måde at leve på er den eneste rigtige, og IHVERTFALD den eneste SUNDE og TRYGGE måde at leve på, men spørgsmålet er om det nu også er rigtigt?

BLIVER vi faktisk bede mennesker af at vokse op som "curling-børn" der aldrig bliver mobbet, aldrig "stikker ud" og som bliver passet op i hoved og r.v hvis vi ikke helt kan følge med?
(Eller medicineret hvis vi er for hyper-aktive? og vores curling-mor ikke kan følge med?)

Bliver vores samfund bedre?, bliver vi dygtigere, klogere, rigere i længden?

Eller sælger vi vores frihed og evne til at skelne ret og rimeligt, i bytte for dvask apatisk tryghed?

Så hellere et samfund hvor man gerne må passe på sig selv og sine...
og hvor det er normalt at forvente af andre at de gør det samme!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#32
Ja, sagt paa en anden maade: Hvis Staten/samfundet ikke blander sig i folks ve og vel i Danmark, bliver der revolution! Paa den anden side: Hvis Staten/samfundet i USA blander sig i folkets ve og vel, bliver der revolution.
H
Hogmeister
Svar
#33
Godt indlag Dravis,
Ja det ojeblik man overlader alt til staten, forsvinder retten til ultimativt ansvar og sikkerhed pa flere omrader. Det er i grunden bemarkelsesvardigt, at det er forventet man skal forsvare dronningen og fadrerlandet, ja narmest lidt romantisk og helteagtigt, men ikke ens egen familie pa effektiv made. Noget der burde vare endu vigtigere og mere personligt for individet ikke.

Et samfund kan blive sa overciviliseret, at det forer til en falsk trygheds fornemmelse. Det er rart at kunne give skylden for ens manglende sikkerhed pa politiet, og blot leve videre i den illusion at det rammer kun andre, og habe det bedste for en selv.

Man men kan jo forsoge at overbevise efterkommerene til et drabt voldsoffer, at samfundet er ellers civiliseret og trygt nok, og der intet mere vi kan gore ved det.

Hvis det offer kunne have faet det sidste ord, ville det sikkert have sagt een af disse 3 ting:
1. Gid jeg var blevet hjemme den dag.
2. Bare politiet havde varet der og hjulpet mig.
3. Havde jeg dog bare kunnet have forsvaret mig selv.

Men dette forbliver en tavs statistik istedet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#34
Angående "offerets sidste ord":

1. Gid jeg var blevet hjemme den dag. (Forkert holdning, det er at lægge skylden for en andens ugerning på en selv...)

2. Bare politiet havde varet der og hjulpet mig.
Den "accepterede" "korrekte holdning" i dagens DK.. nytteløs tankegang, havde politiet været der var forbrydelsen ikke forekommet, enhver "scumbag" holder sig på måtten når politiet er i nærheden...)

3. Havde jeg dog bare kunnet forsvare mig selv. (DETTE er "Politisk Ukorrekt" i vore dage... men i realiteten den eneste brugbare løsning, selvom den er vanskelig at gennemføre og statistisk set ikke god...)
(Måske kan den ringe statistik over hvor mange der med success forsvarer sig selv mod vold, direkte være påvirket af personens og samfundets holdning til "selvforsvar")
Den almindelig borger er ikke trænet i at forsvare sig mod vold, og har måske ikke det rette "mindset" ej heller de rigtige redskaber, hvorimod "voldsmanden" måske allerede har "øvet sig en del" og kan kapere en vis mængde vold uden at det stopper hans fremfærd.

Ad 3. Hvis du i dagens DK vælger denne løsning, og forsvarer dig selv og dine nærmeste, så vær forberedt på at dit liv derefter er totalt "omlagt" Dit job er væk, nogle af dine såkaldte "Venner" er væk, dine våben er HELT sikkert væk, og dine måske livslange fritidsinteresser er væk...
Det er ikke SIKKERT at du kommer i fængsel, det kommer an på hvordan og med hvilket niveau af voldsanvendelse du har forsvaret dig, men der er flere helt urimelige eksempler på at personer har mistet både job og jagttegn + skydevåben, på grund af at de har forsvaret sig selv mod diverse udskud eller deres "kamphunde"
Der er masser af eksempler på at personer har mistet ders job, også selvom de blev pure frikendt i retten, hvorefter de så må lægge sag an mod deres arbejdsgiver, for dog at få noget kompensation for en uberettiget fyring.[xx(]

Jeg tror at grunden til at så mange sager ender som ovenfor, er at når en "almindelig borger" selv øver vold for at forsvare sig selv, så er det fordi personen i situationen er "a cornered rat" og reagerer instinktivt, men ofte ineffektivt.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at bare det at man har tænkt sådanne situationer gennem, istedet for at lukke øjnene for muligheden (Det sker jo alligevel aldrig for mig[V])så er man væsentligt bedre rustet til at klare sig på en fornuftig måde.

Det jeg kalder "situational awareness" er første skridt.. Vær opmærksom på dine omgivelser og folk omkring dig ALTID! lad det blive en vane altid at forsøge at "aflæse" folk omkring dig og dine omgivelser... på den måde kan man undgå, eller rette op på 90% af de truende situationer der måtte opstå, enten ved simpel flugt, eller ved at gøre andre (gerne "officielle personer") opmærksom på at noget er i gære...

Men igen, lever man størstedelen af sit liv i "apatisk tryghed" så får man aldrig "antennerne" til at fornemme problemer inden de allerede har ramt en i fjæset...[xx(]

Hvor mange gange har man ikke hørt sætningen: Jamen lige pludseligt var der bare nogen der begyndte at råbe og pludseligt slog de ...)

Personligt har jeg oplevet masser af venner og bekendte der er totalt uforstående overfor min "vær beredt" holdning. Endnu mere uforstående er de overfor at jeg forsøger at lære mine børn den samme årvågenhed.

Kommentaren er altid den samme: Hvorfor gør du det, der sker jo aldrig noget alligevel... vi lever jo i et fredeligt lille land..[B)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#35
Ja Dravis,
Kan set du har last pa lektierne ha ha.
Ville bare ikke udpensle det selv. Vi lever i en tid og sted, hvor det betragtes som uciviliseret, at blot tanke pa forberedt nodvarge. Dette selvom der ikke ofte er en rationel losning pa et urationelt problem.
Med andre ord, det kraver ofte en uciviliseret metode at stoppe en uciviliseret handling som kan skade een.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#36
Well...where were we!
Tankerne er mange, mens jeg star og kigger ud pa prairen, hvor Pole Hereford kvaget gar og grasser. Hore den grove stemme i baggrunden, hvor een af cowboy'erne fra ranchen siger..."better get showered up and ready, the party starts in a hour"....

Utroligt hvor meget der kan farer gennem hovedet af tanker i et mikro sekundt... Hvordan en Kobenhavnersnude kan ende op midt i hans barndomsdromme her i midten af South Dakota.
Mine hander har ikke varet rene i ugevis. De er fyldt af gamle sar og hard hud nu. Enhver muskel i kroppen gor ondt,og den er helt gal med benene fra ridning, som jeg stadigvak ikke har lart rigtigt endu.
Har opgivet at finde af hvor stor ranchen er jeg arbejder pa som "ranch hand"...ja'he det er min officielle titel, da man enten skal vare fodt her, eller arbejdet hele livet pa ranchen, for at opna selv den status at vare en rigtig Cowboy. Sa ud af respekt overfor de andre pa ranch'en, kalder jeg mig aldrig selv for cowboy.

Pa den anden side, er cowboy livet slet ikke som det "burde" vare ifolge min barndoms illusioner. Uanset, jobbet er "sort" da jeg afventer min officielle arbejdstilladelse fra myndighederne, men ogsa godt ved jeg ikke kan sidde stille og vente de 2-3 maneder, det kan tage og blive legal arbejdskraft.
Lonnen er ogsa herefter og arbejdssikkerheden er en by i Rusland. Timerne er barske og fra solopgang til solnedgang. Ingen beklager sig ret meget, og hvis man gjorde det.....ville ingen sikkert lytte efter alligevel.

En anden af ranch'ens cowboys raber mens han afsadler hesten..." You're comming right"...."yah I'll be ready in 15" raber jeg tilbage. Jeg ved den arlige sommerfest i byen 40 miles herfra en en stor ting for alle i et omrade pa storrelse med Fyn, og det er narmest en slags cowboy convention, med masser af diverse konkurrencer i alt hvad en cowboy kan. Ja..foruden det vigtigste...ol og masser af kvinder.

Det bliver rart med rent toj pa. Ved snart ikke hvad jeg ligner i mit beskidte outfit, og min moder ville sikkert have rabt og skreget over mit udseende lige nu, samt den modbydelige revolver pa hoften.
Jeg liver helt op efter badet, og tager helt nye Wrangler bukser og skjorte pa. En anden cowboy kommer ind pa mit varelse med 2 kolde Bud's og en cigar til hver af os.
Han lurer lidt pa den lille model af Havfruen som star pa mit bord. Josh er intelligent, men meget darligt uddannet. Han er stark som en bjorn, og ville vare god og have pa sin side i en bar fight.
Josh sporger uden og vide hvor lang tid jeg har boet i Amerika..." Do you ever miss home"? "No, I'll always remember home and where I come from, and be thankful for my upbringing and friends that I have there"
Josh tanker lidt og siger " I never really had a home, and my dad left my home and a broken down Mama and a lot of empty whiskey bottles, when I was 6 years old"...

Vi talte ikke ret meget om dette ellers, men jeg kunne se skuffelsen i hans ojne over fortiden ofte. Det var en god fest den aften. Som dansker, var det som en helt fantastisk oplevelse, jeg nok aldrig vil glemme.
Utroligt hvad mennesker kan prasterer uden piveri nar det galder. Har aldrig i mit liv set sa hardtarbejdene personer som under mit ophold i South dakota. Mange af disse cowboys passer bare ikke ind i andre samfund. Dete er alt de ved og kan. Tror faktisk at nogle personer er fodt til dette uafhangige liv.
I arerne herefter, hvor jeg havde mange forskellige jobs inden jeg blev uddannet pistolsmed, havde jeg ikke sarligt ondt af mig selv, nar tingene ikke gik som de skulle. Og jeg har ofte tankt pa Josh, som sikkert stadigvak er cowboy...it's all he knows.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#37
Amerika er vel et slags land som mange elsker at hade.

Min rare gamle fader kom pa besog her for nogle ar tilbage. Hans forste besog over dammen. Dagen efter manglede han lidt handlevarer, sa vi korte ind til vores lokale Wal-Mart supermarked.
I sportsafdelingen hvor han kobte et par tennissko, fik han oje pa diverse jagtvaben. Pa hjemturen spurgte min fader, om disse vaben blot kunne kobes af alle uden tilladelser, og om det ikke var arsagen til USA's store kriminalitet osv.

Hjemme igen ved spisebordet og god kaffe i handen, fortsatte vi samtalen omkring dette emne.

Selvom min fader kender sin historie godt og ved en del om USA, valgte jeg trods alt at forklare det pa folgende facon.

For at forsta den nemme adgang til skydevaben i USA, skal man forst forsta historien bag USA. Uden vaben ville USA aldrig have eksisteret i forste omgang. Herefter larte emmigranterne nodvendigheden af vabeneje.
USA havde dengang ingen infrastruktur, som mange europaiske emmigranter var vant til hjemmefra. Nu var vaben ikke blot til at skaffe mad pa bordet, men ogsa skyde pa dem der ville stjale den mad ogsa.
Enhver mand for sig selv, var vel dagsordenen mange ar herefter. Hjemmefra begransede ytringsfriheden sig mest om fri tale osv. men her var ytringsfriheden udviddet til at tage hand om sig selv, familien og den ejendom man besad.
Landets storrelse og muligheder, fristede mange til ikke at folge spillereglerne, og disse banditter stjal, rovede og myrdede med arme og ben.
Den tidlige amerikanske indse hurtigt dette problem, og deres grundlov blev udfardiget med det sakaldte 2nd. amendment, som giver frie personer lovlig adgang til at besidde samt forsvare sig selv med vaben.
Regeringen vidste ogsa dengang, hvad og hvilke tilstande personer havde flyttet til usa fra. Derfor ville man sikre sig, at befolkningen skulle vare bevabnet, saledes den kunne holde regeringen i skak, hvis denne skulle andre sig til noget udemokratisk og umenneskeligt.
Man vidste at regeringen var til for folkets skyld og ikke omvendt.

Man ejede saledes vaben fordi det var nodvendigt, og ikke blot fordi man kunne som i ovrige lande. Denne medfodte vabenkultur er kun blevet endu storre med tiden. 2 verdenskrige for at befrie den vestlige verden mod sataniske narhoveder, talte for sig. At frihed er ikke altid gratis. Den koster blod, sved og "vaben"
Selv under 2.verdenskrig aflyste Japan et forsog pa at invadere USA, da alle jo har en jagtriffel og ved hvordan de skal bruges, sa man ser ogsa privat vabeneje som lidt af en national sikkerheds foranstaltning.

Min fader omtalte herefter skoleskydninger, og om f.eks. denne slags ikke ville vare undgaet, hvis USA havde et registreringssystem !

Min fader blev dybt overrasket, da jeg forklarede at det har man sasandeligt ogsa. Samt konsekvenserne for overtradelser af samtlige regler, faktisk giver endustorre straffe end i f.eks. DK
Situationen er vel, at man som demokrati har valgt og accepterer disse uheldige epsioder, vel vidende om at tusindevis af ansvarlige personer reder liv og lemmer under samme regler for adgang til vaben.
Pa samme vis som hvis der f.eks. er flere biler i trafikken, ja sa bliver enduflere jo kort ihjel osv. Noget som flertallet har valgt og leve med som dagligdags chance pa godt og ondt.
Modsat mange ovrige lande med kedelige skudepisoder, giver man personen her ansvaret for dets handling, og ikke vabnet istedet.

Desuden, at hvis man f.eks. rent teoretisk sagde, " lad os inddrage alle vaben, saledes ingen komer til skade mere", ved alle jo godt det er onsketankning...ja og 300 ar for sent, da det bare giver alle der folger livets spilleregler endubedre kort pa handen.

Uanset kan jeg godt folge min rare faders tankegang, han vil jo i sidste ende det bedste for alle. Sommetider kan det at vare FOR god, samt onske det bedste, bare have den stik modsatte effekt pa langere sigt.

A'he hold da op, hvor ser jeg frem til julestegen i ar hmm. god jul samt godt nytar til alle her.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)