Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Salonriffel
#1
Hey..

Da jeg er igang med at tage jagttegn, og når dette er erhvervet gerne skulle ud og købe en salonriffel, ville jeg lige hører om nogle spørgsmål.

Da den salonriffel jeg skal have gerne også skulle kune skyde ræv og gås går jeg efter er .22 Magnum.
men er det KUN patroner .22 Magnum der passser i løbet??

Eller kan man også bruge almindelig .22 lr..?

På forhånd tak!
Svar
#2
Du må kun bruge .22 mag. i en .22 mag. Det er jo en projektil der skal have fat i riffelgangene. Hvis hylsteret er for kort, flyver projektilet en for lang afstand igennem fri luft, før det for fat i riffelgangene.

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#3
Okey.

Men hvad så hvis man også skal skyde råger med den?
bliver hele kroppen ikke ødelagt, når den er så meget kraftigere.

Ville også gerne lige høre om der er forskel på en .22 Win. Mag og en .22 Mag.?

P.S. er Marlin et godt mærke til Salonrifler?
Svar
#4
Og hvad er forskellen på en .22 Mag, og en .22 Hornet..?
Både teknisk og jagtmæssigt.
Svar
#5
Hvis du skyder råger med 22mag får du et nogenlunde normalt gennemskud - på samme vis som med en 22lr. Ulempen er bare, at knaldet er lidt højere - så hvis du skal regulere råger i bynære omgivelser er det lidt "ucharmerende"....

Du kan sagtens bruge en 22mag til rågeregulering - men skal selvfølgelig være meget omhyggelig med kun at afgive lodrette skud...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Der er ET stort problem ved at bruge .22LR i en .22WMR.

Det er IKKE kuglediameteren, 22LR er .223" 22WMR er .224"
Denne forskel er til at leve med, men kig på hylstrene.

.22LR har hylster med samme ydre dia som projektilet. .22WMR har hylster med samme INDRE dia som projektilet, så en .22WMR patron er måske 1/4-1/2mm mere i dia end en .22LR.
Derfor vil det give revnede hylstre og andre dårligdomme at skyde med .22LR i en .22WMR

Det næste, og min kæphest.

.22WMR er MEGET dyrere at skyde med end en .22LR
hvis man køber .22LR ammo i 1000 stks, så kan man komme ned på under kr. 300/1000.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Vil det så give øget risiko for at man ødelægger løbet på sin .22 mag. riffel, hvis man bruger en .22LR i stedet.
[center][/center]enten
ved at hylstret springer, pga. diameter forskellen?
[center][/center]eller
hvis der er for langt mellem kammer og riffelgang, da LR er kortere end mag.?

Noget helt andet, hvad er jeres holdnig til rifler med fiberskæfte, det er jo forholdsvis nyt, så derfor er ville jeg gerne vide lidt om hvordan det arbejder i forskelligt vejr, temperatur og efter nogle år, her tænker jeg på om det kan begynde at vride sig.
Svar
#8
jeg mener at hele ideen med fiber skæfter er at de er 100% formstabile for altid. Det giver de fordele at piben aldrig kommer ind og røre skæftet samt de åbenlyse vedligeholdelses fordele.

Man skal bare gøre sig klart, at kommer du ud blandt ældre konservative jægere, så skal der nok falde en hånlig bemærkning eller to, fordi det ikke er træ.

Men det ville jeg nok se stort på hvis det var mig. Det kan jeg også sagtens sige, eftersom jeg har træ på alle mine våben ha ha ha

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#9
Fiberskæfter holder! De er udviklet til at holde og som sagt være formstabile. Samtidig synes jeg de er pænere end træ....:-) Men som også sagt der er mange konservative og gammeldags tænkende jægere rundt omkring. Jeg oplever det med min sorte Benelli på skyde banen... Hvis du i forvejen køber en med fiberskæfte ville jeg også kigge efter en rustfri... Det er bare min mening! Og drop alle magnum tankerne og køb en 22lr - det vil du aldrig fortryde. Så kan du supplere med en 22 Hornet, 222 eller 223 senere...
MVH
Henrik
Svar
#10
Hvis du affyrer en .22LR i en .22WMR, så vil hylsteret med stor sikkerhed revne, og en del af krudtgasserne og krudslammet vil gå bagud, og måske ramme et sårbart øje.

En enden del af krudtgasserne vil overhale kuglen, og du vil miste en stor del af kraften, i forhold til at bruge den rigtige patron.

Hvis du endelig VIL skyde .22LR i en .22WMR så kan du få en adapter her: http://www.mcace.com/adapters.htm

De har også et HAV af andre adaptere.
Jeg ved dog ikke hvad våbensjariffen [:o)] siger til den slags....

Heroppe kan vi gøre hvad vi har lyst til af den slags, sålænge vi ikke vil have halvautomater.

Jeg har overvejet at lave min 30-06'er om til en .308win på den måde, men jeg har lige en 5-600 patroner der skal bruges først.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
JRexA:
Har du nogen erfaring med at bruge sådanne adaptorer?

Den eneste grund til al den snak om at bruge .22 lr i .22 Mag., er fordi jeg gerne både vil kunne skyde harer, ræv, og gås. Men den skal samtidigt også kunne bruges til at skyde råger med.

Og her hvor jeg bor, skyder vi omkring 500-600 råger om året, så vil gerne have nogle billigere patroner, til rågereguleringen.

Er 22 Hornet også en salonriffel?
og hvor kan sådan en kaliber købes?[Smile]

P.S. tak for alle svarene.[Smile]
Svar
#12
Jeg har ingen erfaring med adoptorerne.

.22 Hornet er en Centerfire patron, den ligger ca. midt mellem en .22WMR og en .222 Rem i ydelse.

.22 Hornet kan sikkert købes en del steder, men det er ikke så tit jeg kommer i danske jagtbutikker.

Jeg ville nok tage en .222 eller .223 Rem i stedet for, .223 Rem kan du få billig overskuds ammo til.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Kræver det ikke riffeltegn til jagt/regulering med salonriffel? eller er et alm jagttegn nok?
Svar
#14
Salonrifler kræver ikke riffelprøve.
Det gør 22 Hornet derimod, da den er med centraltænding
Svar
#15
Hvilken type salon er lovligt til desideret jagt?
Svar
#16
Se bekendtgørelse om skydevåben og ammunition der må anvendes jagt....
Her staar alt om minimumsenergier etc. Den er desuden i kap. 8 i din jagttegnslaerebog...
Foreloebig er det kal. 22 LR for alle praktiske formaal, men kal 17 HMR foelger snart trop til det mindste vildt....

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)