Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Næste opgave...Lakering af skæfte
#1
Jeg har en host...Baikal...host som jeg bruger til strandjagt (Nej det er ikke den samme som jeg skal lave olie til[Smile]) og da den engang i mellem (næsten hver gang jeg er ude[:I]) får et sprøjt saltvand/brakvand, og dette går temmeligt hårdt ud over skæftetræet fordi olien ikke er stærk nok til at holde det ude, kunne jeg godt tænke mig at lakere skæfterne.

I den forbindelse søger jeg lidt råd om det?

1. Kan det overhovedet lade sig gøre, på en fornuftig måde, på et
allerede olieret stykke træ?
2. Hvad for en lak skal man bruge? Tyk/tynd, olie-/vandbaseret?
3. Hvad skal der gøres forud for selve lakeringen? Afrensning af træ?
4. Er der noget meget vigtigt jeg skal tage højde for ud over det
allerede nævnte?
5. Er dette overhovedet fornuftigt at gøre?

Jeg takker ærbødigt, på forhånd, for hjælp af en hver art.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#2
Man kan trække olien ud af træet med ovn rens.... Det er vel en form for afsyring der foregår. Det er sikkert en hård proces for træet, men jeg har med succes gjort det med gamle militær skæfter. Ovn rens på og skylle efter under vandhanen. Men forberede dig på at skulle bejse igen.
MVH
Henrik
Svar
#3
Den process må du lige præcisere en smule mere. Hvor meget, hvor længe og hvordan?

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#4
Jeg læste om det i et gammelt amerikansk riffel magasin. Jeg tog mit gamle, grimme olierede skæfte og sprøjtede ovnrens på (ligner barberskum). Jeg gav den et godt lag. Jeg lod det sidde i 10min til det hele næsten var blevet flydende pga. det fedt det havde opløst. Afhængig af standen kan man give det en omgang til. Så skyllede jeg den i koldt vand (hurtigt så det ikke suger for meget fugt)og satte den til tørring. Derefter var den klar til let slibning og lakering. Prøv på et lille område først. Jeg vil tro at processen svarer til afsyring af møbler..... Nogle der ved mere om processen???
MVH
Henrik
Svar
#5
Hej Ulske!

Du kan rense/affedte med enten "ovnrens" eller "bums" eller "Nitromors" eller lignende og skyl/vask grundigt med vand, men lad ikke træet soppe i vand...
Lad det tørre GRUNDIGT. Træet vil "rejse sig lidt" så du skal nok slibe lidt efter.
Skal det VIRKELIGT holde, så gå i en skibsproviant handel og køb 2-komponent Urethan-lak, eller bare Hempels den bedste i silkemat!
Det kræver det helt store åndedrætsværn, men det holder!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Godt så. Det må jeg igang med når jeg får en stille stund. Måske juleaften i mellem retterne [:p][Big Grin]. Tror konen bliver glad så går jeg ikke i vejen.[Wink]

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#7
Ulske!

En blanding af julesnaps og dampene fra hempels skibslak er nok til at give dig malerhjerne på en enkelt juleaften[Big Grin]

Såvidt jeg da husker..........[:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)