Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hastighed contra præcision ??
#1
forskellige steder på dette forum, kan man læse at en standart .22 lr. patron er mere præcis en foreksempel en cci stinger,som går noget hurtigere, hvordan kan det være ??

Hvis præcisionen biver ringere med hastigheden, hvorfor er der så nogen af genladerne, der tilsyneladende forsøger at få så høje udgangshastigheder som muligt ??

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#2
Problemet med hastighed kontra precission ses særdeles udtalt på .22LR

Problemet er hvis kuglen man benytter skifter fra at være Supersonisk til at være Subsonisk. (hurtigere end lyden til at være langsommere end lyden)

Lydens hastighed er hvis jeg husker rigtigt 340 m/s ved havoverfladen og 20 grader celcius.
340m/s=1115fps
Standard Vel ammo ligger typisk på 1050-1080fps hvor High-Speed ligger på 1200-1300fps.

Langdistance skytter vælger typiskt kalibre hvor de er sikre på at kuglen er Supersonisk hele vejen til målet, så de undgår problemerne der opstår, når kuglen skifter fra Super- til Subsonisk.

Men man kan sagtens finde ammo der går RIGTIG godt i ens salonriffel, selvom det er High-Speed ammo.
Jeg har hørt meget godt om f.eks. CCI MiniMag

Genladere med jagtkalibre har de ikke dette problem.
En 308Win, 6,5x55 og lignende er supersoniske på mere end 600 meter.
En .338 Lapua er vist supersonisk ud på over 1600 meter.
En .50BMG er vist supersonisk på over 2500 meter.

Jeg har et blad liggende med en artikel om dette emne, men jeg er ca. 500 km hjemmefra.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
22 LR og genladning er 2 forskellige verdener..

22 LR benytter kugler af ren bly, som er mere fintfølende over for høje hastigheder, hvorfor man med high velocity 22'ere har belagt dem med et tyndt kobberlignende lag...

desuden har man ofret lidt af kuglevægten til fordel for den højere hastighed...

i nogle tilfælde går genladerne bare efter den mest præcise ladning, hvormed hastigheden bare følger med...[Wink]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)