Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rimfire caliber encyclopedia
#1
Hej folkens,

Jeg går som så mange andre og barsler med planer om at købe en salonriffel. Har efterhånden forelsket mig i et par stykker, og er så nået til bøvlet med kaliber valg.

Jeg har brugt søgemaskinen lidt og ladet mig inspirere, men mangler overordnet en tråd der sammenligner de forskellige rimfire kalibre.

Hvis jeg får lidt hjælp fra folk der garanteret har mere forstand på dette emne end undertegnede vil jeg gerne stå for at opdatere den her tråd, så den kunne blive en sticky encyclopædi til fremtidig inspiration og hurtig overblik ...

Det jeg umiddelbart tænker skal med under hver kaliber kunne være:
Kuglevægt (fra x til y), udgangshastighed (fra x til y), Anslagsenergi (fra x til y), Effektiv afstand (fra x til y), Fordele og ulemper, Ammunitionspris, Anbefalet til hvilken slags vildt, Tilgængelighed i DK, Riffelproducenter (Evt. prisspænd), Evt. subjektive anbefalinger af ammunition/kugler ... Andre bud?

De kalibre jeg selv har kunnet finde er:

.17 HMR
.17 Mach II
.17 Remington Fireball
.5 mm Remington Rimfire Magnum
.22 Short
.22 Long Rifle
.22 Winchester Magnum Rimfire

Skyd løs!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
Start med at læse alt på http://www.rimfirecentral.com

Der finder du svar på alt du efterspørger [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Her mange af de forskellige kalibrer nævnt, så mangler der bare data på de forskellige:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rimfire_cartridges

Christian
Svar
#4
Hvad skal den bruges til?

Det er jo klart billigst at skyde med 22 LR, så hvis den kan det den skal kunne, vil jeg anbefale den.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Den eneste rigtige SALONRIFFEL er det vi i dag kalder .22 LR, for den blev brugt til indendørs skydning, og det gør den forøvrig stadigvæk, resten er IKKE salonrifler men Rimfire eller randtændingsrifler, det kan da godt være at de første til indendørsbrug var i i .22 Long, som ikke er det samme som LR, og man har selvfølgelig også brugt .22 Short til skydning inde i salonen.
Men i bund og grund drejer det sig vel om hvad man vil bruge sin randtændings riffel til, er det til billig træning med god presision, samt eksempelvis regulering, er det i min mening .22 LR der gælder, er det derimod til jagt er det frit frem på alle hylder alt efter hvad man mener at have brug for.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Slawter

.17 HMR
.17 Mach II
.17 Remington Fireball
.5 mm Remington Rimfire Magnum
.22 Short
.22 Long Rifle
.22 Winchester Magnum Rimfire



Godt nok en lille kaliber, den der...... en .5 mm Remington Rimfire Magnum.

Men 5mm Remington Rimfire Magnum er netop specielt spændende, fordi den udkom for MAAAAANGE år siden, også før .17'erne blev opfundet og kendt.

Den markedesførtes på samme præmisser som .17'erne blev markedsført - men tiden var simpelthen ikke moden til så lille en wildcat-kaliber, så den blev kun lavet i meget få modeller af rifler.

Det gjorde så også at riffelfabrikanter stoppede med at producere rifler i den kaliber - og sidenhen at ammunitionsfabrikanter stoppede med at lave den patron. Så markedet døde ud og den blev lidt en "Obsolete" kaliber.

Indtil .17'erne kom frem - så begyndte 5mm Remington Rimfire Magnum at røre på sig igen og er nu genoplivet ved, at vist Aguila er begyndt at producere patroner til den igen - og igen... så har i hvert fald én riffelfabrikant taget kaliberen på programmet igen.

Og den gamle kaliber kan nu stadig måle sig med de moderne .17'ere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
5 mm Remington magnum overgår .17HMR, på mange punkter.

Den er bl.a. problemfrit lovlig til Ræv i Danmark. 188 foot pounds på 100 yards = 254 Joule. Og den taber helt sikkert ikke 50 joule, på 10 meter

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
.17 Rem Fireball er ikke en "rimfire" kaliber....
Den svarer ballistisk og mekanisk næsten præcis til den "wildcat" der hedder 17 Mach 4 ..

.221 Fireball hylster necket ned til .17 ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)