Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kikkert vil passe til kaliber 17HMR
#1
Hej
Jeg går og tænker på at købe den lille kaliber 17HMR riffel, men hvilken størrelse kikkert bruger man til dette kaliber og hvor lang er dens rækkevide, hvis den skal bruges på kragerjagt.
Jeg har i dag en salonriffel, men syntes dens BC er for krum.
Hvilken kikker skal jeg bruge til det.

Mvh Ole

Flyttet af Kima
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Jeg har en Leupold 6,5 - 20 x 40 EFR siddende på min 17ner.

Det er en CZ452 og den holder på en vindstille dag 3-4 cm på 200 meter. Kragerne er bange for den [Wink] selvom der ikke er mange der har kunnet sladre [:I]

Netop fordi det ofte er små mål du skyder på med en 17ner synes jeg at du ikke skal have mindre kikkert end 16x forstørrelse. Gerne mere. Grunden til at jeg har en EFR model er at jeg kan stille paralakse ned på 10 meter med den.

Min 17ner er min sjoveste riffel at skyde med. Billig og relativt støjsvag og den lille rekyl gør at du kan skyde dagen lang uden at blive træt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
100% enig med M@X - min 12 ganges forstørrelse på toppen og gerne mere da mange kikkerter bliver lidt uldne i kanten ved de største forstørrelser, et rimelig tyndt trådkors og evt parallax-justering.
Parallax-just er dog mere relevant på en kikkert til en salonriffel efter min mening, da de fleste kikkerter er parallakse fri på 100m, dette passer fint til en .17'er, men rigeligt langt skudhold til en .22LR (men parallakse-just er altid rart at have!!!!)...

Jeg har lavet headshot (puha slemme dreng - kommentarer frabedes [B)]) på såvel skovdue som fasan på ca 100m afstand uden problemer med min CZ452 American, med lidt øvelse er den uhyggelig præcis ud til 150m før man behøver at bekymre sig om kuglefald til vildt i krage størrelse....

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#4
Jeg har en 2,5-16 liggende som skal monteret på min når den kommer, hvilket forhåbentligt er snart. Virket den ikke kan det være at jeg skal gøre som M@x, da jeg har sådan en luftpolle siddende på luftkanonen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Jeg har en x16 med bulletdrop kompensator på min, og det virker fint.
Men jeg kunne sagtens bruge mere forstørrelse, så jeg vil lige prøve en 6x24 beg har liggende[Big Grin]
Svar
#6
Stakkels fattige mig [|)] Jeg har bare sat en Barska 8 - 32 x 50 på min Mossberg 817er med tunet aftræk. Det fungerer bare rigtig godt. Jeg har da blæret mig ved at skyde tegnestifterne ud ( 60m ) når vi er færdige med at skyde på skiverne [Wink]

Per Tolstrup Nielsen

Hvis der er noget man ikke må gå ned på, så er det på mangel af udstyr.
Den der har mest når man dør, har vundet.
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)