Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kontrol af skytteforeninger
#1
Koordineret kontrolaktion mod 42 skytteforeninger førte til 18 sigtelser for brud på våbenloven.

http://jp.dk/indland/krimi/article2716883.ece
Svar
#2
Nu er de vist lidt på glatis i Midt og Vestsjællands politi....[Sad!]

De har fundet og beslaglagt "ammunition af militær oprindelse" Det er der jo ikke nødvendigvis noget ulovligt i at have...

DEn bommert lavede de også for år tilbage hvor de fandt AMA i våbenskabet hos en jæger, som senere blev pure frikendt for det forhold. Der kan jo købes overskuds-ammo i ny og næ hos forhandlerne.

Helt hvordan "kontrol hos skytteforeninger" kan have indvirkning på, og være "en del af indsatsen mod rocker- og bandekriminalitet" kan jeg ikke se[Sad!]

Det ligner jo et bevidst forsøg på enten fra politiet eller pressens side at "slå skytter og skytteforeninger i hartkorn med rockere og bandekriminelle"

Det bør der reageres SKARPT på fra Skytteforeningernes side.

Det fremgår ikke af artiklen om der er kontrolleret hjemme hos foreningernes medlemmer eller der er tale om at selve foreningens våben har været ulovligt opbevaret.

Gad vide hvor mange af de sigtelser der bliver frafaldet stort set omgående, og naturligvis uden at DET bliver pustet op i pressen[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Fuldstændig rigtigt Dravis...........

De har næppe fundet noget seriøst. Men de bruger seriøst meget tid på det.....

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#4
DDS mener at politiet er forkert på den med flere ting.
http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=12...2&PID=2009

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#5
Citat:quote:

Generalsekretær Steen F. Andersen, der er uddannet Cand. Jur., er forbløffet over politiets tolkning af reglerne..............................

Han er sgu' ikke den eneste og ikke kun i den her sag........

[Image: bueskytte.png]
Svar
#6
Virkeligt grotesk situation.

Det er rystende, at Politi prioriterer at bruge så mange,ellers begrænsede, ressourcer, på at kontrollere de lovlydige borgere.

Imens få de kriminelle alt for lidt opmærksomhed.

Det er som om man har fuldstændigt misforstået konceptet.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#7
Nej, desværre Buba...

Gennem flere "party-konversationer" med højtstående politifolk, har jeg helt klart fået det indtryk at der arbejdes målrettet i "etaten" på at begrænse ALLE borgeres adgang til ALLE former for våben, eller våben dele/tilbehør ..

Våben er ganske enkelt både politisk ukorrekte og "uønskede i civiles hænder", uanset at disse civile er helt lovlydige borgere, der i generationer ikke har være straffet for noget værre end trafikforseelser eller lignende ....[xx(]

Der ER vitterligt højtstående "embedsmænd" der hellere end gerne ser drastiske tiltag, så som det engelske totalforbud mod korte håndskydevåben og enhver form for halvautomatiske våben
Man kaster også lige "Pump-guns" og "militær-lignende våben" (uanset lademekanisme" i bunken, sammen med "Sniper-rifler i militære kalibre" "særligt sværkalibrede våben, uden reelt anvendelsesformål i Danmark" og "kraftige luftvåben".

Disse personer mener helt seriøst at våben-relateret kriminalitet er "legitimeret" og "påvirket" af den lovlige anvendelse af skydevåben..

"Hvis det var politisk muligt, ville vi gerne forbyde alle våben der ikke er direkte relevante til jagt, skytteforeninger og sportsskydning er ikke længere relevante i et moderne samfund. Der er ingen grund til at almindelige borgere skal lære at bruge skydevåben, og at det sidestilles med andre fredelige sportsgrene, der ikke benytter farlige våben som redskaber"
Citat SLUT ......[:0][xx(][V]

Kort sagt vi skal alle enten spille golf eller skyde med luftvåben eller bue.. så får vi et fredeligt samfund helt uden bandekriminelle og rockere der skyder på hinanden ....

Nå jo, jeg glemte lige at samme person også udtalte at: "der er overhovedet ingen fornuftig grund til at hjemmeværnet skal have "automatvåben" hjemme, de kan jo bare hente deres våben på et militært våbenlager når de skal på øvelser og så videre"

Jo-jo, den slags typer "i embed" skal nok få sat de hjul i sving som de kan for at "se effektive ud" i Ligusterhæk-vælgernes øjne.

Selvom de fleste jægere og skytter i DK griner lidt af amerikanernes "NRA" og deres lobby-arbejde (Jeg er for længst holdt op med at grine[xx(]) så er det faktisk noget i den retning, bare mere nuanceret og velformuleret vi får brug for i Danmark, hvis vi skal bremse en udvikling som den der åbenbart ønskes af "samfundet"

I den sammenhæng er vi ofte som jægere og skytter "vores egen værste fjende" fordi vi ikke står sammen, men i stedet lader os dele op i små grupperinger, fordi vi tror vi kan hytte vores eget skind..
Så dem der fint kan "nøjes med" en helt almindellig haglbøsse og en bolt-riffel med træskæfte, og som har det helt fint med at begrænse sig til at skyde til bukken 80 meter ude, og ikke søger andre udfordringer, rent skydesportsmæssigt, de har ikke meget lyst til at "løfte i flok" for "våbentosserne" der gerne vil udfordre sig selv i skydningens interesse. (Men sjovt nok så vil de alle som én gerne lig have lov til at prøve "den sorte skyder" eller "den korte skyder" jeg har i min lange karriere meget sjældent mødt nogen der blot trak på skuldrene og gik over og skød videre med deres "almindelige jagtriffel" og endnu sjældnere nogen der direkte var fjendtlige overfor "os med de sjove skydere"
Så... ALLE ind i kampen for at bevare vores rettigheder, og gerne også for at få udvidet vores rettigheder i de retninger hvor sund fornuft burde råde (eks. lyddæmpere)

I øvrigt synes jeg det er forbløffende hvordan hele det politiske spektrums politikere er vakse til at erklære at nogen minoriteter naturligvis har "umistelige rettigheder" og at man skal være tolerante overfor dem, hvorimod andre "ubekvemme" minoriteter (som f.eks. de våbeninteresserede lovlydige borgere) dem kan man bare gøre med som man vil... Det er IKKE min definition af et frit demokratisk samfund!!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Ja det er meningen at i skal gå ture.
http://maskinbladet.dk/artikel/folk-far-...it-vandlob
Det er dejligt afstressende og forebygger bandekriminalitet.
Myndighederne er ikke længere til for befolkningen.
Velfærdsstaten er ikke længere eksisterende.
Grundloven bliver forpint og udnyttet.
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Ne...dstrid.htm
Tilliden til det system der skal hjælpe os er ikke længere eksisterende.

Hvor er frihed under ansvar? Og uskyldig til det modsatte er bevist?
Svar
#9
En del af "sagerne" i politiets "kontrolbesøg" stammer åbenbart fra den kontrovers som også private har være inde i, nemlig mængden af våben og om det kræver skafor RØd og alarm..

Der er ingen tvivl om at politiet (i ånden fra det jeg har omtalt ovenfor, begræns på ethvert muligt sted...) gerne vil have lov til at fortolke reglerne omkring antallet af "særligt farlige våben" så restriktivt som muligt.
D.v.s. de vil "tælle points" således at en riffel (ikke halvauto) tæller "1 point" medens "særligt farlige våben (pistoler og halvautomater) skal tælle "2,5 points" således at man f.eks. kun må have 5 pistoler og 10 rifler i "Skafor Blå" uden alarm.

En "våben-entusiast" (det "de" kalder en "våben-tosse" i pressen[xx(]) der både går på jagt (+ regulering) og skyder konkurrence både på pistol og riffel, vil ofte have mindst 1 halvautomatisk (salon)riffel og måske en halvauto haglbøsse + det "lovlige" antal pistoler som kan være op til 8 (2 x .22RF + 6 grovvåben)på SKV

Bruger man den ovennævnte restriktive fortolkning, kan han altså ikke have flere jagtvåben uden Skafor Rød og alarm ( med døgnbemandet central)

Set i forhold til "problemets omfang" vil den restriktive tolkning efter min mening være at skyde spurve med kanoner, og ikke have nogen som helst virkning på antallet af lovligt ejede våben der havner i "rockere og bandekriminelles hænder"

@rekylling...

Da jeg var barn (for 40 år siden. ca..[:I]) gik/løb vi bare ned til gårdmand Bjørn (Han hed virkelig Bjørn[8D]) og spurgte om vi måtte fiske i bækken fra hans side, dem der havde skoven på den anden side var helt ligeglade med os unger, bortset fra dengang vi havde læst de forkerte bøger og lavet snarer i skovbunden...[:I]
gårdmand Bjørns eneste kommentar var: Ja da.. men pas på tyren i den første indhegning... og lad være med at trampe kornet ned, nede ved svinget...
Der var andre af bønderne i nærheden som vi end ikke dristede os ned til for at spørge om nogetsomhelst, de var nogen sure bonderøve, som hidsede sig op over enhver der der tillod sig at gå på deres marker, og som mere end 1 gang havde brugt korporlig afstraffelse af os børn, hvis vi tillod os at lege på deres eng.. endsige fiske i bækken fra deres mark..[xx(]

Det var vel "frihed under ansvar"... og det håndterede vi såvidt jeg husker så godt at vi senere helt gratis fik lov til at gå på jagt på "bjørnens" marker ... når bare vi spurgte om lov... og rådyrene ville han have det første af til fryseren....
Men vi boede jo også i et af de 5 huse i landsbyen der ikke var en gård....[Wink] Og i høsten kunne vi jo både køre traktor og læsse halmballer..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Ja, der er nu aldrig nogen der har fået nej til at besøge mine vandhuller. Men jeg står af når jeg skal tvinges til at være besøgsvært.
Du ville jo heller ikke være tilfreds med at få besøg i din baghave, bare fordi du får løn af det offentlige?
Min henvisning var ment i forbindelse med den umyndiggørelse vi alle sammen oplever fra myndighedernes side. Det er jo et enormt problem, når de overgreb sker. Det er altså starten på enden.
Svar
#11
Nå, nu dæmrer det hvordan politiet kunne beslaglægge så mange "forkert opbevarede" våben. Politiet har brugt pointreglen, vistnok opfundet af Dynamit Harry her på fyn. Ifølge pointreglen tæller en pistol 2,5 point og en repeterriffel 1 point. Kommer du over 25 point skal du have Skafor rød.

Det er selvfølgelig helt hen i vejret. Her er bestemmelsen:
Citat:quote:

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.


Det er indlysende, at hvis en forening har 10 pistoler og 15 repetérrifler, så har den hverken flere end 25 våben i alt eller flere end 10 pistoler, og så går det fint i skafor blå. Men ifølge politiet ender man altså på 40 point, og er langt over hvad man må have i skafor blå.

DDS har heldigvis reageret hurtigt og professionelt på idiotiet, men gad vide om pressen også gør det når trådene bliver redet ud ? Og gad vide om der går nogen rundt med røde ører allerede efter at have sendt mandskab ud til 42 foreninger uden at kende de regler de skal kontrollere.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Politiii-inspektør(inden) [:I] har udtalt noget med at: - "Vores våbeneksperter skal først vurdere, om der skal rejses sigtelser i de 11 skytteforeninger, som til sammen har 18 sager. Hvis skytteforeningerne mener, at politiet tager fejl, må vi prøve sagerne ved retten og få dens ord for, hvem der har ret", (siger politiinspektør Lene Sørensen fra Midt- og Vestsjællands Politi.)

Hvem skal så sørge for at rette op på Skytteforeningernes image i pressen efterfølgende?

Hvis det viser sig at "etaten" havde uret i deres tolkninger, skriver JP.dk så en fin "artikel" der renser "os" for at blive slået i hartkorn med "rockere og bandekriminalitet"

Hvad tror i? [}Smile]

Som det vist var Buba der skrev: Hvorfor i hede hule h*êlveg spilder "etaten" tid og mandskab på at kontrollere uden at have afklaret den slags først... svaret er enkelt: Det ser godt ud i pressen... Politiet GØR NOGET VED de slemme våbentosser....[xx(]
Denne uforskammede minoritet, der tillader sig at have politisk ukorrekte interesser, med FARLIGE VÅBEN som ingrediens... fy-da...
Kan i så gå over og skamme jer over at i ikke har orden i (våben)skabene, så rockerne og banderne kan snuppe jeres skydere under næsen på jer...

Vorherre til hest.. endnu engang...

@rekylling ... min kommentar og nostalgiske indslag var ment som en reminder om at der faktisk engang var sund fornuft til stede... Jeg forstår fuldt ud en landmands frustrationer over at have alle mulige (og umulige) rendende på sine marker, ikke mindst hvis den landmand også gerne vil gøre noget for vildtet og jagtmulighederne på sin jord. Jeg mener også at DN og flere andres ideer om at offentligheden skal have fri adgang til sådan noget som randzoner og lignende er det rene galmandsværk. Hvis dem der er interesserede i at kigge fugle virkeligt gad, kunne de jo bare opsøge ejeren af jorden og spørge om lov til at sætte sig og kigge fugle... I de fleste tilfælde ville de vel få lov til det..[?] Hvis der kom nogle fuglekiggere og spurgte mig om de måtte sidde i min baghave og kigge på en "sjælden pipfugl" (Vi har jævnligt besøg af f.eks. en hvepsevåge i haven) så ville jeg da sige "fint nok, men ryd op efter jer.. knock yourselves out.. lav et bål på bålpladsen og kog noget kaffe [Big Grin]

Til gengæld er den "jordgriskhed" jeg har oplevet så mange gange hos diverse landmænd efter min ringe mening et kontant (pun intended) ømt punkt, der stiller mange "jordbrugere" i et ringe lys for mig. Jeg har før harceleret over hvor ondt det åbenbart gør på mange bønder at skulle afstå blot minimale stykker jord til et godt og fornuftigt formål... (F.eks. en randzone langs vandløb eller bevarelse af volde og læhegn.) Der er tale om en forarmelse og en direkte forringelse af det danske kulturlandskab, når så mange gode biotoper for småvildt ødelægges blot fordi det sparer en landmand for et antal vendinger med ploven.. Jeg er godt klar over at det i reelt er bondens pengepung det går ud over, men bønder er ikke de eneste der bliver begrænset i deres profit af fornuftige hensyn til resten af samfundet.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Jammen så er vi enige om at samfundet er på vej ud over kanten.
Svar
#14
Ifølge mail fra DDS, skulle DDS have fået medhold i justitsministeriet i deres tolkning af reglen omkring opbevaring af antal våben, og "point-reglen" er dømt ude. Rigspolitiet informerer politikredsene om, at "point-reglen" ikke må anvendes.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Ifølge mail fra DDS, skulle DDS have fået medhold i justitsministeriet i deres tolkning af reglen omkring opbevaring af antal våben, og "point-reglen" er dømt ude. Rigspolitiet informerer politikredsene om, at "point-reglen" ikke må anvendes.



[Big Grin]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Så mangler vi bare en afklaring af punktet omkring "ulovlig opbevaring af militær ammunition i en skytteforening" [?]

Jeg kan ikke umiddelbart finde en paragraf der specifikt forbyder at opbevare eller anvende militær ammunition i en skytteforening.

Hvis der er tale om "specifikt militær ammunition" såsom panserbrydende eller lysspor, brand-sats eller brisant ammunition, er sagen jo klar nok, det er nemlig ulovligt for alle civile.

Er der tale om helt almindelig fuldkappet 223/7.62 /9mm ammunition, så er det lidt mystisk at det skulle være forbudt at opbevare/bruge, medmindre baneinstruksen fra politiet påpeger at det ikke er tilladt på banen, men det berører jo ikke opbevaringen, ammunitionen kan jo lovligt bruges f.eks. på tærrænskydninger. (ofte ovenikøbet på militære skydetærræner...[Wink])

Men ret mig gerne![:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Såvidt jeg har hørt på vandrørene er der tale om en hjemmeværnsmand der havde deltaget i noget skydning på banen i hjemmeværnsregi. Der skulle være noget lignende skydning week enden efter, så istedet for at køre mange km og lægge ammunitionen i hjemmeværnets depot som han skulle, havde han valgt den miljørigtige løsning og lagt det i skytteforeningens ammunitionsskab.

Det er jo nok en overtrædelse af hjemmeværnets interne regler, men ikke noget politiet skal blande sig i, så længe skydebanen er godkendt til skydning med den pågældende ammunitionstype.

Så vi ender igen i en storm i et glas vand, hvor politiet har nul og niks at komme efter. Men jeg synes ikke rigtig der har været noget om det i pressen ??? Kan det passe, at det ikke er så go en historie som den med alle de farlige overtrædelser ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Så AMA 7.62 tilsalg i østjysk i denne uge.og andre sælger det LOVLIGT.. Men det fatter politiet vel ikke endnu.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#19
Til alle DDS’
landsdelsforeninger og
skytteforeninger

Vingsted, den 23. marts 2012

Vedr. Våbenopbevaring

Den 7. marts 2012 gennemførte Midt- og Vestsjællands Politi er razzia i 42 skytteforeninger om opbevaringsforhold for våben og ammunition. De Danske Skytteforeninger (DDS) bakker naturligvis op om, at våben og ammunition skal opbevares efter de regler, der fremgår af lovgivningen, og de krav, som politiet har stillet. Vi bakker også op om, at politiet kontrollerer disse forhold.

Razziaen belyste imidlertid et forhold, hvor DDS fandt, at politiet anvendte reglerne forkert. Derfor skrev vi til Justitsministeriet den 9. marts 2012 og anmodede ministeriet om at bekræfte, at en såkaldt pointregel, som politiet i nogle politikredse praktiserer, er i strid med våbenbekendtgørelsen og derfor er ulovlig. Dette har Justitsministeriet nu bekræftet, hvilket vi i DDS er meget tilfredse med.

Pointreglen gik ud på, at politiet ved opgørelsen af antal våben sætter en riffel til et point og en pistol (og andre såkaldt særligt farlige våben) til 2½ point, og hvis antal point overstiger 25, skal opbevaring ske i en boks med ”Skafor Rød-dør” og alarm. Det betyder eksempelvis, at hvis en forening opbevarer 12 rifler (12 point) og 8 pistoler (20 point), i alt 32 point, skal foreningen efter pointreglen opfylde de strenge krav til opbevaring. Men det er forkert, for våbenbekendtgørelsens § 21, stk. 3 indeholder to regler om antal våben, der lovligt kan opbevares uden alarm og i Skafor Blå-boks, nemlig at det samlede antal våben højst må være 25 (i eksemplet er det 20), og antal pistoler må højst være 10 (i eksemplet 8), så begge regler er opfyldt, og der er derfor ikke krav om alarm og Skafor Rød.

Justitsministeriet har oplyst, at man snarest vil sørge for, at bekendtgørelsen bliver ændret, så det klart kommer til at fremgå, at bestemmelsen skal forstås som anført af DDS. Der sker altså en præcisering af reglen, så der er hverken tale om en skærpelse eller en lempelse.

DDS har endvidere været i dialog med Rigspolitiet, der har oplyst, at man vil informere de 12 politikredse om, at pointreglen ikke må anvendes. Samtidig har Rigspolitiet udtrykt, at skytteforeningerne skal påklage politiets afgørelser om opbevaringsforhold til Rigspolitiet, hvis skytteforeninger finder, at der stilles ulovlige eller urimelige krav.

For god ordens skyld bemærkes, at politiet efter en konkret vurdering kan stille strengere krav til våbenopbevaringen efter våbenbekendtgørelsens § 21, stk. 6, men det skal altså bero på en vurdering af de konkrete sikkerhedsforhold, herunder bl.a. mængden af våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand. Hvis politiet bruger denne regel, skal der gives en udførlig begrundelse herfor. Efter bekendtgørelsens § 21, stk. 7 kan politiet også stille lempeligere krav.

Vi håber, at misforståelsen med pointreglen herefter er aflivet, men vi beder landsdelsforeninger og skytteforeninger om at være opmærksomme herpå, og hvis reglen anvendes så kontakte DDS.

DDS vil i øvrigt udarbejde en opdateret pjece om opbevaringskrav. Den pjece, der blev udarbejdet i 2000 forefindes på vores hjemmeside under menupunktet SKV våbenregistrering/SKV vejledninger.

Med venlig hilsen

Steen F. Andersen
generalsekretær
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)