Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
17 HMR Kuglebane
#1
Er der nogen her på forum der ved eller kan beregne sig frem til nedfaldsafstand feks. ved 30 graders skudvinkel ? CCI V-max 17 grain eller CCI TNT 17 grain. Kan ikke finde et ballisticprogram der beregner hele afstanden.

Mvh og tak Falcon
Svar
#2
Der mangler en væsentlig oplysning ... V(0) [Big Grin]

Er det for at afgøre et væddemål eller for at få en ide om "sikkerhedsafstand"

De små cl .17 kugler har ikke en ret høj BC, så de har en sikkerhedsafstand der svarer nogenlunde til en 22 magnum, vil jeg tro.

Hvis du med "nedfaldsafstand" mener hvor langt ude kuglen rammer jorden på et fladt område, med piben i 30 graders vinkel så er det ca. 1400 meter ...men det er en "tilsnigelse" og måske ikke helt præcist.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Tak Dravis...

Mundingshastighed er 2550 ft/sek
Ja det er for at vide ca afstanden hvor kuglen rammer jorden igen.
Da jeg går ud fra at i den (officielle) sikkerhedsafstand er der en vis margin.
Svar
#4
Jeg har forsøgt at regne lidt på det selv bare for sportens skyld.
men det går ikke så godt. BC feks. der er både G1 og G7 ??? og flere endnu....
Der er stor forskel i ballisticprogrammet hvilken man bruger.
Når det er oplyst at BC for f.eks 17 HMR TNT er 0,110. Hvordan kan man så vide om det er G1 eller G7 eller noget helt andet....
17 HMR TNT 2550ft/sek. 17 grain. BC 0,110
I øvrigt har jeg regnet mig frem til at ved 900 m er anslagsenergien kun 8 j. Kan det passe? det er jo nærmest ingenting, og noget mindre end en gammeldaws luftbøsse på kort hold. Der mener jeg f.eks en DIANA 27 som vi rendte og skød med som knægt.
Er der en der har et link til et godt overskueligt program, der også regner ud på (long Range)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by falcon

Jeg har forsøgt at regne lidt på det selv bare for sportens skyld.
men det går ikke så godt. BC feks. der er både G1 og G7 ??? og flere endnu....
Der er stor forskel i ballisticprogrammet hvilken man bruger.
Når det er oplyst at BC for f.eks 17 HMR TNT er 0,110. Hvordan kan man så vide om det er G1 eller G7 eller noget helt andet....
17 HMR TNT 2550ft/sek. 17 grain. BC 0,110
I øvrigt har jeg regnet mig frem til at ved 900 m er anslagsenergien kun 8 j. Kan det passe? det er jo nærmest ingenting, og noget mindre end en gammeldaws luftbøsse på kort hold. Der mener jeg f.eks en DIANA 27 som vi rendte og skød med som knægt.
Er der en der har et link til et godt overskueligt program, der også regner ud på (long Range)



8 joule på 900 meter lyder meget fornuftigt. Det er stadig nok til at dræbe en solsort[^]
Svar
#6
Angående "Ballistic Coeefficient"

G1 er standard BC, det er stort set altid denne værdi der er opgivet for projektiler i "handlen" (også fordi den giver de største "tal", så det ser bedre ud på papiret)

G7 er en BC der er tilrettet til VLD "bønner" altså Very Low Drag.

Der er flere "G"-er men G1 og G7 er de mest brugte.

G7 bruges ofte til langdistance beregninger, da G1 coeefficienten ikke giver helt præcise beregninger på længere hold.

0.110 BC for et .17 Cal projektil er helt sikkert en G1 værdi.
Der er ingen grund til at bruge G7 værdier for .7HMR, der findes næppe nogen ladninger med VLD projektiler[Wink]

De 8 joule på 900 m. stemmer fint med det jeg lige lynhurtigt regnede ud i "Quicktarget" med den lave BC taber kuglen hurtigt farten og dermed energien.

Her er den præcise udregning:

Calculated Maximum Horizontal Range :

Maximum Horizontal Range ............ 1789 m
Angle of Elevation .................. 30.27 deg
Angle of Descent .................... 68.25 deg
Total Flight Time ................... 19.51 sec
Impact Velocity ..................... 77 m/s
Impact Energy ....................... 3.27 J
Vertex Height ....................... 504 m
Vertex Range ........................ 1191 m
Velocity at Vertex .................. 81 m/s

Oversat til almindeligt sprog:

Riflen affyret med piben i 30,3 graders vinkel opad (giver maximum rækkevidde)

Projektilet når op i 504 meters højde, hvor det flyver med 81 m/s

Det når 1789 meter ud.

Det rammer jorden med 77 m/sek og med en energi på 3,27 Joule.

Det falder nedad i en vinkel på næsten 70 grader. (mindre end 32 grader fra lodret)

Det vil gøre nas, men er næppe dødeligt for andet end et bløddyr eller mindre insekter...[Big Grin] Din Prince of Wales-ternede kasket vil sikkert stoppe det.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
.17 HMR er Guds gave til riffelskytter!

Interessant tillægsfaktum: I virkelighedens verden er der en del projektiler som total mister stabilitet, når de kommer under lydhastighed. Dette fører til at de tumler, mister yderligere hastighed og falder mere lodret, når de rammer jorden... Dette gælder dog næppe de korte .17 projektiler der bruges i .17 HMR.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Mange tak for input.......
Svar
#9
Dravis - kan du lave den samme beregning for en 22.LR kugle (sådan en "gennemsnits" .22 kugle[:I])
Især hvor langt når den ud?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Er der én af de kære autister der kan forklare mig hvorfor det ikke er 45grader der giver det længste skud ? Det er da det man 'altid' har hørt (i ikke autistiske kredse altså) :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
45 grader gælder i absolut vakuum. Luftmodstanden er årsag til den lavere vinkel.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Kan du udddybe det Høgh? Luftmodstanden ændrer sig vel ikke pga. vinklen?
Svar
#13
Og er den optimale vinkel så forskellig for forskellige projektiler ? Skal en kanon bruge samme vinkel som et luftgevær ?

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Angående "Ballistic Coeefficient"

G1 er standard BC, det er stort set altid denne værdi der er opgivet for projektiler i "handlen" (også fordi den giver de største "tal", så det ser bedre ud på papiret)

G7 er en BC der er tilrettet til VLD "bønner" altså Very Low Drag.

Der er flere "G"-er men G1 og G7 er de mest brugte.

G7 bruges ofte til langdistance beregninger, da G1 coeefficienten ikke giver helt præcise beregninger på længere hold.

0.110 BC for et .17 Cal projektil er helt sikkert en G1 værdi.
Der er ingen grund til at bruge G7 værdier for .7HMR, der findes næppe nogen ladninger med VLD projektiler[Wink]

De 8 joule på 900 m. stemmer fint med det jeg lige lynhurtigt regnede ud i "Quicktarget" med den lave BC taber kuglen hurtigt farten og dermed energien.

Her er den præcise udregning:

Calculated Maximum Horizontal Range :

Maximum Horizontal Range ............ 1789 m
Angle of Elevation .................. 30.27 deg
Angle of Descent .................... 68.25 deg
Total Flight Time ................... 19.51 sec
Impact Velocity ..................... 77 m/s
Impact Energy ....................... 3.27 J
Vertex Height ....................... 504 m
Vertex Range ........................ 1191 m
Velocity at Vertex .................. 81 m/s

Oversat til almindeligt sprog:

Riflen affyret med piben i 30,3 graders vinkel opad (giver maximum rækkevidde)

Projektilet når op i 504 meters højde, hvor det flyver med 81 m/s

Det når 1789 meter ud.

Det rammer jorden med 77 m/sek og med en energi på 3,27 Joule.

Det falder nedad i en vinkel på næsten 70 grader. (mindre end 32 grader fra lodret)

Det vil gøre nas, men er næppe dødeligt for andet end et bløddyr eller mindre insekter...[Big Grin] Din Prince of Wales-ternede kasket vil sikkert stoppe det.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Vil i ud fra dette mene at det er forsvarligt, at skyde med .17 hmr efter fugle der sidder i træerne, eller hvordan ser i på det? Hvis ja, hvad er så min. vinkel?
Svar
#15
@cfischer: Jeg brygger på en superenkel forklaring - tvivler dog på at den findes, når det kommer til stykket. I mellemtiden kan du se lidt på dette link omkring beregning af maksimal horisontal rækkevidde:

http://www.nlreg.com/bullet.htm

@Kenneth: Vinklen for længst rækkevidde afhænger både af B.C. og udgangshastigheden, samt de atmosfæriske vilkår på affyringstidspunktet. Jo højere B.C. desto stejlere vinkel. Så ja: Forskellige projektiler vil nå længst ved forskellige vinkler.

@Skovtrolden: Hærens Kampskole har tidligere fastslået at skydning med .22 LR efter råger i bymæssig bebyggelse ved vinkler over 70 grader var forsvarligt. Et typisk projektil vejer knapt 2,5 g. Måske kunne vi overtale Dravis til at fodre hans program med data for et .22 LR projektil affyret i en vinkel på 70 grader fra vandret? Alt hvad der falder mere lodret til jorden med mindre energi bør logisk set være forsvarligt - eneste forskel kan være at spidsen på .17 projektilerne alt andet lige har nemmere ved at penetrere menneskehud og dermed forårsage overfladiske sår.

Uanset hvad, så føler jeg mig 100% overbevist om, at ansvaret altid falder på manden med fingeren på aftrækkeren, hvis et projektil krøller et hår på nogens hovede....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Ok, tak - så ved jeg lidt mere :-)

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Hermed beregningen for et standard .22LR projektil affyret i den vinkel der giver maksimal vandret afstand.

V(0) er sat til 300 m/s hvilken også er en god "middelværdi" for almindelige 22lr.

File: RA4-.22 Rimfire
----------------------------------------------------------------------------
Calculate Maximum Horizontal Range :

Maximum Horizontal Range ............ 1399 m
Angle of Elevation .................. 33.03 deg
Angle of Descent .................... 65.38 deg
Total Flight Time ................... 17.56 sec
Impact Velocity ..................... 74 m/s
Impact Energy ....................... 7.08 J
Vertex Height ....................... 400 m
Vertex Range ........................ 896 m
Velocity at Vertex .................. 72 m/s
Time to Vertex ...................... 7.28 sec

Her beregning for maksimal højde og energi ved retur-nedslag
(altså affyret lodret opad)

File: RA4-.22 Rimfire
----------------------------------------------------------------------------
Calculate Maximum Vertical Range :

Vertex Altitude ..................... 1012 m
Rise Time ........................... 11.54 sec
Total Time .......................... 39.76 sec
Return Velocity at Gunsite Level .... 61 m/s
Return Energy at Gunsite Level ...... 4.84 J

Som det kan ses vil det tage næsten 40 sekunder før projektilet vender tilbage, med en yderst moderat hastighed (61 m/sek)

Affyret i 70 grader vil energien og hastigheden således være ca. midt mellem disse yderpunkter, altså ca 65 m/sek og 6 joule energi.

Der vil gå mindst 20 - 30 sekunder inden projektilet træffer noget fra affyring til nedslag.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)