Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp - kugle sidder i piben
#1
Hejsa

Klassisk men superoirriterende ladefejl - der var et hylster uden krudt i men m fænghætte.
Riflen sagde "POF" jeg ventede og rykkede så hylstret ud og da jeg kiggede i piben sad projektilet 40mm fra mundingen.

Hvordan dælen får man den helt ud?[V][Sad][:0]
Svar
#2
Kan du ikke puffe det ud med rensestokken?

Godt at du ikke bare repeterede og sprængte riffel og sig selv...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
En rensestok i, og så må du bare slå kuglen ud.....
Den sidder fast, så det kan godt tage lidt tid....

Du må under INGEN OMSTÆNDIGHEDER lade en patron uden kugle og prøve at "skyde den ud".

Mange hilsner - Per
Svar
#4
Det er lettere at slå den tilbage hvor den kom fra.. men godt at du opdagede det.
Svar
#5
Ville nok prøve med en blomster pind eller noget istedet for at sikre ikke at ødelægge riffelgangen.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#6
Du skal slå den ud den vej, hvor der er kortest til "udgangen", og da du har skrevet "40 mm fra mundingen" skal du slå den den "naturlige vej" ud....

Hvis din rensestok er af aluminium eller er beklædt med plast så skal du bare bruge den, men hvis den er af stål, skal du passe på at du ikke ødelægger den indvendige side af piben....

Flere hilsner - Per
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Saxon

Hejsa

Klassisk men superoirriterende ladefejl - der var et hylster uden krudt i men m fænghætte.
Riflen sagde "POF" jeg ventede og rykkede så hylstret ud og da jeg kiggede i piben sad projektilet 40mm fra mundingen.

Hvordan dælen får man den helt ud?[V][Sad][:0]



Nix, der var krudt i. Flere gange har jeg lavet forsøget med kun en gænghætte og en 6½ træls uden krudt men med gænghætte, der var knaldet fra gænghætten ikke i stand til at skubbe kuglen ud mod bommene.
Næste forsøg gik på´at finde en ladning der satte kuglen i løbet som i dit tilfælde.
1 grain krudt satte kuglen mod bommene.
2 grains krudt sendte kuglen helt igennem piben, så forsøget stoppede her.

Mit bud er at krudtet har været defekt eller at du har tømt krudtautomaten.

Bank kuglen baglæns ud med en stang der er boret hul, så du ikke stukker spidsen.
Eller bank den helt igennem hvis det ikke er en S&L (konisk pibe - snævrest ved mundingen)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg har ladet en 30-06 uden krudt og med en CCI-250 gaenhaette. Kuglen kom hele vejen igennem pipen, og hastigheden blev maalt med kronograf. Jeg kan ikke huske kuglehastiheden, men den var faktisk overraskende høj. Så det skal nu nok passe at han har glemt at hælde krudt i.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by solvedk

Jeg har ladet en 30-06 uden krudt og med en CCI-250 gaenhaette. Kuglen kom hele vejen igennem pipen, og hastigheden blev maalt med kronograf. Jeg kan ikke huske kuglehastiheden, men den var faktisk overraskende høj. Så det skal nu nok passe at han har glemt at hælde krudt i.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.



Det tror jeg simpelt hen ikke på. Det er ikke knald nok i en mangnum hætte til at overvinde starttrykket.
Men jeg laver da lige et forsøg en gang til.

PS: Jeg havde vidner til mit forsøg [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Hejsa

Det er en Tikka M695 er den konisk?
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by solvedk

Jeg har ladet en 30-06 uden krudt og med en CCI-250 gaenhaette. Kuglen kom hele vejen igennem pipen, og hastigheden blev maalt med kronograf. Jeg kan ikke huske kuglehastiheden, men den var faktisk overraskende høj. Så det skal nu nok passe at han har glemt at hælde krudt i.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.



@solvedk

For din og især alle andres skyld har jeg lige været i laderummet og gentaget forsøget med en magnumhætte i en 6½.
Uden at krympe den lette 120 grainskugle og i en 6½ med mindre hylstervolumen og dermed højere tryk end din 30.06.
Resultatet var at heller ikke denne kombination var i stand til at skubbe kuglen ud til bommene.
Jeg kan kun læse dit indlæg som en provokation, udført under indflydelse af et eller andet.
Derfor bedes du gentage forsøget i morgen når du igen er nøgtern [Wink]

Og en tilføjelse: Man kan ikke høre fænghætten gå af. Kun klikket fra slagstiften bryder stilheden.

@Saxon
Nej en Tikka pibe er koldhamret og cylindrisk hele vejen ud. Slå den fremad hvis den er tættest på mundingen,

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Jeg provokerer ikke hvis der ikke er anledning til det, hvilket der ikke er i denne tråd. Jeg vil egentlig heller ikke gå ind i en videnskablig diskussion om det er muligt eller ej, for det er ikke nødvendigt. Jeg fortæller kun hvad jeg har observeret. Kuglen var væk. Og hvis den ikke var beamet væk af spok, formoder jeg at den forsvandt ud af pibemundingen.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by solvedk

Jeg provokerer ikke hvis der ikke er anledning til det, hvilket der ikke er i denne tråd. Jeg vil egentlig heller ikke gå ind i en videnskablig diskussion om det er muligt eller ej, for det er ikke nødvendigt. Jeg fortæller kun hvad jeg har observeret. Kuglen var væk. Og hvis den ikke var beamet væk af spok, formoder jeg at den forsvandt ud af pibemundingen.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.



Hvordan kunne du kronografere den, hvis den blev væk???

Hvis den mod forventning ikke sad i hylsteret, så kan den have siddet løst i friflugten og faldet ud da du åbnede bundstykket.

Gør dig selv den tjeneste at gentage forsøget i morgen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Svar paa tiltale:

Jeg ved ikke hvad du hentyder til omkring "hvordan jeg kunne kronografere den, hvis den blev væk"? Jeg har aldrig været ude at lede efter en kugle der er skudt igenem min kronograf.

Det er rigtigt at kuglen kunne være faldet ud efterfoelgende, men saa skulle der ikke være nogen visning paa kronografen.

Og nej. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være en tjeneste overfor mig selv at gentage dette. Saa det bliver med sikkerhed ikke i morgen, hvis nogensinde.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#15
Jamen så kan ingen vist tage dig alvorligt.

Du kommer med en påstand stik imod mine observationer.

Jeg afprøver straks forsøget en tredie gang med samme resultat.
Jeg opfordrer dig til at gentage forsøget, men du nægter.

Alle her på forummet kan ganske enkelt selv afprøve en fænghætte i et tomt hylster og se om den kommer ud af piben. Jeg vil faktisk opfordre så mange som muligt til at teste det [Smile]

Men du står ret svagt.
Hvis en fænghætte + 1 grain N550 ikke kunne sætte en kugle fast i riffelgangen og en magnumhætte ikke kan skubbe kuglen frem mod riffelgangen, hvordan vil du have at jeg og andre skal tro på at din kugle røg helt igennem og at du kunne kronografere den til en relativ høj hastighed.
Du bør defor gennemføre forsøget en gang til [Smile] Gør det nu eller ti til evig tid [Big Grin]

De første forsøg blev overværet af 5 formænd her på forummet(Hatting, GT, n/a, 375RAS og mig selv) men i aften var jeg alene.

Jeg vil nu skaffe Fedaral 215 som er den kraftigste gænghætte på markedet. Du skal være velkommen til at overvære forsøget og gerne medbringe din egen 30.06 + kugler og gænghætter [8D]
Jeg er villig til at sætte noget på højkant. Du kan frit vælge en af mine rifler i våbenskabet hvis kuglen kommer ud af piben og kan kronograferes, kun drevet af en gænghætte [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
I 2002 eksperimenterede jeg med såkaldte "squibloads"

Riflen var en Sauer SSG 3000 kal.308W med en løbslængde tæt på 24".

Data var som følger:

Dato 26/07-02
Antal testpatroner 5
Krudt Norma R 123 9,0 grains
Kugle AMA 146 grains FMJBT
Fænghætte CCI 250
Hylster NORMA
Patronlængde 71,10

Resultat; Kuglen sad fast 3 cm fra mundingen...Resterende 4 patroner blev destrueret...

Jeg mener at have læst et sted at der skal flere hundrede kilo (ca. 600) til at trykke en kappeklædt kugle ud af løbet.

Poblemet med den fastsiddende kugle løste jeg ved at hælde kraftig solvent ned til kuglen og ventede et par timer med at banke en solid jernstang op bag kuglen fra kammerenden...

Så min vægtskål hælder til den mere erfarne genlader...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#17
Hejsa

Jeg hælder meget til at det var en fuser m krudt i

Anyway: det endte med at jeg bankede den flad - slog en fordybning i center og borede den ud med et 5,5 mm bor. Hylster væggen fungerede som foring til at beskytte riffelgangen.
da der for anden gan dukkede messing/kobber op på boret stoppede jeg og bankede den forsigtigt ud m en tapet gevindstang

Pyha - det var en af mine kammeraters riffel

Go weekend og tak for hjælpen
Svar
#18
Jeg har heldigvis ikke haft en kugle til at sætte sig fast i en riffel, men har desværre en del gange skudt en patron af i en revolver uden krudt og kun med magnum fænghætte og den har HVER gang sat sig i overgang konusen så cylindern ikke gik at åbne, og her taler vi om BLY kuler, heldigvis let at banken ind i hylstret fra mundingen[:I][8D][xx(]
Svar
#19
Jeg havde en klikker tilbage i august i min .300wm. Jeg ventede lidt sneg låsen op, kiggede på fænghætten, lukkede igen og klikkede en gang mere på den. Intet, så jeg ventede lidt, sneg låsen op, listede patronen ud og listede en ny i og lukkede forsigtigt låsen i OG klaskede så grævlingen. (Et kvarter senere skød jeg en gris). Vel hjemme røg patronen i RCBS hammeren, og så tæskede jeg ellers løs til jeg var helt blå i hovedet. Efter noget i retning af 25 meget hårde slag løsnede projektilet, og ganske rigtigt jeg havde glemt at komme krudt i - håber det bliver første eneste og sidste gang det sker.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Hvis man tager en lidt videnskabelig tilgang til problemet, så kan man regne sig nogenlunde frem til starttrykket der skal til for at presse en kugle igennem riffelgangen.
Doktoren nævner 600kg og jeg har læst ca. 400kg. Det er kaliber og kugleafhængigt, men lad os regne med et gennemsnit på 500kg.

Hvis udgangspunktet er en kaliber 30 som i solvedk's tilfælde så er arealet ca. 12½ kvadratmillimeter i bunden af kuglen. Det er 1/8 kvadratcentimeter. Altså skal kammertrykket være 8 x 500kg for at presse kuglen igennem piben eller 4000bar.

Det er tæt på normaltrykket i flere kalibre, så vi må udlede at 500kg er i overkanten som den nødvendige kraft.
Måske kan den ligge så lavt som 200kg, men så skal der stadig 8 x 200 eller 1600 bar til for at få kuglen ud af piben.
Det er voldsomt meget mere end den energi der er i en gænghætte.

Der er osse hylstervolumen at tage hensyn til.
Yeti underbygger mine observationer om at en gænghætte i en riffelpatron ikke er i stand til at overvinde necktension på kuglen.

I Marion Morrison's tilfælde er der tale om en revolverpatron med meget mindre volumen i hylsteret. Her var gænghætten i stand til at skubbe kuglen udaf tromlen, men ikke igennem løbet selvom det er en ren blød blykugle.

Hvis solvedk's udsagn skulle være rigtigt (at han kronograferede en relativ høj hastighed) såville der ingen grund være til at ammunitionsfabrikker og våbenfabrikker anvender store messing krudtbeholdere. Det ville jo være tilstrækkeligt at fordoble eller 3 doble mængden af knaldkviksølv i gænghætten og så helt undlade krudtet.
Jeg har selv kronograferet hastigheden i min 204Ruger med samme ladning, men skiftet imellem standard og magnumhætter. Der var ingen målbar forskel på de 2, hvorfor det må være ubetydelig trykforskel mellem standaed og magnum hætter.

Men der må da være andre end mig der lige gider resize et hylster eller 2, sætte en gænghætte og kugle i og så skyde den af.
Bare sådan for en god ordens skyld så vi kan få troværdigheden tilbage.

Jeg har lagt Doktorens ladning ind i QL
Det gav et kammertryk på 613 bar og det var ikke tilstrækkeligt til at få kuglen hele vejen igennem løbet.
Der sker jo det at jo længere kuglen vandrer ud af piben, jo større bliver volumen bag kuglen og der er behov for at efterfylde dette hulrum med gastryk for at fortsætte accelerationen.
Det er netop det der er krudtets opgave. OG krudtet forbrænder over et vist stykke tid i modsætning til en gænghætte der bare skal antænde krudtet.

Der er ikke mange hypoteser tilbage der underbygger solvedk's oplevelse. Det eneste jeg kan komme i tanker om er at han har tømt en patron for krudt, men der er blevet siddende lidt sammenklumpet i bunden af hylsteret som det ofte gør når de har været ladet et stykke tid.
Solvedk har nu troet at han har afskudt en tom patron, men der var alligevel krudt nok til at drive kuglen igennem piben.
Mine egne forsøg viste at 1 grain var for lidt og 2 grains N550 var tilstrækkeligt.

Doktoren var oppe på 9 grain, men han brugte en revolverkrudt der indeholder væsentligt mindre energi per grain end riffelkrudt.
Igen er der nogenlunde overensstemmelse mellem teori og prasis.

Hvis jeg lige kan overtale en håndfuld andre brugere til at udføre forsøget så vi en gang for alle kan få aflivet myten om at en gænghætte kan sende en riffelkugle igennem en riffelpibe.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)