Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp - kugle sidder i piben
#21
@Max - verdensklasse comments[Big Grin]
Jeg har ufrivilligt udført "forsøget" med en 243. Det bekræfter Max's empiriske erfaringer. Eneste "skade" var laderens stolthed.

/bundgaard
Svar
#22
Da jeg lige var starte med at lade fik jeg lavet en patron uden krudt i i 6,5 træls med en cci lr standarad fænghætte den magtede kikke at skube kuglen ud af hylsteret
littlebear
Svar
#23
Har lige lavet forsøget to gange, begge med norma hylstre i cal 6,5x55 og lapua mega, først med cci 200 og dernæst med cci 250 med samme resultat, der skete ikke en sk**, man høre bare klikket fra slagstiften og IKKE andet[:0] kuglen havde ikke flyttet sig det mindste og måtte rykkes ud med bullet pulleren[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#24
Har lige lavet testen i både min 6.5x55, .270 WSM og min 9.3x62, tomt hylster med en CCI 200 og i WSM´eren var det en CCI 250 der sad i.

Alle som en skete der intet, kunne kun høre slagfjederen "klikke" målte længden af alle patroner inden og efter... og der var ingen forskel på dem.

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#25
Det ser ud til at mine rifler bliver hjemme hos mig [Big Grin][^]

Tak til dem der gider gøre forsøget [Smile][Smile][Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hvis jeg lige kan overtale en håndfuld andre brugere til at udføre forsøget så vi en gang for alle kan få aflivet myten om at en gænghætte kan sende en riffelkugle igennem en riffelpibe.



Mythbuster.dk [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#27
Do Max
Nu blander du vidst lidt rund på begreberne.
Krudt indeholder NÆSTEN lige meget energi pr VÆGTENHED.
Dog kan pistolkrudt have en markant lavere vægtfylde, hvorfor det indeholder mindre energi pr VOLUMENENHED[8D]
Svar
#28
Hvis man skal holde sig til matematikken så ser regnestykket for tryk altså lidt anderledes ud.

Arealet efter en kugle med en fysisk diameter på 7,82mm er ca. 48 kvadratmillimeter.

Hvis man regner det projicerede areal (modregner boat tail or radier) kan man nok antage at det projicerede regningsmæssige areal vil ligge på omkring 40 kvadratmillimeter.

Ved et tryk på 4000 BarG er der ganske rigtigt 400N pr kvadratmillimeter.

Dette giver et statisk tryk på (40x400) 16000N, hvilket igen er ca 1630KG.

Vendt om vil et modtryk på (400KG) 3920N medføre at der behøves en kraft der kræver et tryk på CA. 980 BarG for at sætte projektilet i bevægelse og ikke 4000 BarG, hvilket bakker M@X´s teori ganske udemærket op.

Jagtfrokostteoretikeren vil selvfølgelig bemærke at der i teori/fantasi verdenen vil kunne opstå et tilfælde hvor den tilførte energi og den krævede energi ligger stort set ens.
Derfor kan man RENT TEORETISK ikke udelukke fænomenet.

Bakker Brobølskimlens teori op om at der må have været nogle krudtkorn i hylsteret. Alternativet er at den pibe har været .311 i stedet for .308[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Jeg har ikke med vilje lavet forsøget, men ved en fejltagelse afskudt en .243AI med kun en fænghætte som drivkraft. 'Klikket' lød lidt anderledes, og projektilet havde end ikke flyttet sig een mm i hylsteret. Resultatet var en taknemmelig ground hog og en slukøret jæger.
H
Hogmeister
Svar
#30
Har,ufrvilligt,lavet forsøget i kal. 6,5-284 med 139 Grs Lapua Scenar og LR-M hætte....... Efter klikket,sad kuglen stadig samme sted i hylstret,som da den forlod ladepressen.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#31
Jeg kommer lige med mit input til denne sag:

Har prøvet at lade en række patroner i forskellige kalibre uden krudt og fået følgende resultater ved afskydning:

Cal .243 Win - CCI 200 : Forlængelse af COAL på 0,2 mm
Cal 6,5x55 - CCI 200 : Forlængelse af COAL på 0,0 mm
Cal .308 Win - CCI 200 : Forlængelse af COAL på 0,1 mm
Cal 7mm RemMag - CCI 250 : Forlængelse af COAL på 0,0 mm
Cal .30-06 - CCI 200 : Forlængelse af COAL på 0,3 mm
Cal .375 RUM - CCI 250 : Forlængelse af COAL på 0,8 mm

INGEN projektiler er altså skudt ud af hylsteret.

Prøvede så, i den gamle 6,5x55 baneriffel at starte på 0,5 grain V160 og komme 0,5 grain krudt mere i for hver patron, og først ved 3,5 grains krudt kom projektilet fri af hylsteret og sad (løst) mod bommene.
Jeg har dog selv svært ved at forholde mig til "værdien af dette sidste forsøg", da jeg ikke kan forestille mig en ensartet forbrænding af den lille smule krudt i forhold til hylstervolumen.

Just my point....

Mange hilsner - Per
Svar
#32
Jeg har for 10 år siden glemt at komme krudt i en 308 win patron
ladet med en 150 grain mega kugle. Den rørte sig ikke ud af stedet kun ved kraften fra fænghætten.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#33
Jeg har aldrig dummet mig, og sparet på krudt i hylsteret. Det har jeg sku da råd til [Big Grin][Big Grin][Big Grin].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#34
Arealet efter en kugle med en fysisk diameter på 7,82mm er ca. 48 kvadratmillimeter.

Hvis man regner det projicerede areal (modregner boat tail or radier) kan man nok antage at det projicerede regningsmæssige areal vil ligge på omkring 40 kvadratmillimeter.

@GT.

Uanset faconen på kuglens bagende, så er det areal som trykket virker på da 48 kvadratmilimeter. Naturligvis minus det areal som bommene fylder.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#35
Det er en skam at der ikke er en smiley der knepper en flue!!
Den ville passe perfekt nu[Big Grin]
Svar
#36
Hvad med en flue der knepper en smiley?

Har også været den igennem med et fastsiddende projektil, hvor der intet krudt var i hylsteret.

Det blev i hylsteret.

@375 RAS, yep arealet er ligeglad med contouren, det er derfor en gascylinder virker [Smile]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#37
Det er sku´ da rigtigt, man skal regne trykket pr. samlet areal for at finde den resulterende kraft i længderetningen.....
Derfor kan man antage tværsnitsarealet af stemplet i formlen[B)]

Så trykket bliver selvfølgelig bare det lavere.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Ih altså hvor er jeres lange hår smukt...... [:X][xx(][:I]

....og det hele starter med at en kugle har sat sig fast i løbet, hvorefter det kan konkluderes at der MÅ have været en smule krudt i hylsteret.

Jeps - Der bør findes flere smileys - gerne animerede.....

Mange hilsner - Per
Svar
#39
@Rydström du er bare missundelig fordi du ikke ved en sk.. og krudt og kugler eller hvordan de ikke sidder fast i piber, og derfor ikke kan være med og diskutere[Wink][}Smile]
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by rydstrøm

Ih altså hvor er jeres lange hår smukt...... [:X][xx(][:I]

....og det hele starter med at en kugle har sat sig fast i løbet, hvorefter det kan konkluderes at der MÅ have været en smule krudt i hylsteret.

Jeps - Der bør findes flere smileys - gerne animerede.....

Mange hilsner - Per



@Per.

Du har netop afsløret at du ikke har forstået at dette er et forum for autister og nørder.
Grunden til at jeg reagerer så kraftigt er det faktum at her var noget jeg vidste noget om. Jeg forklarer Saxon hvad problemet har været med hans patron. Jeg glemmer nogen gange at ikke alle her kender mig, men netop dette emne med ladninger og afskydning med underladninger og overladninger er vi faktisk en mindre flok der har testet indgående.
Pludselig dukker solvedk op og sår tvivl om min udredning af problemet.
Jeg opfatter hans svar som en provokation og han kan give andre det indtryk at gænghætter indeholder oversupersonisk energi som er i stand til at affyre kuglen med en kraft der nærmer sig den energi som en normaltladet patron har.
Det strider mod min opfattelse af virkeligheden da mine egne iog vore fælles forsøg har vist noget andet.
Netop VTF er efter min opfattelse, stedet hvor man henter saglig og underbygget viden og det er stedet hvor ammestuehistorier bliver pillet fra hinanden og dissekeret.
Der er alt for mange skrøner og jagtfrokostteoertikeres postulater der florerer og vi kan i fællesskab være med til at aflive dem. Men det tegner til at blive en langsom proces [xx(]
Som sagt, kan jeg ikke lade en historie som solvedk's stå uimodsagt.
Derfor gik jeg straks i laderummet lørdag aften og gentog forsøget samtidig med at jeg opfordrede alle til at afprøve det og offentliggøre resultatet.
Jeg tilbød endda solvedk at hvis kan kunne gentage sin historie her hos mig så måtte han få en af mine rifler. Mine våben var dog aldrig i fare.
Faktisk kom det bag på mig at så mange bakkede mig op med enten nye forsøg eller ved at de huskede gamle "ups'er" som de sikkert ellers helst havde glemt.
Havde solvedk smidt sig fladt på ryggen og erkendt at det kunne være at han havde taget fejl, havde tråden aldrig udviklet sig som den nu kom til. Jeg har givet min version af hvad der muligvis skete for ham, men han har valgt at gå under jorden. Jeg håber dog at han dukker op igen. Jeg bærer ikke nag - ikke denne gang i hvert fald [Wink]
Hvor det lange hår kom ind i billedet ved jeg ikke og hvilken animeret smiley du tænker på har jeg ingen fantasi til at gætte.
Jeg synes at dette emne er alt for alvorligt til at komme med den slags sure opstød.
Det kunne jo være at der sidder en hjmmelader et sted og rent faktisk lærer noget af denne tråd. Og det er netop en af de rigtig fine ting ved at vi har et sted hvor nørder udveksler erfaringer. Tænk hvis internettet ikke fandtes og vi hver især skulle lave ALLE erfaringer selv, gode som dårlige.
Håber dette er med til at du kan finde en passende smiley [Wink][Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)