Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lille fin film om mårhund og -jægere
#1
Niels-Erik kom forleden til at røbe, at der lå et lille klip om mårhunde og de lokale mårhundejægere på youtube[Big Grin]

http://www.youtube.com/watch?v=sSWKeceEAgk

Håber Niels-Erik kan tilgive mig, men den er nu meget god - selv om det måske er overdrevet med mårhundens raseren i hønsegården.
Men "offeret" har da ingen skrubler med selv at gå med løs hund[xx(]

Dejligt hvis den nye generation af journalister får et godt indtryk af jagt og jægere.

mvh
Korthår
Svar
#2
Fin film.

Flere af dem, tak [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Kællingehysteri!

[Image: bueskytte.png]
Svar
#4
Fint. Hvis mårhunden æder alle de padder.
Så kan DN jo ikke bruge dem som modangreb, når vi vil anlægge nye skydebaner.[Big Grin]
Verden går jo næppe under pga, en skide mårhund. Nu må de da snart finde noget nyt at give sig til[xx(][xx(][xx(]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Fint. Hvis mårhunden æder alle de padder..................


Det er vel efterhånden erkendt, at den slet ikke er så hård ved faunaen som man (hvem man så end er) forventede.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by rkn

Fint. Hvis mårhunden æder alle de padder..................


Det er vel efterhånden erkendt, at den slet ikke er så hård ved faunaen som man (hvem man så end er) forventede.

[Image: bueskytte.png]



Jeg tror du skal tage en tur til Finland, hvor problemet er en del år længere henne end i DK.
Hvor der tidligre var et vist antal ræve pr. 1000Ha er rævene idag helt væk og erstattet af 10 gange så mange mårhunde.(jeg husker ikke tallene som jeg fik ved en vildtkonsulent der var i Finland for at se hvad DK kan gøre mod mårhunde)

Alle jordrugende fugle forsvandt fra området samt padder og harekillinger.
Resultatet var en meget fattigere natur med mindre mangfoldighed.

Men det tror du jo sikkert ikke på [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Orv, så har de slet ingen ræve, hare, padder og jordrugende fugle i Østeuropa og Asien?
Jeg håber dog at din vildtkonsulent har haft en dejlig tur til Finland på statens regning [Image: 03.gif]

[Image: bueskytte.png]
Svar
#8
En lille doktorafhandling fra 1992 af Kaarina Kauhala.Den er så et par dage gammel. Har ikke lige styr på, om hun har skrevet mere senere. Tilsyneladende interesserer hun sig for mindre rovdyrs betydning i økosystemer.

http://www.canids.org/PUBLICAT/CNDNEWS2/racoondg.htm

Walnut
Svar
#9
"A Vacant Niche?
Serious competition between the raccoon dog and other carnivores of similar size (red fox and badger) has not been observed. In fact, badger and red fox population densities increased slightly in southern Finland in the first half of the 1980's, even though raccoon dog numbers were rapidly increasing in the same area.

The diet of the red fox, badger and raccoon dog overlap to some extent since all three carnivores feed on items such as small mammals, invertebrates and plants. But the red fox specializes more on small mammals (voles), the raccoon dog on plant material (e.g. berries) and the badger on invertebrates (Ivanova, 1962; Kauhala et al., 1993). Thus, each species has a slightly different diet, which may help them to avoid competition.

Furthermore, at northern latitudes, competition for food is probably at its fiercest during the winter, when food is scarce. However, both badger and raccoon dog spend this season asleep, so there can be no food competition in winter.

The same three species may also compete for dens. The raccoon dog often uses old badger or fox dens, but both badger and fox tend to chase it away. Nonetheless, raccoon dogs are sometimes found in the same dens as badgers during the winter, possibly because the badger goes to the den earlier in autumn and wakes up later in spring, and so may not be aware that it is sharing the den with the raccoon dog."


Det er så det stik modsatte resultat af den danske vildtkonsulents konklusion...........der er åbenbart frit valg på alle hylder?

[Image: bueskytte.png]
Svar
#10
@ID

Nu var det ikke den danske vildtkonsulent konklution. Det var Finnernes,

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Den afhandling af som Walnut henviser til, er lavet af Kaarina Kauhala som er finne................det er så en af grundene til at jeg ikke "tror på det" M@X - 2 undersøgelser, oven i købet fra samme land, konkluderer stik modsat......du kan godt forstå jeg er lidt skeptisk ikk'?
Derudover siger min erfaring mig, at danske myndigheder aldrig reagerer hensigtsmæssigt; enten reagerer de slet ikke eller også overreagerer de og i denne her sag har de reageret....altså har de overeageret [Image: 01.gif]

[Image: bueskytte.png]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ID

Den afhandling af som Walnut Derudover siger min erfaring mig, at danske myndigheder aldrig reagerer hensigtsmæssigt; enten reagerer de slet ikke eller også overreagerer de og i denne her sag har de reageret....altså har de overeageret [Image: 01.gif]

[Image: bueskytte.png]



Det var dog en forsimplet udlægning af myndighedernes gøren og laden.

Tilbage til artiklen: Den er 30 år gammel hvorimod vores vildtkonsulent var i Finland i 2010 mener jeg. Jeg skal spørge ham.

Jeg indsatter lidt fra artiklen:

The Successful Raccoon Dog
The raccoon dog's colonization of Europe has been very rapid. In Finland, the growth rate of the population was highest in the south of the country, and the population reached its peak in the mid-1980's, according to game enquiries. Thereafter, the numbers first declined slightly in some areas, but have since stabilized and seem now to vary in a density-dependent manner (Kauhala, 1992). The raccoon dog would thus seem to have reached the carrying capacity of the environment in Finland. The annual catch has increased sharply in Finland during the past two decades, reflecting the rapid increase in population density. Only 818 raccoon dogs were killed during the 1970-71 hunting season but 75,000 were killed twenty years later. Although the annual tally does not always give a true picture of population density, an increase of this magnitude certainly reflects the rapid increase in numbers.

Det er stadig 20 år gamle tal, så mon ikke der er født endnu flere mårhunde. De får op til 18 hvalpe i et kuld.

Jeg skal forsøge at skaffe lidt mere moderne tal fra Finland.

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyt...-maarhund/

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Jamen det bliver spændende at høre, jeg vil dog tillade mig stadig at tvivle hvis konklusionen er som i dit første indlæg, alene af den grund at der stadig findes ræve, harer, padder og jordrugende fugle i Østeuropa og Asien. Disse arter burde jo være udryddet jfr. konklusionen.

Helt nye undersøgelser viser at bestandstætheden i det sydlige Finland er ca. 10 pr. 1000 ha - rævebestanden i det sydlige Finland er ca. 20 pr. 1000 ha.
Jeg skal ikke udelukke at de kan tage fugleunger men Kaarina Kauhala konklusion var at de fortrinsvis levede af bær og planter og de har vel næppe ændret spisevaner så drastisk.

Jeg kommer til at tænke på, at for år tilbage mente man at ulve i Alaska gjorde et voldsom indhug i bestanden af Caribou's. En biolog ved navn Farley Mowat levede blandt Alaskas ulve i et års tid og fandt ud af at de stort set kun spiste mus.


[Image: bueskytte.png]
Svar
#14
Mårhunden får i gennemsnit 8 hvalpe, så om sommeren øges bestandstætheden således til omkring 100 mårhunde pr. 1000 ha. I nogle vådområder i Finland er der fanget eller skudt op til 300 mårhunde pr. 1000 ha. Til sammenligning findes der i de tætteste rævebestande i det sydlige Sverige kun omkring 8 ræve pr. 1000 ha.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

I nogle vådområder i Finland er der fanget eller skudt op til 300 mårhunde pr. 1000 ha.

Det læste jeg godt men jeg tog det ikke med da jeg syntes, at det er lidt svært at forholde sig til; man må formode at når man bortskyder nogen af dem, så bliver der "fyldt op" igen.............medmindre selvfølgelig at man har skudt alle sammen over relativ kort tid, det nævnes der dog ikke noget om.

[Image: bueskytte.png]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)