Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Langtidsstegt vildsvinebov
#1
En Vildsvinebov ryger i ovnen med en pilsner, flækket hvidløg, æble, rødløg, salt, peber, timian, rosmarin, laurbærblade ved 75 grader om formiddagen.

Ved 17 tiden tages låget/sølvpapiret af og der skrues op på 225-250/grill+åben låge. Efter bruning hviler stegen 20 minutter.

I denne hviletid laves der skysovs af væden fra stegen.

Serveres her med Polenta, halve stegte kartofler, salat, skysovs og lingon.

På vej i ovn.
[Image: 20120427_084236.jpg]

Færdig.
[Image: 20120427_173831.jpg]

Portion
[Image: Vildsvinebov-1.jpg]

Polenta:
- 1.5dl polenta (Grove majsgryn) koges med ca 4dl vand/mælk
- en god håndfuld revet parmesan eller pecorino kommes i.
- Saft fra stegen så det passer
- 1 ds/2 dl søde majs blendes og piskes i grøden

Stegte flækkede kartofler- prøv lige det her:
- Mellemstore kartofler koges møre
- Flæk kartoflerne og mas dem flade med håndflade eller tallerken.
- Steges på panden med krydderi på den lyse side (riiigeligt smør; nu kan de nemlig kapere det[Smile])

Boven er måske ikke så populær som køllen, men dette har været mit bedste vildtmåltid so far.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#2
Vil ikke kapre tråden, bare lige komme med en lille idé, som jeg ofte bruger...
Som en lille sjov ting, kan polentaen laves dagen før. Grøden kommes i en rimelig flad form/beholder og sættes på køl. Før servering skæres grøden, som nu er stivnet, ud i stykker a ca. 1-1,5 cm og steges gyldne og sprøde i olie på en mellemvarm pande...det giver lidt sprødhed til retten, og så er dette lille tilbehør fantastisk til at transportere den lækre skysovs fra tallerken til mund..
Det ser dælme rigtiggodt ud, og smager helt sikkert himmelsk...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#3
Det ser rigtig godt ud. Skal helt sikkert prøves. hvormeget bruger du af de forskellige????

Mvh
Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#4
@Søby - har selv lavet grillet polenta, der foretrækker jeg at komme fintsnittede grøntsager i fx grønne bønner, rød peberfrugt mm. det smager genialt[Smile] Her havde jeg blot lyst til at lave den rigtigt cremet med de "friske" majs.

@hoeg7472 - Det er mere eller mindre lavet på slump. Mængderne af kartofler og andet tilbehør kommer jo lidt an på gæsterne (mænd eller mus[Wink]). Polentaen skal der kommes vand, mælk, fløde, smør, revet parmesan eller sky ved alt efter temperament og alt efter hvor fast man vil have den.

Det vigtigste her er at langtidsstegningen ikke må foregå ved højere temperatur, så man ikke piner væske ud af det til tider magre vildtkød, men det skal have tid til at mørne i ovnen - så det er lidt en balance.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#5
Mmmmmmmmmm. Kan dårligt vente til vildsvinejagten kalder.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#6
Opskriften hermed afprøvet, dog med den forskel at jeg brugte gulerødder i stedet for æbler.
For fanden hvor blev det dog godt.
<böööööws> :-)

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)