Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedst ekspansion 17HMR
#1
Jeg skyder lige pt. krager med Remington Accutip men synes at nogle af kuglerne fløjter lige igennem så skal lige høre hvad i har af erfaringer med ammo der virkelig ekspanderer til en 17HMR ?

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
V-max

Fra Hornady eller CCI

Forøvrigt er det CCI der lader 99,9% af alt 17HMR ammunition. De skifter bare farven på plastspidsen og etiketten på æsken

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
CCI tnt er en 17gr kugle med stor hulspids, som exploderer/expanderer, Det er for øvrigt den kugle som leverer det bedste skudbillede i min cz 455 th

http://www.cci-ammunition.com/products/d...oadNo=0053

Den ville jeg frygte hvis jeg var en krage

Mvh
Svar
#4
Perfekt.

Jeg leder netop efter nogle af dem der efter sigende næsten pulveriserer selv ved kontakt med et græsstrå

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#5
Både V-max og TNT er hurtigt ekspanderende kugler til skadedyrsbekæmpelse. V-maxen skyder lidt fladere og beholder energien lidt længere ud på grund af plast spidsen.

Jeg har ikke kunnet finde ud af hvilken kugle der er anvendt i dine Remington Accutip, men så vidt jeg kan se på billeder og læse mig til så det samme patron son CCI V-max, Hornady V-max og Federal V-shock.

Der fås stort set ikke mere eksplosiv kugle end den og med mindre du kun har skudt gennem fjerene eller på meget lage afstande så kan du lige så godt fortsætte med at bruge den.
TNTen gør det lige så godt på kortere afstande, men V-max holder farten bedre på de længere afstande.
Som jeg skrev tidligere så er det CCI der producerer dem alle og jeg har afprøvet dem på præriehunde i Montana. Ud til 150 meter er V-max MEGET dræbende på de små 300 grams væsener. (de vejer cirka det samme som krager)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Det jeg kan se er at på min egen intermistiske skydebane, da ekspanderer en accutip ikke hvis den eksempelvis rammer en hegnspæl på 70m, men fortsætter umiddelbart blot lige igennem uden at jeg kan se andet end at den går igennem. Dvs. det virker ikke som om de ekspanderer selv ved kontakt med så hård en genstand og det synes jeg jo er stof til eftertanke når man hører om de hersens kugler der antageligt skulle næsten pulverisere

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by barebow

Det jeg kan se er at på min egen intermistiske skydebane, da ekspanderer en accutip ikke hvis den eksempelvis rammer en hegnspæl på 70m, men fortsætter umiddelbart blot lige igennem uden at jeg kan se andet end at den går igennem. Dvs. det virker ikke som om de ekspanderer selv ved kontakt med så hård en genstand og det synes jeg jo er stof til eftertanke når man hører om de hersens kugler der antageligt skulle næsten pulverisere

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22



Jamen så har du ikke forstået det helt rigtigt.
Ofte er det sådan at skyder du igennem en pæl så laver kuglen en kanal og træet holder siderne sammen.

Prøv i stedet at skyde på en sprinklerdunk fyldt med vand. Så vil jeg næsten garantere at kuglen findes i små stumper inde i dunken og der er ingen gennemskud.

Jeg er 99,9% sikker på at din kugle er en V-max og plastspidsen bliver trykket ned i kuglen og får den til at fragmentere hurtigere.

Du kan selvfølgelig købe en æske CCI v-max og en æske TNT og sammenligne med dem du har. Sådan et par æsker skyder man hurtigt op når man har det sjovt [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by barebow

Det jeg kan se er at på min egen intermistiske skydebane, da ekspanderer en accutip ikke hvis den eksempelvis rammer en hegnspæl på 70m, men fortsætter umiddelbart blot lige igennem uden at jeg kan se andet end at den går igennem. Dvs. det virker ikke som om de ekspanderer selv ved kontakt med så hård en genstand og det synes jeg jo er stof til eftertanke når man hører om de hersens kugler der antageligt skulle næsten pulverisere

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22



Jamen så har du ikke forstået det helt rigtigt.
Ofte er det sådan at skyder du igennem en pæl så laver kuglen en kanal og træet holder siderne sammen.

Prøv i stedet at skyde på en sprinklerdunk fyldt med vand. Så vil jeg næsten garantere at kuglen findes i små stumper inde i dunken og der er ingen gennemskud.

Jeg er 99,9% sikker på at din kugle er en V-max og plastspidsen bliver trykket ned i kuglen og får den til at fragmentere hurtigere.

Du kan selvfølgelig købe en æske CCI v-max og en æske TNT og sammenligne med dem du har. Sådan et par æsker skyder man hurtigt op når man har det sjovt [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



@ - M@X

Kunne det være samme problematik jeg oplevede da jeg gravede nogle Barnes TTSX projektiler ud af den sandbanke jeg havde skudt ind i, og de ikke var ekspanderet ordentligt?

Jeg troede det måske var pga for lav hastighed (kal.308)......

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Det kan godt tænkes. Jeg har gode erfaringer med våde aviser eller vanddunke.

Da ballistic gel ikke får i Brugsen, må vi jo bruge noget andet.

Jeg har ved flere lejligheder blevet skuffet ved skud i trækævler. Både med salonriffel og bigbore riffel samt kammeratens revolver. Selv revolverkugler i rent bly ekspanderede ikke nævneværdigt i en træstub. Jeg husker ikke om det var endetræ eller på tværs.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Selvfølgelig. Der er nok en væsentlig forskel på et stykke træ og andre typer materiale man ka skyde på så det kan sagtens tænkes at de i virkeligheden gør det de skal. Kom blot til at spekulere en del over effekten når hegnspælen holdt til det... og ja, man får godt nok hamret sådan en æske hurtigt af når piben ikke engang bliver lun og der intet rekyl er. Min største udfordring er at holde den stille når man stiller kikkerten på x24 [Big Grin]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)