Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overtryk efter udglødning
#1
Hejsa

jeg har for nyligt udglødet mine 6.5x55 t min gamle Otterup.

På banen fik jeg max-trykudvikling med al det klassiske - låsen var låst; hylstrene sked fænghætter osv.

Jeg x-chekkede mine ladninger og alt var i skønneste orden. lige bortset fra pågældende udglødning.

Læring må være - udglød før kalibrering - ikke efter
Svar
#2
Har du kun udglødet den forreste del?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jep - jeg havde hylstrene afdækket ca halvvejs op. Hvad sker der hvis de bliver varmet på hele hylstret?
Svar
#4
Så bliver metallet finkornet, = rekrystalliseret og dermed blødt.

Kun halsen og skuldre skal kunne flexe, bunden skal være så stiv at den kan holde på fænghætten og ikke deformere under det store tryk.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Det lyder meget som om du har fået udglødet (=blødgjort) stort set hele hylstret

Bunden og helt op til ca. 1 cm under halsen skal være i vand eller hylstret skal afkøles omgående efter en meget kontrolleret opvarmning, ellers trækker varmen fra toppen/halsen langsomt ned gennem hylsterkroppen og påvirker resten af hylstret,

Når jeg udgløder, bruger jeg en gammel bradepande med vand, hylstrene står o vand til lidt under halsen, jeg opvarmer hylstrene med en gasbrænder, og vælter hylstrene ned i vandet med det samme.

Det har aldrig fejlet.

Men hvorfor i alverden udgløde 6,5x55 hylstre??? hold dem i batches og smid dem alle væk når det første hylster revner ved resizing.

Det ER jo ikke et sjældent og dyrt hylster....

Nå, ja men der er jo dem der gaffa-taper deres Harald nyborg gummistøvler når de bliver utætte....[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Det lyder meget som om du har fået udglødet (=blødgjort) stort set hele hylstret

Bunden og helt op til ca. 1 cm under halsen skal være i vand eller hylstret skal afkøles omgående efter en meget kontrolleret opvarmning, ellers trækker varmen fra toppen/halsen langsomt ned gennem hylsterkroppen og påvirker resten af hylstret,

Når jeg udgløder, bruger jeg en gammel bradepande med vand, hylstrene står o vand til lidt under halsen, jeg opvarmer hylstrene med en gasbrænder, og vælter hylstrene ned i vandet med det samme.

Det har aldrig fejlet.

Men hvorfor i alverden udgløde 6,5x55 hylstre??? hold dem i batches og smid dem alle væk når det første hylster revner ved resizing.

Det ER jo ikke et sjældent og dyrt hylster....

Nå, ja men der er jo dem der gaffa-taper deres Harald nyborg gummistøvler når de bliver utætte....[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Det er fordi gaffatapen holder bedre end støvlen gør [Big Grin]

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Jeg bruger den af Dravis beskrevne metode, den funker[Big Grin]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#8
Hejsa

Takker for input - jeg skilte de resterende 146 patroner ad og resultatet var meget tydeligt. 60 stk var supernemme at "pulle" resten varierede fra fast træk til den helt store overarm.

Jeg er ret sikker på at varmen har forplantet sig til hele hylstret.

Jeg udglødede 6.5´erne for at lære det så jeg ikke lavede noget lort på dyrere hylstre
Svar
#9
Jeg prøvede engang at omforme nogle 6,5x55 hylstre til min .220 Swift, og i den forbindelse havde jeg udglødet hylstrene for meget.

Med dette resultat til følge. [B)]

[Image: Udgldethylster1.jpg]

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

Men hvorfor i alverden udgløde 6,5x55 hylstre??? hold dem i batches og smid dem alle væk når det første hylster revner ved resizing.

Det ER jo ikke et sjældent og dyrt hylster....

Nå, ja men der er jo dem der gaffa-taper deres Harald nyborg gummistøvler når de bliver utætte....[Big Grin]


[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#11
Jaaa-- jaaa...

Det der med Onkel Haralds plastic-støvler er skam ikke helt grebet ud af luften, selvom det var brun pakke -tape og ikke gaffa (Gaffatape er aaaalt for dyyyyrt...)

Mine forældre overtog det hus de bor i nu efter en mand som blot blev kaldt "jørgensen"

Hans daglige (synlige) beklædning bestod af en "hammerthor" netundertrøje, der nok engang havde været hvid, et par brune Kansas arbejdsbukser holdt oppe med en passende længde selvbinderstrik + et par lysegrønne HN plasticstøvler, behørigt tætnet med brun pakketape... overtøjet bestod af en virkeligt god kvalitet original engelsk Tweedjakke (Det må have været en særdeles god kvalitet, for den var fremstillet af Illum's "Demiskrædderi" i 1934 ....[:0])
Disse væsentlige oplysninger var indskrevet på en lille silkeseddel der var syet på foret inden i jakken [^] Der stod: Opmålt, passet og indsyet til Hr. XXXXXXXX, af Skrædder S. Jochumsen, Illum Demiskrædderi, 1934....

Som et kuriosum kan nævnes at "Jørgensen" på det tidspunkt ejede 3 af de største gårde i omegnen.... Nu om dage er sønnen vel oppe på mindst 8 ....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)