Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den satans ræv!
#1
Hej Alle,

dette er min første post herinde, da jeg fik jagttegn for 14 dage siden. Jeg er våbenjomfru og har kun erfaring med 7,62,51mm militær våben, så jeg har brug for råd fra de garvede rotter herinde.

Bor på et nedlagt landbrug uden for byzonen med 1 hektar brakjord bag huset, hvor jeg kan øve mig i riffelpræcision.

Jeg overvejer en .22 WMR til at skyde skader, krager og specielt en ræv - der har taget 7 af mine børns høns pt. (tårer overalt - er ret motiveret nu...).

Er der nogen der har erfaring på dette område - hvilken riffel skal jeg købe gerne brugt - budget ca, 5.000 all in) og er en .22WMR for kraftig til de fjerfyldte væsener?

Ok, der var mere end et spørgsmål - men håber I kan hjælpe mig.

Mvh

Bosse
Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Svar
#2
22 WMR er det mindste til ræv og mer end rigeligt til krager. Du kunne overveje en Sako Quad i 22 WMR og så evt. købe et løb i 17HMR til fuglene senere. Men ellers ville jeg nok overveje en rævefælde og derefter en 22LR. Dem kan man få til en rimelig penge - også fra ny. Toz/Wichester Wildcat kan anbefales.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
Da du ikke skal bruge kragerne til noget (forhåbenligt), så er en .22 wmr fin. Du skal bare skyde ind på 80-90 meter og så kan du holde lige på en krage ud til 110-120 meter og stadig dræbe. Så længe ræven er mindre end 130-150 meter ude så skal den nok ligge sig. Husk dog på at en .22 wmr falder temmelig meget på 150 meter.
Svar
#4
Hej - tak for svarene.

Panthera: havde faktisk overvejet en 17HMR først, men den mangler jo et dusin joule på E100 for at knække en ræv efter dansk lovgivning, og min lokale våbenhandler overtalte mig nærmest til at købe en .22 LR da han sagde (med et notch-notch) at en CCI stinger ikke er langt fra en .22 WMR. Tænkte at det ville være dårlig stil at få uvaner før jeg nærmest var blevet jæger men har han vel en pointe?

Han svinede iøvrigt 17 HMR og sagde at hvis nabo konen hostede så ville projektilet flyve i enhver anden retning en den der var meningen - er det virkelig så vind-følsomt???

TheDarkSide: godt råd, det vil jeg helt klart tage som mit eget[Wink]

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Svar
#5
Jeg ville kikke på CZ,der mangler måske lidt finish frem for Sako'en, CZ den er i en test blevet fortrukken frem for sako.Begge kan fås med vekselpibe som er at anbefale!

Den våbenhandler skulle vel aldrig være J...s??

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Bosse

Hej - tak for svarene.

Panthera: havde faktisk overvejet en 17HMR først, men den mangler jo et dusin joule på E100 for at knække en ræv efter dansk lovgivning, og min lokale våbenhandler overtalte mig nærmest til at købe en .22 LR da han sagde (med et notch-notch) at en CCI stinger ikke er langt fra en .22 WMR. Tænkte at det ville være dårlig stil at få uvaner før jeg nærmest var blevet jæger men har han vel en pointe?

Han svinede iøvrigt 17 HMR og sagde at hvis nabo konen hostede så ville projektilet flyve i enhver anden retning en den der var meningen - er det virkelig så vind-følsomt???

TheDarkSide: godt råd, det vil jeg helt klart tage som mit eget[Wink]

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?



Ja en 17 hmr er vindfølsom, men en .22 lr eller .22 wmr er endnu værre. Det er en skrøne at et let projektil er mere vindfølsomt end et tungt. Vindafvigelsen afhænger af kuglens vindmodstand og hastighed. Jo hurtigere noget flyver jo mindre kan vinden nå påvirke det inden det rammer målet.
Jeg skal helt afgjort have en .17hmr og så må man jo ellers bare håbe/vente på at der kommer noget ammo der kan opnå 200 joule på 100 meter. Men ræve kan jo have skab osv, og så skal de jo befries for deres lidelse ASAP...
Svar
#7
Citat:quote:

Det er en skrøne at et let projektil er mere vindfølsomt end et tungt

[?][?]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Det er en skrøne at et let projektil er mere vindfølsomt end et tungt. Vindafvigelsen afhænger af kuglens vindmodstand og hastighed. Jo hurtigere noget flyver jo mindre kan vinden nå påvirke det inden det rammer målet.



Nej det er ikke en skrøne - vægten er bare ikke den eneste faktor der betyder noget. Når man sammenligner et 22lr og et 17hmr projektil så er der både forskel i vægt og ikke mindst udformning. Forskellen kan beskrives med BC, og her vinder 17hmr selvom den lavere vægt er en ulempe. Det ændre dog ikke ved at for to projektiler med samme ydre mål men forskellig vægt, så vil det tungeste projektil påvirkes mindst af vinden. Tænk fx på en bordtennisbold og en golfbold.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Det er en skrøne at et let projektil er mere vindfølsomt end et tungt. Vindafvigelsen afhænger af kuglens vindmodstand og hastighed. Jo hurtigere noget flyver jo mindre kan vinden nå påvirke det inden det rammer målet.



Nej det er ikke en skrøne - vægten er bare ikke den eneste faktor der betyder noget. Når man sammenligner et 22lr og et 17hmr projektil så er der både forskel i vægt og ikke mindst udformning. Forskellen kan beskrives med BC, og her vinder 17hmr selvom den lavere vægt er en ulempe. Det ændre dog ikke ved at for to projektiler med samme ydre mål men forskellig vægt, så vil det tungeste projektil påvirkes mindst af vinden. Tænk fx på en bordtennisbold og en golfbold.

Mvh.

Yeti



Nu må du holde op.. Det er noget vrøvl!
Hvis vindretning, vindhastighed, BC og mundingshastighed er ens så er vindafvigelsen den samme. Uanset vægt!
Prøv at taste samme BC og hastighed ind i en ballistik udregner og så prøv med en kuglevægt på 10 gram og 100 gram. I PCB er vindafvigelsen den samme. Kuglenbanen og hastigheden er sjovt nok også den samme. Det eneste der varierer er energien, logisk nok.
Sætter du hastigheden højere så er vindafvigelsen mindre.

Sidevinden har ingen magisk kraft der er afhængig af massen. Sidevindens påvirkning afhænger af overfladen den rammer og overfladens fart.
Svar
#10
Jeg må holde med Price of Darkness.

Den hurtige kugle er udsat for sidevind i kortere tid

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Det er en skrøne at et let projektil er mere vindfølsomt end et tungt. Vindafvigelsen afhænger af kuglens vindmodstand og hastighed. Jo hurtigere noget flyver jo mindre kan vinden nå påvirke det inden det rammer målet.



Nej det er ikke en skrøne - vægten er bare ikke den eneste faktor der betyder noget. Når man sammenligner et 22lr og et 17hmr projektil så er der både forskel i vægt og ikke mindst udformning. Forskellen kan beskrives med BC, og her vinder 17hmr selvom den lavere vægt er en ulempe. Det ændre dog ikke ved at for to projektiler med samme ydre mål men forskellig vægt, så vil det tungeste projektil påvirkes mindst af vinden. Tænk fx på en bordtennisbold og en golfbold.

Mvh.

Yeti



Nu må du holde op.. Det er noget vrøvl!
Hvis vindretning, vindhastighed, BC og mundingshastighed er ens så er vindafvigelsen den samme. Uanset vægt!
Prøv at taste samme BC og hastighed ind i en ballistik udregner og så prøv med en kuglevægt på 10 gram og 100 gram. I PCB er vindafvigelsen den samme. Kuglenbanen og hastigheden er sjovt nok også den samme. Det eneste der varierer er energien, logisk nok.
Sætter du hastigheden højere så er vindafvigelsen mindre.

Sidevinden har ingen magisk kraft der er afhængig af massen. Sidevindens påvirkning afhænger af overfladen den rammer og overfladens fart.



Man kan ikke have 2 projektiler med samme ydermål men forskellig vægt der har samme BC. Vægten indgår i beregninger af BC, så ovenstående giver ingen mening. Har du 2 projektiler med samme BC så er jeg helt enig i at hastigheden har indflydelse på afdriften, men det ændre ikke ved at vægten er en parameter når BC beregnes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_coefficient

Det er endda sådan at vægt et en mere effektiv bærer af energi end hastighed, og derfor ser man ikke rigtigt nogle bruge 17 hmr til 600 meter skydning - noget man godt kunne komme i tvivl om det fornuftige af hvis man udelukkende holder sig til noget af det der er skrevet i denne tråd. Jeg mener v0 er jo som en 398w med 180 grs projektiler, og så må det jo være hip som hap hvis vægten nu ikke har noget at sige eller...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Det er en skrøne at et let projektil er mere vindfølsomt end et tungt. Vindafvigelsen afhænger af kuglens vindmodstand og hastighed. Jo hurtigere noget flyver jo mindre kan vinden nå påvirke det inden det rammer målet.



Nej det er ikke en skrøne - vægten er bare ikke den eneste faktor der betyder noget. Når man sammenligner et 22lr og et 17hmr projektil så er der både forskel i vægt og ikke mindst udformning. Forskellen kan beskrives med BC, og her vinder 17hmr selvom den lavere vægt er en ulempe. Det ændre dog ikke ved at for to projektiler med samme ydre mål men forskellig vægt, så vil det tungeste projektil påvirkes mindst af vinden. Tænk fx på en bordtennisbold og en golfbold.

Mvh.

Yeti



Nu må du holde op.. Det er noget vrøvl!
Hvis vindretning, vindhastighed, BC og mundingshastighed er ens så er vindafvigelsen den samme. Uanset vægt!
Prøv at taste samme BC og hastighed ind i en ballistik udregner og så prøv med en kuglevægt på 10 gram og 100 gram. I PCB er vindafvigelsen den samme. Kuglenbanen og hastigheden er sjovt nok også den samme. Det eneste der varierer er energien, logisk nok.
Sætter du hastigheden højere så er vindafvigelsen mindre.

Sidevinden har ingen magisk kraft der er afhængig af massen. Sidevindens påvirkning afhænger af overfladen den rammer og overfladens fart.



Man kan ikke have 2 projektiler med samme ydermål men forskellig vægt der har samme BC. Vægten indgår i beregninger af BC, så ovenstående giver ingen mening. Har du 2 projektiler med samme BC så er jeg helt enig i at hastigheden har indflydelse på afdriften, men det ændre ikke ved at vægten er en parameter når BC beregnes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_coefficient

Det er endda sådan at vægt et en mere effektiv bærer af energi end hastighed, og derfor ser man ikke rigtigt nogle bruge 17 hmr til 600 meter skydning - noget man godt kunne komme i tvivl om det fornuftige af hvis man udelukkende holder sig til noget af det der er skrevet i denne tråd. Jeg mener v0 er jo som en 398w med 180 grs projektiler, og så må det jo være hip som hap hvis vægten nu ikke har noget at sige eller...

Mvh.

Yeti



Forklaringen på at man ikke bruger 17hmr til 600 meter skydning er ganske simpel: En 17hmr's bc er omkring 0.125 og en 308's bc er over det dobbelte. En 17hmr taber fart hurtigere fordi kuglen ikke er så aerodynamisk som en .308 kugle.

Ved udregning af BC er SD'en afhængig af vægten og tværsnitsarealet. Dvs. hvis vægten er 1 og arealet er 3, så er SD=1/3
Hvis vægten er 2 og arealet er 6, så er SD=1/3
Hvis formfaktoren også er ens, så er BC ens.
Formfaktoren er et produkt af to modstandsfaktorer. 2 forskellige udformede kugler kan have samme formfaktor.
Ergo kan BC for kugle A være den samme som for kugle B, selvom vægten ikke er ens.
Svar
#13
Så er vi vist tilbage ved golfbolden og bordtennisbolden. Her er det stort set alene vægten der er forskellig. Men prøv at kaste de to med samme kraft og se så hvilken der kommer længst.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Citat:quote:

Jeg må holde med Price of Darkness.

Den hurtige kugle er udsat for sidevind i kortere tid



@ det er da der heller ikke nogen der anfægter. Det der anfægtes er at det skulle være en skrøne at en let kugler er mere sidevinds følsom end en tung.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Så er vi vist tilbage ved golfbolden og bordtennisbolden. Her er det stort set alene vægten der er forskellig. Men prøv at kaste de to med samme kraft og se så hvilken der kommer længst.

Mvh.

Yeti



BC er forskellig[Wink]
Dog vil golfboldens "dimpels" give mindre vindmodstand..
To kugler der er forskellige i vægt kan ikke have samme BC, hvis kaliberen er ens.
Men når vi sammenligner .22WMR og .17HMR, så er 22's tværsnits areal jo større end .17's. Men grundet 22's væsentlig tungere kugle så er dennes SD højere end en 17. Men derfor er en 17hmrs BC stadig højere end en 22WMR.
Svar
#16
Hej Alle,

tak for indsparkene - har desværre ikke et lektorat i fysik eller matematik, men fornemmer at idet jeg nok helst vil have en 17 HMR er det ikke en ringe investering, heller ikke til en ræv med skab...

Uden at lægge ord i munden på folk, så er det hip som hap om jeg går .22 WMR eller 17 HMR her på min vindomblæste nabomark - er det korrekt? Udover at 17HMR på en stille dag kan nå bytte på 200 meter, og det vil være sværere med en .22 WMR?

Jeg går sgu' nok 17HMR - er de noget værd brugte?

FAIR: god ide med vekselpiperne - det er nok en god førstegangsinvestering.

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Så er vi vist tilbage ved golfbolden og bordtennisbolden. Her er det stort set alene vægten der er forskellig. Men prøv at kaste de to med samme kraft og se så hvilken der kommer længst.

Mvh.

Yeti



BC er forskellig[Wink]



Ja, men hvorfor er den forskellig - formen er stortset den samme, og hvis man ikke kan se bort fra bulerne i golfbolden så kunne M@x nok fremstille en jernversion af en bordtennisbold. Tilbage vil så være at den eneste forskel er vægten. Vægten indgår som en væsentlig parameter når BC skal beregnes så derfor er BC forskellig. Den tungere bold vil have den højeste BC, og des højere BC des mindre vindafdrift - igen alle andre parametre lige. Dermed er det også klart at vægt har betydning for vindafdriften.

I øvrigt sjovt, jeg tror at det er 3. gang at denne diskussion dukker op, og jeg er overbevist om at den nok skal dukke op igen. Så myten om at vægt ikke betyder noget for BC må leve i bedste velgående...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Så er vi vist tilbage ved golfbolden og bordtennisbolden. Her er det stort set alene vægten der er forskellig. Men prøv at kaste de to med samme kraft og se så hvilken der kommer længst.

Mvh.

Yeti



BC er forskellig[Wink]



Ja, men hvorfor er den forskellig - formen er stortset den samme, og hvis man ikke kan se bort fra bulerne i golfbolden så kunne M@x nok fremstille en jernversion af en bordtennisbold. Tilbage vil så være at den eneste forskel er vægten. Vægten indgår som en væsentlig parameter når BC skal beregnes så derfor er BC forskellig. Den tungere bold vil have den højeste BC, og des højere BC des mindre vindafdrift - igen alle andre parametre lige. Dermed er det også klart at vægt har betydning for vindafdriften.

I øvrigt sjovt, jeg tror at det er 3. gang at denne diskussion dukker op, og jeg er overbevist om at den nok skal dukke op igen. Så myten om at vægt ikke betyder noget for BC må leve i bedste velgående...

Mvh.

Yeti



Tror vi snakker lidt forbi hinanden[Wink]
Min påstand var, at når BC for to kugler er ens, så er det ligemeget om kuglen vejer 1 eller 10 gram når vi snakker vindafvigelse. For at kuglerne kan have samme BC og veje noget forskelligt, så må de være af forskellig diameter, altså 22wmr kontra 17hmr.
Nu ved jeg ikke om en golfbold og en bordtennisbold er lige store, men hvis de er, så kan de naturligvis ikke have samme BC hvis de vejer det samme. Hvis de var forskellige i størrelse (altså ligesom en 22wmr kugle er større end en 17hmr kugle), så kunne vægten være ens, men BC forskellig. Jeg tror jeg er med på at hvis M@X laver en stålkugle på størrelse med en bordtennisbold vil den have en højere BC end en bordtennisbold[Big Grin]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Bosse

Hej Alle,

tak for indsparkene - har desværre ikke et lektorat i fysik eller matematik, men fornemmer at idet jeg nok helst vil have en 17 HMR er det ikke en ringe investering, heller ikke til en ræv med skab...

Uden at lægge ord i munden på folk, så er det hip som hap om jeg går .22 WMR eller 17 HMR her på min vindomblæste nabomark - er det korrekt? Udover at 17HMR på en stille dag kan nå bytte på 200 meter, og det vil være sværere med en .22 WMR?

Jeg går sgu' nok 17HMR - er de noget værd brugte?

FAIR: god ide med vekselpiperne - det er nok en god førstegangsinvestering.

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?



Vindafvigelsen vil være lidt større for en 22wmr på 100 meter og noget større på 200 meter. Sammenlignet med en 17hmr.
Din våbenpusher tar fejl..

Her ses forskellen:
[Image: bullet-drift-10mph-wind.png]
Svar
#20
2 fx .22 projektiler kan godt have samme BC med forskellig vægt. Hvis den tunge fx ikke har plast spids og bow-tail, så kunne man tænke sig at den dårligere arodynamik præcis modsvares af den højere vægt. Om der er et eksempel hvor det hele passer ved jeg ikke. Skal man rigtigt nørde den bliver det yderligere kompliceret af at BC ændre sig ifht hastigheden. Så skulle man skyde med samme kaliber (her ikke om diameteren med om fx .223 eller 22-250rem) så kan det blive rigtige spændende da hastighedsforløbet alt andet lige vil være forskelligt for det lette og det tunge projektil.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)