Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtkugle til lange hold
#21
Hej Christensen,

Jeg har benyttet Swift Scirocco i flere forskellige rifler/piber (L&W 65 cm sporter på M98, Sauer 67 cm samt S&L 67 cm på 200 STR) og opnået egenspredninger fra 25 mm ned til 8-9 mm v/100 m.

Jeg har prøvet en del forskelligt krudt og haft mest succes med N550 eller URP og sat projektilet tæt på bommene (favorit ladningen er 45,5 grains URP = V0 på 880-900 m/s).

Både hvad angår terminal ballistik (projektilet ekspanderer fint også på længere afstande og gennemskyder - i min erfaring - kronvildtet... husker faktisk kun en enkelt episode uden gennemskud på en +200 kg Blue Wildebeest skudt forfra - restvægten var 109 grains altså 84 %) og ydre ballistik (minimal vindafdrift og forholdsvis tilgivende ved fejlvurdering af afstanden) kan jeg varmt anbefale projektilet til formålet... forudsat at din riffel skyder godt med projektilet naturligvis!
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Partition har ikke en høj BC, men er ok selv på ret lange hold, m.h.t. virkning, da den forreste "part" expanderer meget villigt..



Helt enig. Har i Skotland anvendt 140grs NP i 6,5x55 til kronhjort på afstande fra 225-275m. Den expanderer fint ude på denne afstand.
De gik ikke mere end max 20m (med gode bladskud).

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#23
Nu vi har flyttet til et nyt forum, faldt jeg over denne tråd, og ville lige give en status på hvad jeg er endt med at bruge.

Jeg har de sidste 2 år skudt med Nosler Accubond med 46,5 grains MRP bagved og det forsætter jeg med Big Grin Den virker fortrindligt ved bladskud og i hovedet.
Mvh
Christensen
Svar
#24
Fedt med en opdatering. Hvilken kuglevægt? Hvilken udgangshastighed?
Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#25
140 grains med 794 m/s. Eneste ulempe er den ledning ikke må bruges i DK på krondyrsjagt  Dodgy
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)