Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
jagttraditioner
#1
Hej

Er der nogen der kender til et opslagsværk omkring de danske jagttraditioner?

Har du kendskab til nogle jagttraditioner i forbindelse med bukkejagten, må du meget gerne beskrive dem her i tråden.

Min nu afdøde bedstefar viste mig for mange år siden, da jeg som helt "grøn" jæger netop havde nedlagt min første buk, at man skulle skære/ridse et kors i bukkens hjerte med kniven. Er der andre der har hørt om en tradition som den?

I Tyskland er der jo tradition for, at man putter en kvist/gren i dyrets mund, når det er nedlagt og skytten får en kvist/gren med blod på til hatten. Er der nogen gammel tradition herhjemme, der minder om det?

Håber der er nogen der kan hjælpe. Tak.

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#2
jeg tror nu ikke der er meget tradision over krysset hjertet . det er bare den nemmeste måde at gøre hjertet rent på . efter at du har skåret hul er det let at rense hjertet for blod , inden det størkner , og bliver en sort ulækker masse . men jeg kan selvfølgelig tage fejl ...... igen [Big Grin]

MVH LWL
Svar
#3
Vi plejer at give dyret det sidste måltid (kvist i mund). Det giver god mening for mig og jeg synes det er en god måde at vise dyret lidt respekt på. Jeg hader når folk der bare pakker dyret i pose eller balje og så kyler det bag i bilen. Men alt vildt fortjener respekt. En lille hurtigt parade er jo altid hyggeligt og det gør altså bare min dag meget bedre hvis jagtherren sørger for det. Der behøver ikke være hornblæsere, men bare lige et par ord om dagen med hatten i hånden og vildtet arrangeret efter "rang-orden".
Jeg plejer at snitte hjertet op, men det er af praktiske årsager som LWL nævner.
Men jeg mener ikke vi har nogle særlige jagttraditioner når det kommer til at ære vildtet i Danmark..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)