Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ultimate valg !
#21
Nu spørger du hvor MANGE [Big Grin] man kan slippe af sted med.... Og der er det kun din fantasi, der sætter grænserne [:p] [Wink][:o)](Ok, og pengepungen [:I] )

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#22
Hvis man udelader alle folelser og holdninger...ok svart med vores interesse og indsigt, men alligevel ! Kan man ikke faktisk gore alt med f.eks. 22 mag, 308 win. 338 Lapua mag. og 50 BMG ? Dette sagt uden hensyn til lokale regler samt pris pa ammo ! Ja ok 50BMG kan vel afloses af f.eks. 458 Lott afhangigt af forhold og situationen......

Ok dette ma jeg ikke engang omtale blot for sjovt !....men hvis handvaben jagt var tilladt, hvilke kalibre ville du sa valge ? og i hvilke vaben ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#23
Jeg tror man kan klare 95-99% af alt jagtbart med en 308 W eller 6,5X55. Til den sidste ene procent ville jeg vælge 375 H&H, men en hvilken som helst af 338LM, 458WM eller 50BMG kunne også bruges istedet for.

Så min konklusion bliver desværre, at man kun har reelt brug for én riffel, og det kan nemt være den kedeligste af alle kedelige standardkalibre.

Jeg er i stigende grad ved at få øjnene op for, at der er en grund til, at standardkalibrene er så udbredte: de repræsenterer de gyldne kompromiser, hvor ingen egenskab er skruet for højt op, på bekostning af andre.

Da det også bliver mere og mere besværlig at rejse med våben, har jeg besluttet at jeg ikke vil have en riffel for det tilfælde, at jeg skulle komme til Afrika en gang. Derimod kunne jeg godt finde på til den tid at anmode PHén om at have en låneriffel med en picatinny rail stående. Så kunne jeg medbringe egne sigtemidler.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet,
men præcisionen er religionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#24
Den første riffel jeg købte var en Tikka af forrige model i 308 win

Jeg har efterfølgende været omkring meget.

Men set i bakspejlet er der nok ikke noget af det jeg har skudt siden første stykke vildt, jeg ikke kunne have klaret med den første.
Og det uden nogen form for kompromis. Den første 308 med 165 btsp havde løst opgaverne fint.

Om den eneste ene skulle være en 6,5x55 er nok et nostalgi spørgsmål.

Men en riffel og lidt diverse optik, hvade sparet mange penge der kunne være kastet i ammo og træning.

Se det havde været en farlig combo.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
æwwww... 308Komp ... du vill blive en kedelig mand med al den træning [Big Grin][Big Grin]
All work and no play makes Jack a dull boy...[Wink]

Til "jess"s "forbudte spørgsmål .. Handgun hunting ...

Jeg ville vælge min S&W M53 som den første i rækken .. med begge cylindre naturligvis...

Nr 2. ville helt sikkert blive min Freedom Arms M97 i .357Mag

Som den store rosin i pølseenden ville jeg anskaffe mig en Freedom Arms M83 i .500 Wyoming Express ...[:p]
(Læg mærke til at der kun er revolvere i den samling[^])

Hvordan ligger det i øvrigt med "handgun hunting" i USA? Det er vel ikke alle steder det er tilladt?

Hvis jeg fik stillet det klassiske spørgsmål ... Du må kun vælge 1 riffel...! så ville jeg bare gribe min 6,5x55 ...[Big Grin] Den kan nemlig stort set det hele, og kan følge med det meste selv på meget lange hold.. indtil nu ser det ud til at grænsen for den kaliber og min jordforbindelse ligger ude omkring 900 m ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by dravis

æwwww... 308Komp ... du vill blive en kedelig mand med al den træning [Big Grin][Big Grin]
All work and no play makes Jack a dull boy...[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Jeg tror ikke jeg kunne finde tiden til al den skydning.[Wink][Wink]

men prøv lige at forstille dig at have trænet med samme patron flere tusinde skud om året i flere år. Samme kuglebane der ligger på rygraden i søvne. rigeligt med erfaring for hvordan den opfører sig i vinden. Så ville chancen for at træfpunktet blev det ønskede nok stige gevaldigt og langt kunne kompensere for at den måske mangler lidt energi(hvad en 308 ikke gør til europæisk vildt) eller ikke er den mest egnede til skydning i vind.

Jeg har en bekendt der har gennemført det med sin 6,5x55 og urimeligt mange 9 grams vulkan. han skyder klart færre skud om året end mig, men får sit vildt med hjem(og jeg tror han synes jeg er tosset).

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by dravis

æwwww... 308Komp ... du vill blive en kedelig mand med al den træning [Big Grin][Big Grin]
All work and no play makes Jack a dull boy...[Wink]

Til "jess"s "forbudte spørgsmål .. Handgun hunting ...

Jeg ville vælge min S&W M53 som den første i rækken .. med begge cylindre naturligvis...

Nr 2. ville helt sikkert blive min Freedom Arms M97 i .357Mag

Som den store rosin i pølseenden ville jeg anskaffe mig en Freedom Arms M83 i .500 Wyoming Express ...[:p]
(Læg mærke til at der kun er revolvere i den samling[^])

Hvordan ligger det i øvrigt med "handgun hunting" i USA? Det er vel ikke alle steder det er tilladt?

Hvis jeg fik stillet det klassiske spørgsmål ... Du må kun vælge 1 riffel...! så ville jeg bare gribe min 6,5x55 ...[Big Grin] Den kan nemlig stort set det hele, og kan følge med det meste selv på meget lange hold.. indtil nu ser det ud til at grænsen for den kaliber og min jordforbindelse ligger ude omkring 900 m ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



kender simpelthen ikke samtlige regler landet over, men det er mit indtryk at nasten alle stater giver adgang til handvabenjagt. Her i Arkansas, indgar handvaben i samme pulje med moderne smokeless rifler.
Her er jagtperioden opdelt i moderne, sortkrudt og buer/armbroste. Sommetider overlapper de vist lidt hinanden.
Dem der jager med handvaben, anvender som regel contendere eller revolvere. Ofte ser man f.eks. en Ruger i 357/44 mag. med et 4 X scope pa.
Jeg bruger en Ruger Super Blackhawk og en S&W mod.29 begge i 44mag. og uden scope, da mine ojne stadigvak er i stand til et sikkert skud pa mellem 40 og 80 meter. Afhangigt af forholdende selvfolgelig.
Jeg anvender kun hjemmeladet ammo, som er en 300 gr. NEI fladnaset blykugle med gascheck pa 1100 f/s.
Grunden til jeg synes bedst om 44 mag. er ikke fordi en 357 mag. ikke kan gore jobbet, men vil hellere "downloade" en fornuftig kaliber, istedet for at pumpe en mindre kaliber til max. niveauet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#28
Jeg har og ønsker mig kun een riffel, 7x64 Schultz & Larsen. Klarer fra ræv til elg. God alsidig kaliber. Jeg ville ønske flere havde den kaliber.

Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)