Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kedelig situation !
#1
Har en del land udlejet til naboens koer, som jeg kan se fra huset her. Holder gerne lidt oje med dem pa naboens vegne, som er en travl landmand med tusindevis af dem.

Havde godt lagt marke til en af hans koer, havde ligget ned samme sted i 2 dage. Gik ud og undersogte koen, og fandt ud af den havde brakket det ene bagben. Ringede og fortalte ejeren dette.

Intet skete samme dag, sa jeg gik ud og gav den ho og vand, da vi stadigvak har hedebolge her.

Dagen efter kom en af hans hjalpere herop pa en 4 wheeler. En meget ung mand sammen med en lille pige, som sad bag pa med en jagtriffel i handen. Den unge mand sagde, at ejeren havde besluttet sig for at sla koen ihjel, da den iovrigt var gammel og lidt syg i forvejen.

Ikke unormalt for omradet her. Tankte at den unge medhjalper sikkert havde provet dette mange gange for, men spurgte alligevel om hans riffels kaliber. "no problem it's a 243 Win" svarede han og korte.
Sa jeg gik tilbage i mit varksted og fortsatte mit arbejde.

Mens jeg stod ved drejebanken, horte jeg et riffelskud og tankte, sa er det overstaet!
Efter 10 sek. horte jeg endu et skud. Slukkede for drejebanken og kiggede ud pa marken. Endu et skud ! Og nu kunne jeg se han var ved at genlade riflen. Sa ogsa at knagten stod omkring 30m. fra koen ???

Greb resolut min ladte revolver fra varkstedsbordet, og styrtede ud af doren. Mens jeg var pa vej mod ham og koen, sa jeg han skod endu et skud. Da jeg naede frem og kunne se koen bedre, la den blot og tykkede som intet var sket. Der rendte dog blod ned af siden pa den, samt ud af mulen.

Sagde til den unge mand " Put the rifle down and stand back...NOW". Lob de sidste 30 m. hen til koen og skod den i hjernen 2 gange. Den sprallede i 10 sekunder, men var teknisk set dod pa stedet.

Skulle koncenterer mig for ikke at lappe den unge mand en pa hovedet, men bad ham istedet om at skride. Den unge pige sad blot og grad pa 4 wheeleren men sagde intet. Mens den unge mand lagde riflen tilbage og startede op for at kore, sagde han blot "Sorry" igen og igen.

Ringede til selve ejeren og sagde, at dette var forste og sidste gang, at en ko blev brugt til skiveskydning pa mit omrade, selvom det er leaset ud til ham. Ejeren forstod det hele, men undskyldte sig mig, at det var svart at finde gode medarbejdere nu om stunder osv.

Sikke da en dag.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
En .243 win havde nu nok været rigeligt, hvis skudplaceringen havde været rigtig. Sikke dog et blålys uden respekt for dyr.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#3
Ja'he det var Gog&Gokke om igen. Den samme gut skal skyde endu en ko i morgen. Denne gang har jeg fortalt ham hvordan det skal gores.....vi far at se !

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#4
Sådan noget venter man ikke med at gøre.
Svar
#5
Nej helt enig, men det er ikke mine ko'er. Desuden har de givet den medicin som sidste chance, for at se om det hjalper. Hvis ikke far den kuglen i morgen.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#6
Ja, man skal saftsusemig vide hvad man gør. Jeg skulle engang aflive en tyr med en 3006 - jeg skød den i panden (5-10 cm afstand) og den blev stående med blodet væltene ud af hovedet - den gik ned på 2. skud men jeg overrasket over at den var så "skudstærk".

[Image: bueskytte.png]
Svar
#7
Ja ID, teoretisk burde man vel tro, at tyrens hjerne ville blive til risengrod pa en 1/1000 sek. ikke! Naturen har sommetider sin egen underlige plan med livet, og viljen til at fortsatte...eller noget i den retning.

Nogle ting kan bare ikke forklares pa en made, hvor de burde give mening. En af mine venner hakkede engang en klapperslange i 2 dele. Halvdelen af slangen blev ved med at kravle, mens den anden forsogte at folge med den foreste del.

Nasten som nar mennesker er pa narko, og simpelthen ikke gider at do efter 5-6 skud i torsoet osv. Har efterhanden set flere episoder, end de fleste personer ville kalde mig en logner for. Vil dog sige, at det man tror man ved, andre sig hele tiden nar det kommer til at sla ihjel.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#8
@ID: Tyren var ikke skudstærk, den var bare ramt i næsehule/pandehule/bihulesystemet første gang. Det system er bl.a. beregnet til rekyldæmpning, så den kan tåle at stange en rival. Det dæmper også impulsen fra en riffelkugle temmelig godt. Havde du ramt i hjernen var den gået ned med et brag. Det er ikke helt nemt at vide præcist hvor hjernen er, den er ikke ret stor, og den ligger højere oppe og længere omme i "nakken" end man tror.

Vedrørende slangen, så er det en lidt uhyggelig mekanisme der gør, at man ikke anbefaler at aflive slanger ved at hugge hovedet af. De er ikke afhængige af et konstant blodtryk, sådan som pattedyr, for at have bevidsthed. Og når man hugger hovedet af en slange, hugger man både kroppen og det store behov for stofskifte væk, så selve hovedet kan være i live og ved bevidsthed mange timer efter.

Det er derfor det løber mig koldt ned ad ryggen når man ser de youtube videoer, hvor folk hugger hovedet af en farlig giftslange, og så kaster det efter omkringstående "for sjov". Den kan nemt bide hvis den lander "rigtigt", og det bid er nøjagtig lige så farligt som da den havde kroppen med.

Selvom den bagerste del af kroppen kan bevæge sig, har den ikke vilje eller bevidsthed, så det var nok tilfældigt at den bevægede sig hen mod forreste halvdel. Havde den været vendt en halv omgang, ville den nok være kravlet væk fra hovedet istedet for. Men det må have været creepy at se på !

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet,
men præcisionen er religionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Har sat mig lidt ind i hvilke slanger vi har her, saledes man kan genkende den ene fra den anden. Ud af 30+ slangearter her, er de 6 af dem giftige.
Har stort set last det samme som det du beskriver Lasse. Envidere har slanger en reflektiv huggebevagelse. Den webside jeg studerede, forklarer, at en giftslange som teknisk set allerede er dod, kan stadigvak hugge med deres gifttander i op til en time efter de er blevet "slaet" ihjel.

Det er yderst sjaldent jeg slar giftslanger ihjel. Ja de lever hvor jeg bor, men jeg ser det mere som, at det er mig der bor hvor de altid har levet. sa de far som regel vigepligten. Jeg opsamler dem, saledes de ikke kravler ind i huset, og slipper dem los 10 km. herfra.
Men jeg har ved selvsyn set den "uhyggelige mekanisme" du beskriver ! Havde en dod Copperhead pa terrassen, som selv efter 2 timer reagerede reflektivt, ved at hugge en trakap som jeg rorte den med midt pa kroppen.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#10
Ko'en overlevede ikke !

Bonderoven havde glemt sit plaffjern, men besluttede sig alligevel for at aflive den. Hovedrystende situation, og ville onske der var bedre regler for beskyttelse af dyr her.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#11
Tænk sig ....

Både køer/okser/bøfler .. og slanger har et "distribueret nervesystem" D.v.s. Deres central-nervesystem er meget mere end bare hjernen.

Kvæg har en kraftigt udviklet "forlænget rygmarv" (Det samme har slanger(Krybdyr), bare mere primitivt... og høns for den sags skyld... You know .. headless chicken...[Big Grin])

Når min onkel slagtede kvæg i sin lille slagterbutik/slagteri oppe i nordjylland, så havde han en lang kårde-lignende "jawert" som han stak i hullet efter boltpistolen, og en hjælper flyttede lidt rundt på koens hoved så han kunne få "jawerten" ned gennem hullet i bunden af kraniet og dermed få ødelagt så meget som muligt ned gennem rygraden.. Det var for at få "slukket" for koens reflekser og spjætten rundt så hurtigt som muligt[:0]
Det er bestemt ikke rart at se på at livet render ud af et stykke kvæg, men de er altså ret sejlivede... og bestemt ikke selv klar over hvornår de burde være døde!!!

Kevin "Doctari" Robinson fortæller en rigtig god historie om krybdyrs evne til at fortsætte længe efter at de burde være helt "afdøde"

En klient havde skudt en ganske stor (faktisk enorm) krokodille, pæne hjerneskud med en kraftig kaliber og solids... så alt burde være i orden..

Da bæstet var trukket op på land, skar man hovedet af den (kraniet skulle jo ud og gøres istand til et trofæ)

Et par af de lokale hjælpere syntes det kunne være "sejt" at sætte sig op på ryggen af den nu hovedløse dille, hvorpå den prompte rejste sig op på alle fire krokodilleben og begyndte at gå afsted mod floden ...[:0][Big Grin][:0] med den ene mans siddende hylende på ryggen.... Grunden til at den gik mod floden var ganske enkelt at stedet skrånede mod floden, så dillen gik nedad... pr. instinkt... på rygmarven ... faktisk...[Wink]

Så kan man tænke lidt over en enkelt hovedløs høne ....[:p][Big Grin][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
God post Dravis,

Det kan godt vare vi mennesker foler os pa toppen af fodekaden sommetider. Men jo mere man ser samt larer omkring virkeligheden omkring os, desto mere bliver man klar over vardien af vaben. Hvilket intet garaneterer en, men kortene pa handen ser bedre ud.

Nar man indser hvor overlegne dyr kan vare, burde man sommetider vare flov at kalde sig et mennesker. Godt de ikke er bevabnet oven i hatten ikke!

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)