Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ande/gåsebryst
#1
Her er en lille nem en, til dem der har tilgang til gås. Berberibryst kan også sagtens bruges.

2 stk brystfilet'er ridses i fedtsiden og krydres rundhåndet med grov salt og sort peber. Gnid det godt ned i ridserne, så det får kontakt med kødet.

Smid en lille klat smør på en støbejernspande og giv godt med varme. Når panden er varm steges brysterne ca 5 min. på fedtsiden, til fedtet er smeltet godt af og der er en fin gyldenbrun farve.
Herefter skal kødsiden have 2 min. ved samme varme til at give farve og en god stegeoverflade.

Nu skrues der lidt ned for varmen og der lægges to store kviste rosmarin samt evt. en chili ned ved siden af brysterne.

Kødet vendes nu ca hvert minut til det har fået nok. Tiden kan jeg ikke angive, da det afhænger ret meget af hvor rosa slutbrugeren vil have det.

Når kødet er klart lægges det i staniol for at trække.

Nu til sovsen

Alle mængdeangivelser er på slump, så det er bare at prøve sig frem.

50 ml sherryeddike hældes på panden og skal lige have lov til at bruse op ( for at fjerne lidt syre). Herefter hældes der 1-1½ dl oloroso sherry på, rosmarinen fiskes op og det tilsættes en rundhåndet mængde grønne peberkorn.
Efter et kort opkog tilsættes 3 dl madlavningsfløde, og der smages til med salt og peber.
Er sovsen for sød, kan man komme lidt mere sherryeddike i, men pas på ikke at overdrive.
Kræves der lidt mere sødme, så kan man bruge sherry eller moskovadosukker.

En mos på kartofler, selleri og pastinak passer glimrende til, og glem nu ikke ribsgeleen.

Kødet skæres ud efter temprement, jeg foretrækker tværgående skiver på ca ½ cm's tykkelse

velbekomme

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)