Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt for alvor !
#1
Som bekendt lever jeg et sted som er lidt anderledes !

Her er jagt ikke altid blot en hobby eller sport. Der er familier her, som er sa fattige, at de bliver nod til at jage, hvis familien skal have mad pa bordet.

Maske lidt svart at forsta i dammen, men en af mine naboer, stoppede forbi i dag. Han spurgte, om han kunne plaffe et pa white tails pa mit store omrade her.

Vil helst ikke have folk pa mit omrade af mistankelig karakter, sa jeg gav ham $ 100 istedet til mad til hans famile.

Jagten gar ind her om 2 uger, sa jeg fortalte ham, at jeg ville plaffe lidt kod til ham, og bringe det over til ham senere. Kunne jo godt se, at personen var desparat, og absolut ingen interesse havde for jagt i sidste ende.

Tog jagttegn tilbage i 82, men ville godt nok aldrig have troet dengang, at jagt kunne betyde forskellen pa "liv og dod" for nogen, her i vores arhundrede, hvor vi som regel antager det for sport og luxus. Og slet ikke i vores del af den udviklede verden.

Der kan man se !

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
Hej Jess ...

Hvordan er det på jeres private jord, skal i også have "tags" for at nedlægge hjortevildt der?

Jeg har hørt og læst at kødet fra en del af det vildt der nedlægges i USA bliver givet til "charities" altså velgørenhed og diverse folkekøkkener. Det er interessant at der åbenbart også i USA er mange jægere der ikke selv gider spise vildtkød...

Jeg fatter det helt enkelt ikke, jeg har flere gange været på jagt hvor jeg f.eks. kunne købe flere nedlagte hjortekalve, til meget billige penge.. efter min mening er det meget bedre kød en selv det dyreste øko-oksekød fra kølediskene....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
@ Dravis,
Ja "tags" er lovpakravet selv pa privat jord. Og konsekvenserne er alvorlige ved ovetradelser. Selv game warden (politi myndighed fra vores slags vildtforvalning), har utrolige befojelser.
GW kan f.eks. opsatte traps i form af plastic dyr overalt, selv pa folks private ejendomme. Han kan faktisk ga ind i folks hjem uden kendelse, og bade fryseren og lovligheden af ejerskabet mht. hvilke vabentyper man har.

Dette kan GW gore, men jeg har aldrig hort det praktiseret i mit omrade. Man ma intet alkohol have med pa jagt, selv ikke uabnet til senere brug. Har man en "felon", ma man slet ikke eje vaben eller jage.
Skal ellers love for, at disse GW har deres udstyr i orden. De har simpelthen alt hvad der er vard at eje i deres patruljevogne. Selv forsadet pa passager siden, er optaget af en stor computerstation, som i bedste James Bond stil.

Jeg er ikke helt inde i regler for "charities" eller velgorenheds reglerne. De varierer fra stat til stat. Her i staten, er jeg rimelig sikker pa, at al salg af dyrekod uden specialtilladelse, er strengt ulovligt. F.eks. kan man ikke engang kobe det i f.eks. supermarkedet. Dette for at begranse spekulation og rovjagt.

Til gengald er specielt white tail bestanden her i kraftig stigning. Vildforvaltningen antager, at dyrebestanden aldrig har varet storre i AR siden 1800 tallet. Der bor ca. 2,9 mill. personer her i staten, som er 3 gange DK's storrelse, og der over en million white tails.

Ja her pa mit omrade, er der ikke engang tale om rigtig jagt. Selvom jeg ikke giver dem fodder, kan jeg nemt spotte mellem 5 til 15 stk. hvis jeg bare vandre en tur pa f.eks. 4-5 km. rundt pa mit omrade. De fleste danske jagere, som har besogt mig her gennem tiden, gar fuldstandigt i bro over dyrelivet overalt i staten. Det er en stor zoologisk have, med mange sjove og spandende dyrearter som ikke findes i DK. Til tider "lidt" for spandende hmm.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#4
Aye Jess, vi har det samme udstyr og beføjelser her, selv sattelit telefoner, og computere paa forsædet, og en haglbøsse ladet med buckshot og slugs staar der osse (jvf en anden traad) behøver heller ikke en kendelse for at undersøge en bil eller et hus.
Har nu været pensioneret ud af det ræs i 4 aar. Findes ikke noget bedre.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Godt du giver dit besyv med Hogmeister. Pa dette omrade kan vi vist alle kun lare noget.

Det ma i sig selv vare et spandende job, med oplevelser som kanpt nok kan beskrives ikke ! Ja, glemte at sige i min forrige post, at det er her Hogmeister skulle komme ind i billedet.

Du har vist omtalt din tidlige profession her tidligere. Hedder det ogsa game warden hos jer ? Eller horer det ind under almindelig ranger funktion ?

Mens vi er ved emnet, kan jeg fortalle, at jeg forleden horte endu en skramme beretning !

En beruset person, blev taget med bukserne ned af en GW sidste ar. Udenfor jagtsasonnen, havde han fra offentlig vej og sidene i sin bil, skud mod en white tail pa en anden mands ejendom. Han havde intet jagttegn, og riflen viste sig ogsa at vare stjalet.
Dette indebare flere overtradelser. Flere end jeg har forstand pa, men nar han en skonne dag kommer ud fra fangslet, er jeg i tvivl om at biler stadigvak korer pa benzin.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#6
En GW hedder her en CO (Conservation Officer)
H
Hogmeister
Svar
#7
Chad, som er en af mine gode naboer, kiggede lige forbi til en kop kaffe. Han er en pavestolt fader af 2 sonner. En pa 8 og en pa 11 ar.
Der har lige varet armbrost sason her pa doe's. Chad viste billeder af den aldste son, som fra havde skudt doe fra en tree stand. Pilen var gaet lige igennem, havde ramt en sten pa jorden og var kaput. Dyret havde lobet ca. 30-40m og faldt sa om.

Har ikke selv erfaring med bue/armbrost jagt, men har faet en ton respekt for deres effekt. Ud fra de billeder jeg sa, vil jeg antage, at sarkanalen svarede ca. til et skud med f.eks. en .243 win. Selvfolgelig ikke med samme chok effekt, men alligevel. Disse greje er i hvert tilfalde ikke legetoj mere....sikke en kvalitet man kan fa nu om dage.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)