Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper
#1
Er der nogen der har erfaringer med lyddæmpere?

Er der overhovedet forskel på en lyddæmper til en air-gun( eller hvad de hedder) og en cal. 22.? jeg har set på http://www.sai.dk og de ligner mistænkeligt hinanden!

Når man skyder med en lyddæmper forringer man så præcisionen? er klar over at man kan komme til at ændre træfpunket.
Svar
#2
I princippet er der ikke forskel på en dæmper til et .22 luftvåben og en dæmper til .22Lr.

DET DER FØLGER ER UDELUKKENDE TIL OPLYSNING FOR TEKNISK INTERESSEREDE!

Det er ulovligt selv at tilvirke og montere lyddæmpere på skydevåben!
En lyddæmper kræver politi-tilladelse og den får man ikke uden bøvl og brok[xx(]

Lyddæmpere til .22 luft-rifler kan, hvis de er af en god kvalitet, sagtens bruges til .22 salonrifler. (men DET må man bare ikke!)

Med en præcist fremstillet og monteret lyddæmper (vel at mærke af den type der ikke har "gummiplader" der berører projektilet) kan man ofte helt undgå påvirkning af både præcision og træfpunkt.

Lyddæmperen behøver ikke være en kompliceret teknisk konstruktion, et simpelt rør med nogle fast placerede hullede skiver indeni, eventuelt med noget dæmpemateriale kan fungere meget overbevisende.

Det vigtigste ved en lyddæmper er et passende volumen i forhold til mængden og trykket på krudtgasserne.

I det hele taget er hele misæren om lyddæmpere præget af en totalt forstokket holdning hos myndigheder og politikere.

Lyddæmpere er massivt blevet portrætteret i medierne som "onde" i mange herrens år, med det resultat at det er plat-umuligt at få ind i skallen på "bestemmerne" at en udvidet brug af lyddæmpere ville spare samfundet for mange udgifter og gøre skydesporten langt mere "miljøvenlig"
Langt de største problemer der er med oprettelsen og bevarelsen af skydebaner ligger i "støjgener" fra udendørsbaner.
Finnerne er LANGT foran de fleste andre lande i den her retning, de har for længst tilladt lyddæmpere både til jagt og sport, i erkendelse af at det er em meget billigere og bedre måde at bekæmpe problemet med skudstøj på.
Politi og politikere i DK har bidt sig fast i de forstokkede holdninger og kommer stadig med udtalelser om at lyddæmpere til skydevåben "har alt for mange negative assoiationer til kriminalitet og grove voldsforbrydelser".... De VIL ikke se fornuftigt på det og lader følelser og fordomme råde.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
I England er der krav om at Arbejdsgiveren skal stille Lyddæmpede våben til rådighed for deres professionelle jægere, da der ikke kan stilles krav om at arbejderen skal anvende høreværn, når nu arbejdsgiveren kan levere værktøj der gør brug af høreværn unødvændigt!

Udover den lyddæmpende efekt, så vil en lyddæmper også virke som en mundingsbremse, dette vil i nogle tilfælde faktisk give en forbedret præcission, på samme måde som en mundingsbremse/diffuser hjælper på match luftvåben.

Jeg har planer om på et tidspunkt at lave en ultra let lyddæmpet jagtriffel, til brug heroppe i Grønland.

Jeg har prøvet at skyde med lyddæmpet salonriffel om vinteren med sne overalt. Med CCI Std. Vel ammo, der er lyden noget mindre end et gammelt Diana 35 luftgevær. Det er lige ved at man kan høre klikket, når man trykker af.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Må man godt bruge lyddæmper i Grønland ???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Ahemmm

Nu har jeg aldrig selv lavet en lyddæmper, tror jeg nok ...

Men jeg er bekendt med at hvis man tager en treobøtte og et elektrikerrør, der er boret en masse huller i og kombinerer det med noget filt, så har man en udmærket lyddæmper til en salonriffel.

Der bores et 7 mm hul midt i bøttens bund, elektrikerrøret vikles ind i filten og proppes ind i treorøret, hvorefter det monteres på løbet, så hullet flugter pibens. Enten med en masse tape, eller med en adapterprop, drejet i plast.

Men som sagt (skrevet), det er kun noget jeg har hørt ...[B)]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Det ser ud som om englænderne godt må sætte sådan et "devise" på en 222'er.
http://www.deerstalker.com/everything_in_moderation.htm

Det ville li'godt være sjovt at prøve til husskader og råger, eller sådan noget[Big Grin]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Hej MGA
Jeg har skudt Bleshbok i Sydafrika med en Weatherby 22-250. Den havde en dæmper der var meget fin (ala .22 lr) [8D] . Den skød også præcist.
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#8
I Finland kommer der formodenligt en påbud om lyddæmpning af rifler til næste år (Finland er et EU-land).
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#9
Lige et lille tillægsspørgsmål! Mine erfaringer med lyddæmper til salonriffel er at den er MEGET effektiv til standart ammo,men ikke så effektiv til HV-ammo.Jeg mener at det er pga.larmen fra projektilet,så længe det bevæger sig hurtigere end lyden,ja så larmer det.Nu kan man så i denne tråd læse om lyddæmpede 222'ere og 22-250'ere,og så kunne det jo være sjovt at prøve en lyddæmper på min 222'er,men sådan en dæmper der er lavet til en salonriffel,med et tyndt kobberrør med en masse huller i,isoleringsmateriale udenpå,og yderst et tykt alu.rør,vil den kunne holde til det langt højere tryk ved mundingen.? Dette er et teoretisk spørgsmål,da vi jo alle skal overholde loven[V] Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Hej Dravis
Der står ikke noget om i våbenloven at det er forbudt at montere lyddæmpere eller at skære gevind i sin riffel. Det forbud findes f.eks. i andre lande. Det er udelukkende lyddæmperen i sig selv der kræver tilladelse. Og denne gives ikke pr. enhed, men kun på "lyddæmper" uanset at man har flere. Der er således ikke skrevet nummeret på lyddæmperen i tilladelsen (ikke dem jeg har set). Lyddæmpere til luftvåben kræver ikke tilladelse i DK. Og med mit ret solide kendskab til området kan du godt købe en af de lyddæmpere du omtaler til luftvåben og montere den på din salonriffel. Men naturligvis først efter at du har registreret den hos politiet.....
MVH
Henrik
Svar
#11
Til Claxel

Hmm det lyder jo til at være ret nemt at lave. Man kan jo også lave den mere avanceret, men så skal man jo have noget værktøj og materialer osv.

Man kunne jo også købe en lyddæmper til et luftvåben oog se om det virkede, naturligvis kun hvis man har tilladelse dertil.

Der findes også en del lyddæmpere på egun og man kan så vidt jeg ved købe dem i Norge uden de store problemer.

Er der nogen der kan anbefale en patron som ligger i nærheden af CCI Stinger til cal.22? Jeg skal skifte da min salonriffel (Ny cz452)ikke kan trække dem ud hvis de ikke er afskudte( har haft opslag om dette tidligere, men problemet er ikke blevet løst)
Svar
#12
Hej HVK

Det med at anvende en "luftlyddæmper" på en 22. er det noget du har erfaringer med?

Har aldrig skudt med en lyddæmper, så jeg er ret spændt på resultatet når jeg engang får prøvet det.

Nogen erfaringer med den danske producent SAI ?
Svar
#13
Hej JRex

til din nye riffel med lyddæmper, så har jeg set nogle dæmpere lavet af kulfiber på egun. måske det var noget til dit projekt?
Svar
#14
Det er ganske vist at der ingen forbud er mod at fremstille en lyddæmper, men ligeså snart den sidste prop er skruet i...og dimsen er monteret på et "skydevåben" så ER det ulovligt.
Luftgeværer er ikke i lovens forstand "skydevåben" i Danmark.
Medmindre de anvender andre drivmidler end komprimeret luft (f.eks Co2)

Så jo man kan da uden at risikere meget købe sig en "luft-riffel-lyddæmper" og daffe ned og få sig en tilladelse, for derefter at montere den på sin salon-riffel.[Wink]

Med hensyn til dæmpere på kraftigere våben end salonrifler og luftgeværer, så kan man IKKE anvende f.eks en salon-dæmper til en .222/223 Der er slet ikke volumen nok i dæmperen til at håndtere den meget større mængde gas under meget højere tryk.
Jeg har personligt set en "salon-dæmper" revne efter 2 skud med .222, fjolset VILLE ikke høre på fornuft[xx(]
For ikke at tale om at han ikke anede hvor projektil nr. 2 blev af[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Man kan godt montere en SAI dæmper på en .223 riffel, og jeg ved at røret samt ståldelene vil holde... men da skiverne er af aluminium ville jeg udskifte den første skive med en stålskive og fastgøre den på en måde så den ikke maste alu skiverne. SAI´s .223 dæmper er praktisk taget et rør med større volumen som krudtgassen ekspanderer i inden de kommer til dæmper enheden. Denne består af næsten den samme dele som en af deres .22 dæmpere.... Så en .223 lyddæmper under et par hundrede cm3 tror jeg ikke rigtig på. Til gengæld kan man skyde uden høreværn med en .223 selv med standard nato ammo uden at det generer hørelsen. Smældet fra kuglen høres jo ude ved vildtet / målet og mindre hos skytten. Men min lyddæmpede .308 er den højeste lyd næsten når kuglen rammer !!

Hvis man vil ned i størrelse kan man bruge gummi skiver som de nyeste SAI laver, men det holder ikke rigtigt til ekstrem præcisionsskydning. En ande mulighed er at komme fedt eller vand i dæmperen der så fordamper og køler gassen. Dermed mindskes volumen og dermed det tryk som den omgivende luft påvirkes med.

Men uanset hvad. Den dag man monterer noget på sit våben med det formål at reducerer lyden, og dette noget ikke er registreret, ja så bryder man loven. Så søg du en tilladelse til rågeregulering i bebygget område sammen med den lokale jagtforening, mon så ikke det går....:-)
MVH
Henrik
Svar
#16
Ups jeg glemte lige at svare. Nej jeg har ikke erfaringer med luft lyddæmpere på salonvåben. Men jeg ved hvordan begge laves og der er ikke megen forskel....:-)

Og jo jeg har erfaringer og godt kendskab til SAI, og de er gode. Det er et kvalitets produkt i stål ganske vist med alu skiver. Men de holder hele livet. De kan være lidt svære at adskille, så lad være med det. Der er ingen grund til at adskille eller rengøre en lyddæmper. Sprøjt lidt olie ind i den engang imellem og lad den stå lodret så det kan rende ud. Du kan måske finde en Parker Hale lyddæmper til salg, men efter mine målinger virker de ikke så godt. Til gengæld er de en smule tyndere hvilket kan være godt på nogle rifler. SAI´s er 27mm i diameter, hvilket vil sige at dit faste sigte middel skal være højere end 13,5mm fra center af pibe.

En SAI dæmper der er korrekt monteret (!!!) forringer ikke præcisionen men den forrykker træfpunktet. På en salonriffel typisk 5cm nedad på 50m. Men det er individuelt. SAI har også en multi clamp dæmper til salonrifler uden gevind. Men jeg vil nu foretrække gevindet.

MVH
Henrik

Citat:quote:

Originally posted by MGA

Hej HVK

Det med at anvende en "luftlyddæmper" på en 22. er det noget du har erfaringer med?

Har aldrig skudt med en lyddæmper, så jeg er ret spændt på resultatet når jeg engang får prøvet det.

Nogen erfaringer med den danske producent SAI ?


Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Må man godt bruge lyddæmper i Grønland ???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Våbenloven i Grønland omfatter pistoler, revolvere, andre korte håndvåben, samt halv og helautomatiske skydevåben.(luftvåben undtaget)

Alm. rifler/geværer er ikke omfattet af våbenloven, ligesom der heller ikke er regler for brug af lyddæmpere.
Dette betyder også at man uanset alder kan købe alm. jagtvåben.
De fleste butikker vil dog ikke sælge våben og krudt til børn under 12 år, med mindre de får at vide at det er til farmand(eller mor)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by HVK

Det er udelukkende lyddæmperen i sig selv der kræver tilladelse. Og denne gives ikke pr. enhed, men kun på "lyddæmper" uanset at man har flere. Der er således ikke skrevet nummeret på lyddæmperen i tilladelsen (ikke dem jeg har set).

Halløj HVK
I Grenå politikreds var det et krav at få graveret nr i dæmperen inden tilladelsen blev givet. Dette blev så gjort med stationens gravørpen.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Hej JRexA

Hvis du vil se et bud på en løsning, så kom forbi og kig på min Steyr Scout med lyddæmper fra SAI. Det er en reflex dæmper som har næsten hele volumen svøbt ned om piben, så riflen kun bliver få cm. længere.
Eneste ulempe: den er af stål, og jeg gider ikke rigtig slæbe den rundt i fjeldet. Næste projekt må blive en i kulfiber, så er den der!

Jeg har en lurende tinitus som helst ikke skulle udvikle sig til et egentligt problem, så en lyddæmper er bare helt rigtig. Det må også være bedre hvis der går en flok rener og man helst lige vil pille et par kalve og en simle ud af flokken, men det har jeg desværre ikke kunnet afprøve i praksis endnu.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Hej Strom
OK mærkeligt. Jeg har set købs tilladelser udstedt af Grenå politi uden krav om nummer m.m. Men det er rigtigt at der skal være nummer i alle lyddæmpere i dag. Jeg har bare endnu ikke set dem skrive dem i tilladelsen. Jeg har selv en række lyddæmpere og oplyste også dette ved ansøgning, men i tilladelsen gives der blot tilladelse til "lyddæmper". Så de bruger i mine øjne ikke rigtige nummeret til noget.... Andre der har oplevet at det er skrevet i tilladelsen?
MVH
Henrik

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Citat:quote:

Originally posted by HVK

Det er udelukkende lyddæmperen i sig selv der kræver tilladelse. Og denne gives ikke pr. enhed, men kun på "lyddæmper" uanset at man har flere. Der er således ikke skrevet nummeret på lyddæmperen i tilladelsen (ikke dem jeg har set).

Halløj HVK
I Grenå politikreds var det et krav at få graveret nr i dæmperen inden tilladelsen blev givet. Dette blev så gjort med stationens gravørpen.
mvh

Strom


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)