Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny jagtprøve på vej
#1
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=2579&urlkey=7381f709571a0f141c91dcf4c5c818c2
Svar
#2
[Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Den skydeprøve er en ren genistreg fra Claus Lind.
Det vil sten sikkert medføre i hundredevis af nye skydebaner over hele landet [Big Grin]

Kald mig bare naiv , jeg foretrækker optimist [:p]

Mvh LWL
Svar
#4
Skal vi så ikke også nedsætte en vurderingsgruppe som kan evaluere styregruppens arbejde og derefter nedsætte en ny styregruppe som kan fastlægge arbejdsgangen for vurderingsgruppen og så................................

[Image: bueskytte.png]
Svar
#5
Jeg synes det er fint, at der fremover skal bestås en skydeprøve for hvert våben man vil gå på jagt med. Både haglgevær, riffel og bue.

Jeg ser ikke noget principielt til hinder for, at man så også kan indføre jagt med pistol/revolver. Man kan bare lave prøven såpas svær, at kun de der virkelig kan ramme på relevante afstande består. Så er det jo helt forsvarligt.

Men det kommer nok ikke til at ske i min levetid [xx(]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Spidsduer vurderes ikke jagrelevante mht. skydeprøven!!!!!. Beslutningstagere har tilsyneladende ikke siddet på andetræk hvor ænderne komme ind spidst for at lande på vandet.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by cfischer

Spidsduer vurderes ikke jagrelevante mht. skydeprøven!!!!!. Beslutningstagere har tilsyneladende ikke siddet på andetræk hvor ænderne komme ind spidst for at lande på vandet.



Skyder du på ænderne på 5 - 8 meters afstand, som er den afstand spidsduer oftest skydes på?

Særdeles jagtrelevant at UNDLADE spids duer v. en skydeprøve.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Er der nogen der ved om skydeprøven bliver ligesom den med riffel? altså hvor man møder op med sit eget skydevåben.
Jeg kunne da godt se noget træls i at skulle skyde med et tilfældigt gevær hvis man er enten meget høj eller lille.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Tralle_dk

Er der nogen der ved om skydeprøven bliver ligesom den med riffel? altså hvor man møder op med sit eget skydevåben.
Jeg kunne da godt se noget træls i at skulle skyde med et tilfældigt gevær hvis man er enten meget høj eller lille.



Jeg var netop nysgerrig efter det samme, og har fået dette svar fra Jægeforbundet :

Skydeprøven med hagl aflægges først, når man har bestået jagtprøven, hvilket giver ret til at erhverve et haglvåben, som man kan træne med, inden man aflægger skydeprøven.

Efterfølgende spurgte jeg også til om der stadig skal skydes til prøven, og det er ikke planen som det ser ud nu. Det vil gøre det lettere at afholde prøver da man så ikke er afhængig af skydebane, og ikke mindst skydetid (ved det har været et ønske fra nogle vildtkonsulenter at der ikke skydes ved prøven, hvis der allifevel skal skydes til en skydeprøve senere).

Mvh. Ole
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Tralle_dk

Er der nogen der ved om skydeprøven bliver ligesom den med riffel? altså hvor man møder op med sit eget skydevåben.
Jeg kunne da godt se noget træls i at skulle skyde med et tilfældigt gevær hvis man er enten meget høj eller lille.


Jeg kan ikke forestille mig at en skydeprøve ikke skulle afholdes med dit eget våben.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#11
CP:

Sikke noget vås!
Hvis du nogen sinde har prøvet et andetræk, så ved du også at ænderne kan skydes spidst på tæt hold pga lysforholdene. Om afstanden er 5-8 meter som på skydebanen eller nærmere 10-15 meter som kan opleves på jagt, giver ikke belæg for at udelade spidsduer til prøven.
Når det er sagt, så ville jeg nødig under pres skulle præstere en vis potion træffere til spidsduer. Det er svært det medgiver jeg. MEN så skal det være sværhedsgraden der afgør hvilke duer der skal skydes til prøven og ikke jagtrelevansen. Hvis skydningen til jagtprøven skulle gøres jagt-relevant var det vel mere en ide at tage en runde på sportingbanen, men det finder jeg nu heller ikke rimeligt at udsætte nye jagttegns-aspiranter for.

Jeg er af den overbevisning, at jagtprøven ikke behøver at gøres mere kompliceret. Så hellere et krav om x-atal gennemførte teoretiske lektioner og x-antal gennemførte runder på den lokale skydebane.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)