Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Julebøvs
#21
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

Citat:quote:

Originally posted by Zero

Citat:quote:

Originally posted by Hog

@Zero
men det ændre ikke det faktum, at den tørre hinde, som du hævder beskytter mod bakterie angreb, skal skæres væk.
Ved "ringling" bliver der ingen åbne flader, ergo ingen fra skæring.



Vrøvl. Jeg skærer ikke hinden væk. Den steger jeg bare som det var skind. Intet spild overhovedet.

Når jeg er på elgjagt, så flår vi elgene og deler dem på langs. Osse her tørrer der en hinde på kødet. Vil du osse bilde svenskerne ind at de skal skære noget væk der hvor elgen er delt. Da tror jeg du tager fejl [Wink]

http://www.youtube.com/watch?v=D8KvhNmQ2xc

--
(o)(o)
Tin Tin er racist


Nu hænger den flåede og delte elg vel heller ikke og dingler udendørs på en vildtkrog i 2-3-4 dage[?]
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap



Vores elge hænger fra mandag til lørdag, flåede og flækkede i et træskur med 2 cm luft mellem plankerne. Ventilation skal der til. Den slags slagtehuse findes i det meste af Sverige.
Man skulle tro at visse jægere aldrig har været andre steder end i den lokale jagtforening. Jeg synes det kunne være jeres agenda at rejse ud i verden og fortælle dem at de er helt forkert på den og at nu vil I lære dem hvordan man gør hjemme i Morten Korch Danmark [Wink][Big Grin]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Super emne at debattere.....

Jeg har gennem årene set mange forskellige måder (nogle bedre end andre) at opbrække vildt på.

Jeg har altid gjort det på den måde jeg på tidspunktet fandt bedst - metoden har ændret sig en del gennem årene, og vil sikkert ændre sig fortsat.

Men min konklusion er her i slutningen af 2012, at hvis det på nogen måde er muligt - så foretager jeg først opbrækningen når jeg er kommet hjem meed vildtet. Altså ingen opbrækning og transport af blottet køde ude i terrænet.
Når jeg kommer hjem skærer jeg bagløbene af i det nederse knæled og skinner en anelse af leddet inden jeg hænger dyret op i bagløbene. Herefter skinner jeg hele dyret. Først herefter opbrækker jeg dyret mens det hænger. Medmindre det er skudt i maveregionen undgår jeg vand.

Er jeg på en jagt hvor der bliver brækket inden paraden, spørger jeg altid "Jagtherren" om hvordan de ønsker deres dyr brækket. Jeg mener at det er deres valg hvordan deres dyr skal ordnes.
Er der frit valg - er jeg enig med McQuolle i at der skal blotlægges så lidt kød som muligt, mens der stadig er en ophøjet risiko for at der kan tilføres unødige bakterier.

Glæder mig til at læse om endnu flere måder hvorpå det kan gøres - der er plads til udvikling i "mit koncept"[Big Grin]

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........



Det lyder som et særdeles stuerent koncept! Men det kræver næsten et slagtehus ved reviret. Jeg har ihvertfald svært ved at bortskaffe indvolde på en god måde hjemme i rækkehuset.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#23
@ Zero & Mikkelhund
Nu var mit startindlæg et hip for at højne hygiejnen ved behandling af vores hjemlige vildt.
Starks stiller der et par "Bessewizzere" op og vil diskutere kontentiale jagt og opbrækningsmetoder.
Gør dog som i vil, det er da OK at æde lortet selv.
Jeg har nok forlagt på den pæne side af 1000 stk vildt, så jeg har set meget svineri.
Jeg har deltaget i drivjagter i Tyskland siden 1991, så jeg har også set de ændringer der er sket der.
Jeg gider ikke tærske mere langhalm på emnet.
Gør hvad i vil, men lad dog være med at give eller sælge uhygiejniske fødevarer til sagesløse.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#24
Plads til senere.

Jeg skal på jagt

mvh Besserwisser [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

UPDATE !

Nu er jeg kommet hjem fra jagt og der er da sket meget siden jeg tog af sted.

@Mikkelhund
Jeg har ikke været specielt ude efter dig. Det er nok mere møntet på Hog [Wink]

@Hog
Jeg synes du strammer den. Hvis du læser forfra igen, så har jeg på intet tidspunkt angrebet den måde du brækker på. Jeg troede i min naivitet at vi alle måtte byde ind med hvordan vi andre gør det. Jeg har været brækningens kunst igennem lige siden jeg for 35 år siden skamferede mit første råvildt.
Dengang brækkede jeg mine første dyr under hånlige bemærkninger fra ældre jægere der ikke kunne forklare en bedre måde at gøre det på. Jeg blev aldrig selv helt tilfreds, men klarede mig så godt jeg kunne. Jeg opsnappede et fif hist og her og begyndte selv at benytte 2 knive. 1 til omkring tarmen og en ren til inde i dyret. Handsker kunne man få på tankstationen.
For 15 år siden begyndte jeg at komme på drivjagt i Tyskland og jeg har lige siden deltaget i op mod 10 jagtdage årligt. I Tyskland så jeg for første gang at de brækkede låsen, stort set alle steder hvor jeg kom. Jeg brækkede flere stykker råvildt på den danske måde, men fremme på streckenplatzen, blev de næsten altid åbnet helt af en af förstener.
En af dem viste mig hvordan han ville have det og vi faldt i snak. Faktisk blev vi venner og senere blev jeg inviteret hjem til hans private revir og skyde en buk.
Jeg fik mere og mere rutine i at skyde råvildt. Han lærte mig at skyde råvildtet bag bladet og han lærte mig at åbne låsen og at brække et stykke råvildt med færrest snit og mindst svineri.
Försteren har i over 20 år haft ansvaret for at bringe skudt vildt til vildthandleren og han har håndteret mange 1000 stykker vildt. På reviret er indtægten fra jagt omkring 1 million € om året og salg af vildtkød er en væsentlig del af dem.
Når du så påstår, ja ligefrem siger at det er et faktum at det er uhygiejnisk og spild af kød at brække på den måde, så må jeg side stop.
Fakta er at i Tyskland skal man gennem en uddannelse kaldet "Kundige person" for at måtte brække og inspicere indvoldene for at se om dyret er sundt og rask. Jeg har denne udannelse hvor underviseren er tysk dyrlæge. Han skældte danske jægere ud for at være noge nuhygiejniske svin der bl.a hænger vildtet i hovedet. Vores knivhygiejne er under al kritik.
Foldeknive bør bandlyses til fødevarer. Der sidder masser af bakterier inde i sådan en kniv. Intet slagteri hænger dyrene i hovedet. Alle slagterier hænger dyrene i bagløbene så blod og andet sjams render væk fra det værdifuldeste kød og løber ud ved halsen. Hvorfor gør jægere det lige modsat ?
Når jeg jager hos min ven, försteren, så er "wildbrett" issue nummer 1. Sobre skud vinkelret gennem dyret eller hoverskud. Maveskud er forbudt. Sker det, må jeg købe dyret. Hjemme har han en hjortefarm og eget slagteri. Han leverer kød til hele lokalområdet og har ry for at være en dygtig slagter med gode råvarer.
Jeg kommer ikke kun hos ham, men osse på andre Forstamter i Meckelburg Vorpommern og Brandenburg. Samtlige steder åbnes låsen og brystkassen skæres op. Svin over 30 kg bliver "die blätter belüftet" som du kan se på et af billederne.
Når jeg fortæller alt det her, så er det for at give dig et indtryk af at der findes mere end en sandhed og mere end 1 måde at brække dyr på. Jeg finder din beskyldning om at jeg skulle tilskynde til uhygiejnisk omgang med vildtkød meget fornærmende og jeg vil da opfordre dig til at deltage på en drivjagt i Tysland. Så kan du jo tage en diskution med Forstamtleiteren om at de bør gøre anderledes. Jeg oplyser gerne kontaktpersoner og adresser.
Du har heller aldrig været i mit hjem og hvordan kan du sige at det er et faktum at jeg må kassere flere hundrede gram kød fra køllerne. FAKTUM er at du bliver ikke inviteret [Wink].
Nu er de jo heller ikke perfekte i Tyskland og jeg må da medgive at det ser sgu ikke pænt ud på vildtparaden at vildtet ligger og skræver med åben bækken og beluftningshuller under forløbene. Men det er nu engang den måde de gør det på.
Efter mange års jagt i Tyskland har jeg taget deres brækkemetode til mig, da jeg finder den både lettere, hurtigere og bedre. Aldrig mere urin og spejderhagl inde i dyret. Aldrig mere blod op til albuerne. Rene knive og handsker hver gang. Jeg skyder op til 20 stykker råvildt og svin om året og har jaget i mange lande. Jeg gør hvad jeg kan for at lære de bedste fif fra de lokale, ligesom jeg prøver at lære fra mig når jeg møder nyjægere i DK.
Så tag den med ro og pas på dit blodtryk. Andre mennesker kan godt gøre tingene på en anden måde end dig uden at det er forkert.
At kalde mig en "besserwisser", klinger hult i mine ører. Jeg beretter kun hvordan jeg gør det, mens du derimod "ved meget bedre" og giver mig besked på at holde min kæft med min "svinske" metode.
Jeg opfordrer ikke til at gøre som jeg gør. Jeg fortæller det bare og så må folk selv vurdere og bruge det de kan bruge.

Godt nytår [Smile][Smile][Smile]
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#25
Jaja der skal ikke så meget til før folk "farer i flæsket af hinanden" som et par anskudte keilere [Big Grin][Big Grin]

Hold nu bare fast og fokuser på emnet - det er nødvendigt herinde hvis man har noget vigtigt på hjertet. Tænk nu hvis der var nogen der havde skudt 2 stk. vildt mere end dig hog - så ville de jo være vildt meget klogere end dig [Big Grin][Big Grin]

Nej Hog, det er et rigtig godt emne, så lad debatten fortsætte:

Boryxs metode lyder meget interessant, og jeg har faktisk overvejet den da min jagt ligger inden for 15 min transporttid. Jeg ser dog et par problemer som selvfølgelig kan løses.

1. jeg har ikke et sted som er hygiejnisk tilfredsstillende til at modne en afskindet krop, men har ofte overvejet at ombygge en mindre køler. Det er sådan set det største problem for mig.

2. hvis dyret er skudt så indvoldene er perforeret bag mellemgulvet, synes jeg gerne at det må gå hurtigt med at få skidtet ud.

De første mange dyr som jeg brækkede op, åbnede jeg også låsen på. Slagtermesteren spurgte hvorfor, og anbefalede at lade være. Jeg argumenterede at det efter min mening var uhygiejnisk at stå med fingrene oppe bag i dyret, med risiko for at forurene kødet efterfølgende. Han anbefalde at tømme tarm og blære på dyret, lade et stykke tarm sidde i bækkenknoglen. når jeg så senere forlægger dyret ryger bækkenknoglen ud sammen med skind og ben. dt har fungeret for mig i mange år.

Samme slagter anbefalede også at hænge dyrt i baghaserne og lade det afbløde gennem åbningen i halsen, såleds at blod og lungevæv ikke kommer bagud og tilsviner mørbrad mm.

Det minder lidt om Boryxs metode bortset fra at skindet bliver på.

De første dyr som jeg folagde hængte jeg op i hovedet, senere hængte jeg dem i baghaserne. Det seneste dyr ville jeg igen prøve at skinne forfra - det gider jeg ikke igen[Big Grin]

@Boryx - hvad bruger du til at hænge dyrene til modning i ??

Og så liiige: jeg er nok også lidt for dygtig med vandslangen hvis noget forurenes. Men det er egentlig noget skidt, der kommer let vand under hinderne, og forureningen spredes med vandet, hvorved bakterievæksten tiltager [Sad]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#26
Hallo Hog !!
Langhalm[?][?] (tråden startede i forgårs)
Besserwizzere[?][?] Så vidt jeg kan se, bidrager folk med egne oplevelser og deres erfaringer fra ind og udland.
Jeg fortæller hvordan jeg gør hjemme i fyrrummet og hvilken opbrækningsmetode jeg foretrækker. Var det ikke det der var formålet med debatten[?]

Zero. Jeg beklager hvis du har misforstået mig. Jeg skal ikke belære nogen (og da slet ikke en så berejst herre som dig) om hvordan de skal gøre. Da jeg ikke har din store indsigt i udenlanske slagtemetoder udtaler jeg mig også kun om hvorledes jeg forlægger råvildt hjemme i fyrrummet.
I fjernsynet har jeg engang set at de på Grønland syr fugle med fjer og indvolde ind i et sælskind, graver det ned og lader det modne nogen tid før man graver det frem igen og spiser det. Det finder jeg også uappetitligt og er heller ikke noget jeg har lyst til at praktisere herhjemme eller prøve med mit eget fuglevildt.

Denne debat er endt som de fleste andre debatter herinde for tiden...jeg trækker mig en tid ihvertfald.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

Hallo Hog !!
Langhalm[?][?] (tråden startede i forgårs)
Besserwizzere[?][?] Så vidt jeg kan se, bidrager folk med egne oplevelser og deres erfaringer fra ind og udland.
Jeg fortæller hvordan jeg gør hjemme i fyrrummet og hvilken opbrækningsmetode jeg foretrækker. Var det ikke det der var formålet med debatten[?]

Zero. Jeg beklager hvis du har misforstået mig. Jeg skal ikke belære nogen (og da slet ikke en så berejst herre som dig) om hvordan de skal gøre. Da jeg ikke har din store indsigt i udenlanske slagtemetoder udtaler jeg mig også kun om hvorledes jeg forlægger råvildt hjemme i fyrrummet.
I fjernsynet har jeg engang set at de på Grønland syr fugle med fjer og indvolde ind i et sælskind, graver det ned og lader det modne nogen tid før man graver det frem igen og spiser det. Det finder jeg også uappetitligt og er heller ikke noget jeg har lyst til at praktisere herhjemme eller prøve med mit eget fuglevildt.

Denne debat er endt som de fleste andre debatter herinde for tiden...jeg trækker mig en tid ihvertfald.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap



Sorry Mikkelhund du skulle ikke have været på sidste post.
Jeg forvekslede et post fra Zero med et af dine.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#28
Fin tråd - og lidt juleskænderi skal der jo også være plads til[8D]

En detalje som også har med hygiejnen at gøre og som endnu ikke har været berørt er hænderne.
Jeg forsøger altid at holde den ene hånd ren - den med kniven.
Det vil sige at det kun er venstre hånd jeg har fat i pelsen med, når jeg flår dyret. Venstre hånd skal så ikke berøre kødet før den er vasket.
Svar
#29
Nu, hvor kniven bliver nævnt:

Hvad med knivhygiejnen?

Hvad gør man med den kniv, som lige har været anvendt til at brække et stykke vildt med?
Jeg tror at den oftest kommer lige tilbage i skeden, og en foldekniv bliver lukket og kommer i lommen. De er måske nødtørftigt tøret af, eller skyllet i en vandpyt.
Kniven er så i skeden/lommen nogle timer, måske indenfor i varmen til den berømte jagtfrokost, og så skal den i aktion og bruges til at brække endnu et stykke vildt - Hvem har liiiiige tænkt over hvor mange bakterier der nu er vokset og overføres til det næste stykke vildt?
Senere kommer kniven hjem og bliver (formentligt!?) rengjort/vasket, men hvad med skeden, som der har været opbevaret i? Mener at huske at emnet var oppe i bladet Jæger for maaaaange år siden, og dér blev det påvist at de fleste skeder til jagtknive var mere end fyldt med diverse dårligdomme!

Jeg har tænkt over det, og har derfor 2 skeder til min jagtkniv (dét kan jeg sagtens, da jeg laver knive og skeder selv), og bruger den ene skede til den rene kniv og den anden, når kniven har været i brug, og undgår dermed at de gamle-gamle urenheder overføres til det første stykke vildt, men jeg undgår ikke at urenheder fra det første stykke vildt overføres til evt. senerekommende på samme dag.

Denne lille twist på tråden, synes jeg også det kunne være rart at høre mere om.

PS.: Hvor mange bruger gummi-/operationshandsker, når de brækker/forlægger vildt?

Sene julehilsner og begyndende nytårshilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#30
Jeg har i mange år brugt den rustfrie Mora Frost kniv som eneste jagtkniv:

[Image: FT546.jpg]

Der er ingen krinkelkroge, så den er nem at skylle (næsten) ren i felten. Når jeg kommer hjem ryger både kniv og skede i opvaskemaskinen, så er begge dele sterile når de kommer ud igen. Bladet er 10 cm langt, og det er tilpas til at kunne bruges til det hele. Prisen er vel som regel omkring en 50´er, så hvis jeg glemmer én et sted, behøver jeg ikke sætte himmel og jord i bevægelse for at få den igen. Sjovt nok mister man aldrig en kniv til den pris, det er altid de uerstattelige klenodier der har det med at forsvinde.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by LasseScoutNår jeg kommer hjem ryger både kniv og skede i opvaskemaskinen, så er begge dele sterile når de kommer ud af maskinen


Det er også opreklameret med autoklaver og tørsterilisatorer [Big Grin][Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#32
Nu skal jeg jo ikke operere med den, så jeg behøver ikke garantere drab af bakteriesporer [Big Grin].

Men jeg blev da selv lidt i tvivl om påstanden, så jeg har lige startet opvaskemaskinen med Mora kniven i. Og med temperaturføleren fra stegetermometeret lige ved siden af. Så finder jeg ud af ca. hvilken kombination af tid og temperatur jeg opnår. Opdatering følger.

Opdatering: Nå, det var lidt mudret. Temperaturen kom ikke meget over 60 grader, men det var den til gengæld i over en time. Bakteriedrab er en kombination af tid og temperatur når man er over godt 40 grader. Hvor meget man opnår ved den aktuelle kombo er jeg ikke helt på det rene med, men jeg tror der er ret godt ryddet op blandt bakteriefloraen.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#33
Hvis det er termometeret fra weber så holder det desværre ikke til maskinvask, eller det gjorde mit ikke.
Svar
#34
Godt emne-meget relevant[Smile] Lige et lille fif. Husk at fjerne kønsdele fra handyr( undtaget lige bukkens i sommerjagten,hvis man befrier den for hovedet,inden forlægning) Jeg var i Sverige for 14 dage siden,og havde 2 grise med hjem. Den ene var en +100 kg keiler. Jeg brækkede den naturligvis da jeg havde nedlagt den,men lod kønsorganerne sidde på. Da den blev forlagt hjemme i DK igen,var kødet ved inderlårene,der hvor testiklerne sad misfarvet og "uappetiteligt".Og vi måtte bortskære en del i begge sider. Slagteren der hjalp mig,sagde at man altid skal fjerne "bollerne" på handyr for at undgå dette.
Det har jeg sgu ikke lige været opmærksom på tidligere.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#35
Citat:quote:

man altid skal fjerne "bollerne" på handyr for at undgå dette.



Tror generelt man kunne undgå mange problemer, hvis det blev praktiseret i en bredere forstand [Wink]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#36
Jeg har altid fået lært at lægge dyret om på maven med spredte ben. Det vil jeg da lade være med for fremtiden og så nøjes med at ryste dem i bagløbene.

Jeg har efterhånden været med på mange trampejagter efter harer og sådan en flok harer der har hængt med indvolde i en varm uge på vildtkrogen er godt nok uappetilige. Harer bør, uanset årstiden, passes og stoppes med grankviste.
Svar
#37
Citat:quote:

Tror generelt man kunne undgå mange problemer, hvis det blev praktiseret i en bredere forstand



LANI-vi to VED,at du har ret.....[Wink][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#38
kære LANI
selverkendelse er en go ting [Wink][:I][Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#39
Jeg. Bruger altid engangs handsker. Når jegbrækker et dyr, både af hygiejniske årsager, og så er det nu praktisk blodige hænder når man når til frokosten ;-)

Når kniven har været brugt, så ryger den i en plasticpose og kommer med hjem. Jeg har altid en kniv til at bække dyr med og en til ande gøremål. Særligt i Sverige er det rart med en en kniv, når der skal svides noget falukorv over bål....

Har i øvrigt en kødkrog i tasken, så man lige kan hænge et rådyr i et træ og dryppe af

Et brækket dyr bæres ud af skoven. Det slæbes ikke....

Mvh.

Jørgen
Svar
#40
Da min frues han Lab blev kastreret for år tilbage ,Prøvede hun og bestille tid til mig !!!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)