Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
17 HMR vs 22 lr?
#1
Hej

Jeg overvejer lidt at anskaffe mig en 17 HMR riffel til noget småvildtjagt, da jeg som så mange andre er blevet fristet at en lille lækker sag ;-)

Mit spørgsmål er dog om jeg ved brug af en 17 HMR riffel vil opleve væsentlig øget støj ved skudafgivelse i forhold til 22 lr. evt. hvor hvor mange gange forøget støj i forhold til 22 lr? (min egen erfaring er jo at 22 lr næsten ikke høres).

Hvor langt ud vil jeg kunne anvende en 17 HMR riffel i forhold til 22 lr, kan mange regne med helt ud til 150-200 m?

Sikkerhedsafstanden på en 17 HMR hvad er den?; det vil vel stadig ikke på nogen måde være forsvarligt at skyde ud af en flad mark efter bytte der er 150 m ude og uden kuglefang? (Mener min jagtbog sagde 2000 m på en 22lr)

På forhånd tak

vh

Bygork

Elgen
Elgen
Svar
#2
mht. støj, så er der er noget mere skarpt smæld i en 17HMR. Jeg bruger min til krager og har fint kunnet få dem på 100-120m med CCI Explosive ammunition.

Sikkerhedsafstanden er nok noget af det samme, men en 17HMR vil jeg tro går noget længere pga. en meget flad kuglebane.

Det er ellers en helt suveræn riffel kaliber at skyde med. Intet rekyl og temmelig præcis. Jeg har skudt med den på 200m bane hvor det er gået helt fint. Eneste problem var at hullerne er så små at de ka være svære at spotte selv med en rigtig god banekikkert.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)