Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tinhagl til jagt
#1
Er der nogen her på siden der ved om tinhagl kan drypformes som bly, eller om de skal støbes.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg nu har set hvad man kan med stål i høj hastighed, så hvorfor ikke prøve det med tin.

Tinhaglene vil nok ikke kunne tåle de samme accelerationer som stålet, men med den rette forladning vil jeg tro at vi kan få noget der duer, trods den lidt lavere densitet.

Vi vil prøve at prøvelade med nogle hagl der er udtaget af købepatroner, så ser man hurtigt tendensen, hvad de tåler.

Men er her nogen den ved noget, så ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Er der nogen her på siden der ved om tinhagl kan drypformes som bly, eller om de skal støbes.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg nu har set hvad man kan med stål i høj hastighed, så hvorfor ikke prøve det med tin.

Tinhaglene vil nok ikke kunne tåle de samme accelerationer som stålet, men med den rette forladning vil jeg tro at vi kan få noget der duer, trods den lidt lavere densitet.

Vi vil prøve at prøvelade med nogle hagl der er udtaget af købepatroner, så ser man hurtigt tendensen, hvad de tåler.

Men er her nogen den ved noget, så ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est



Jeg tror sagtens du selv kan lave tinhagl. Hvis bly kan drypformes, så kan tin også. Smeltepunktet ligger ret tæt på hinanden - kun omkring 100 grader til forskel. Tins smeltepunkt ligger på godt 236 grader, så du kan smelte det på et alm. komfur i en alm. kasserolle - men pas på - dampene er midst lige så giftige som blydampe. De vil formentlig ikke blive mindre runde end Hevi-shot...[Big Grin]

Jeg har smeltet masser af tin til brug for hjemmelavede blink og pirke. HVis du vil have tinnet gjort lidt hårdere og sejere, kan du tilsætte lidt bly (ca. 10-15%) - eller måske finde en legering, der indeholder antimon, som også gør tricket.Det kan dog blive lidt svært at dosere flydende tin i passende ensartede mængder til at lave brugbare hagl....med mindre du harnoget special apparatur...

Hvad vil du dryppe tinnet ned i - det skal jo helst størkne som nogenlunde runde hagl??

Tin er meget blødt og sprødt - dvs det er ikke helt så blødt som bly, og slet ikke nær så sejt i konsistensen. Jeg tror muligvis de vil pulverisere, når de rammer byttet med øje hastigheder. Hvis du brækker en tin-stang vil du se en række små sprækker langs kanten af brudet pga sprødheden og den manglende deformationsevne.

Et almindeligt ørreblink støbt i ren tin vil stensikkert brække, hvis det støder imod en sten, når du løfter det op af vandet - f.eks. på molen, og det kan slet ikke holde til større fisk, selv om det træk, der er i blinket under fight er forholdsvist harmonisk, og harmonisk bremset af en blød fiskestang...

Jeg vil dog meget gerne høre om dine resultater...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Øh Ran.

Man støber ikke bly/tin hagl.

Man smelter blyet og hælder det ned i toppen at et 10-12 meter højt køletårn og lader det ramme en rist der bevirker at blyet bliver til dråber af forskellig størrelse. På deres vej ned gennem luften størkner de til nogenlunde runde hagl for derefter at lande i et vandbad i bunden.

Herefter følger sortering efter størrelse, hvilket er ret tidkrævende hvis det fore går manuelt uden en sold.[Wink]

Det er sådan nogenlunde processen.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Og nu i er inde på emnet så giver det et meget bedre resultat hvis tinnet udelades....

Du kan vist nok købe tinhagl i løs vægt?? ellers må du til at opfinde en "shotmaker" jeg formoder ikke du har et 10-12 meter højt tårn?
Amerikanerne har lavet en simpel konstruktion til fremstilling af hagl. søg evt. under shot maker.
Jeg har forsøgt at kopiere den engang da det var lovligt. Jeg har selvfølgelig smidt den væk nu.

Princippet er enkelt.
En beholder der kan varmes op til metallet smelter et hul i bunden/siden 2-3mm hvor ud metallet drypper ud på en skrå plade lige under hullet hvor dryp'ne ruller ned i en spand med olie.
Haglne bliver forskellige alt efter temp, afstande hul diameter så man skal lave den så det hele kan justeres for at opnå et brugbart resultat.
der efter kan haglene sorteres
Uanset hvor meget jeg forsøgte kunne jeg ikke få det til at virke 100% men godt nok til husbehov. Men det kræver der eksperimenteres en hel del[Smile]
Svar
#5
Med halve spørgsmål og oplysninger får man kun halve svar, sorry ..[B)]

Jeg kender en der har en shotmaker, som OKJ nævner, men om den virker til tin, det er jo det der er spørgsmålet.

Jeg har adgang til sorteringsgrej. Laboratoriesigter i ½ mm's spring.

Og jo skævere hagl, jo bedre dræber de.

Det går jo ikke at legere med bly, det er jo det vi skal undgå.

Der er jo også zink, som bl.a. Hubertus/schönebeck har forsøgt med, men det har endnu dårligere densitet.

Nu er til sammenligning, Bismuth meget sprødt hvis det ikke tinlegeres, så tinnet må da have nogle gode egenskaber, men måske ikke alene.

Men som før skrevet, så prøveskyder vi først med nogle få skud fra "slagtede" patroner. Men det bliver nok først efter jagtsæsonen.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Med halve spørgsmål og oplysninger får man kun halve svar, sorry ..[B)]

Jeg kender en der har en shotmaker, som OKJ nævner, men om den virker til tin, det er jo det der er spørgsmålet.

Jeg har adgang til sorteringsgrej. Laboratoriesigter i ½ mm's spring.

Og jo skævere hagl, jo bedre dræber de.

Det går jo ikke at legere med bly, det er jo det vi skal undgå.

Der er jo også zink, som bl.a. Hubertus/schönebeck har forsøgt med, men det har endnu dårligere densitet.

Nu er til sammenligning, Bismuth meget sprødt hvis det ikke tinlegeres, så tinnet må da have nogle gode egenskaber, men måske ikke alene.

Men som før skrevet, så prøveskyder vi først med nogle få skud fra "slagtede" patroner. Men det bliver nok først efter jagtsæsonen.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est



Ja, bismuth er værre end tin, som ikke er ret godt....[Wink]

Hvis den der shot-maker, du kender een der har, engang har virket til blyhagl, dengang de var tilladt, så virker den også til tinhagl. Blot skal du være opmærksom på, at tinnet størkner lidt hurtigere pga den lavere temperatur, så hvis det skal løbe ned ad en skrå plade, skal den være lidt stejlere end med bly, eller også skal den forvarmes lidt, så tinnet ikke størkner for hurtigt...måske skal hele apparaturet forvarmes lidt.

I fald du kan varme op til meget høje temperaturer, kan du legere tinnet med kobber - men der skal du noget højere op i graderne... men så vil du få noget, der ligner bronce - det er både hårdere, sejere og i øvrigt tilladt....[Wink]...men formentlig besværligt at arbejde med....

Du kunne også prøve med lidt zink. JEg ved godt zink ikke vejer ret meget, men det er ikke sikkert, at der skal mere end 5-10% i blandingen, før at det giver den ønskede effekt.... Zink smelter omkring 450 grader - kun ca 200 grader højere smeltepunkt end tin - en temperatur, der burde kunne nås med en gasflamme....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)