Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brugt eller nyt?
#1
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at skyde et vildsvin[Big Grin]
Men mit kendskab til “riffeljagt” strækker sig til min gamle salonriffel og et par skud med en baneriffel en gang, - så det er lidt på bar bund jeg starter.
Jeg skal jo nok starte med at få fat i en riffel til formålet, - og det har jeg så fundet ud af skal være en 308 win, - det er vist ikke helt skævt til en all round riffel.
Jeg vil være ked af plastskæfte og synes heller ikke om fuldskæftede rifler, så de to muligheder er om ikke udelukket, så sat bagerst i køen.
Nu behøver det ikke at være verdens dyreste riffel, og det vil gøre rigtigt ondt at skulle over 15K med optik, - meget meget gerne under.
Når jeg så kikker på DBA, GulOgGratis, Lauritz eller forretningernes brugte rifler, så synes jeg priserne er dyre i forhold til at købe nyt. Jeg vil reelt ikke kunne afgøre om, der er mindre fejl på den og om optikken er i orden til prisen eller værdiløs, jeg mangler erfaring og viden.De fleste rifler er sikkert ok, men skal man køre ret mange gange forgæves, for at se på en, så bliver udgiften jo ikke mindre med de bezin priser vi har.

Man kan jo få flere helt nye rifler til ganske fornuftige priser fx Mossberg 100ATR , Remington 700 m.fl.
Hvad vej skal jeg kikke, hvis drømmen skal gøres til virkelighed - brugt eller ny?
Hvad taler for og imod et lidt dyrere fabrikat fx Sako, Tikka, Merkel i brugt udgave frem for en ny billig riffel?
Vh Finn
Svar
#2
Jeg ville købe brugt. Værditabet på en ny riffel med ny optik er stort. Optikmæssigt er tysk generelt godt. Leupold sigtekikkerter har dog den bedste garanti (full lifetime - no nonsense) og de er også gode. Bushnell er ok i de dyrere klasser, men de er ikke kendte for at være rigtig gode.
Man kan vel finde en brugt Tikka T3 til 6-7000 på dba.dk og så få monteret en kikkert med noget lysgennemgang (hvis det er til natjagt på svin). Der ligger en del brugte kikkerter hos div. forhandlere og de tyske mærker er rimelig billige når de handles brugt.
Svar
#3
Hvis du nu finder en tikka t3 i kal 308 med en leupold qrw montage og evt en Hawke endurance 2,5-10x56 så har du et rigtig fint sæt vil jeg mene.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Hej fmadsen - og velkommen til!

Jeg har sendt dig en mail...

J.
Svar
#5
Jeg er også glad for at løbe brugt, da jeg synes at værditabet er for stort ved at købe nyt. Måske er det bare mig der ikke er jysk nok [:I].
Kalibervalger mener jeg er helt perfekt, hvis du tror at du kun skal have denne riffel [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Wink].
Skal du skyde vildsvin om natten? det har stor betydning for hvilken kikkert du har brug for og hvor mange penge du skal bruge på den.

Sådan et sæt er da en god start: http://www.dba.dk/jagtriffel-husqvarna-god/id-88902983/
Så har man da ikke frygtelig mange penge ude at svæve. Kikkerten er ikke optimal til natjagt. Jeg kender ikke hverken sælger eller våben.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Hvis du skal jage om natten, kan du smide denne kikkert på i stedet: http://www.dba.dk/riffelkikkert-schmidt/id-88969958/

Så er du godt kørende.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Jeg synes nu, at det er til at handle i dag. I sommers stod jeg for at skulle have 1 stk. haglgevær, 1 stk. salonriffel med kikkert og 1 stk. riffel med kikkert. Budgettet var 25K. Haglgeværet var det eneste brugte, men i vældig god stand og et godt mærke (+15k fra ny - Zoli Kronos). Salonriflen var ny og kikkertsigtet ligeså (Winchester Wildcat aka Toz 78 med ny noname kikkert 3-9x40) og riflen var en ny M03 308 Win med en ny Leupold 3-9x50 VXR. Så umiddelbart har jeg fået en spritny riffel med en kvalikikkert til ca. 15k. Hos en forhandler. Med garanti...

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Jeg synes nu, at det er til at handle i dag. I sommers stod jeg for at skulle have 1 stk. haglgevær, 1 stk. salonriffel med kikkert og 1 stk. riffel med kikkert. Budgettet var 25K. Haglgeværet var det eneste brugte, men i vældig god stand og et godt mærke (+15k fra ny - Zoli Kronos). Salonriflen var ny og kikkertsigtet ligeså (Winchester Wildcat aka Toz 78 med ny noname kikkert 3-9x40) og riflen var en ny M03 308 Win med en ny Leupold 3-9x50 VXR. Så umiddelbart har jeg fået en spritny riffel med en kvalikikkert til ca. 15k. Hos en forhandler. Med garanti...

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Undskyld mig Panthera, men jeg synes nu der kan være "divergerende" opfattelse af din handel. Den er da sikkert udmærket men fortjener nu alligevel et par kommentarer.
Det er muligt en Zoli står med en listepris på over 15 kilo, men er denondelynemig ikke vild populær og kan handles noget (meget) under den pris. Og så i brugt ...........
At kalde en Russisk Toz for en winchester gør den nu heller ikke mere værd i mine øjne.
At du har fået en ny MO3 til 15 kilo kommer vist meget an på hvordan man ser på det.
Jeg vil ihvertfald påstå at en brugt Zoli og en Toz IKKE er 10 kilo værd.



CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Ja, det kan du da godt... Men min udregning siger ca. 3500 for en Toz/Wildcat med en 3-9x40, IKKE en standard Astro til 600 kr., og 6500 for et haglgevær med fint træ, aftageligt aftrækkermekanisme og stram i alle ender og kanter er rimeligt. Både fra nyt og fra brugt. Og så bliver det altså til ca. 15K for riflen med kikkertsigte, som det jo egentlig handlede om.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#10
Hej
Tak for input til køb af brugt eller ny riffel.
En Tikka T3 ser ud til at være en rigtig fin riffel, som kunne være en fin mulighed.
Så er spørgsmålet, om det er til at finde en sådan til 6 til 7K i fin stand, for det skal den være fin stand, når den skal holdes op mod nyprisen.
Vi får se hvad der byder sig, - ny eller brugt
Og tak til Jamo for mail
Vh Finn
Svar
#11
Det burde slet ikke være umuligt at finde en sprit ny T3 til 7K [Wink]Hvis du køber riffel hos en forhandler, er der ikke megen forskel på den brugte og den nye.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#12
Jeg har også set tilbud på T3ére i den prisklasse, så selvfølgelig kan de handles derned. Ellers må man jo bare vente på et godt tilbud.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)