Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Finnfire .22lr
#1
Hvem kender noget til den ??

Kan den stadig købes ????

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Med den rette ammunition (og det er IKKE Remington High Velo.) en aldeles velskydende riffel som du kan ha glæde af resten af livet.

The Shootist

Hellere en Dralf end en Smølf
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Hej nu har jeg d.d. prøveskudt endnu en Finnfire med flere forskellige ammotyper.

Remington HV
RWS HV
CCI Blaser
Winchester superspeed
Winchester Laser

Jeg ved godt at det er de hurtige, pånær CCI´en, men ingen af dem, og jeg mener ingen af dem kunne gruppere under 30 mm. på 70 m. i bænk.

Er det bare mig eller stiller jeg for store krav ???

Hvilke grupper kan man forvente på 70m i en bænk af en salonriffel, der skulle være state of the art ???

Der var en anden underlig ting.....op til 1/5 af alle skudene (ca. 50 stk.) sagde underligt, som om at det kun var fænghætten der gik af, men skudene gik godt nok i skiven. ????

Jeg tænker at der kunne være noget i vejen med slagstiften.

Behøver jeg at sige at jeg ikke købte riflen.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#4
Du har igen udvalgt ammunition som ikke generelt købes pga. sin precision men pga. sin højere hastighed, med undtagelse af cci blaser som er ren discount ammo og til trods for det må jeg sige at med den udvalgte ammo er 30mm på 70 ikke dårligt, men prøv noget kvalitets ammo fra fabrikanter som Lapua, Eley eller RWS og så prøv på 50 meter som er en mere realistisk afstand for en 22LR og lad os så vide hvordan det ser ud, på den måde kan du finde ud af hvordan RIFLEN skyder og om du så har behov for at skyde på 70 Meter kan du jo fortsætte din søgen efter den bedste ammo i mellem de forskellige high velocity fabrikater og udvælge den som er bedst i netop din riffel.
Men jeg vil da lige spørge dig om hvad havde du forventet på 70 meter??
Og lige påminde dig om at 30mm ikke er mere end skrukapslen på en halvliter Cola og det er i realiteten fuldt tilfredsstillende !!
Med venlig hilsen
Leif R.

Jeg vil lige nævne at flere af mine rifler skyder fint med Winchester super X enten hollow point eller dynapoint.

The Shootist

Hellere en Dralf end en Smølf
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Prøv noget Std. vel ammo

f.eks.:
CCI Std. Vel
SK Standard Plus
SK Rifle Match
Lapua Super Club
Eley Club Xtra

Du vil sikkert blive overrasket.

Jeg har set 50 meter grupper med SK Standard Plus på under 20mm (10 skud, hulstørrelse uden fratræk af kugledia.)

Precisionen på High-Vel og Hyper-Vel ammo ryger når kuglerne skifter fra over til under lydens hastighed.
Lydens hastighed er ca. 340 m/s eller 1115 fps
High-Vel ammo skifter ved ca. 45 meter, og Hyper-Vel ved ca. 70 meter.

Standard Vel ammo er også noget mindre følsomt overfor sidevind end specielt Hyper Vel.

Her er lidt sidevindsdata fra Federal:

Afstand 90 meter(100 yds) Vind: 10mph(ca 5m/s)
Std vel(1080fps): (711B Gold Medal Match 40 grains kugle) 10,4 cm
High Vel(1260fps): (810 GAME*SHOK® 40 grains kugle)13,2cm
Hyper Vel(1500fps): (724 GAME*SHOK® 31 grains kugle) 18cm

CCI Stinger vil se endnu værre ud!

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Udvalget af ammoen, var bestemt af at det var det der var tilrådighed...
30 mm serien blev skudt med CCI Blaser (var ikke klar over at det var dårlig kvalitet), var en heldig ud af flere, de fleste serier lå på mellem 45 og 70mm.

Banen var indendørs så der var ingen vind.

Hvad havde jeg forventet ???? hmmm det er svært at svare på, men jeg havde da forventet at den skød bedre en min Marlin.

Jeg er ikke ude på at rakke Sakoén ned, jeg er blot fustreret over at jeg endnu ikke har fundet en rigtig præcis .22lr. Det kan godt være at jeg stille for høje krav, men det er jo klart, når man høre rundt omkring hvad folks rifler gruppere, bl.a en weihrauch HW60 der laver 25mm på 100m.

Det kan også godt give nogle problemer at prøve alle de forskellige patroner, når man bare lige skal prøveskyde en riffel fra en sælger.

Alle de forskellige patrontyper i foreslår, fås de også med hollowpoint....???

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#7
Du kan godt få Subsonic Hollowpoint, men jeg kan ikke lige huske nogen på stående fod.

Hvis du skal have en salonriffel, der laver 25mm grupper på 100 meetr, så skal der en hel del forsøg med ammo til, og dette gælder uanset om det er en Marlin, Ruger, Sako eller Anschütz.

Der hvor Sako og Anschütz normalt vinder stort over US mærkerne, det er på et meget bedre aftræk.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Hej,

hvis det er den riffel jeg tror det er:
Sako Finnfire Varmint med gevind på piben til lyddæmper og en Baush&Lomb kikkert, fra Østjydsk våbenhandel, så kender jeg riflen og har skudt lidt med den hos dens tidligere ejer.

Da jeg havde den i hænderne var der ingen præcisionsproblemer[8D][Wink]

Send en PM hvis du vil have lidt historie.....

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Har osse set skydejernet hos østjysk, havde jeg haft midlerne i hånden stod den i mit våbenskab! Gg!

Har lært at ammo i en 22lr er mere følsomt end i større cal.

Subsonic ammo som hollopoint kan være lige meget, har endnu ikke set en der rigtig kunne expandere, der skal lidt mere fart på før det sker, det bedste ammo er som regl en pistol match eller en anden skytteforenings ammo, har meget dårlige erfaringer med højhastigheds ammo i 22lr, den jeg har skudt med der virker bedst i min gamle Remington er Remington viper, den er hurtig og præcis samtidig med den dræber råger til ug!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Lani

30 mm serien blev skudt med CCI Blaser (var ikke klar over at det var dårlig kvalitet), var en heldig ud af flere,



@Lani
CCI Blazer er bestemt ikke dårlig kvalitet. Sammenholdt med prisen er det noget af det bedste. Min salonriffel bryder sig endda bedst om netop denne patron ud af de 10 typer jeg har testet og derfor købte jeg så mange som min tilladelse tillader[^]

Til jagt skyder jeg med yellow jacket (wasp) fra Remington, da det er den hulspids der går bedst i min riffel.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Regionsmester 2006
i region 6 (hvor var Jeppe)

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Nu har jeg købt en Sako Quad i 22lr. og har lige fået at vide at min .17hmr pibe er kommet hjem, så må vi se om jeg kan få tilladelsen.

Vekselpiben i 22.lr. skyder i øvrigt godt, endda rimeligt godt med CCI Stinger ca. 40mm med 10 skud på 55m.

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#12
LANI du får selvfølgelig tilladelsen... om ikke andet fordi du skal bruge den til topfuglejagt i Sverige.... (for slet ikke at nævne, at jeg skal prøve den ASAP [Big Grin][8D][Wink])

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#13
Er der nogen der ved, hvor man kan se ballistikken for .17 HMR ??

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#14
Citat:quote:

Er der nogen der ved, hvor man kan se ballistikken for .17 HMR ??


Hej Lasse,det kan du finde her.....
http://www.geocities.com/m15399/argon.html

Hilsen Ulrik.....[Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Udvalget af ammoen, var bestemt af at det var det der var tilrådighed...
30 mm serien blev skudt med CCI Blaser (var ikke klar over at det var dårlig kvalitet), var en heldig ud af flere, de fleste serier lå på mellem 45 og 70mm.
Banen var indendørs så der var ingen vind.
Hvad havde jeg forventet ???? hmmm det er svært at svare på, men jeg havde da forventet at den skød bedre en min Marlin.
Jeg er ikke ude på at rakke Sakoén ned, jeg er blot fustreret over at jeg endnu ikke har fundet en rigtig præcis .22lr. Det kan godt være at jeg stille for høje krav, men det er jo klart, når man høre rundt omkring hvad folks rifler gruppere, bl.a en weihrauch HW60 der laver 25mm på 100m.
Det kan også godt give nogle problemer at prøve alle de forskellige patroner, når man bare lige skal prøveskyde en riffel fra en sælger.
Alle de forskellige patrontyper i foreslår, fås de også med hollowpoint....???Lani
Its better to have a need not, than to need a have not!!!



Jeg har en mauser salonriffel fra 1934, som jeg jeg regelmæssig med.

Den bedste grupping jeg til dato har kunne præstere var 3 skud der rørte hinanden på 100 meter og to skud der sad på hver sin side af 3 skudsgruppingen ca 1 cm fra!.
Ammo var RWS R50. jeg har osse skudt med RWS Pistol Match med stor succes. Jeg syntes at de fleste "high Velocity" ikke er særlige præcise. Jeg skyder kun med kærv og korn på min Mauser!![8D]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#16
Hej Ulrik

Tak for linket [}Smile]

Her kan du læse om ballistikken på din kommende 416 kartoffelkaster

http://da.wikipedia.org/wiki/Kuglest%C3%B8d

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#17
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

LANI med en "Super Soaker"........

Spøg til side.

Hvordan fik du tilladelsen til 17´eren???
Var Hurray syg den dag???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Jeg har ikke fået tilladelsen endnu [Sad]

Prøver i næste uge.

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#19
Når nu det går godt....
Så husker du vel lige at informere os andre[:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
næ...[Big Grin][Wink]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)