Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der vildsvin i Danmark
#1
Det spørgsmål vil Landbrug & Fødevarer gerne have svar på. Derfor har de oprettet en funktion på deres hjemmeside, hvor borgere kan indberette, hvis man har set vildsvin i naturen.

Vildsvin lever frit i det nordlige Tyskland og Polen, og med fundet af ulven i Nationalpark Thy og mårhundens genopståen i Danmark, tror forskerne nu, at der også er en god chance for at vildsvinet også dukker op igen. Det skriver Landbrug & Fødevarer på deres hjemmeside.

Et forskningsprojekt konkluderede for otte år siden, at der var for lidt sammenhængende skov i Sønderjylland til at vildsvinene ville slå sig ned her.

Det er 200 år siden, at de vildtlevende vilsvin forsvandt fra dansk natur.

Hvis du har set vildsving i naturen, kan du indberette oplysningerne på lf.dk

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6...ml?forside

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#2
Kunne godt være bekymret for hvad de oplysninger skal bruges til[V]

Udryddelses kampagne[?]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#3
Ja jeg ville bare holde min kæft.

Myndighederne skal ikke have alt at vide.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Quote: Hvis du har set vildsving i naturen

Jeg har engang set nogle cyklister foretage vilde sving på skovvejene![:0]

Hvis jeg observerede vildsvin i skovene (Gribskov for mit vedkommende) så ville jeg "holde min ti' stille" og håbe at de ynglede, så vi kunne få endnu en spændende vildart i vores danske natur.

Dét er min jagt- og naturholdning, men forstår godt at svinebønderne frygter forskellige sygdomme, men jeg er uvidende om hvorvidt vildsvin bærer rundt på sygdomme som der er risiko (her er jeg tvivlende) for om de kan overføres til tamsvinsbesætninger eller frilandsgrise.
Jeg mener ikke at tam- og vildsvin deler biotoper, og frilandsgrise skal vel hegnes tilstrækkeligt ind for at de ikke blander sig!? '

Just my point(s) - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#5
Personligt ville jeg også holde kæft. Mener da vildsvin ville berige den danske natur MINDST lige så meget som en ulv...

Men men men... Problemet er egentligt ikke om vildsvin KAN smitte vildsvin, men alene at hvis der findes vildsvin med svinepest, så lukker de fleste af eksportmarkederne for dansk svinekød. Uanset om der er fundet tamsvin med svinepest eller ej. Der vil så være lukket for eksport i mindst ét år fra sidste tilfælde af svinepest er konstateret. Da Danmark producerer ca. 900% sit eget forbrug af svinekød, så tror jeg godt vi kan konstatere at det vil give en lille lokal finanskrise i DK.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#6
Jeg har i mit stille sind koblet et par oplysninger, som jeg bruger til at give mit bud på et svar.

Vildsvin har de seneste år bredt sig nordpå i Tyskland med ca. 35 km om året. Og for et par år siden blev 4-5 vildsvin påkørt på den danske side af motorvejen i sønderjylland. Når så mange bliver påkørt, må der være mange flere der ikke er påkørt.

Sammenholder man dette, så tror jeg svaret er ja, vi har vildsvin i Danmark, og de er kommet for at blive.

Det synes jeg som jæger og naturgænger er en berigelse, men jeg kan godt se, at det giver nogle udfordringer både i trafikken og dyresundhedsmæssigt, som kan blive meget meget dyre.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Med hensyn til hvis vildsvin har svinepest og eksport af svinekød, der findes svinepest i Tyskland og de er da stadig eksportør af tamsvinekød, men jeg kender selvfølgelig ikke alle de indviklede regler deromkring, men jeg tror som Lasse at vildsvin i Danmark er kommet for at blive og mener endvidere at hvis vi kan udsætte Bævere og ikke må[^] skyde den stakkels enlige ulv fordi den engang fandtes i Danmark så burde man også med samme logik ønske vildsvinene velkommen tilbage, de er jo trods alt det pattedyr som forsvandt sidst...
Svar
#8
Tyskland er nettoimportør af svinekød.
Det vil sige at de importerer mere svinekød end de exporterer. De er derfor ikke særlig bage for svinepest da de ikke har nogen export de kan miste.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Med hensyn til hvis vildsvin har svinepest og eksport af svinekød, der findes svinepest i Tyskland og de er da stadig eksportør af tamsvinekød, men jeg kender selvfølgelig ikke alle de indviklede regler deromkring, men jeg tror som Lasse at vildsvin i Danmark er kommet for at blive og mener endvidere at hvis vi kan udsætte Bævere og ikke må[^] skyde den stakkels enlige ulv fordi den engang fandtes i Danmark så burde man også med samme logik ønske vildsvinene velkommen tilbage, de er jo trods alt det pattedyr som forsvandt sidst...


Den primære problematik omkring disse hersens grissebasser, er at i tilfælde af et udbrud af eks. svinepest, vil det være uendeligt svært at dokumentere at sygdommer er udryddet, hvis man har en vildtlevende bestand, som er svær at teste troværdigt. Dette vil medføre at det tager markant længere tid, før vi ville få tilkendt den oprindelige høje veterinære stade, som vi har i dag.

Dette høje veterinære stade, medføre at vi har mulighed for at eksportere svinekød tilen del attraktive markeder, som er parate til at betale en betydeligt højere pris. Disse markeder er der ikke mange andre lande som får lov til at sælge til.

Denne overpris vi kan opnå på disse markeder, er en væsentlig årsag til at vi overhovedt har slagterier med danske ansatte i landet.
Hvis vi ikke kunne opnå denne overpris for en vis del af vores svinekød, ville det mest økonomiske være at man enten eksporterede slagtesvinene levende, eller indrettede "slå ihjel anlæg" og derefter transporterede slagtekroppene til tyskland for videre forædling (værditilvækst). Så ville vores (internationalt set) kraftigt overbetalte slagteriarbejdere få ferie resten af deres liv, eller være nødsaget til at acceptere en halvering af lønnen.
Svar
#10
Den udvikling er i fuld gang n a. Og det høje veterinære stade forhindrer ikke trafikken.

På grund af de høje danske lønninger eksporterer vi rigtig mange 30 kg.s grise til bl.a. Tyskland, Italien og Tjekkiet. Der bliver de færdigfedet og slagtet. Man kan give salig Thomas Nielsen ret. LO har sejret ad helvede til !

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Den udvikling er i fuld gang n a. Og det høje veterinære stade forhindrer ikke trafikken.

På grund af de høje danske lønninger eksporterer vi rigtig mange 30 kg.s grise til bl.a. Tyskland, Italien og Tjekkiet. Der bliver de færdigfedet og slagtet. Man kan give salig Thomas Nielsen ret. LO har sejret ad helvede til !

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]


Helt korrekt .
Men muligheden for den lukrative eksport gør at der stadigt slagtes og opskæres mange flere grise herhjemme, en den nævnte lukrative eksport, er at det ikke er alle dele af grisen som kan gå til den eksport. Men hele dyret må behandles dk. indtil de atraktive dele er skåert fri.

Er der forøvrigt ikke noget med at smågrisene ikke må transportes mere end 8 timer væk. i levende live.
Svar
#12
Måske skulle i lige tænke jer om 2 gange inden i falder til patten, jeg har nu været i Sverige i 13 år, skød mit første vildsvin hos en bonde i sommeren 2008, siden dette har vi nedlagt over 100 svin på 2500 Ha, det er først fra 2010 at mine nabo jægere begyndte at jage vildsvin, antallet vokser stødt, vi havde en kraftig nedgang 2010-2012 hvor bestandene faldt med op til 75%, selv og vi så til at der var foder til alt vildt, jeg sørger for at alt vildt kan komme til mine foderpladser, køre med traktor og pløjer spor,
men selv det råvildt jeg havde sparet døde.
Men nu til problemet, den Svenske regering har sagt at vildsvinet skal være en del af den svenske natur, bønderne i Sverige holder ikke med i dette, her hvor jeg bor har vi med de "åtler foderpladser" vi har holdt vildsvinene i skak i området og bønderne er tilfredse med vores arbejde, med desværre er der kræfter i samfundet der vil forbyde al "åtel foderpladser" for de mener der er vejen til helvede, oftes er disse bønder de største i områderne der er modtager af EU støtte, min nabo modtager 4,5 mill. Om året i støtte, han hader alt vildt, mener at vildtet stjæler det foder hans kreature skal have i vinter foder, han er kommet så langt at han er villig til at lægge gift ud for at slippe problemerne.
Han har truet mig og dem jeg jager vildsvin med, at ham skal straffe os på
den ene eller ande måde.
Så livet her i Småland er ikke nemt, os der jager vildsvin føler lige nu at det er os der er jaget vildt.
Så tænk jer om inden i ønsker en fast bestand af vildsvin i Danmark.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Det jeg mente med mit første indlæg var egentlig, at jeg tror vildsvinene er her uanset om jeg falder til patten eller tænker mig om så det knager. Indvandringen sydfra er i gang, og den vil kun øges med tiden, uanset hvad vi gør.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at de problemfelter Rolin beskriver, vil vi også opleve i Danmark. Der vil være naturromantikere der mener al jagt skal ophøre med det samme, og der vil være andre der mener, at gift, smækfælder og selvskydeapparater er det mindste vi kan klare os med.

Jeg tror ikke nogen af fløjene kommer igennem med deres ønsker. Men det kan nemt ske, at det bliver nødvendigt at lovliggøre hidtil usete metoder i Danmark. F.eks. som i Sverige, hvor natjagt ved foderpladser med kunstig belysning er meget udbredt.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by rolin

..............han hader alt vildt, mener at vildtet stjæler det foder hans kreature skal have i vinter foder, han er kommet så langt at han er villig til at lægge gift ud for at slippe problemerne.....


Det er ikke en generel holdning i Sverige rolin.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#15
Mener ikke at jeg skrev at det var en generel holdning i Sverige, men indenfor det sidste år er modstanden mod vildsvin øget drastisk, der var et møde i LRF Växjö d. 14/1 hvor man diskuterede problemet med vildsvinene og den udfodring der desværre nogle steder har taget overhånd.
http://www.lrf.se/Medlem/Regioner/Sydost...vinfragan/

Naturvårdsverket har godkendt flere fælder til vildsvin, som det ser ud nu bliver der lempet i de muligheder der er for at få tilladelse til at anvende natkikkerter på riflen.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#16
Var på et terræn i weekenden hvor der er skudt mere end 100 gris om natten fra tårn i løbet af et par år. På et andet terræn tog hunden en tur og via gps kunne vi følge den gennem 3 timer. Da den nærmede sig vores terræn igen gik en den i møde og skød en galt på 120kg. Pu det var hårdt at slæbe den ud af skoven gennem 1/2meter sne.
Rigtig spændende jagt men hold da op markerne bliver vendt op og ned.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Var på et terræn i weekenden hvor der er skudt mere end 100 gris om natten fra tårn i løbet af et par år. På et andet terræn tog hunden en tur og via gps kunne vi følge den gennem 3 timer. Da den nærmede sig vores terræn igen gik en den i møde og skød en galt på 120kg. Pu det var hårdt at slæbe den ud af skoven gennem 1/2meter sne.
Rigtig spændende jagt men hold da op markerne bliver vendt op og ned.



Umiddelbart tror jeg heller ikke sygdomme i besætningerne i DK er det store problem, men det vi dyrker på marken er en anden sag - ta nu bare de problemer der er visse steder med den simple bestand af kronvildt[Sad].

Men som jæger ville det da være sjovt med flere svin i danmark[Smile]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#18
Nu er Sverige jo ikke samlignligt med danmark området omkring Vaxjø er der vel ca 20 % produktivt ager jord og resten andre naturtyper.
Så svinene har meget bedre mulighed for at gemme sig der, det vil aldrig blive så svært at krontrolerer bestanden her.
Men måske det som i sverige ville medføre til laver jagt leje hvis der bliver skudt nogle svin,og når man er en hjælpsom sjæl sååå.
Svar
#19
Kan de vaccineres mod svinepest oralt?
Vi havde en overgang megen hundegalskab blandt ræve, og vi vaccinerede dem med succes fra luften. Vi fløj over omraadet der var berørt, og smed kapsler, en slags hundekiks, der var impregneret med vaccine, og det løste problemet.
H
Hogmeister
Svar
#20
Det er ikke lovligt.
Jagtlejen bliver ikke billigere fordi der kommer vildsvin, tværtimod.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)