Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin måske blevet dårligt ?
#1
Jeg skød en lille gris søndag den 13. januar, har så hunget den op i mit værksted, hvor der stort set konstant har været ca. 2 grader. Nu har den hunget der i 12 dage og hvis det hedder 40 graddage, så burde der jo ikke være noget problem i at jeg først skærer den op imorgen. Konstaterede så dog her til aften at den vist ikke helt lugter som den skal. Jeg har snuppet hundene i at stå og gnave i såret fra udgangshullet og spekulerer på om nogle bakterier fra dem måske ka ha fordærvet den, eller om den i virkeligheden ikke fejler noget. Hvis man stikker næsen ind i bughulen af den, lugter den i al fald en smule stram.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Prøv lige i en fart at sprøjt kødet med KLAR edike, hvis det lugter dagen efter tror jeg IKKE det er godt!

Brug en alm forstøver-sprøjte.

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#3
Jeg bruger aldrig 40 daggrads reglen til grise.max 10 di er alt for fedtholdig og kommer til at lugte grimt. [xx(]

Som du beskriver m lugten så Sælg den til en du ikke holder af ell kog den til hundene [Wink].
Svar
#4
hmm... det lyder nu ikke som om den så er værd at spise.. Må hellere snart få skudt en ny så istedet for at risikere. Jeg forstår dog stadig ikke at den efter ca. "25 graddage" skulle være blevet dårlig. Jeg har et termometer ovre i værkstedet og det har vist en konstant temperatur på ca. 2 grader. Om natten går den så ned på 0 grader.Nå, men det er sgu ærgerligt at skulle smide 25-30kg super kød fra en frischling ud. Det skulle efter sigende være den perfekte størrelse til at kødet er af virkelig god kvalitet.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#5
Jeg strør lige lidt salt i såret Barebow.

Jeg skød selv en frischling den 11. januar. Den var brækket og flået en time efter den var nedlagt, og parteret og i fryseren den 13. januar. Lige på nær en omgang ribben, bov og skank vi stegte i en gryde samme dag. MUMS det smagte godt.

Så selvom det var en helt igennem vellykket hændelse, bliver oplevelsen ikke dårligere i lyset af dit uheld [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Prøv at skære køllerne fra og så lugt til dem di er sikkert ok.

Rygfilen skær den fra ben og tá en snuser den . Den kan sikkert bruges.

Bovene er sikkert ok.

Smid resten ud til kragerne og skyd dem[Wink]
Svar
#7
Jeg skærer den op idag og ser [Wink]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#8
De svin jeg skyder hænger i 40 graddøgn og smager fortrinligt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
jeg hænger gerne gris i kølerum ved 2-3 grader. og gerne 15-20 dage.
det forudsætter selvfølgelig at skuddet var godt og hænteringen korrekt.
så jeg ville ikke være nervøs, hvis der ikke var smuds eller mave på kødet.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Prøv lige i en fart at sprøjt kødet med KLAR edike, hvis det lugter dagen efter tror jeg IKKE det er godt!

@Fair
lad os lige høre lidt om dette trick?
jeg plejer at vaske vildtkroppen men en kraftig saltlage, hvis der begynder at komme lugt eller "belægning". er det det samme med eddike ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Den er skudt i øret, så der er er i al fald ingen smuds på. Skuddet er så gået ud og har brækket forbenet på den anden side. Det er der hundene har gnavet i den, så det ryger ud uanset.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#12
Ja, velbekomme. Saltlage, eddike afvask!!! Prøv med Rodalon eller Klorin. Eller glem alt om graddage og brug sund fornuft.
Pels svinet dagen efter skuddet, hæld det i fryseren som ikke skal ovn, pande - eller grillsteges. Disse stykker modnes nogle dage i køler og fryses.

Mvh
En som efter ca 35 år i kødbranchen stadig ikke har lært alt om kødmodning og opbevaring

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#13
@ HOG
min første gris forlagde jeg efter et par dage.
smagte vældig godt, men koteletterne var så hårde at de praktisk taget ikke var til at tygge
derefter begyndte jeg med "normal" vildtbehandling.

har du rigtig goe tænder, eller ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Man modner ikke tamsvin på et slagteri. Jeg har på nogle slagterier i USA set at de bruger en såkaldt chilltunnel. Det er for at nedkøle kødet hurtigt, så man kan komme til at forarbejde det i en fart. I Danmark bliver et slagtesvin delt i to, kølet ned til dagen efter og derefter parteret og sendt til supermarkedet. De hænger altså et døgn eller mindre.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#15
Da jeg skød en 80 kilos for et par år siden var den efter et par dage blevet noget grøn indeni - må være kommet noget mave eller lignende på.

Jeg tog køller, bove og ryg af dvs alt der ikke vendte indad og det smagte aldeles pragtfuldt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Prøv lige i en fart at sprøjt kødet med KLAR edike, hvis det lugter dagen efter tror jeg IKKE det er godt!

@Fair
lad os lige høre lidt om dette trick?
jeg plejer at vaske vildtkroppen men en kraftig saltlage, hvis der begynder at komme lugt eller "belægning". er det det samme med eddike ?

mvh
Strom, naturgænger



[B)]Jeg kan ikke sige mere end det virker - hvorfor ved jeg ikke[?]
Jeg lærte det bare for nogle år siden af en svensker der gerne ville modne hans vildt til 60-70 døgnsgrader, og der lugtede ikke grimt i hans kølerum, det skal dog siges at han var god til at rense blod af kødet og skære "skudhullerne" rene!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by STROM

@ HOG
min første gris forlagde jeg efter et par dage.
smagte vældig godt, men koteletterne var så hårde at de praktisk taget ikke var til at tygge
derefter begyndte jeg med "normal" vildtbehandling.

har du rigtig goe tænder, eller ?

mvh
Strom, naturgænger



Ja, Strøm mine bisser er ok, eller får jeg dem bare slebet[Big Grin]

Jeg ved ikke under hvilke forhold du skød dyret, men dyr som har været drevet meget, eller har været stresset, måske pga anskydning, kan blive hårde i kødet, her hjælper kun syre - eller enzym modning.[V]Altså marinering med f.eks. vin, citron, frisk ananas, papaya el lign.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#18
Nå, nu er det hele parteret og jeg er ved at gøre klar til at eksperimentere med at lave noget vildsvine paprika/hvidløgs spegepølse samt salte en af skinkerne. Underligt nok, var der ikke noget af det der lugtede da jeg skar den op. Ved ikke om det er fordi jeg havde skåret hovedet af, men det hele skal nok blive godt [Big Grin]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#19
Kunne man bede om opskrift på den salami? Lyder skide lækkert.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)