Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Amerikanere på jagt
#21
Om man bruger en mundblæst lokkepibe eller et elektronink kald er i mine øjne blot en teknisk detalje. Jeg vil nærmere kalde det dovenskab, hvis man foretrækker den elektroninske model.

@TheDunkelSide.
Hvis du ikke mener at lokkejagt på ræv er udfordrende er det nok fordi du ikke har prøvet det.

Sidste vinter brugte jeg over 100 timer på at lokke ræv og fik kun 2.

Til gengæld opfatter jeg ikke pürsch på råvildt som særlig udfordrende. Jeg vil påstå at jeg kan skyde et stykke råvildt mindst hver anden gang jeg tager af sted. Råvildt er mange gange mere forudsigelige end ræve. Det er derfor rævejagt er så facinerende.

Forøvrigt har jeg lokket coyote i Montana sammen med Eric A. Første gang med succes, men resten af dagene fik vi ingenting.
Jeg skød senere en på anstand. Coyoter er lige så svære som ræve [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Om man bruger en mundblæst lokkepibe eller et elektronink kald er i mine øjne blot en teknisk detalje. Jeg vil nærmere kalde det dovenskab, hvis man foretrækker den elektroninske model.

@TheDunkelSide.
Hvis du ikke mener at lokkejagt på ræv er udfordrende er det nok fordi du ikke har prøvet det.

Sidste vinter brugte jeg over 100 timer på at lokke ræv og fik kun 2.

Til gengæld opfatter jeg ikke pürsch på råvildt som særlig udfordrende. Jeg vil påstå at jeg kan skyde et stykke råvildt mindst hver anden gang jeg tager af sted. Råvildt er mange gange mere forudsigelige end ræve. Det er derfor rævejagt er så facinerende.

Forøvrigt har jeg lokket coyote i Montana sammen med Eric A. Første gang med succes, men resten af dagene fik vi ingenting.
Jeg skød senere en på anstand. Coyoter er lige så svære som ræve [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Jeg er begyndt at benytte mig af lokkejagt på ræv og jeg har denne sæson brugt ca. 5 timer på det og det har givet 3 pæne ræve.. Jeg synes ikke købekaldene virker speecielt godt. Måske er det fordi rævene ikke bliver kaldet ind på så lang afstand her i Danmark. At pibe med munden synes jeg er meget effektivt.
Jeg har også flere gange kunne kalde rævehvalpe (de er nemme) ind til bilen, hvis jeg ser dem på en mark, ved bare at pibe som en mus. Det er sjovt at se dem, når man så giver et dyt[Big Grin]
Jeg synes råvildt er udfordrende, men jeg har da tit kunne komme på skudhold. Men jeg har en ide om hvilke dyr jeg vil skyde, så tit ender en lang jagtdag, hvor jeg har gået 5-10 kilometer, med at jeg må pürsche mig væk igen uden at skyde.. Det er faktisk en god fornemmelse[Smile]
Svar
#23
Det er helt rigtigt. Bukkejagt bliver først svært hvis du begrænser dig selv. Eks den gamle seksender, eller en morderbuk, eller en guldmedalkebuk.
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Det er helt rigtigt. Bukkejagt bliver først svært hvis du begrænser dig selv. Eks den gamle seksender, eller en morderbuk, eller en guldmedalkebuk.



Og hvor % af Danmarks revirer rummer bare en af de 3 typer buk du nævner.

Her på egnen er det ikke mange forund bare at se en af dem.

Mvh ham der blot skyder en buk i DK hvert femte år,
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Det er helt rigtigt. Bukkejagt bliver først svært hvis du begrænser dig selv. Eks den gamle seksender, eller en morderbuk, eller en guldmedalkebuk.



Jeg selektere skam også hundyr og lam.. Fx skyde de gamle gammelråer og de mindste lam, samt have en ligelig fordeling mellem rålam og bukkelam. Det kræver at man kommer tæt på, medmindre man har en stjernekikkert med[Smile]
Svar
#26
@ID
Jeg har ikke set på filmen med ligeså kritiske øjne som du har, men som jeg ser det, så ligger ræven forendt efter skuddet, så umiddelbart er det vel ikke helt galt. (Der klippes godtnok lige efter ræven er faldet) Man kunne fristes til at påstå, man ikke helt kan vurdere skudvinklen, på den ræv du viser et billede af. Jeg mener, du ved vel i reglen ikke hvordan skytten sidder i forhold til fortografen. Det pels du ser, kommer vel fra udgangssiden, så hvis ræven er skudt meget spidst forfra, er det vel en tilsnigelse, at påstå skytten skyder som en pose lort.
Argumenter blot for argumenternes skyld klæder ingen debat så måske har du ret. Måske er det et dårligt skud, men en generalisering finder jeg ikke lødig. Måske fordi jeg sammenligner med egne evner, evner der klart er gode nok til jagtlige danske udfordringer og de overstiger ingenlunde det, der generelt bliver præsteret i filmen.

Det er klart man ser på sådanne film med forskellig optik. Personligt nyder jeg at se filmene og drømmer mig hen i tanken om en lignende jagtoplevelse. Jeg ser ikke i den film, at der bliver optrådt hverken uansvarligt, uetisk (måske pånær grejet, men det er en anden snak) eller bliver leveret deciderede elendige skud. Derimod ser jeg jægere, der leverer en ganske hæderlig indsats.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#27
Jagt eller ej - folk må gøre op med sig selv om de er snigskytter og skyder på lange hold med eller de vil finpudse deres evner og derved komme eller lokke vildtet tættere på - personligt føler jeg større jagtlig udfordring i den sidste metode

kim
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by kimcar

Jagt eller ej - folk må gøre op med sig selv om de er snigskytter og skyder på lange hold med eller de vil finpudse deres evner og derved komme eller lokke vildtet tættere på - personligt føler jeg større jagtlig udfordring i den sidste metode

kim



Mon ikke dem der skyder på lange hold også har finpudset deres evner...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#29
M@X jeg vil nu ikke give dig helt ret i at forskellen er dovenskab.
Fordelen ved et elektronisk kald er at du kan placere det 'i felten' væk fra dig selv, og faa bedre skud mulighed. Ved mundblæste kald, kalder du jo ræven/coyoten direkte til dig selv, og muligheden for at blive opdaget i utide er det større. Til gengæld kan du risikere at blive direkte rendt ned af en coyote.
H
Hogmeister
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by kimcar

Jagt eller ej - folk må gøre op med sig selv om de er snigskytter og skyder på lange hold med eller de vil finpudse deres evner og derved komme eller lokke vildtet tættere på - personligt føler jeg større jagtlig udfordring i den sidste metode

kim



Mon ikke dem der skyder på lange hold også har finpudset deres evner...

Mvh.

Yeti



Det har du så fået helt galt i halsen. Dem der træner det meste af året med det formål at skyde bedre end de andre, træner ikke en jagtlig evne men kun skydning.

Jagt handler alene om på bedste indianer vis at kunne snige sig tæt nok på vildtet til at evnerne med våbnet er grænsende til noget sekundært.

Ja sådan har jeg i al fald forstået flere af indlæggene i denne og andre debatter.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

M@X jeg vil nu ikke give dig helt ret i at forskellen er dovenskab.
Fordelen ved et elektronisk kald er at du kan placere det 'i felten' væk fra dig selv, og faa bedre skud mulighed. Ved mundblæste kald, kalder du jo ræven/coyoten direkte til dig selv, og muligheden for at blive opdaget i utide er det større. Til gengæld kan du risikere at blive direkte rendt ned af en coyote.
H



Du har selvfølgelig helt ret. Jeg oplever blot at der skal en vis mængde luft til at blæse i flere minutter i et lokkekald. Her er jeg en af de dovne som godt kunne fristes til at købe et elektronisk kald hvis de bliver lovlige (jeg er ikke sikker på at LasseScout's udlægning af loven holder i retten. Anklageren vil sikkert påberåbe sig at det er hensigten og ikke midlet der er strafbart)
Til gengæld vil jeg da indrømme at jeg benytter mig af en mekanisk kanin til at lede opmærksomheden væk fra min person, når jeg kalder [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

M@X jeg vil nu ikke give dig helt ret i at forskellen er dovenskab.
Fordelen ved et elektronisk kald er at du kan placere det 'i felten' væk fra dig selv, og faa bedre skud mulighed. Ved mundblæste kald, kalder du jo ræven/coyoten direkte til dig selv, og muligheden for at blive opdaget i utide er det større. Til gengæld kan du risikere at blive direkte rendt ned af en coyote.
H



Du har selvfølgelig helt ret. Jeg oplever blot at der skal en vis mængde luft til at blæse i flere minutter i et lokkekald. Her er jeg en af de dovne som godt kunne fristes til at købe et elektronisk kald hvis de bliver lovlige (jeg er ikke sikker på at LasseScout's udlægning af loven holder i retten. Anklageren vil sikkert påberåbe sig at det er hensigten og ikke midlet der er strafbart)
Til gengæld vil jeg da indrømme at jeg benytter mig af en mekanisk kanin til at lede opmærksomheden væk fra min person, når jeg kalder [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Er det noget fruen tænder på, med den mekaniske kanin[Wink] når du kalder[B)]
Svar
#33
Men tilbage til postens oprindelige sag !
Disse "kick ass" sjove stykke legetojer, er tilvejebragt af sammenblandingen af frihed, muligheder og retten til ansvar...only in America...skulle nogen vare i tvivl/

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#34
@m@x2.0. Jeg var ikke klar over at brugte den lokale boldbane til bukketerræn. Ej spøg til side, min betragtning var generel.
Svar
#35
Citat:quote:

Det har du så fået helt galt i halsen. Dem der træner det meste af året med det formål at skyde bedre end de andre, træner ikke en jagtlig evne men kun skydning.

Jagt handler alene om på bedste indianer vis at kunne snige sig tæt nok på vildtet til at evnerne med våbnet er grænsende til noget sekundært.


Det er så DIN holdning. Respekt for den.

MEN der er vi så overhovedet ikke enig. Jeg kunne komme på mange der ikke burde gå på jagt grundet ringe skydning!.
Du kan ikke opgøre jagt så firkantet for andre end dig selv!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Det har du så fået helt galt i halsen. Dem der træner det meste af året med det formål at skyde bedre end de andre, træner ikke en jagtlig evne men kun skydning.

Jagt handler alene om på bedste indianer vis at kunne snige sig tæt nok på vildtet til at evnerne med våbnet er grænsende til noget sekundært.


Det er så DIN holdning. Respekt for den.

MEN der er vi så overhovedet ikke enig. Jeg kunne komme på mange der ikke burde gå på jagt grundet ringe skydning!.
Du kan ikke opgøre jagt så firkantet for andre end dig selv!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Jeg tror sgu du overså sarkasmen i indlægget.[Big Grin][Big Grin]

Jeg troede faktisk jeg via andre indlæg havde gjort min egen holdning tydelig nok omkring hvor væsentligt selve skydningen var.

Jeg finder det eksempelvis ganske urimeligt at folk kan tage på drivjagt, uden at ville ofre 200 patroner på hjortebanen eller andet relevant træning.
De samme mennesker vil så gerne fordømme at jeg skyder efter noget over 200 meter ude.
Jeg har stadig færre forbiere og anskydninger end de selv samme mennesker har på deres jagter(alle former inklusive)

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#37
Det kan sku godt være[Big Grin]

Jeg så lige i ånden at det var VTF-retten der var sat med panelet af smagsdommere[Big Grin][Big Grin][Big Grin] sorry....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
-Helt enig med GT!
Da jeg ikke præsterer særligt godt med en riffel, har jeg i visse tilfælde måtte undlade at skyde.
Jeg har aldrig skudt et stykke vildt der var længere væk, end ca. 85 meter, men jeg har undladt at skyde til vildt både herhjemme og i Sverige. Det irreterer mig altid ca 10 min efter "chancen", at mine manglende evner med riflen har kostet mig et bytte, men ville jeg have fået det hvis jeg havde taget chancen..... Jeg har, som alle andre jægere, lavet anskydninger på jagt, og den følelse, ved jeg, hænger ved i mere end 10 min!
Nogle vil så argumentere, at jeg måske ikke burde gå på jagt med riffel, men vel vidende hvor min grænse ligger, vil jeg nu mene at det er forsvarligt! Jeg har da bestået riffelprøven, og aldrig måttet kalde schweisshund til et skudsted.
Jeg bliver også nogle gange lidt harm over artikler der kundgør at skytten har leveret et givent stykke vildt på en afstand af 300+ meter, nogle gange endda meget længere...- men jeg har også set skytter der efter mange års ihærdig træning er i stand til at levere en 5 skuds gruppe på under 60mm på 300+ meter, og så må jeg jo stikke harmen et vist sted hen, og så bare håbe på at det er de samme skytter der skyder på lange hold til vildt....
Skål til alle!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by kluden
[brJeg har aldrig skudt et stykke vildt der var længere væk, end ca. 85 meter,Knæk og bræk!
-Klud.



Det er jo løgn [Big Grin]

Jeg har da stået bag ved dit udflydende korpus og været vidne til at du leverede en one shot/one kill på en skarv der sad på en pæl over 200 meter væk.
Der er stadig aftryk af dig i den bløde muld på gerningsstedet - bonden har måttet dræne, da der altid stod vand i hullet.....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by kluden
[brJeg har aldrig skudt et stykke vildt der var længere væk, end ca. 85 meter,Knæk og bræk!
-Klud.



Det er jo løgn [Big Grin]

Jeg har da stået bag ved dit udflydende korpus og været vidne til at du leverede en one shot/one kill på en skarv der sad på en pæl over 200 meter væk.
Jeg har hørt at du havde taget sigte for ham før du trådte om bagved hvorefter du ikke har kunnet se nogetsomhelst andet end Klud[}Smile]
Der er stadig aftryk af dig i den bløde muld på gerningsstedet - bonden har måttet dræne, da der altid stod vand i hullet.....
Nå, så fik du ikke lov til at beholde det som andedam alligevel[B)]



[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)