Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Arealstørrelse
#21
Det går sku godt det her [Big Grin].

Snart er vi vel der hvor vi kan afkoble jagtretten fra ejendomsretten, og så købe licenser til afskydning af vildt istedet for.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
Så kan diverse fonde købe et par strimler hist og pist og på den måde tage store arealer ud af jagten... Smart!

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Krav til store arealer = Slut med "den lille mands jagt".

Men det er jo så bare endnu et bevis for at danske jægere ALDRIG får lært at holde sammen for at fremme jagten. Det er ligesom med våben, lyddæmpere osv osv osv. Bare for at man evt. ikke selv har/kan se behovet så skal andre ikke have lov. Hvor må alle jagtmodstandere grine deres røv i laser over os.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#24
Hvad skulle formålet være med at hæve arealkravet? Det er jo ikke sådan at bestandene af de primære jagtbare arter styrtdykker.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Krav til store arealer = Slut med "den lille mands jagt".

Men det er jo så bare endnu et bevis for at danske jægere ALDRIG får lært at holde sammen for at fremme jagten.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62



Precis og det bliver vi nød til på denne måde.

Slut med den lille mands jagt . Ja det bliver slut med folk sider på 4 hektar eng lod og skyder 3 første års bukke den skaks er slut.

Det perfekte i mine øjne

Små vildt til og med ræv f.eks 10 hektar
Råvildt 100 hektar
Konvildt 500

Ellers simpelthen et kvote system der siger så meget jord så meget vildt. Er så træt af at høre sætningen skyder jeg den ikke skyder naboen den.

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#26
Så nu skal det være forbeholdt dem som har råd til at leje sig ind på +100 hektar? (Prisen på jagt vil blive presset endnu højere op end det allerede er!)

Så hvis jeg har 35 hektar naturskov og eng (Som jeg naturligvis ikke må skyde råvildt på efter din mening), så kan min nabo som har 101 hektar flad intensivt dyrket mark skyde løs? Hvilket af de 2 revirer tror du seriøst bedst støtter en bestand af råvildt?

Hektar er et let mål at sætte på, men det siger INTET om hvor godt arealet er for vildtet! Og derfor mener jeg det er ubrugeligt at sætte arealkrav på.

Jeg kan sagtens se mindre revirer som egentligt har betydeligt større "ret" til at kunne skyde råvildt end andre store revirer. Kan måske se fornuften i et kvote-system som begrænser afskydningen indenfor større områder, men så skal områderne vægtes for hvad de er, og så må det gælde alt vildt.

Men skal det gøres retfærdigt, så kommer det til at kræve ALT for meget administration og bureaukrati.

Siger heller ikke at det er OK at en med 1,2 hektar velplaceret mark skal have lov at plaffe 10 rådyr. Kan godt se det moralsk forkerte i det, men hvorfor straffe alle for de få der ikke kan finde ud af det?! Igen grunder det dybest set i missundelse og nidkærhed - og det gavner intet - ligesom det heller ikke gavner når folk glemmer det moralsk forkerte i at skyde mere end arealet egentligt kan bære. Og det uanset om det er 2 eller 200 hektar.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#27
Kan man ukke konkludere, at vores nugældende arealkrav, totalt set har vist sig at have en endog meget positiv virkning på de vildtarter som ifølge (dem der ønsker store arealer) skal omfattes af arealkrav.

DK er vel et af de lande hvor vildtbestanden af disse arter, er gået ubetinget mest frem.
Denne fremgang er formodentligt baseret på at diverse skræmmebilleder omkring naboer og hegnsskytter, generelt ikke holder vand. En anden lille detalje er at mange af disse småparaceljægere, lægger endog meget stor energi i at frembringe små naturperler. Det kunne formodes at denne entutiasme ville blegne hvis man fratog retten til selv at vælge om man vil høste af den bestand man dermed har hjulpet på vej.

Dette er skrevet af en med et mindre jagtområde, med en fantastisk vildtbestand, som indenfor de sidste 15 år kun har skudt 1 buk. Men til gengæld har lejet jagt i naboskoven. Da det ikke tiltaler at gå ud i baghaven og skyde det dyr man næsten er på fornavn med. Eneste jagt der drives på mit område er 2-3 fællesjagter med alle disse forfærdelige naboer.

Glem nu da for hulen alle disse fordømte regler og restriktioner, når det nu egentligt fungere udemærket som det er.
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Så nu skal det være forbeholdt dem som har råd til at leje sig ind på +100 hektar? (Prisen på jagt vil blive presset endnu højere op end det allerede er!)

Så hvis jeg har 35 hektar naturskov og eng (Som jeg naturligvis ikke må skyde råvildt på efter din mening), så kan min nabo som har 101 hektar flad intensivt dyrket mark skyde løs? Hvilket af de 2 revirer tror du seriøst bedst støtter en bestand af råvildt?



Siger ikke du ikke må gå på jagt der som fler gerne vil have det til at lyde. Siger du skal snakke med din nabo og evt lave en afskydnings politik og så kan i begge nyde jagtens glæde

Og med hensyn til vores bestand er på vej frem. Er da kun godt . Mener dog at fremgangen skyldtes at vi har en bestand af rat unge dyr . Dette er bla. grunden til vi bla ikke skyder flere gode bukke end vi gør mange steder. Gætter på den gennemsnitlige alder for en dansk buk er under 1,5 år er dette bæredygtig jagt?????

Vi så jo også på Fyn hvor store dele af råvildt bestanden døde og der var jo mange spekulationer om for tæt bestand

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#29
Er det ikke også en ny "knivlov" der her manes frem. På samme måde som knivstikkerier ikke skal reguleres med forbud så skal jagtmoral det heller ikke. Lad os nu ikke sætte den danske jagttradition hvor der både er plads til herremanden og husmanden over styr i den hellige forargelses ånd. Amoralske jægere skal bekæmpes i en værdikamp og ikke i lovjunglen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Er det ikke også en ny "knivlov" der her manes frem. På samme måde som knivstikkerier ikke skal reguleres med forbud så skal jagtmoral det heller ikke. Lad os nu ikke sætte den danske jagttradition hvor der både er plads til herremanden og husmanden over styr i den hellige forargelses ånd. Amoralske jægere skal bekæmpes i en værdikamp og ikke i lovjunglen.

Mvh.

Yeti


+1
Det lyder som en god ide![^] Mere fokus på vildtpleje og afskydningspolitik, gennem kampagner. Det er nærmere vejen frem end restriktioner.
Svar
#31
Jagt er en herlig fritidsINTERESSE for de fleste jægere. De går sjældent på jagt for at opleve byrokratiske restriktioner, men ofte for at koble af og nyde nu'et, godt kammeratskab og intensive naturoplevelser.
Så fri os nu fra det samme fis om at der skal være "politikker" om alt fra "hold i ryggen" til "tyndskid" som vi er omklamret af i vores hverdag.
Alt det bavl omkring "politikker" "strategie" "handleplaner" og så videre, er opfundet af højtuddannede mennesker hvis primære mål, er at sikre overflødige job's til dem selv, til en alt for høj løn. Til stor skade og belastning for den øvrige befolkning[Wink][Wink][Wink][8D][B)]
Svar
#32
Citat:quote:

I det mørke nord-vestjylland sidder der en del gamle jægere, der stadig skyder råvildt efter devisen: "Er der et stykke råvildt på vor terræn, så skal det satme også skydes!"

De findes i høj grad også på Sjælland og de er desværre ikke gamle alle sammen - snarere tværtimod. Jeg møder denne holding hos jægere i alle aldre.

Citat:quote:

DK er vel et af de lande hvor vildtbestanden af disse arter, er gået ubetinget mest frem.
Denne fremgang er formodentligt baseret på at diverse skræmmebilleder omkring naboer og hegnsskytter, generelt ikke holder vand.

Det kan også skyldes at disse "naboer og hegnsskytter" primært skyder bukke, hvilket er komplet ligegyldigt i forhold til bestandsbegrænsning. Det sikrer, som 260rem skriver, blot at gennemsnitsalderen på bukkene holdes lav. Alle råer skal nok blive parret og dermed vokser bestanden, men kønsfordelingen gør at alle bukke kommer til fadet, så den naturlige selektion sættes ud af kraft.

Citat:quote:

ligesom det heller ikke gavner når folk glemmer det moralsk forkerte i at skyde mere end arealet egentligt kan bære. Og det uanset om det er 2 eller 200 hektar.


Jeg er helt enig - men jeg vil vove den påstand at du ser tifold flere "overjagede" arealer på 2-10 ha end på 200-1000 ha.

Jeg siger ikke at der er nemme løsninger på areal problematikken, men læs gerne artiklen "Bæredygtig afskydning af råvildt" i seneste vildtinformation. Hvis alle holdt sig til dette i forhold til antal og til sætningen om "at skyde et lam for hvert voksent dyr og et hundyr for hvert handyr" tror jeg vi ville se en sundere bestand.
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Martin BN

Citat:quote:

DK er vel et af de lande hvor vildtbestanden af disse arter, er gået ubetinget mest frem.
Denne fremgang er formodentligt baseret på at diverse skræmmebilleder omkring naboer og hegnsskytter, generelt ikke holder vand.

Det kan også skyldes at disse "naboer og hegnsskytter" primært skyder bukke, hvilket er komplet ligegyldigt i forhold til bestandsbegrænsning. Det sikrer, som 260rem skriver, blot at gennemsnitsalderen på bukkene holdes lav. Alle råer skal nok blive parret og dermed vokser bestanden, men kønsfordelingen gør at alle bukke kommer til fadet, så den naturlige selektion sættes ud af kraft.



Netop! Råerne og bukkene har indbyggede mekanismer der sikre at alle råer bliver beslået. Men hvis man ser på et typisk dansk terræn, så er der sjældent mange bukke over 2 år. Desværre vælger mange så at skyde den gamle 2 eller 3-årsbuk i bukkejagten, som måske er den eneste ældre buk på terrænet. Derved kommer yngre bukke måske til. De kan sagtens have gode gener, men der er jo en grund til at det er de ældre bukke, der normalt vil beslå råerne og ikke en tilfældig årsbuk. Dette er også grunden til at langt den overvejende del af de bukke der ses og nedlægges i bukkejagten er årsbukke eller 2-årsbukke.
Jeg fik sidste år afkogt en bette ulige seksender, som jeg vidste med 90 % sikkerhed var en årsbuk (ud fra observationer, samt en brækket vægt på bare 15,5 kg). Ham (gammel, erfaren jæger, med masse af skalpe på vægen) der afkogte den vurderede den til mellem 4 og 6 år[B)] Hans argument var tandslid. Og hvor ofte hører man ikke om at folk har bestemt alderen på råvildt ud fra tandslid? Det er en ubrugelig metode, som mange desværre tror på. Det kan nemt skabe en illusion om at man afskyder ældre dyr, da råvildt kan have dårlige tænder som mennesker, samt mangle tænder (især de underste fortænder har det med at komme til at sidde løst).

Citat:quote:

Originally posted by Martin BN
Citat:quote:

ligesom det heller ikke gavner når folk glemmer det moralsk forkerte i at skyde mere end arealet egentligt kan bære. Og det uanset om det er 2 eller 200 hektar.


Jeg er helt enig - men jeg vil vove den påstand at du ser tifold flere "overjagede" arealer på 2-10 ha end på 200-1000 ha.

Jeg siger ikke at der er nemme løsninger på areal problematikken, men læs gerne artiklen "Bæredygtig afskydning af råvildt" i seneste vildtinformation. Hvis alle holdt sig til dette i forhold til antal og til sætningen om "at skyde et lam for hvert voksent dyr og et hundyr for hvert handyr" tror jeg vi ville se en sundere bestand.



Igen, man kan godt tilplante 10 ha så råvildtet vil elske det, men det berettigere ikke en til at skyde en masse vildt. Råvildt kan ikke stå fast på 10 ha, de kræver mere plads og marker. Har man 10 gode ha kan man, afhængigt af hvor meget naboen skyder, sikkert godt tage et dyr om året.
Alt andet end lige er det noget nemmere at skyde for meget råvildt på 10 ha end på 200 ha. De fleste kan jo ikke bruge mere end 2-3 rådyr om året i fryseren, hvilket ikke er en stor mængde høstet råvildt på 200 ha terræn, hvor der står råvildt. Man skal huske at man ikke har ret til at skyde råvildt, det er et privilegium. Man bør aldrig skyde mre end hvad terrænet kan oppebære, så hvis naboen skyder det hele, så er det ikke etiks forsvarligt at skyde selv. Så må man tage sig sammen og få en snak med nabojægeren[Wink]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Martin BNHvis alle holdt sig til dette i forhold til antal og til sætningen om "at skyde et lam for hvert voksent dyr og et hundyr for hvert handyr" tror jeg vi ville se en sundere bestand.



Jeg er enig i at der generelt skydes for få hundyr. Jeg skyder dem gerne. Spændende riffeljagt kan man ikke få for meget af. Når det er sagt, har jeg svært ved at forestille mig at det er manglen på modne bukke der var skyld i "den fynske syge".
Det virker som om at det reelle sigte er at bukkene skal blive ældre, så de får nogle større trofæer. Der er bare ikke nogen der siger det højt og der er i mine øjne også en dårlig begrundelse for at lave så omfattende lovgivning om en sund bestand.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by 260REM
Siger ikke du ikke må gå på jagt der som fler gerne vil have det til at lyde. Siger du skal snakke med din nabo og evt lave en afskydnings politik og så kan i begge nyde jagtens glæde



Vi har lovgivning nok i regelDK, hvis vi skal have lovgivning om sund fornuft har jeg hus, bil og en stak skydere til salg for så gider jeg sgu ikke være her mere.
Jeg er med i ca 160 ha, vi skyder i gennemsnit 1 buk og 2 råer/lam pr år, samtidig har vi fornuftige naboer som mener som vi, nemlig at jagt er for sjov og ikke for at fylde fryseren.
Der er stadig nogen der skyder så snart en skovsnegl vipper med et følehorn, men de er temmelig ildesete og hører osse en del for det, ihvertfald i de kredse jeg færdes i.
Vi skal ikke have mere arealbegrænsning, vi kan godt selv finde ud af det, det andet minder for meget om at der er nogen der siger : fattigrøve der tjener under 1 mill. skal ikke gå på jagt.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)