Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trykprøvning af haglpatroner
#1
Findes der en "gør det selv" måde at trykprøve haglpatroner på? Jeg har lige hentet en portion hjemmeladede haglpatroner hos en bekendt,og han er lidt træt af at sende nye "kreationer" til Bofors,for at få dem trykprøvet,det tager tid og de arbejder ikke gratis!!!!! Så vi kom til at tale om,om der ikke findes en måde at afprøve dem på selv.Han har kronograferet nogle af "opfindelserne" til over 600 M/S men han tør ikke rigtig bruge dem[B)] Jeg lovede at prøve at undersøge sagen,og hvor er det mere naturligt at forvente et fornuftigt svar end her?? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Hej ULG

Der findes en metode, hvor man sætter små straingauges på løbet og kobler dem til en måleenhed.

Man afskyder så nogle "målepatroner" og kalibrerer grejet. Herefter får man en trykvurdering af egne patroner, der måles ved at benytte elasticiteten i løbsstålet som indikator.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hej ULG

Der findes en metode, hvor man sætter små straingauges på løbet og kobler dem til en måleenhed.

Man afskyder så nogle "målepatroner" og kalibrerer grejet. Herefter får man en trykvurdering af egne patroner, der måles ved at benytte elasticiteten i løbsstålet som indikator.

K&B Clax [Wink]

Lyder avanceret - men trykprøvningen i eget gevær...... så kan man vel ligeså godt bare skyde med dem??

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est



.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Hej Claxel,jeg tænkte på noget med en "prøvebøsse" som kun skulle bruges til prøveskydning.Nu har jeg ikke meget teknisk forstand(eller forstand generelt) men kan man ikke lave noget med et hul ind i siden af løbet,hvor man kan montere en eller anden form for trykmåler eller lignende? Det er nok ikke gør det selv arb.men kan det ikke lade sig gøre,sådan rent teoretisk? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Normalt trykprøves haglpatroner ved at afskyde dem i en testkanon, hvor man via et stempel, deformerer en kobberklods. (Der bores et hul i patronen, så gassen kan komme ud)

Defefter måler man på klodsen og omregner trykket udfra det.

Problemet med haglpatroner, er at der ikke kan ses tryktegn på det afskudte hylster, som man kan ved riffelpatroner.

Det var derfor smart at kunne teste udfra elasticiteten i eget gevær, men hvorfor ikke bare bruge de ladninger der er afprøvet professionelt, på f.eks. Bofors ...

Der er massevis af data at købe på nettet, så undgår man farlige situationer.

Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igenigen [B)]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#6
hej.

ang.trykmålling kan man købe denne maskine til det.
http://www.oehler-research.com/model43.html
http://www.oehler-research.com/ism84.html
http://www.oehler-research.com/wizard.html

men måske skulle Danmarks jægerforbund og kalø købe sådan en fætter!!!

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)