Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kur mod angst for bilkørsel
#1
Hej!

Jeg har en nu 4 mdr gl tysk korthåret, der i alle henseender tegner til at blive en fantastisk jagtkammerat.
Jeg har den ved mig det meste af dagen, og også på bilture rundt i DK.

Problemet er at den er hundeangst[Wink] for at køre i bil.

Den står i et tremmebur med frit udsyn til alle sider placeret lige bagved forsæderne i min gulplade-Renault Scenic. Buret er rigeligt stort til at den kan stå op inde i det.

Lige fra dag 1 har den savlet VOLDSOMT med det samme den kom ind i bilen. Den har også været køresyg en del gange med opkast, men det er ikke længere hver tur det sker på.

Den har nu luret, at når jeg tager en bestemt jakke på, og hundesnoren i hånden så er det med at holde sig på afstand af mig, og der er nu en generel mistro fra den side når jeg kalder.
Hvor den ellers lige fra starten er kommet ved hvert eneste dobbeltfløjt skal der kaldes flere gange, og når den kommer virker det helt klart som om den forventer at nu skal den have tæsk, hvilket den
på ingen måde har fået på noget tidspunkt.

Om 2 uger starter hundetræningen, men hvis den fortsat opfører som om jeg er ved at føre den direkte til gaskammeret så er det spild af 45 min køretid hver vej.

Godbidder af forskellig slags har været forsøgt i bilen, med det eneste resultat at den nu ikke vil have godbidder da det er ensbetydende med en køretur i bilen.

Af flere er jeg blevet rådet til bare at holde på med køreturene - pludselig vil problemet gå væk af sig selv.

Nogle har talt om søsygepiller til hunde, men det duer jo ikke at have en slatten. døsig hund med til træning eller jagt.

Er der nogen af jer, der har konkrete erfaringer med at løse dette store problem?

Mvh

Otterup
Svar
#2
Vores Schæfer havde fuldstændigt samme problem. Den skulle slæbes ind i bilen og var konsekvent køresyg (også det der gør de skummer om munden og savler). Da vores var omkring 1 år gik det pludseligt over. Siden da har vi skullet slæbe hende UD af bilen. Så hav tålmodighed.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Så hav tålmodighed.



Tak, det er jo svært, når hunden ellers gør så fine fremskridt i den daglige træning/leg, at der er et punkt hvor jeg ikke rigtigt har kunnet "knække koden" endnu. "Jagthundebogen" har heller ikke givet svaret, men hvis tålmodighed er det der skal til, så er det sådan det bliver!
Svar
#4
Klog hund, den ved hvordan du kører[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#5
Korte køreture (100 meter) hen til noget sjovt. Dem der kun kører i bil til dyrlægen har dyr der ikke vil køre i bil. Dem der altid kører i hundeskoven har dyr der elsker at køre i bil.
Der findes et produkt der hedder Adaptil. Det kan sprayes i buret i bilen og kan have en positiv effekt uden at være sløvende.
http://www.ceva.dk/Produkter/Hund/ADAPTIL

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Om turen er 100 m eller 10 km gjorde ingen forskel hos os. Vores var køresyg bare døren blev lukket bag hende. Så I behøver ikke nøjes med småture.
Jeg ville nok koble den, tage hende med i haven og lege lidt og give lidt godbider, så den del er positiv. Og så ud til bilen og lidt flere godbider - Evt. lagt i bunden af dens bur. Og ja - godbiderne kommer op igen, men de gjorde lykke på vej ned.
Vi får ny hvalp om et par måneder og er ret spændte på om den er lige så køresyg som Sindy var.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Jeg har gjort den samme erfaring som McQuolle. Den begynder allerede at savle så det bobler hvis den forventer at turen går ud til bilen. Derfor tager jeg nu konsekvent det samme overtøj på og hundesnoren i hånden bare hunden skal med ud og tømme postkassen i håbet om at den til sidst mister den kobling.
Svar
#8
Hvis problemet starter allerede når den kommer ud i bilen, så kan man jo undlade at køre. bare ud og hygge i bagagerummet med hunden og så ud igen uden at køre.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Som det er nu så starter problemet ved at den kobler overtøjet og hundesnoren med det, der i dens øjne er turen direkte i gaskammeret. Nu tager jeg det i små bidder og prøver at bryde den kobling med tøjet og snoren ved at der ikke længere er noget system i hvornår jeg bruger det. Den er jo tvangsindlagt til at tage med i bilen når jeg skal køre, så jeg kunne godt finde på at prøve adaptil...
Svar
#10
Her i Sverige kan man købe et feromon som dæmper hundens angst, jeg kan tjekke det for dig hvis det bliver aktuelt.

/Rolin

"sapiens defricatus urina non contra ventus"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Her i Sverige kan man købe et feromon som dæmper hundens angst, jeg kan tjekke det for dig hvis det bliver aktuelt.



Adaptil er et feromon.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Hej Rolin
Tak for tilbuddet. Jeg har netop bestilt en spray med Adaptil, så ser vi om det kan hjælpe lidt.
Mvh
Otterup
Svar
#13
Jeg havde en korthår der havde samme problem da den var hvalp.

Da den blev ældre og jagtiveren blev større end køresygen, forsvandt problemet.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Jeg aner lys for enden af tunnelen[8D]
Svar
#15
Otterup, var det mig der stod i dine træsko, ville jeg gribe det lidt baglæns an [Wink]
Hunden er en super hund, og det lader til, at jeres hund/førerforhold er super. Der har du allerede grundlaget for succes.
Istedet for at bruge "den farlige" jakke og dertil hørende "farlige" hundesnor, så brug istedet en helt anden jakke - fx. den jakke, som du fx. leger med hunden i og start HELT fra bunden mht. bilen.
Det er helt rigtigt, at de fleste hunde naturligt vokser fra køresygen, men har man som ejer presset for hårdt i fasen hvor den brækker sig osv. kan man uforvarende bygge nogle betingede reflekser ind i hovedet på den, som kan give vedvarende ubehag ved at køre i bil.
Bryd billedet - anden jakke/snor, ud og lej omkring bilen og udbyg det til at bilen er hysterisk fantastisk sjov at være i nærheden af. Derfra langsomt op i bilen af yderst korte intervaller osv. indtil bilen kan startes på stedet osv osv.

Mvh Zeb
Svar
#16
Hej Zeb!
Netop den strategi anvender jeg nu. Jeg render rundt i oilskindsjakken det meste af tiden, og anvender den også når jeg legetræner med hunden.
Den elsker træningen med "fiskestangen", hvor den skal jagte en stump skind jeg har bundet for enden af en snor.
Det gik vi i gang med i går og bevægede os langsomt hen, og rundt om bilen. Der var meget stor mistro i begyndelsen, men byttedriften og legelysten tog til sidst over. Det fortsætter jeg med den næste tid, og kombinerer det med feromon-sprayen.
Mvh
Otterup
Svar
#17
Hej Otterup

Det er jo bare en lille baby du har, som nu skal lære sig en masse nye ting. Derfor er det vigtigt at tage det roligt og gøre alting så rigtig som muligt fra starten.

Du skriver at du anvender et stort hundebur af tremmer med frit udsyn. Dermed har du optimeret mulighederne for, at lukke en masse stress ind i buret til hunden (stress er det sidste en usikker og nervøs hund har brug for).
Når du nu har andskaffet et tremme bur, kan du dække det over med et tæppe, så hunden ikke har frit udsyn. Dermed skaber du en hule effekt som skaber tryghed. (der skal dog være ventilation i buret, derfor bør du lægge tæppet over buret så det dækker de to sidder og lade for og bag være frit). Efter som buret er stort, kan du lægge nogle ekstra tæpper derind, så hunden kan føle sig tryg.

Træn hunden i at gå ind i buret inde i huset først. Lad buret være hundens soveplads. Vænd hunden stille og roligt til sine nye omgivelser. Du kan evt. lade et dejligt kødben/tyggeben lægge inde i buret (hunde bliver rolige af at tygge).
Når hunden har vænnet sig til buret og dermed er helt tryg ved, selv at gå derind og gerne vil sove der, kan du tage buret ud i bilen. Lad hunden vænne sig til at være i sit bur i bilen inden du køre med den. Stil bilen i skyggen og lad hunden sidde der til den er helt rolig og afslappet.(husk at det kan blive meget varmt i bilen om sommeren, så træn om aftenen og ha døre og vinduer åbne i bilen). Gentag denne øvelse hver dag, til du føler dig helt sikker på at hunden trives i bilen.

Først når du gentagende gange har lykkedes med at få hunden til at slappe af inde i bilen, skal du køre en tur med hunden, gerne så langt at hunden er helt afslappet når i kommer hjem igen. Husk at hunden mærker direkte hvis du selv er lidt usikker, derfor er det vigtigt at alt foregår stille og roligt på et tidspunkt hvor du har masser af tid. Undlad at fodre hunden i 3-4 timer inden du køre med den.

Lad hundetræningen være til du kan transportere din hund i ro og mag, ellers bliver den alt for stresset og du risikere at dit problem forværres. Men undlad ikke at træne hunden i almindelig lydighed hjemme.
Lykke til med din lille jagtkammerat. ;-)

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)