Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det var en ulv der spiste får i midtjylland
#61
Ulve er bange for mennesker . Eller er de

http://m.youtube.com/watch?v=jJX_BrzFAZE

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#62
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=dWnybcW4mM4

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#63
http://m.youtube.com/watch?v=LSzEcfILITs&feature=related

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#64
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=ID1CNsdw4NA

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#65
mand i knibe:
http://m.youtube.com/watch?v=0gb7G_MvaRc&feature=related

pas på med bukkekaldet:
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=c4To_A1FyO8

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#66
Hvad er formålet med disse (dette rod) link ran? Hvad er bidraget til debatten?
Dem jeg nåede at se fandt jeg faktisk ganske usmagelige og virker som useriøse bidrag til debatten.....

[Image: bueskytte.png]
Svar
#67
Uden at skulle tale på Rans vegne, kunne man jo se på de linkede filmklip, som en anden side af debatten. En side som viser det mange med halm i ørene, i stedet for jord i hovedet, har givet udtryk for gennem debatten.
Hvis ulve ikke skal udgøre en risiko for mennesker og husdyr, skal de skræmmes og jages ved enhver given lejlighed, for at opnå den skyhed overfor mennesker, som er livsnødvendig hvis man skal minimere konflikter mellem ulve og de mennesker der bor og færdes i områder hvor der findes ulve.

Hvorfor er der mennesker der er så naive, at de tror at et toprovdyr som en ulv, egentligt skulle være bange for mennesker i udgangspunktet. Ulve er dog ekstremt lærenemme, og i stand til at risikovurdere. Hvis de gentagende gange oplever mennesker som ufarlige, vil de til sidst se mennesker som føde. Hvis de derimod bliver jagter ved enhver given lejlighed, vil de genlære den skyhed som man fejlagtig tror er medfødt.

For at der nu ikke skal være nogle der fare op og beskylder om opfordring til ulovligheder. så er der andre måder at jagte på, end ved at aflive. At aflive en enlig ulv, vil pr definition ikke indlære frygt for mennesker, hvorfor det ikke vil være særlig gavnligt, hvis målet er at få ulvene til at besidde den for sikkerheden, nødvendige skyhed/angst for mennesker
Svar
#68
Når man nu fra ulvetilhængerne hører, at ulve ikke angriber mennesker og ikke er farlige for mennesker ud fra den betragtning, at der ikke umiddelbart findes mange (hvis overhovedet nogle) dokumenterede ulveangreb/drab på mennesker. Så er det måske på sin plads - hvor uvidenskabeligt det end er - at vise, at der er andre steder, hvor man oplever, at ulve er nærgående og optræder farlige/truende/pågående.

Man fristes næsten til at sige, at fordi det netop ikke findes dokumenteret i betragteligt omfang, at ulve er farlige for/kan være farlige for mennesker - er det vand på videnskabsfolkenes mølle - men måske i virkeligheden på uvidenskabelig vis... For det, at der ikke findes dokumenterede drab på mennesker begået af ulve - giver netop ikke empirisk evidens for at ulve ikke er farlige. Det kan fx skyldes, at man i de lande, hvor ulven er udbredt, er vant til at håndtere våben og færdes bevæbnet i vildmarken (fx i USA, hvor man i forvejen færdes med skydevåben pga. bjørne). Ulve, der er pågående, bliver (formentlig) nedlagt i noget der ligner "forebyggende selvforsvar" (forstået således, at man nok ikke venter med at skyde den, til den bider i armen - men måske hvis den er pågående og kommer så tæt på, at den opfattes truende. Og ude i vildmarken vil resterne af en død ulv hurtigt forsvinde... Dermed er ulveangrebet jo afværget - og tæller ikke med i en "statistik", der kan give evidens for at ulve kan være farlige... og da slet ikke, hvis der ikke må skýdes ulve i området... (Så er der nok hændelser, der ikke ser dagens lys - men jeg ville personligt nok heller ikke lægge mig ned og agere frokost for en flok fredede sultne rovdyr, bare fordi de var fredede, hvis jeg blev omkranset af en flok nærgående ulve og havde midlerne til at forsvare mig selv...hvem ville mon det?)

Jeg tror, der gennem tiden har foregået mange flere konfrontationer mellem mennesker og ulve, end man umiddelbart har dokumentation for. Alene det, at kameratelefoner gennem de seneste knap 10 år er blevet hver mands eje gør, at situationer som nogle af de eksempler jeg postede ovenfor kommer frem. Førhen er de sikkert i mange tilfælde blevet afskrevet som "Det var nok en stor hund" eller "det er vist noget du bilder dig ind" og "ulven kommer historier" eller lign...

Man kan selvfølgelig diskutere, om det at man bruger et elg-kald og derved lokker en ulv til, kan karakteriseres som et ulveangreb på mennesker - for ville den være gået efter hende, hvis ikke hun havde lokket den til med kaldet? Omstændighederne kan være lidt svære at afdække i den situation. Er ulven gået til hende efter lyden i medvind eller modvind? (Hvis den havde fært af menneske i næsen burde den jo have gået den modsatte vej - i hvert fald hvis den var bange for mennesker). Det klip var nu også mest postet som et kuriosum... mest i lyset af de mange ulve-meldinger, der dagligt strømmer ind til de danske myndighederne for tiden - og den nært forestående bukkejagt, der for jyske jægere måske bliver lidt mere spændende end den plejer... ;-)

Helt kortfattet, så mener jeg, at ulvedebatten er afsporet og kører på følelser af den simple årsag, at de interesseorganisationer og mediepopulære biologer, der gerne ser ulven genindvandre, er bedre til at nå ud til folk gennem medierne - og de er bedre til at bruge "følelsesbetonede" argumenter - som måske endda er udokumenterede - jf. den manglende empiri, som jeg nævnte længere oppe... Mens fx jægerforbundet fremstår som en samling hængeører, der ikke tager ordentligt til genmæle i debatten, fordi vi savner de reelle faglige videnskabelige beviser - og holder sig for fine til at bruge samme type følelsesladede argumenter. Det virker lidt som om man lader de andre løbe med "sejren" i kampen om den folkelige holdningen til ulven, ved at lade dem bruge "bissetricks", mens man selv sidder "på bænken" og lader sig køre over, alt imens man venter på at videnskaben skal finde dokumentation for jægernes sag... men til den tid er løbet nok ligesom kørt...fordi man er for fin til at bruge den samme slags retorik i debatten som modstanderne vinder stort med. Ud fra et videnskabeligt synspunkt er den slags retorik selvfølgelig ikke særlig respektgivende - men desværre virker den - se bare på de to fuldstændigt modstridende sager: "Ulven vil vi gerne have" - "Vildsvinet vil vi ikke have"... Hvorfor det? Jo - fordi andre organisationer bare er bedre til at bruge kommunikation og lobbyvirksomhed offensivt - måske fordi de bare brænder mere for deres sag - og de er ikke bange for at gøre det, der skal til, for at komme til orde i debatten... og politikerne følger jo som bekendt med stemmerne... de stemmer, som de andre er bedre til at holdningsbearbejde.

Jeg tror på, der gennem historien er sket dødsfald pga ulvene... men da ulven har været skudt bort i mange årtier i Europa, og før det var hårdt jaget/hadet, har ulven nok tillært sig, at mennesker burde undgås... og måske spillede det en rolle, at den jagede ulvebestand aldrig blev så stor, at den oplevet fødeknaphed. Hvis der opstår en relativ tæt ulvebestand i et område, og føden bliver knap, tror jeg, man vi se ulveangreb - også på mennesker. Specielt i et landskab som det danske, hvor ulve altid vil være tæt på mennesker, der tillæres som "ufarlige"... Et eksempel for nogle år siden var grizzlybjørnene på Kodiak, der går for at være "friendly towards humans". Men et år, hvor føden på øen var knap på grund af dårlig vejrlig og svigtende lakseopgang, var bjørnener desperat sultne/underernærede, og så skete der 2-3 angreb på mennesker samme forår/sommer... selvom der ikke havde været angreb i godt 85 år... Og det på en ø, hvor størstedelen er vildmark og der kun bor ca. 12000 mennesker i en enkelt by i den ene ende af øen - mennesker, der i øvrigt er vant til at færdes i vildmarken og ved, hvordan man skal forholde sig, når man møder bjørnene.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#69
Skyhed overfor mennesker ..
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt...r-1.47125/
Svar
#70
Ran, du er uanstændig[Wink]

Du kan da ikke i denne debat komme med så mange fornuftige meldinger, og så envidere være så velformuleret[Wink] Du sætter jo tilhængerne og deres argumentationer i et ulideligt klart lys[Smile]

Som Dravis engang skrev, "fravær af bevis, er ikke bevis på fravær"
Svar
#71
http://www.expressen.se/nyheter/jagare-a...d-av-varg/

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#72
Efterhånden kan man fristes til at tro, at enten er tilhængerne, blinde, analfabeter,ude af stand til at søge information, eller også forsøger de bevidst at misinformere.

Det er dog forbavsende så mange raporter om ulveangreb, der dukker frem, når nu alle de kloge fortæller at det aldrig sker
Svar
#73
Nye beviser på ulv i DK

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#74
Svensk jæger angrebet

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#75
Er den ikke fra 2008 den artikel?
Svar
#76
jo... men vargfakta.se er der flere nyere tilfælde...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#77
Citat:quote:

Originally posted by Tralle_dk

Er den ikke fra 2008 den artikel?


Ændrer det på noget at den er fra 2008?
Er ulvene blevet mere bange for mennesker siden da - nok snarere tværtimod.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#78
Nej det ændrer ikke på noget, men det er i min verden stadig lidt misvisende at bringe den på banen som noget nyt (jeg har set artiklen flere steder hvor den bliver opfattet som noget nyt.)
Jeg er da i hvert fald vant til at KIMA lægger nye artikler op når han poster i Nyheder.

Og nej de er langt fra blevet mere sky, husker nogle fine billeder hvor der lusker en rundt på en legeplads, inde midt i en by... plus masser af andre eksempler.
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by Tralle_dk

men det er i min verden stadig lidt misvisende at bringe den på banen som noget nyt (jeg har set artiklen flere steder hvor den bliver opfattet som noget nyt.)


´

Så er jeg ikke den eneste der er faldet i[:I]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#80
Det måtte jo komme: http://www.ulvefrit.dk

For en god orden skyld, jeg har skrevet under om ikke for så andet i solidaritet - de kommer jo ikke til Sjælland[Big Grin]

Hav en god dag, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)