Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oprettelse af vildtager - ideer?
#1
Hej!

JEg har lige lejet mig en ny lille jagt på midtsjælland. Der er allerede en grantræs-remisse på ca 80x30 meter ved et af skellene. Der udover er der ca 200m skel der hører under 10m-randzonerne. Der er rigtig mange duer i området, en hel del harer og råvildt samt enkelte fasaner. Rådyrene tager dog ikke fast ophold på revireret og strefer rundt blandt markerne.
Jeg kunne tænke mig at satse lidt på råvildtet og fuglene, således lave en lille klods med majs og en anden med fodermarvskål. Udlejeren vil pløje jorden op og rive den til, men jeg skal selv stå for såningen, så det skal gøres manuelt.
Jeg har læst at fodermarvskål kan strøs ud med hånden og rives over med rivejern med god effekt. Hvad med majs? skal de plantes enkeltvis? eller kan det også strøs ud og rives ned?
Det er jo ikke industriel fødevareproduktion vi er ude i, men bare en fornuftig vildager.
Lyder det her helt blæst eller har i andre inputs?

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#2
Fodermarvkål som beskrevet:
Majs: nu er det jo ikke en plante (som f.eks et træ) du køber og planter[Big Grin]
Du udsåer majskorn som enhver anden kornsort (der udsåes enkeltkorns vis)- dog skal majs have startgødning for at blive til noget.
Hvis du har tiden til det, vil det godt kunne lade sig gøre at prikke et hul, gødning i hullet, lidt jord henover, komme et majskorn i, og mere jord på - sådan en tusind gange[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Jordskokker, breder sig med lynets hast, skal lægges som kartofler eller bare ned i et hul i jorden.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Glem ALT om majs med mindre du får en til at sprøjte gøde og så dem. Har en del majs til vildt agre og hvis jeg ikke kommer tidligt nok ud med sprøjten så bliver de ca en halvt til en meter fulde af ukrudt og uden kolber og det er først når der er modne kolber en majs mark er noget ved. Nej kør i Bilka og køb en pose solsikker til fuglene . De koster ca 1 10 del af så solsikker spred dem med venlig hånd og riv dem over. Det virker bare til fuglene

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by CP

Fodermarvkål som beskrevet:
Majs: nu er det jo ikke en plante (som f.eks et træ) du køber og planter[Big Grin]
Du udsåer majskorn som enhver anden kornsort (der udsåes enkeltkorns vis)- dog skal majs have startgødning for at blive til noget.
Hvis du har tiden til det, vil det godt kunne lade sig gøre at prikke et hul, gødning i hullet, lidt jord henover, komme et majskorn i, og mere jord på - sådan en tusind gange[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



God arbejds lyst cp. Vil du til at drive konkurrerende virksomhed med din søn som har en majs så maskine. Og køre rundt og såer vildagre.

Og gødningen skal ligge øverst

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#6
Ok , der er vist allerede jordskokker på arealet uden at få dyrene har den store interesse for dem. Så indtil videre bliver det fodermarvskål der bliver strøet ud og så finder jeg noget til fuglene der kaster læ og frø af sig.

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

Citat:quote:

Originally posted by CP

Fodermarvkål som beskrevet:
Majs: nu er det jo ikke en plante (som f.eks et træ) du køber og planter[Big Grin]
Du udsåer majskorn som enhver anden kornsort (der udsåes enkeltkorns vis)- dog skal majs have startgødning for at blive til noget.
Hvis du har tiden til det, vil det godt kunne lade sig gøre at prikke et hul, gødning i hullet, lidt jord henover, komme et majskorn i, og mere jord på - sådan en tusind gange[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



God arbejds lyst cp. Vil du til at drive konkurrerende virksomhed med din søn som har en majs så maskine. Og køre rundt og såer vildagre.

Og gødningen skal ligge øverst

Michael

skovarbejder af guds nåde



Startgødningen skal altså ligge nederst, ca 5 cm dybere og gerne lidt til siden i forehold til majsfrøene.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#8
Hej Modo

Hvor stort et areal drejer det sig om?

Hvis ikke det er større end du kan klare såning m.v. med hånd og rive, tror jeg du bliver skuffet over resultatet (det giver ikke mere vildt)

Husk fodermarvkål kræver megen gødning. Er det sommer eller vinterføde du søger (mangler). Hvis det er sommerføde er der andre afgrøder som bedre.

Kan du beskrive lidt mere om projektet vil det være fint.

Hvorfor vil landmanden ikke hjælpe med såning?

mvh
Korthår
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Citat:quote:

Originally posted by 260REM

Citat:quote:

Originally posted by CP

Fodermarvkål som beskrevet:
Majs: nu er det jo ikke en plante (som f.eks et træ) du køber og planter[Big Grin]
Du udsåer majskorn som enhver anden kornsort (der udsåes enkeltkorns vis)- dog skal majs have startgødning for at blive til noget.
Hvis du har tiden til det, vil det godt kunne lade sig gøre at prikke et hul, gødning i hullet, lidt jord henover, komme et majskorn i, og mere jord på - sådan en tusind gange[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



God arbejds lyst cp. Vil du til at drive konkurrerende virksomhed med din søn som har en majs så maskine. Og køre rundt og såer vildagre.

Og gødningen skal ligge øverst

Michael

skovarbejder af guds nåde



Startgødningen skal altså ligge nederst, ca 5 cm dybere og gerne lidt til siden i forehold til majsfrøene.[Smile]

Mvh Bjarne



[:I] har lige kigget på maskinen du har sgu helt ret

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#10
Hej korthår!

Det drejer sig om små 15Ha som har ligget som græs de sidste par år, og nu skal sås om med vårbyg. Der er som nævnt en del der er udlagt som randzoner og herudover førnævnte grantræsareal med voksne grantræer (ca 8-10m) og de står tæt. Jeg kan få ca 100x 10m til at lave vildtager på i umidelbar relation til denne remisse. Man kan vel sige at jeg mangler vel både noget til sommeren og vinteren men jeg satser nu mest på at få noget råvildt til efteråret. Man kan vel ikke nÅ at plante noget der kan have indflydelse på bukkejagten eller? Landmanden er skam meget behjælpelig men han er pensioneret og der er derfor en anden der skal varetager pløjning og såning på hans jord, og kan vist ikke lige omstille maskineriet for denne lille stribes skyld.

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#11
Jeg har sået fodermarvkål og hvidkløver sammen, det har gået godt hver gang. Først har jeg fræset det over et par gange, sået kålen og kløveren samtidigt, kålen blandede jeg med groft sand, fordi de er så små at det er svært at dosere dem i sig selv. Kørt over med fræseren igen, og gødet med NPK også bare med hånden. Når de kommer op har jeg gødet dem igen. De bedste år blev kålen højere en 1m og råvildtet lå under bladende.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Hvis det kun er for råvildtet til om efteråret/vinteren, ville jeg bare så hvede[:0], ja sgu, råvildtet er vilde[Wink] med en uhøstet hvedemark. Foder, skjul, læ.
Kan du så det så det også laver underlæ i granskoven har du yderlig scoret point.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Hej Modo

Fint nok. en sådan stribe kan være ganske fornuftig.
Brug evt. Tonny's opskrift - den lyder fornuftig og gennemprøvet [Smile].
Evt. kan du før evt. fræsning smide ca. 10 kg. frø af gul lupin.
Gul lupin er - ligesom hvidkløver - kvælstofdannende og går fint i spænd med fodermarvkålen.
For at jeg anbefaler gul lupin skyldes, at netop denne afgrøde virker som slik for råvildtet i sommeretiden, og så suppleres den fint af fodermarvkålen til vinter.
Hvidkløveren er også fin, men egne og nogle andres erfaring viser, at hvidkløver kan være lidt skrap kost for råvildtet, hvis den er for tæt eller i renbestand.
Som supplement er den næsten uundværlig.

Hvede som CP skriver, kan også være fin. Fordelen ved hveden er at evt. fasaner og andet fuglevildt også vil nyde stor gavn af denne. Men det er jo så vårhvede du skal så.

Hvis randzonerene endnu ikke er etableret med græsdække, kan jeg anbefale at der ved såning af disse bruges en kombineret græs/kløverblanding - gerne ret tynd - som iblandes evt. vårhvede eller havre, som så her 1. år virker som både råvildtføde, men også med frø (korn) til vildtet i efterår/vinter.
Denne blanding vil jeg også anbefale indeholder cikorie.

Cikorie skulle have mange positive effekter på vildtets trivsel (også husdyr, hvor de bruges en del i økologisk landbrug) og mine personlige erfaringer er, at både råvildt og kronvildt elsker dem.

Vi såede forrrige år den råvildtblanding som anbefales på http://www.raavildt.dk
Sidste sommer kunne vi konstatere, at specielt kronvildtet gik hele fodermarken systematisk igennem og åd stort set alle cikorierne.

Det gode ved en sådan vildtstribe eller fodermark er, at du ikke kan lave noget som er forkert [Smile] - du kan højest kvaje dig ved at så noget som er mindre hensigtsmæssigt [Wink] - så på med handsken og prøv.

Jeg vil dog stadig anbefale evt. kontakt til en landmand, som kan hjælpe med lidt maskineri.

Skal du ellers have råd, synes jeg du skal kontakte en af Danmarks Jægerforbunds Vildtplejerådgivere i området.
Jeg kender de 2 som er på midtsjælland og kan absolut anbefale, at du tager en sank med en af dem.

God arbejdslyst [Smile]

mvh
Korthår

NB. Kan du evt. betale landmande for at lade lidt uhøstet korn stå - er den en meget nem og hurtig måde, at komme i gang på.
Svar
#14
Mange tak for de udførlige svar!
Jeg går videre med planerne i modificeret udgave, og satser på at få noget ud af anstrengelserne :-)

Et sidste spørgsmål: Siden jeg er helt ny ud i feltet, sælger foderstofhandler fodermavskål, lupin, hvede etc. i de kg-pakninger jeg skal bruge eller skal man bestille andet steds? Nogen i kan anbefale ved ringsted, rosklide eller nordsjælland?

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Et sidste spørgsmål: Siden jeg er helt ny ud i feltet, sælger foderstofhandler fodermavskål, lupin, hvede etc. i de kg-pakninger jeg skal bruge eller skal man bestille andet steds? Nogen i kan anbefale ved ringsted, rosklide eller nordsjælland?

"You learn something new and depressing every day"



Ja - langt de fleste gør i hvert fald.
Henvend dig i god tid, da de evt. skal have nogle frø bestilt hjem, men de gængse; fodermarvkål og forskellige blandinger, tror jeg de fleste har nogle pakker/poser stående af.

mvh
Korthår
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)