Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CCI Quiet-22
#1
Jeg har ledt efter ovenstående, men uden at finde dem til salg i DK. Ved nogen om nogen kan skaffe dem hjem? Det er tilsyneladende ikke noget den danske importør gider at arbejde i - noget af en luksusindstilling!

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Nok for lille et marked, men der finds jo mange andre fabrikater af subsonic 22 ammo så det er vel bare at prøve sig frem, men faktisk så er alm. til pistol temmelig langsom og virker efter hensigten.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Nok for lille et marked, men der finds jo mange andre fabrikater af subsonic 22 ammo så det er vel bare at prøve sig frem, men faktisk så er alm. til pistol temmelig langsom og virker efter hensigten.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]



Nemlig. Jeg tror heller ikke at Normark vil bøvle med det. Et godt valg ville være RWS subsonic HP. De gør det ganske udemærket[Smile]
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#4
Problemet for mig er rækkevidde, som jeg ønsker kortest mulig af hensyn til sikkerhed.

Almindelig sub-sonic ammo har en udgangshastighed på ca. 320 m/sek., mens CCI .22-Quiet har en udgangshastighed på ca. 215 m/sek. Større udgangshastighed må alt andet lige give en længere rækkevidde.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#5
Du kan jo prøve en af de patroner er ikke indeholde krudt, hvor der kun er brugt tændmiddel som drivmiddel, eller se om din riffel vil skyde med 22 kort som jo er noget langsommere, jeg mener at RWS har en de kalder ZIMMER, god fornøjelse.[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#6
Kender ikke lige CCI Quiet-22

Men jeg hørte fra en kammerat vist forrige sommer, at Aguila Colibri skulle være taget hjem til Dk engang.
Det var denne pakke - http://www.midwayusa.com/product/2506163...olid-point

Det var også en patron der "sagde" meget lidt.

Selv bruger jeg CCI Standard sammen med en finsk SAK lyddæmper, som giver det optimale for mit vedkommende.
CCI Standard holder sig også under lydens hastighed, i i hvert fald 99+% af tilfældene - kun på en varm sommerdag har jeg oplevet enkelte patroner der lige gav et højere smæld end hovedparten.

Så dem har jeg valgt fremfor egentlig "Subsonic", idet "Subsonic" er endnu svagere, da de med garanti i alle våben skal være subsoniske.
Når jeg går efter næsten total dæmpning, sker det naturligvis på bekostning af hastighed og dermed energi - så derfor faldt valget på CCI Standard der kun meget sjældent var overlyds, men fra hvad jeg kunne finde mellem Winchester, Federal, American Eagle, RWS, Eley m.f. - der syntes CCI Standard at være den der ligger mest konsistent under lydens hastighed i min Anschutz.

Men uden dæmper er den jo ikke en stille patron - men der er det sjovt at lege med diverse 6mm Flobert (kugelspitz eller rundkugel) som ofte også kan købes på en .22LR riffeltilladelse. De skal dog affyres enkeltvis, da de er for korte til et .22LR magasin.
Her skal man bare huske at rense kammeret grundigt med en broncebørste, da de små flobert patroner har det med at svine kammeret grundigt til.

Et andet alternativ er en gul pakke fra Winchester - Winchester .22LongZ (Long Zimmer), som bestemt findes i Dk også. Fårup Sommerland brugte dem engang, ved ikke om de stadig gør.
Denne blev valgt idet vandland jo ligger på den anden side af den lille "skov".
Det er en ganske svag patron.

Men både RWS 6mm Flobert og Winchester .22LongZ ville kunne bruges til at begrænse sikkerhedsafstanden.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Det KAN ske du er heldig at rende over nogle .22Short også, som ikke siger så meget - men de seneste CCI .22Short jeg har prøvet, har haft nær samme hastighed som subsonic's og endda nær standard hastighed.

Ved ikke om CCI CB Long findes i Dk.
Men de skulle også være ret stille.

CCI Quiet-22 ser bestemt interessant ud. Den vil jeg læse lidt om også Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Tak for indspark og forslag.

Jeg har overvejet short, men de flyver lige så hurtigt som en standard eller en sub-sonic.

Jeg har også overvejet CCI CB Long/Short, RWS Z og Winchester Z. Fælles for dem alle er, at de er med en 29 grains kugle, og at deres ry for præcision ud over de 35 meter ikke er det bedste.

Jeg har så i dag hørt fra min våbenpusher, at Normark, som er den danske CCI-importør, gerne vil tage CCI Quiet-22 hjem, men at jeg så skal tage 5.000 stk. Det er nok lige i overkanten i forhold til, hvad jeg skal bruge dem til (duer og krager) - desværre [Smile]

Aguila Kolibri har jeg ikke hørt om før - den vil jeg lige surfe lidt efter på nettet.

Jeg er også faldet over noget som hedder Remington CBee22, eller noget i den stil - dem må jeg også lige surfe lidt efter.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#9
Du skriver at du ikke er intreseret I at kuglen går ret langt!, og du skriver at du skyder på mere end 35 meter som læser det!
Det er ikke en let opgave at få de to ting at gå op I en højere enhed, og fuglene skal jo også helst dø I skraldet ikke, jeg ville nok personligt vælge en subsonic huldspids og så forsøge at ha så
godt kuglefang som muligt, du bliver jo nødt til at tænke på vildtet så det ikke lider unødvendigt.[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#10
Jeg skal skyde på hold op til omkring 60 meter med denne ammunition.

De vildtarter jeg skal skyde efter, må skydes med ammunition med en V0 på 200 m/sek. Der er ingen krav til kuglevægt. Dvs. de må (og kan snildt) skydes med et kraftigt luftgevær. For PCP geværer er kuglevægten typisk omkring 16 grains. Hvis en due rammes på 50 m. i hoved, hals eller bryst med et almindeligt diabolo-hagl fra en PCP, så falder den død ned.

Som i (stort set) alle andre tilfælde er det altså placeringen af kuglen mere end dens energi, der er afgørende for resultatet.

Mit første valg til den relevante jagt var (på grund af den forholdsvis korte sikkerhedsafstand) egentlig et PCP gevær, men de er ret bekostelige og kræver pumpe/dykkerflaske med trykluft. Jeg kom så i tanke om, at man måske kunne finde .22 lr. ammunition med tilnærmelsesvis samme egenskaber som et PCP gevær. Det kan man så også, bortset fra, at projektilet i .22 lr. næsten altid er tungere end haglet til et PCP gevær.

Mht. hvor let eller svært det er at ramme på over 35 m., selv med en meget krum kuglebane, så er det egentlig bare et spørgsmål om træning, en afstandsmåler og en nøjagtig kliktabel, baseret på den faktiske kuglebane for kombinationen af våben/projektil. Jeg har således skudt vildt på afstande op til omkring 120 m. med .22 lr., uden anskydninger og med meget få forbiere - og de har alle kunnet henføres til fejlbedømning af vind eller "mukkeri".

I parentes bemærket er det faktisk rigtig god jagt at gå efter mindre vildtarter på "lange" hold og med små kalibre, og rent skydeteknisk er det vel ikke meget anderledes end at skyde efter bjergvildt på 3-400 m. (det sidste har jeg godt nok aldrig prøvet, men jeg forestiller mig at det kræver ca. det samme rent skydemæssigt - og en hel del mere rent økonomisk [xx(]).

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#11
Aquila Super Colibri går kun 180 m/s, så den er for langsom.
Den kan bl.a. findes her: http://angebote.waffenpeters.de/art/muni...ronen.html

RWS Z-Lang går 235 m/s.
http://rws-munition.de/sport/produkte/ra...!11/278/52

Denne har 40 joule, på 100 meter, så selvom den er langsom, så skal du stadig have godt kuglefang, og god sikkerhedsafstand.

Der er ikke andet for, end at du får fat i nogle forskellige af de langsomme, og tester, hvordan de går i DIN riffel.
Der kan være meget stor forskel, fra våben til våben.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)