Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flækker du låsen
#1
Jeg er lige hjemvendt fra en tur i udlandet. Hver gang vi skød en buk og afleverede vi den til de lokale startede de med at skære låsen på dyret op. Dette udløste en diskusion om hvor vidt dette er rigtigt. Min kammerat mente at man blottede kødet og dermed udtørrede det. Jeg var egenligt ligeglad jeg skal ikke spise det. Men tænkte det viste de nok bedre. Men hvad mener i hvorfor gøre det hvorfor ikke

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#2
Ideen er vel at man kan være mere sikker på at få renser tarmen helt ud. Jeg synes ikke at det er nødvendigt og gør det aldrig.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Jeg gør det altid på råvildt.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Jeg gjorde det heller aldrig tidligere, men efter at jeg er begyndt at jage i Tyskland, har jeg lært at det er nemmere og hurtigere at få blæren og endetarmen med ud i hel tilstand.
På de statsskovjagter jeg deltager i forlanger de at låsen er brækket. Jeg har dog aldrig spurgt hvorfor.
Så nu åbner jeg både låsen og brystkassen på råvildt, dåvildt og svin.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Som gl. slagter gjorde vi det altid, så var det nemmere at skære endetarmen ud, med mindst forurening af kødet.
Men der skal svinet også marvflækkes inden køling.
På kreaturer er der bedre plads, der kan man stikke hele armen ned.[Wink]

Jeg så på en jagtfilm fra England, han hængte bukken op i
bagbenene,så blodet ikke løb over det blottede kød mellem køllerne, men holdt dyret rent og tørt i bughulen.
Blod er det som forgår hurtigst, det er også derfor at slagtede dyr årelades.

Så blev I lidt klogere [Big Grin] Som når Max og GT snakker om mikrometer skruer og momenter nøgler [Big Grin]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Jeg har gjort det tidligere. Nu gør jeg det aldrig mest fordi at jeg bruger nogle dyr til at spidstege og de hænger nemt i hullet.

Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#7
Jeg brækker også låsen for nemmere at kunne fjerne endetarmen. Hvis det er et mindre dyr kan jeg også sagtens finde på at flække brystkassen. Fordelen er, at man så kan brække et dyr i jakkesæt med hvid skjorte og slips og så bare lige vaske fingerne - og JA, revisoren har prøvet det [^] da en "lækkermås" i en Fiat Punto havde påkørt et lam sidste efterår [:p].

I øvrigt spørger jeg altid om det er OK at jeg flækker køller og/eller brystkasse når jeg er på jagt. Jeg kommer et sted, hvor de ikke vil havde det på paraden.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)