Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
17 HMR med ammunitionsproblemer
#1
Jeg er blevet den lykkelige ejer af en 17 HMR

Ammunition dertil har jeg købt: JACKETED SOFT POINT - 20 GRAIN - SMALL GAME Det er CCI som laver pågældende patron.

Her opstår problemet, som jeg håber nogle kan hjælpe med.

Jeg har rigtig mange klikkere[Sad!] Troede i første omgang, at det var bundstykket, som det var galt med - men det er det ikke.

Slagstiften har slået an - man kan ikke se nogen forskel fra de afskudte hylstre.

Ved at genlade med de ikke afskudte hylstre kan jeg få dem til at skyde anden eller tredje gang.

Af en kasse med 50 patroner har jeg vel haft en 15-20 klikkere.

Har efterfølgende afprøvet med Hornady - uden problemer.

Er det virkelig CCI som er så dårlig - eller?
Svar
#2
Det kan godt ske at CCI er en smule tykkere i hylsteret end Hornady, og at den lige nøjagtig ikke kan slå an hårdt nok til at CCI'erne går pålideligt af.
En anden mulighed er, at slagstiften er lige i det korteste af hvad en slagstift bør være.
Rent visuelt kan det være svært at se og bedømme hylstertykkelse, og om slagstiften nu også slår hårdt nok.

Det har jeg oplevet med et ældre våben, hvor slagstiften var en smule "fladtrådt" i det, men slagfjederen stadig var rigelig frisk. Husker dog ikke fabrikatet af patroner som var problemet dengang.
Men løsningen var at polere lidt på slagstiften, altså ikke på den forreste anslagsflade - men på siderne, så anslagsfladen blev en lille smule mindre.

Men idet du kan få dem til at skyde anden eller tredie gang, så hælder jeg til at anslagsfladen på slagstiften er en smule bred i det, eller slagstiften er en smule kort men stadig indenfor tollerancerne - ellers at CCI bruger nogle hylstre som er en lille smule kraftigere i materialet end andre, eller legeret til at være en smule hårdere.

Fabrikanterne af ammunition producerer jo selv deres hylstre og selvom slagstiftmærket kan se ens ud mellem forskellige typer patroner, så kan bare en lille smule kraftigere hylster nede i kraven betyde en hel masse, da en runding som kraven hvor det anslagsfølsomme materiale sidder er stærkere end eks hylstersiden, simpelthen pga formen.

Du kan evt prøve at tage 5 CCI'ere og trække projektilet af.
Så kan du se det følsomme materiale nede i kraven af hylsteret.
Det skal gerne sidde klemt helt ud i kraven, hele vejen rundt - hvis ikke - så er der tale om en fabrikationsfejl.

Men hvis det gør det, så må du kigge på våbnet.:
Kig nærmere på om anslagsfladen af slagstiften er bredere end andre våben.
Kan slagstiften spændes (kan der tilpasses en spændeskive der spænder fjederen en lille smule, og gør dét en forskel?)
...

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Ifølge ansatte på CCI, så laver CCI stort set ALLE 17 HMR på markedet. Bl.a. osse alle Hornady. De skifter bar bundstemplet til prægningen og farven på plastspidsen på V-max.

Jeg kan se på de plastspidser der har været i samme karton (1000 stk) at de ikke engang tømmer sprøjtestøbemaskinen inden de skifter farve. I det ene karton gik farven gradvist fra rød til brun.

Der er forum kun for 17 HMR ammo inde på http://www.rimfirecentral.com Masser af viden omkring rimfire og ammo.

Jeg har selv et parti hylstre med dårlig messing og det samme har en anden forumbruger, men vi købte dem sammen så det har nok en naturlig forklaring.

Jeg har mailet til Hornady, men har endnu ikke hørt fea dem. Godt jeg lige fik en reminder, så jeg kan rykke dem [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)