Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carl Gustaf 2000
#1
Search gav ikke det forventede[Sad!]Bofors indviklet i en returkommission sag om salg af CG 2000 til højtstående officerer i det Svenske forsvar!

Min julegave (reserve riffelen) er fundet og købt: En Carl Gustaf 2000 i 30 odd 6 [Big Grin][Big Grin][Big Grin]. Sammenlignes prisen med Widfoss’es hammerslag over de sidste 4 auktioner, så er den rimelig.

Er der her i forummet nogen der har historien bag denne yderst funktionelle og elegante skyder, alt har interesse lings ect. – jeg vil sætte meget pris på alt hvad jeg kan få fat i[:p][:p][:p]

I forlængelse af den ”lille” disput vedrørende løst magasin. Man har jo et standpunkt til man får påtvunget et nyt. Ud over mangel på 3-punkts sikring og klo udtræk, har dette vidunder selvfølgelig løst magasin. Som konsekvens af min fremskredne alder og tiltagende morgen roderi ville jeg gerne anskaffe et og helst flere ekstra magasiner. De er lavet i 3 og 5 skuds magasin.

Danske våben pushere samstemmende: ”De er frygtelige dyre for de laves ikke mere – hvis de overhovedet er til at skaffe” og en pris på over 1,000 gode danske kroner er nævnt.

Til almindelig orientering: Torsbo i ”Spriiitens” eget land har dem som hylde varer i både 3 og 5 skud og prisen 580 og 630 Svenske Rigsdaler, henholdsvis [Smile]. Er det kun mig eller [V]?

GLÆDELIG JUL, allesammen !!!!!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Hej Thorlak

Man har et standpunkt til man tager et nyt - Tillykke med din nye riffel.

Hvis du i din søgen efter løse magasiner, så jeg da meget interesseret i et ekstra til S&L M97DL, hvor prisen stemmer nogenlunde overens med kompleksiteten af produktet [Wink]

Mvh.

Jørgen
Svar
#3
Nu er jeg på tynd is, så jeg må formulere indlægget som spørgsmål og ikke påstande eller viden, men altså:

Er der ikke noget om, at en Carl gustav 2000 er næsten identisk med Sauer 80/90 ligesom Carl Gustav 4000 er næsten identisk med Sauer 200 ? Noget med at de blev fremstillet af CG på licens for Sauer indtil samarbejdet ophørte.

På CG 4000 kan man skifte piber, bundstykker, skæftedele og magasiner med tilsvarende Sauer dele uden problemer. CG 4000 har også 3 og 5 styks magasiner med patronerne i lige række. Det er ufatteligt grimt med et 5 skuds stikkende ud af bunden, puha. Så foretrækker jeg et federe zig-zag magasin, eller Steyrs legendariske rullemagasin. Hvodan ser en 5 styks ud på CG 2000 ?

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg mener at vide:
At CG 2000 er den sidste selvstændige CG riffel produktion.

At CG 3000 er enten en Sauer 80 eller 90.

At CG 4000 er ren Sauer 202 produktion.

Jeg mener absolut ikke at vide:
Hvor grå zonen mellem egentlig Sauer og CG produktion ender henholdsvis begynder. Det uldne er bl.a. forskel mellem magasin design ved produktion numre over og under 700,000 for CG 2000 vedkommende.

Om CG 2000 er en glorificeret udgave af Husqvarna 1900 låsen.

Mvh Thorlak

NB: 5 skuds magasinet ligner tilforveksling det der sidder på en Sauer Forest (der er den igen,ik)

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
CG 3000 er en sauer 80 lås i std finish med svensk pibe og skæfte fremstillet på Hollaveds træ i sverige
CG 4000 er en sauer 200 med tysk skæfte og pibe alt i std finish
CG 2000 er en Svenskproduceret nykonstruktion, der intet har med hva 1900 at gøre. Bundstykket har 3 lukkeknaster og som noget enestående er låsestolen koldhamret.Piben er svenskfremstillet ligesom skæftet for de første versioner. De seneste skæfter er italiensk fremstillede Finishen er flot. Konstruktionen er ekstremt følsom overfor tilspænding af skæfteskruer(variation kan medført træfpunktsændring på over 30cm i højden) En bedding er helt klart at anbefale

jbn
Svar
#6
Hej Thorlak.
Tillykke med din nye skyder og velkommen i klubben.
Den er svensk fremstillet, ang. bedding, så var det på min foretaget fra fabrikkens side.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Svar
#7
Vi må da ha' et billede......[Big Grin]

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#8
Hej Thorlak og tillykke med CG'en.

CG 2000 var et sidste tappert forsøg på at lave en ægte svenskproduceret riffel. Og modsat Ignorant er jeg helt sikker på at den var et forsøg på at lave en forbedret model 1900 (jeg har det nemlig sort på hvidt i en brochurer om riflen!).

Desværre solge den ikke godt i udlandet (svenskerne selv var derimod helt vilde med den) og firmaet bag, som hed Winscan, er nu købt af andre og CG-navnet sættes nu på billige italienske skrotvåben. En krank skæbne for dette traditionsrige mærke med de stolte traditioner og noget af en skam. Gid det aldrig må overgå vores danske S & L!

I øvrigt: CG 1900 = Husqvarna 1900, men lavet hos CG.
CG 2000 = et forsøg på en forbedret udgave af model 1900.
CG 3000 = Sauer 80, men med svensk pibe og skæfte.
CG 4000 = Sauer 200, men om det hele eller kun låsen var
tysk ved jeg ikke helt i skrivende stund.
CG 5000 = O/u haglbøsse.

Ellers kan jeg fortælle at der skam blev lavet både Lyx og Super Lyx udgaver af også CG 2000. De var naturligvis med indlagt guld og håndlavede graveringer. Der var også skiveskydnings- og magnumudgaver, foruden en helskæftet.

Og i salgsmaterialet fremhævede man bl.a. at man havde lavet en test hvor man lod en tilfældig riffel skyde 10.000 skud og bagefter lod man den skyde en 20-skudsserie som sad inden for 4 cm! Det er vel den slags man kalder Volvokvalitet!

Fremhæves må vel også aftrækket der som noget nyt var rulleaflastet! (hvordan går det egentlig på din CG?).

Nå, havde ikke min scanner strejket havde jeg naturligvis lagt brochurerne frem på siden her. Jeg har hele 3 om CG 2000 og et ringbind fuldt af andre svenske våben, men skal du se dem må du komme en tur til Aalborg eller vente på at jeg får en ny pc!

Men endnu en gang tillykke med din CG! Sand lykke er vel at få en ny riffel!

Varme hilsner Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#9
Hej Umimmak Torulleq, Ignoranten og andre!

Det virker som om det er en intern Svensk affære og det er bestemt ikke så ringe endda.
Det er utroligt så stille der er om den riffel på nettet.

Låsen går som en drøm (lettere våd måske). Jeg har ikke skudt med vidunderet endnu og det kommer nok til at vare lidt. Har pt. et luksus problem med for meget riffeljagt i januar måned. Vi har skudt for lidt råvildt.

Som Ignoranten skriver og foreslår: Skæftet virker ikke som Svensk design, derfor tror jeg nok den er af Italiensk oprindelse. Riffelen må ligge sent i produktionen +800,000 nr.

Så er der de brochurer[Big Grin][Big Grin][Big Grin]…… Umimmak Torulleq, savle…savle, vi må kunne finde på noget…. savle…savle…..sender dig en PM.

Det er godt med dig TAR[:o)]…Det er din skyld at jeg overhovedet fik øje på vidunderet. Og dermed brugt mine sparepenge på en riffel og ikke på jagt. Den slags råd kan godt gå hen og blive en ”købmands sag”[}Smile].

Et billede? Det må vendte til skæftet har været gennem mine urin sure fingre…det trænger gevaldigt.

TAK for info.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Citat:quote:


CG-navnet sættes nu på billige italienske skrotvåben.

Varme hilsner Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger



Hvad er det lige for nogle billige Italienske skrotvåben der står Carl Gustav på[?] Jeg mener da at både Beretta & AZ sælges under egne navne

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#11
Ja, pas på med de dér "uægte" CG'er. De er fra bl.a. Antonio Zoli, Sabbatti og Caecar Guerini i Italien og fra tyske Sauer, Merkel og Heckler & Koch.

Men på det svenske brugtmarked kan man let få en original til samme pris som en ny fra støvlelandet.

Både stålkvalitet, blånering, skæftetræ m.m. er normalt langt bedre i de svenske originaler end i de masseproducerede pastavåben af omsmeltet fiatstål.

Ærligt talt; man vælger da hellere en let brugt Volvo, end en ny Fiat!

Varme hilsner fra Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#12
I farten glemte jeg at nævne at en af de CG' er der sælges i øjeblikket besynderligt nok har navnet Carl Gustaf 2000 Light. Det er dog den tyske Heckler & Koch SLB 2000 der er tale om, og våbnet er et hæsligt ½automatvåben. Desuden lavede man tidliger en serie der hed CG 2002 som var helt eller delvist baseret på Kricolåse.

Forresten Tholak, kan du ikke nævne hvor du så det med de svenske topofficeres køb af CG'er? Tak!

Bedste hilsner Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Ja, pas på med de dér "uægte" CG'er. De er fra bl.a. Antonio Zoli, Sabbatti og Caecar Guerini i Italien og fra tyske Sauer, Merkel og Heckler & Koch.

Men på det svenske brugtmarked kan man let få en original til samme pris som en ny fra støvlelandet.

Både stålkvalitet, blånering, skæftetræ m.m. er normalt langt bedre i de svenske originaler end i de masseproducerede pastavåben af omsmeltet fiatstål.

Ærligt talt; man vælger da hellere en let brugt Volvo, end en ny Fiat!

Varme hilsner fra Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger



Hvorfor kalder du dem "uægte" CG er? De har aldrig været og bliver aldrig CG. Hvis de er født som feks. AZ så er de ægte AZer.
Forskellen er vel nærmest at feks. AZ 1900 kan aflades i afsikret tilstand, det kan de originale ikke.
Kan du komme med noget dokumentation for stålkvaliteten i henholsvis CG & AZ eller er det bare noget du hælder ud[?]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#14
At jeg kalder dem "uægte CG'er" skyldes at de faktisk er stemplet Carl Gustaf, men er lavet uden for Sverige, Modsat det jeg forstår ved ægte CG'er som faktisk er lavet på CG's våbenfabrik i Sverige.

Mht.kvaliteten så vil jeg henvise til bla. min korrespondence med våbenredaktør Petter Andersson i Sverige. Petter er Husqvarnaekspert og skrev i sin tid til mig, citat: det definitivt inte samma passning och puts som på de gamla HVA's tid. I synnerhet inte invändigt. Det märks att det rör sig om massprod., om man så säger. Citat slut.

Endvidere skrev vores egen Jens Perto i jagtbladet: Efter at FFV stoppede sin produktion af jagtrifler i 1979, dukkede der flere kopier op, hvoraf mindst en langt fra levede op til originalens høje kvalitet.
Citat slut.

Desuden skriver svenskeren Frederik Franzen i bogen: Fine, gamle våben: For nordiske jægere har navnet Husqvarna stået for prisværdige våben af høj kvalitet. Desværre er produktionen ophørt, mens navnet nu blot stemples på enkle italienske våben.

Senere hen i samme bog kalder Franzen de italienske våben for: simple, og andetsteds i samme bog: I dag stemples Husqvarna-navnet på billige italienske rifler og o/u-bøsser, hvilket ikke er behageligt for os der påskønner de fine, gamle Husqvarna-våben.

Så som du ser er det ikke helt grebet ud af luften når jeg rakker ned på de uægte 1900-rifler. Men hvis dit eget eksemplar skyder godt nok kan du jo vælge at se bort fra det!

Forresten kan man heller ikke selv justere aftræksvægten på den italienske rifler. Det kan man på de svenske!

Venlig hilsen Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#15
Det siger jo intet om stålets kvalitet, om tolerancerne er anderledes..

[8)][^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#16
Der er en udgave mere af 1900, en Viking 1990 der kom frem omkring 86. En af dem der skaffede sig rettighederne til at efterligne 1900 var Viking Arms i Vanamo. Deres Viking 1990 var en kopi af 1900 med den tilføgelse at det var muligt at aflade riffelen i sikret tilstand på samme måde som CG 2000. Piben er sikret fremstillet i Italien da prøveskydningsmærkerne er fra den italienske statslige prøveanstalt i Gardone.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Svar
#17
Ok, det er så ikke helt hvad jeg forstår ved en dokumantion, nok nærmere andres opfattelse af produkterne.
Jeg har selv som du nok har regnet ud en AZ 1900 i 7mm R.Mag. Desuden en anden kopi, Viking 1900 .338w piben her er dog fra Lothar Walter, men det var kun fordi en 30-06 ikke passede i samlingen. Zolien er stemplet med made in Italy og kan jo så ikke være uægte CG. Vikingen er made in Sweden og stemplet Vikingarms Sweden. Ingen af dem udgiver sig for andet end det de er og kan så ikke være "uægte".
Dertil kan tilføjes at finishen (brunering/polering/gravering)samt skæftetræskvalitet er langt bedre på det Italienske eksemplar end på Svenskeren.
Begge har dog knap til afladning i sikret tilstand i modsætning til ...
Masseproduktion, er det nu lig med dårlig kvalitet?
Jeg mener selv at man opnår en langt højere grad af nøjagtighed end når man skal fedte rundt med det i hånden. Tænk bare på en lille ting som udlægning af huller til baserne. Skal det håndlaves skal der stå en mand med en hammer,kørner,centrerbor, bor & snittappe kontra at maskinen laver det hele i samme operation/opspænding, jeg ved godt hvad jeg ville vælge, men jeg er nok farvet af at arbejde sådan et sted.

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#18
Jeg er tilbøjelig til at give Mugge ret, intet slår en CNC maskine i ensartethed og præcision. Med hensyn til stålkvalitet så får man vel hvad man betaler for ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#19
Du Mugge!

Hvad siger du til at jeg tager en lille materialeprøve af begge dine 1900er og får dem sendt til analyse.
Så får du jo vished for om det er polsk roehakkeblik eller ædelt Pripsdåsemetal de er lavet af.

Jeg skal nok genskabe det udtagne materiale [^]

PS: Masseproduktion har en negativ klang - serieproduktion må være det rigtige ord.[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
nepper

Du ville se vidunderet!

Her er så min julegave efter lidt "monky shine". Skæftet er langt fra færdigt, men det klæber ikke mere. Selve jernet fejler ikke noget.
[Image: CG_vtf.jpg]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)