Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber debatten !
#1
Havde ellers anstrengt mig for ikke at skrive dette, men....

Efter mange ars uslideligt arbejde fra bla. DSF og sortkrudtskytterne (SASS), blev det endeligt muligt at fa store kalibre igennem systemets monopolisering af, hvad der burde vare rigtigt for sporten og individdet.

Endeligt er der aben mulighed, for at skydesporten kan udviddes med f.eks. 44 mag. til terranskydning og metal silhuet som I Sverige/Norge etc. Ok, der kom 45ACP, 40S&W, 45 Colt igennem, men alle de "kloge" (las DGI/DSU), besluttede ved et mode, at 44 special var at foretrakke, istedet for at holde sagen simple og fa 44 Mag. med I puljen.

Selvfolgelig sker det forventede. Folk soger pa diverse Smith'er, Rugere I 44 Mag. Myndighederne, som jo aldrig har fattet en dojt om vaben, bliver hurtigt forvirret over, at der ansoges om 44 Special, med der star faktisk 44 Mag. pa selve skyderne. Kort herefter, starter de naturlige afslag selvfolgeligt.

"Eksperterne" indenfor forbundene, som sjaldent ejer seriose vaben, eller er aktivt skydende, fatter simpelthen ikke, at der stort set ikke bygges rene 44 Special vaben mere. Og dem der gor, er mere eller mindre beregnet til selvforsvar med kortere 2-3" piber osv.

Sa nu star man med et problem, som aldrig var et problem fra starten, men selvskabt til bade skytternes og myndighedernes store skuffelse og irritation.

Historien gentager sig pa ny ! Ligesom I "gamle" dage, hvor enkelte politi kredse ikke ville udstede tilladelser til vaben I 357 Mag. men kun dem fodt som 38 spl. Det same hysteri, med godkendelser af baner, hvor man kun matte skyde 38 spl. og ikke 357 Mag. bla. bla.

Husker engang jeg havde et mode med den tidligere fmd. for DSU Hr. Poul Glesner, som rabte og skreg om, at sa lange han var formand, ville der aldrig blevet givet tilladelser til noget udover sportslige kalibre. Haber han er I live, til at se hvad folk ma plaffe med nu om stunder.

Husker hvordan han indragede min 44 Mag. tilladelse tilbage I 82, efter at have kontaktet den politi kreds jeg boede I dengang. Den 629'er solgte jeg saledes til en forhandler I Malmo, og fortsatte med at bruge den til terranskydninger I Sverige.

Et par tips hvis det kan hjalpe!
Maske man kan for systemet til at skifte mening, hvis man belyser kun meget fa konkurrence vaben eksisterer I 44 spl. Ogsa at man kan "downloade" 44 Mag. til 44 spl. niveau f.eks. max 1000 f/s, og herved opna bedre pracision uden "bullet jump". Et trick selv 357 Mag. skytter har benyttet.
Tja'he og den simple losning. Det har abenbart aldrig varet et problem mht.38/357, sa hvorfor skulle det blive til et problem nu?
Maske er man lidt bange for "Callehan" effekten, som kan lede til endumere...hvem ved.

Uanset, tillykke med de nye kalibre og muligheder.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
Tilsyneladende havde foreningerne forudset problemet, og taget JM i ed for at imødegå det. Men en aftale med JM er åbenbart intet værd hvis en emsig betjent i København synes noget andet.

I et søsterforum har en deltager som kalder sig Timber bidraget med dette indlæg i debatten. Jeg synes det er noget af det mest fornuftige der er ytret i sagen:
Citat:quote:

DSF står noget uforstående overfor JM's skrivelse. JM har øjensynlig modtaget en skrivelse fra en assistent i Kbh. politi, og har så truffet en ny afgørelse på et fejlagtigt grundlag. Herunder introduceres et nyt begreb "de såkaldte dual chamber" revolvere. Jeg behøver ikke at fortælle i dette forum, at i virkeligheden findes dette begreb ikke, og at på det nærmeste alle revolvere i virkeligheden er "multi chamber" revolvere, idet de kan afskyde en del forskellige ammunitions typer da de er af "straight wall" konstruktion.
Der blev ikke åbnet nogen "kattelem", men der var enighed om at man måtte få de våben, der sikkert kunne kamre de tilladte ammunitionstyper.
Forøvrigt har vi i skytteverdenen fint kunnet styre, at skytter med 357Magnum revolvere ikke skyder Magnum på baner hvor der kun må skydes 38. Hvad skulle ændre dette forhold fordi vi snakker om 44? Tillige vil 44Magnum ammuniton være forbudt at indehave.
Vi overvejer at kontakte JM i sagen, også for at beklage os lidt over, at man i JM øjensynlig ikke har hørt organisationerne før denne sære beslutning blev truffet.



M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Maske man kunne drage fordel af situationen, ved at indfore metal silhuet. En discipline som DSF altid gerne ville have med pa deres program. Dette kan jo nemt skydes pa 200m. riffelbaner. Sa forsvinder tvivlen over, om man behover 44 Mag. anslagsenergi af sig selv.
Ja ok, hvis man er dygtig/heldig, kan 200m. malet lige nojagtigt valdte med f.eks. en 180 gr. 357 Mag.men det var jo bla. derfor 357 Maximum blev opfundet sidst I 80'erne. Dog anvender man mere 44 Mag. ved denne sport.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#4
Årsagen til at de fire kalibre der blev valgt var at det var de fire våben jeg havde på lager og som jeg kunne levere ammunition til med meget kort varsel.

Jeg havde en STI Lawman i .45ACP, en STI (kan ikke huske navnet) i .40 S&W, en Chaparral Arms SA1873 i .45LC og en S&W 29 i .44 Magnum.

Det blev fra starten understreget kraftigt fra myndighederne at .44 magnum kunne vi glemme alt om at få godkendt.

De godtog at S&W 29 revolveren blev brugt, men kun med .44 Special ammunition til de indledende tests.

Så det har helt fra starten blevet pointeret at .44 Magnum aldrig ville blive godkendt. Det var ikke DGI der sagde det, men myndighederne.

Derfor hjælper det heller ikke at indføre en ny skydedisciplin, da kaliberen helt fra starten blev "dømt ude".

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#5
Var ikke klar over det direkte var udelukket fra starten vedr. 44 Mag.

Kan forsta, at en test af diverse kalibre har varet foretaget med dine vaben? Det med 44 Mag. frygten, ma vare baseret pa Hollywood effekten osv.

Utroligt man finder sig i "kunne vi glemme alt om" forklaringen fra myndighedernes side....er det demokrati...eller i det hele taget lovligt ?
Det var jo same forklaring, vi IPSC skytter modtog tilbage i 80'erne, men syntes ikke at vare et problem mere. Sa kom 40S&W pa tale, som var en nodvendighed for at gore sig galdende international.
Sa den med at "glemme alt om", betyder vel mindre, hvis nok star sammen og taler deres sag. Hverken 40,45 eller 44 har andret pa sig gennem tiden, kun folks meninger og holdninger i sagen.
Det er abenbart intet problem i Sverige/Norge, sa hvorfor skulle det vare et problem i DK ?

Men ok, sa ma man nojes med 45 Colt, som sagtens kan pumpes op pa 1.200 f/s i vise vabentyper ikke...

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#6
Jo, det var blevet gjort klart fra starten.

Jeg havde endda ladet samme antal test ammunition i .44 Magnum (med en meget lille ladning)i tilfælde af at de kunne finde på at skifte holdning.

Der blev også brugt lidt .44 Magnum ammo, men det var kun fordi de ville skyde lidt .44 Magnum for sjov, nu chancen var der [Smile]

Jeg tror desværre den totalt afvisende holdning fra myndighedernes side er Dirty Harry/Clint Eastwood skyld [8D]

http://www.youtube.com/watch?v=0Hw3i-DS9ss

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
I sidste ende er det en stor sejr for skytterne I DK. Mange har vel nok savnet 40 og 45 til IPSC i lang tid. Bliver der sa en ny klasse for f.eks. 45 ACP ved terran, tjeneste pistol og 25m. precision ?

Det ville ogsa vare spandende med 44 spl. og 45 Colt til terranskydning, som bla. var en special klasse I Sverige, dengang jeg deltog der I 80'erne.

Jeg ringer altsa lige og skalder ham Clint'en lidt ud. Tank sig at han har sat sine spor I DK pa denne made ha ha.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#8
Studerede lige same debat pa NVF.

OK, ved godt dette er et jagt forum, hvor man ikke ved meget om handvaben og diverse kalibre. Uanset, hvad helheden ikke fatter, er at det drejer sig ikke om ovrige vabenejere som skyder pap skiver, men retten til frihed og fa lov til at fole sig som "mand I eget hus". Hvilket ethvert demokrati burde have plads til. Specielt nar det ikke er denne type ansvarlige borgere, som er ansvarlige for DK's forfald pa det kriminelle omrade.
Sagt pa en anden made. Man kunne give alle vabentilladelses indehavere I DK ret til alt I morgen, og dette ville ikke andre pa noget som helst indenfor krimaliteten.
Problemet er, at selv normale personer elsker regler, og tror pa at det er det rigtige. Vel!.. blot for reglernes skyld.

Noget kun en meget lille procent del ved hvad jeg taler om. Andre vil have det udpenslet, diskuteret, men fatter alligevel ikke I sidste ende hvad der menes. Derfor gar det som det gar.

Kulturen og traditionen tro, grinte man f.eks. af DSF tilbage I 90'erne, men dette forbund er I dag, det hurtigste voksene forbund af dem alle. Ingen kom til skade....og det var ikke sa "farligt" som antaget. Boede selv I den forkerte politikreds, og blev som medstarter af DSF, udhangt som radikal og vabenliderlig osv. Fik indraget vaben constant. Bade dem med og uden tilladelse, og de fleste kan man uden problemer fa tilladelse til I dag. F.eks. fik jeg indraget en 1911 med comp pa. Hvorfor ? Fordi man trode det var en lyddamper, og jeg var den forste I DK med denne type vaben.

I'he hvor er alle disse regler dog preventive... men Ok det er sadan flertallet vil have det...selv vabenejerne....utroligt ikke !

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

OK, ved godt dette er et jagt forum, hvor man ikke ved meget om handvaben og diverse kalibre.



Forklar venligst hvad du mener med ovenstående.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#10
Udtrykt forkert! Skulle have varet "intersserer sig meget for" handvaben. Set I lyset af at jagt dyrkes med lange vaben. Jeg kan udemarket godt forsta, at hvis man som jager eller lerdue skytte, ikke bekymre sig meget om en kaliber debat pa handvaben omradet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#11
Var lige ovre pa NVF, da jeg folger med i debatten om 44 mag.
Ja det er sgu' en skam med denne forvirring, som vel er lidt selvskabt. Kender ikke grundlaget til, at myndighederne sagde fra starten, at man godt kunne glemme alt om 44 mag. tilladelser? Det ma vel bare vare ide'en om, at 44 mag. er for farlig eller usportslig osv.

Selve 44 kaliberet kom vel pa tale i forste omgang, da cowboy action skytterne, jo gerne anvender den i de mange forskellige SAA som nemt kan faes i ren 44spl. Med mindre man havde planlagt 44 mag. til f.eks. terran skydninger, har den vel heller ikke noget formal til danske skyde discipliner ellers.Mange bruger jo hellere 32 og 38 til pracisionsskydning pa 25 m.

Hvis det saledes ikke kun var pga. cowboy skydning, ma man da kunnet have regnet ud fra starten, at alle sportslige udgaver af 44 kaliberet, stort set kun kan erhverves i 44 mag. modeller fra f.eks. Ruger, Colt, Rossi og S&W. Ja ok, Freedom Arms har deres kvalitets 44 spl. og Rugere kan bestilles med 44 spl. tromler osv. men det er single actions med begranset brug. I sidste ende, er losningen maske, at kobe en S&W 624 istedet, og fa monteret et 5 eller 6" lob.

Det med at satte "ringe" eller matriser i tromlen, vil ikke virke pa 44 mag. Throaten som er konus formet i tromlen, vil ikke kunne modsta det pres der opstar fra en 44 spl. og vil skyde sig selv i stykker. Man kunne maskinerer tromlen, saledes man opnar en 90 graders vinkel, dybere inde i tromlen. Herved kunne en stalring presses ind og gore kammer langeden kortere.
Dog ville man herefter bliver nod til at genskabe en ny throat. Gor man ikke dette, har projektilet ingen progressivt styrring (lead), trykket vil stige, og centreringen af selve projektilet, vil ikke blive optimalt kontrolleret. Pracisionen herved, vil sikkert ogsa blive minimal osv.

Matriser og stalringe har varet anvendt i pistoler. hvor patronen "head spacer" pa selve kammerenden, og "lead'en" er placeret lige inden riffelgangen starter. Noget vi eksperimenterede med tilbage i 80'erne, i Tojhusets pistolmodeller i 9mm Largo eller Bayard. Det virkede nogenlunde, men klemmede ofte pga. manglende spacer i magasinet.

Kan lase frustrationerne blandt mange kal.44 ansogere er stor for tiden. Men helt arligt, den kunne man vel godt se komme fra starten ikke !

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#12
Tja'he, debatten omkring kalibre ender jo nok.
Interessen for rettigheder er dog blevet fodt, kan man se pa bla.NVF. Problemet er vel, man ingen rettigheder har som vabenejer I DK.
Ok det skal der laves om pa. Selvfolgelig ikke noget der er et stort problem for jagere....indtil videre, men halvauto indenfor rifler osv. afhanger vel blot af politikredsen og lidt held.

Ide'en er god nok. Blot er den eneste made et dansk slags NRA, kan have indflydelse pa, er ved at starte med politisk indflydelse. Dette betyder antal og penge.....stort antal og penge.
Udover dette, skal man have advokater som kan lave andringer til grundloven. Uden en betydelig andring af loven, kan man rabe og skrige om alt muligt, men ellers kommer man ikke videre I sagen.

En kamp der bliver meget lang, ikke mindst fordi at storstedelen af befolkningen, overhovedet ikke fatter hvad der snakkes om og hvorfor, men ogsa fordi myndighederne aldrig vil accepterer vaben bliver til et stuerent concept, i et ellers civiliseret samfund.

Myndighederne er fuldstandigt ude af trit med virkeligheden. De har grundopfattelsen af en streng vabenlovgivning, stopper for vold med vaben involveret. Intet tyder pa, at dette virker overfor ansvarlige personer, men gor blot deres hobby og sport endumere besvarlig. Ok, her er det selvfolgeligt forkert...ja nasten ulovligt disse dage, at navne fejlslaen indvandre problemer, muslimsk overtagelse, bander som efterhanden er blevet hverdag for alle.

Ser man bort et ojeblik fra disse "oversete" kendsgerninger, er vaben blandt ovrige lovlydige borgere intet problem, og har vel aldrig varet det. Uanset skal man leve under politiets tilladelses kontores tyrani. De vurderer hvad loven siger, samt hvordan den skal praktiseres i dagligdagen. Afhanger ofte af "hvem kender hvem" og hvor meget man fedter for systemet, vedr. hvilke tilladelser man kan fa.

Et eksempel! Alle vil jo gerne have en US carabin, Luger, 1911, P-38, Garand, PPK, Thompson osv. De fleste frit lejeder er vel til grin, og kun en succes i folge myndighederne. Istedet for at narmest tildele i forvegne vaben tilladelse havere, en slags kontant dusor og vabentilladelse, hver gang de "fandt" et uregistreret vaben. Noget systemet ikke fatter, og aldrig vil fatte. Det eneste man gor, at kriminaliserer almindelige personer endumere, ved ikke at indse virkeligheden og tilgode se deres interesser.

Haber selvfolgeligt et dansk NRA bliver virkelighed...melder mig gerne som formand! Uanset, desvarre tror jeg ikke det sker. De fleste er komplet ligeglade...desvarre.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#13
En myndighed som giver, kan ogsa tage! Hvis jeg boede I DK kunne jeg aldrig dromme at registrere noget som helst. Se bare 44 debatten...barnligt at voksne mennesker skal finde sig i sadan noget formynderisk fis.
Hvis der sa bare var noget praventivt over det, kunne man maske forsta dette, men hold da kaft en behandling. En helt anden sag! Hvordan i al verden kan politiet sige pa forhand, at 44 mag. aldrig vil blive tilladt i dammen ??? Mig bekendt laver politiet ikke loven, men deres private meninger er jo i virkeligheden den rigtige lov efterhanden.
Det mest utrolige er at ingen har format til at sta sammen, igen og igen....men hvad fanden det har jo heller ikke noget med jagt at gore vel.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#14
@ "Dette forum" Dette forum hedder "VTF" = Våben Teknisk Forum"

At forummet i høj grad befolkes af jægere, skyldes nok det oprindelige udgangspunkt, nemlig JUH's "Riffeljagt.com" ..

Jeg opfatter stadig VTF som et sted hvor der også kan/skal diskuteres andet end jagtvåben.. MAnge af dem der skriver meget her interesserer sig for meget mere end jagtvåben...[Big Grin]

@ "Kaliberdebatten" og "44 Magnum = yt" så er jeg sikker på at Rex har ret, "medie-billedet" af denne kaliber er lige så "skævvredet" som sagen omkring lyddæmpere ..[xx(]

45LC kan som GIJess" skriver, sagtens lades op til 44Mag niveau ide rigtige revolvere.. (Freedom Arms -- f.eks. [:p] )

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Det giver jeg dig helt ret I.
Jagt er ogsa en naturlig begivenhed. Engang var der ikke super markeder, og hvis maden skulle pa bordet, skulle farmand pa jagt uanset stedet og arstiden. Tror det ligger I vores gener, at anvende vaben til ikke alene forpleje familien, men ogsa forsvare den med vaben, skulle dette vise sig nodvendigt.
Jagt far ogsa en til at fole sig fri. Der er heldigvist stadig personer, som ikke lever af chips og cola foran computeren hele dagen.
Jagt er vel et legalt grundlag for vabeneje, hvor imod vabeneje til skiveskydning, eller blot for vabenejerskabets skyld, desvarre ikke er helt sa stuerent.

Grundlag for anden slags vabenejerskab skal udpensles til dode. Selvfolgeligt er der stort ansvar forbundet med al ejerskab af vaben, men det burde netop vare grundlag "nok" i sig selv, at personer burde have frihed til retten over ansvar. Noget mange ikke rigtigt forstar eller vil forsta. Maske ikke underligt, nar mange hellere interesserer sig for endu flere regler over alt muligt, end arbejde for flere rettigheder istedet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)